Permalänk
Medlem

Nvidia Shield TV Pro (2019)

Funderar på att köpa den nya shielden men har ett gäng frågor jag hoppas få svar på:

Kan man koppla in mus och tangentbord för webbläsare och Spotify osv?

Kan man koppla in Xbox One bluetooth kontroller eller måste man köpa Nvidias egna kontroller?

Funkar det bra att streama från en annan dator i nätverket med GeForce experience?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zHne:

Funderar på att köpa den nya shielden men har ett gäng frågor jag hoppas få svar på:

Kan man koppla in mus och tangentbord för webbläsare och Spotify osv?

Kan man koppla in Xbox One bluetooth kontroller eller måste man köpa Nvidias egna kontroller?

Funkar det bra att streama från en annan dator i nätverket med GeForce experience?

Har ingen sheld fast vill ha en så har läst på lite och jag skulle svara JA på alla tre punkterna vad jag vet.
(xbox kontroll borde fungera)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zHne:

Funderar på att köpa den nya shielden men har ett gäng frågor jag hoppas få svar på:

Kan man koppla in mus och tangentbord för webbläsare och Spotify osv?

Kan man koppla in Xbox One bluetooth kontroller eller måste man köpa Nvidias egna kontroller?

Funkar det bra att streama från en annan dator i nätverket med GeForce experience?

Mus och tangentbord funkar mer eller mindre rakt av på 2017-modellen i alla fall. I princip bara att plugga in och köra, den enda handpåläggning som kan behövas är att ändra keymap till svensk dito. Gissar att man slipper det också om man har svenska som menyspråk. Ser inga skäl till att det skulle funka sämre på 2019-modellen. Sedan är kanske Android TV inte 100% optimalt att köra med mus & tgb, men det hänger ihop med OSets upplägg snarare än hårdvarukompatibilitetsproblem.

Det finns lite olika varianter av XBOne-controllers, och alla är inte kompatibla. Kolla så den du har eller tänkt skaffa är det. Annars tycker jag den medföljande kontrollen till 2017 faktiskt är riktigt trevlig, absolut inte sämre än de etablerade konsoltillverkarnas motsvarigheter. Det är väl samma controller med i 2019-paketet.

Har inte streamat via GE själv, men det lär funka bra, då det är ett huvudsäljargument för Shield. Funktionen tycks också i allmänhet bedömas som välfungerande runtomkring på nätet. Googla rätt på några recensioner och läs på.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Har köpt en och tycker det funkar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k @ 4.3Ghz | ASUS P8P68 | 8GB Ram DDR3 1600 MHz| HD6950 2GB @ HD6970 | SSD INTEL 530 180GB |

Permalänk

Jag har en vit Xbox 360 Controller med lång sladd. Kan jag använda den till Nvidia Shield? Hur gör jag i så fall? Tror den är tänkt att användas till en dator egentligen.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Nvidia Shield Pro. Har tänkt att införskaffa någon Nvidia-kort kanske för möjligheten att spela med Geforce Now. Jag har dock inte riktigt förstått konceptet. Är Geforce Now något som kräver att min dator har ett Nvidia-kort också? Eller "lånar" jag ett grafikkort på någon molnserver och kan spela spelen ändå? Jag behöver köpa spelen på Steam på min dator först dock?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Köpte precis en Nvidia Shield Pro. Har tänkt att införskaffa någon Nvidia-kort kanske för möjligheten att spela med Geforce Now. Jag har dock inte riktigt förstått konceptet. Är Geforce Now något som kräver att min dator har ett Nvidia-kort också? Eller "lånar" jag ett grafikkort på någon molnserver och kan spela spelen ändå? Jag behöver köpa spelen på Steam på min dator först dock?

Att strömma från nvidia på en shield kräver inget nvidia kort utan det körs via deras server Finns ett gäng spel som är gratis för shield ägare. Om du ska strömma från din dator till shield behövs nvidia kort i datorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att strömma från nvidia på en shield kräver inget nvidia kort utan det körs via deras server Finns ett gäng spel som är gratis för shield ägare. Om du ska strömma från din dator till shield behövs nvidia kort i datorn.

Så alla spel som är "Geforce Now" på shielden nu är alltså spel jag kan strömma via tjänsten endast?
Man måste dock vad jag förstår stå i en väntelista för att få tillgång till detta?

Jag har i dagsläget kopplat in en PS4-kontroll till den, men antar jag kan koppla in mus/tangentbord med? Hur blir det isåfall om jag spelar ett spel och man i början brukar få tips om hur man ska styra gubben osv, kommer detta anges på korrekt sett beronde på om jag väljer att spela med PS4-kontroll eller tangentbord+mus?

Läste iof att Shield-ägare skulle få gräddfil och få Geforce Now utan köande, fast jag hittade ingen information om det.
En lustig sak när jag skulle aktivera detta var att länken på TVn var såhär, länken fungerade inte alls.
Den skulle vara nvidia.com/login såklart:

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Så alla spel som är "Geforce Now" på shielden nu är alltså spel jag kan strömma via tjänsten endast?
Man måste dock vad jag förstår stå i en väntelista för att få tillgång till detta?

Jag har i dagsläget kopplat in en PS4-kontroll till den, men antar jag kan koppla in mus/tangentbord med? Hur blir det isåfall om jag spelar ett spel och man i början brukar få tips om hur man ska styra gubben osv, kommer detta anges på korrekt sett beronde på om jag väljer att spela med PS4-kontroll eller tangentbord+mus?

Läste iof att Shield-ägare skulle få gräddfil och få Geforce Now utan köande, fast jag hittade ingen information om det.
En lustig sak när jag skulle aktivera detta var att länken på TVn var såhär, länken fungerade inte alls.
Den skulle vara nvidia.com/login såklart:
https://i.imgur.com/7aYmBV7.jpg

Låter någon mer insatt svara på detaljerna, enbart testat shield under någon vecka och det var under hösten förra året.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låter någon mer insatt svara på detaljerna, enbart testat shield under någon vecka och det var under hösten förra året.

Jag kontaktade deras kundsupport för att få en länk där jag slapp vänta i kön. Jag poängterade att detta borde stått i boxen istället, men de har nyligen tagit bort instruktioner för hur shield-köpare skall få GeForce Now utan att köa. Dock gäller det fortfarande, men var som sagt väldigt svårt att hitta information om hur man skulle gå till väga.

Kan också tycka att det är krångligt att hitta någon manual för något. Kom inget med boxen och Nvidias forum är bra rörigt att leta i.

Hade väldiga problem med HDMI-CEC med min Samsung Soundbar och TV. Som jag löste med att återställa och dra ut kontakter på allt. Får hoppas det inte är ett återkommande problem.

Har köpt ett nytt grafikkort (Nvidia) så kommer förhoppningsvis få testa GeForce Now under helgen lite.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Jag kontaktade deras kundsupport för att få en länk där jag slapp vänta i kön. Jag poängterade att detta borde stått i boxen istället, men de har nyligen tagit bort instruktioner för hur shield-köpare skall få GeForce Now utan att köa. Dock gäller det fortfarande, men var som sagt väldigt svårt att hitta information om hur man skulle gå till väga.

Kan också tycka att det är krångligt att hitta någon manual för något. Kom inget med boxen och Nvidias forum är bra rörigt att leta i.

Hade väldiga problem med HDMI-CEC med min Samsung Soundbar och TV. Som jag löste med att återställa och dra ut kontakter på allt. Får hoppas det inte är ett återkommande problem.

Har köpt ett nytt grafikkort (Nvidia) så kommer förhoppningsvis få testa GeForce Now under helgen lite.

Vafasen, kunde man få tillgång utan att köa när man köpt boxen? Här har man väntat i en månad förgäves då. Dåligt att inte den infon stått nånstans. Dock så verkar det ju bara vara ett fåtal spel som är gratis så man har ju inte gått miste om så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en ny Nvidia Shield. Har 2017 modellen nu men har tänk köpa 2019 modellen för DV stöd. Pro verkar ju vara slut överallt, fungerar icke pro lika bra för uppspelning av media? 4k remuxer är det som gäller.

Enbart uppspeling av filmer, inget spelande eller liknande.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag funderar på att köpa en ny Nvidia Shield. Har 2017 modellen nu men har tänk köpa 2019 modellen för DV stöd. Pro verkar ju vara slut överallt, fungerar icke pro lika bra för uppspelning av media? 4k remuxer är det som gäller.

Enbart uppspeling av filmer, inget spelande eller liknande.

Jag kan svara på mig själv och säga att 2019 tube modellen inte klarar av att spela upp 4k hdr via plex, i alla fall inte de testfiler jag använde. ~80 Mbps 4k video med dolby atmos och hdr. Håll er borta från den! Blir att skicka tillbaka till inet.

Jag hade läst om detta problem men att det hade blivit fixat i senaste versionen av plex appen, det stämmer inte. I alla fall inte i mitt fall.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Jag har även skickat tillbaka min 2019 pro modell då den verkade lite för klen.

Kör med apparna i TVn "LG C9" och det fungerar kanon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Jag kan svara på mig själv och säga att 2019 tube modellen inte klarar av att spela upp 4k hdr via plex, i alla fall inte de testfiler jag använde. ~80 Mbps 4k video med dolby atmos och hdr. Håll er borta från den! Blir att skicka tillbaka till inet.

Jag hade läst om detta problem men att det hade blivit fixat i senaste versionen av plex appen, det stämmer inte. I alla fall inte i mitt fall.

Plex är värdelöst, finns bättre appar som fixar detta.

Permalänk

Kodi med Plex tillägget fungerar fint.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@anon301768: Yes! Det är din åsikt. Jag behåller min 2017 Shield ändå och hoppas det släpps en enhet i framtiden som har riktigt stöd för Dolby Vision istället!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

@Guggen64: Yes! Det är din åsikt. Jag behåller min 2017 Shield ändå och hoppas det släpps en enhet i framtiden som har riktigt stöd för Dolby Vision istället!

Kom en ny uppdatering för 2 dagar sedan som har löst problemet, installerade på min igår.

Video/Display
-Resolves issues detecting Dolby Vision TVs that also support HDR10+
-Resolves brightness issue on TVs that support Dolby Vision and HDR10+
-Resolves cast playback issues when switching between HDR and SDR content
-Fixes bug where Dolby Vision would not be detected when connecting to some LG or Samsung soundbars
-Fixes bug where screensaver would not be displayed in Netflix
-Fixes bug where "Match Color Space" was not working properly on some TVs
-Fixes stutter issue observed when playing interlaced video for ~15 minutes
-Fixes system hang issue when enabling/disabling "Match content color space" while playing Dolby Vision content on Netflix
-Reduces occurrences of red flashes when watching Dolby Vision content
-Fixes bug where "Match frame rate" would not work on Dolby Vision content

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/34475...

Permalänk
Medlem

@anon301768: Ser inte att de har lagt till stöd för dual layer? Bara massa buggfixar?

Det var också igår som jag testade nvidia shield tube, uppdaterad såklart.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@anon301768: utveckla gärna vad som gör plex värdelöst och varför andra appar (samt vilka appar) som är bättre

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

@Guggen64: utveckla gärna vad som gör plex värdelöst och varför andra appar (samt vilka appar) som är bättre

Plex har blivit mer och mer komplicerat att använda, när jag använde Plex från början för massor med år sedan så hade man full kontroll över alla inställningar, nu när jag köpte Shielden så gav jag upp, otroligt bökigt att få allt att funka och om jag spelar en film via plex så tar de längre tid för filmen att starta och de går inte alls lika bra att snabbspola eller hoppa fram i ett klipp.
Nu har jag plex inaktiverat i Shield eftersom de inte går att ta bort appen, gör man de så kan man inte dela ut shield disken till datorer i nätverket och de vill jag ha kvar eftersom jag för över en hel del spel till shielden.

Men de jag använder för filmer är MX Player Pro, använder FX file explorer där jag har lagt in mina 2 Nas där jag har alla mina serier och filmer.

Tycker de är betydligt smidigare och jag har inget behov av att se filmomslag eller annat krafs, och de funkar mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en TV Pro idag och stötte på ett rätt oväntat fel. Ljud, t ex musik via Plex, är betydligt tunnare än samma ljud när jag kör Plex på min TV, trots att båda är Android TV-enheter. Plex på PS4:an låter också bra, men har dåligt UI.

Är det någon annan som märkt något liknande, eller bara har en förklaring till problemet?

Permalänk

använd Kodi istället med Plex tillägget, överlägset.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

använd Kodi istället med Plex tillägget, överlägset.

Och hosta upp pengar för ett Premium pass

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Och hosta upp pengar för ett Premium pass

nope behövs ej, brorsan och en vän har vanligt Plex konto och de inga problem att köra Kodi och Plex tillägget, finns ju i Kodi repo.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Gilgamesh: Jag fick upp att PlexPass behövdes när jag skulle köra Kodi och Plex tillägget. Var ett halvår sedan och kanske ändrat nu. Men personligen tycker jag ren Kodi är bättre om man använder samma maskin.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Plex har blivit mer och mer komplicerat att använda, när jag använde Plex från början för massor med år sedan så hade man full kontroll över alla inställningar, nu när jag köpte Shielden så gav jag upp, otroligt bökigt att få allt att funka och om jag spelar en film via plex så tar de längre tid för filmen att starta och de går inte alls lika bra att snabbspola eller hoppa fram i ett klipp.
Nu har jag plex inaktiverat i Shield eftersom de inte går att ta bort appen, gör man de så kan man inte dela ut shield disken till datorer i nätverket och de vill jag ha kvar eftersom jag för över en hel del spel till shielden.

Men de jag använder för filmer är MX Player Pro, använder FX file explorer där jag har lagt in mina 2 Nas där jag har alla mina serier och filmer.

Tycker de är betydligt smidigare och jag har inget behov av att se filmomslag eller annat krafs, och de funkar mycket bättre.

Det låter mer som skit bakom spakarna än att det är Plex som det är fel på Jag upplever inga av de problemen som du beskriver. Plex är nog den enklaste lösningen jag har använt. Vad är det för inställningar du saknar som du inte har kontroll över? Det tar längre tid för min tv (LGC8) att slå över till HDR-läge än vad det tar för Plex att börja spela filmen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Det låter mer som skit bakom spakarna än att det är Plex som det är fel på Jag upplever inga av de problemen som du beskriver. Plex är nog den enklaste lösningen jag har använt. Vad är det för inställningar du saknar som du inte har kontroll över? Det tar längre tid för min tv (LGC8) att slå över till HDR-läge än vad det tar för Plex att börja spela filmen.

Har gett upp, aldrig fått skiten att funka, har alla mina filmer och serier på en NAS men de går inte att lägga till den, kan enbart lägga till kataloger som finns på interna disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har gett upp, aldrig fått skiten att funka, har alla mina filmer och serier på en NAS men de går inte att lägga till den, kan enbart lägga till kataloger som finns på interna disken.

Om du menar direkt från nvidia shield så lär du behöva lägga till din nas som en nätverksenhet för att sedan lägga till den i Plex. Personligen skulle jag dock aldrig använda min mediaspelare som server. Om din nas har en plex app skulle kah köra plex servern på nasen. Annars skulle jag säga att det är dags att skaffa en ordentlig nas
En dator full med hårddiskar fungerar utmärkt som mediaserver.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535