Permalänk
Medlem

CPU temp

Hejsan

Upplever att cpun går varm, allt från 42-67 i temp när man spelar även när man sitter och klickar runt på internet.

Har denna dator : https://www.inet.se/kundvagn/bild/13111698.

Behöver jag fixa en bättre kylare till cpun för att få ner tempen eller kanske bara sätta in några fler fläktar i chassiet?

MVH

Permalänk
Medlem

Ryzen går rätt varmt och kan gå upp och ner i temperatur snabbt, men 67°C är inte särskilt varmt. Om du börjar komma upp i över 80°C så kan du börja oroa dig lite, annars är det inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ryzen går rätt varmt och kan gå upp och ner i temperatur snabbt, men 67°C är inte särskilt varmt. Om du börjar komma upp i över 80°C så kan du börja oroa dig lite, annars är det inget problem.

Okej får hålla koll! Tack för svar

Permalänk
Medlem

Värt att nämna ibland nån tillfällig bakgrundsprogram belastar cpu mer än normalt. Till exempel Software Reporter Tool i Chrome. Vad du kan göra är att ta bort det. Det är inte så dumt att ibland kolla alla program som körs och se om det är något som behöver fixas eller tas bort. Hör du fläkt mer än normalt trots nästan idle så kolla upp vad den gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Värt att nämna ibland nån tillfällig bakgrundsprogram belastar cpu mer än normalt. Till exempel Software Reporter Tool i Chrome. Vad du kan göra är att ta bort det. Det är inte så dumt att ibland kolla alla program som körs och se om det är något som behöver fixas eller tas bort. Hör du fläkt mer än normalt trots nästan idle så kolla upp vad den gör.

Enligt aktivitetshanteraren så används cpun till 4% även fast temperaturen enligt HWMonitor går allt från 45 till 58 ish
De som jag stör mig mest på är att fläkten låter och tycker de är konstigt när man inte gör något speciellt krävande för datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarmoHB:

Enligt aktivitetshanteraren så används cpun till 4% även fast temperaturen enligt HWMonitor går allt från 45 till 58 ish
De som jag stör mig mest på är att fläkten låter och tycker de är konstigt när man inte gör något speciellt krävande för datorn.

Om det är CPU-fläkten som låter för mycket så kan du sätta en tystare fläktkurva
Så har jag gjort med min dator som också har en Ryzen 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om det är CPU-fläkten som låter för mycket så kan du sätta en tystare fläktkurva
Så har jag gjort med min dator som också har en Ryzen 3600.

För en som inte är så insatt.. hur gör man de ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JarmoHB:

För en som inte är så insatt.. hur gör man de ?

Jag har också ett ASUS-moderkort så jag antar att det är likadant eller åtminstone ungefär likadant.
Först går man in i BIOS/UEFI genom att trycka på delete när man startar datorn. Väl inne kommer du se en ruta som hos mig heter QFan control. Där kan man gå in och ställa in hur snabbt varje fläkt ska snurra beroende på vilken temperatur du har på CPU:n.

Det finns några förvalda lägen, men bäst är nog att manuellt sätta fläkthastigheterna efter vad du tycker är bäst

EDIT: Jag hade först problemet att jag inte kunde sänka mina chassifläktar under 70% (vilket såklart lät en hel del), då behövde jag trycka på "optimize all", efter det kunde jag sänka dem till helt ljudlöst