Hur enklast se om en Chromebook är "låst"?

Permalänk
Medlem

Hur enklast se om en Chromebook är "låst"?

Hej,

Jag letar efter en Chromebook på den begagnade marknaden. Många av de alternativen jag hittat är f.d. skoldatorer som elever har fått efter de slutat skolan. Vad jag förstått kan tydligen en Chromebook vara "låst" till skolan. Hur kan jag enklast se om datorn fortfarande är "låst" till skolan för att undvika att köpa grisen i säcken?

Många tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Så här verkar man göra:

If you see the managed icon in the status area in the lower right-hand side of your screen when you're signed in to your Chromebook, your device is managed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Så här verkar man göra:

If you see the managed icon in the status area in the lower right-hand side of your screen when you're signed in to your Chromebook, your device is managed.

Tack @Krippa75 för ett snabbt. Då håller jag utkik efter symbolen i min jakt på en Chromebook!😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tack @Krippa75 för ett snabbt. Då håller jag utkik efter symbolen i min jakt på en Chromebook!😀

Sen finns ju svar som detta:
https://platypusplatypus.com/chromebooks/how-to-reset-a-manag...
edit:
Så prispressa Chromebook för att den är "låst" och sen lås upp den själv
edit2:
Finns mycket på youtube om att byta från School/Enterprise mode till Dev Mode som ger öppenhet göra vad du vill.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Sen finns ju svar som detta:
https://platypusplatypus.com/chromebooks/how-to-reset-a-manag...
edit:
Så prispressa Chromebook för att den är "låst" och sen lås upp den själv
edit2:
Finns mycket på youtube om att byta från School/Enterprise mode till Dev Mode som ger öppenhet göra vad du vill.

Tack @Niivpzi för din länk och idé om att prispressa- det tar jag med mig 😉. Bra och veta att det finns alternativ om man nu har en Chromebook som är låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tack @Niivpzi för din länk och idé om att prispressa- det tar jag med mig 😉. Bra och veta att det finns alternativ om man nu har en Chromebook som är låst.

If your school or enterprise has enabled “forced re-enrollment,” you won’t be able to unenroll it.

By default, this option is turned on by Chrome OS and the majority of tech admins leave it on. You may also get a message saying that Developer Mode is blocked by your administrator.

For instance, if you’re trying to reset your device from your school’s network but “forced re-enrollment” is turned on, you won’t be able to reset it from your school’s domain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

If your school or enterprise has enabled “forced re-enrollment,” you won’t be able to unenroll it.

By default, this option is turned on by Chrome OS and the majority of tech admins leave it on. You may also get a message saying that Developer Mode is blocked by your administrator.

For instance, if you’re trying to reset your device from your school’s network but “forced re-enrollment” is turned on, you won’t be able to reset it from your school’s domain.

Ok, tack @jensvo för upplysningen då ska jag försäkra mig att datorn inte har någon symbol.