Video jämför kylning med värmeledningsrör kontra metaller

Permalänk
Melding Plague

Video jämför kylning med värmeledningsrör kontra metaller

I en praktisk videodemonstration visar och förklarar Youtube-kanalen The Action Lab varför värmeledningsrör kyler betydligt mer effektivt än rena metaller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

[meme] Heatpipes - So hot right now[/meme]

Lite förvånad över att det var vatten i en del, trodde det var nån acetonliknande lösning i så gott som alla heatpipes.

Bra video

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Intressant!

Sånt här gillas! Utbildande nördigt med både video och artikel. Viste inte att det var SÅ stor skillnad på dem.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Expertgissare

Det skrivs om en video hit och dit, men ingen länk till denne.
Ja jag är kanske lite lat... Men men.

Intressant i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Det skrivs om en video hit och dit, men ingen länk till denne.
Ja jag är kanske lite lat... Men men.

Intressant i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Videon ligger överst i artikeln, både i desktop och mobil-läge.

Permalänk
Medlem

Häftigt!
Det missas dock en liten detalj.
Röret är enorm mycket snabbare tack vare hög värmekonduktivitet OCH låg specifik värmekapacitet, men om vi skulle jämföra i det scenariot hur mycket kyla respektive rör tar upp så skulle inte skillnaden vara lika stor.
Kopparstaven* har mycket högre specifik värmekapacitet, vilket betyder att den absorberar väldigt mycket värmeenergi innan temeraturen stiger märkvärdigt. (edit: omvänt i detta fall, kyla den absorberar)
Men självklart är rören effektivare, men kanske inte så pass som videon påvisar.

Edit:rör/stav
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

När jag såg det första gången blev jag väldigt förvånad hur fort det gick för röret med vätska/gas i att ändra färg på pappret.

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant men det redovisas inte om det tas hänsyn till massan, han säger ju att det är en kopparstav och inte ett kopparrör och en stav har mer massa än ett rör vilket påverkar värmespridningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Häftigt!
Det missas dock en liten detalj.
Röret är enorm mycket snabbare tack vare hög värmekonduktivitet OCH låg specifik värmekapacitet, men om vi skulle jämföra i det scenariot hur mycket kyla respektive rör tar upp så skulle inte skillnaden vara lika stor.
Kopparröret har mycket högre specifik värmekapacitet, vilket betyder att den absorberar väldigt mycket värmeenergi innan temeraturen stiger märkvärdigt. (edit: omvänt i detta fall, kyla den absorberar)
Men självklart är rören effektivare, men kanske inte så pass som videon påvisar.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle kopparröret ha högre specifik värmekapacitet än värmeröret? Det är ju båda koppar plus/minus lite luft och vatten.

Permalänk
Medlem

Jämför de värmerören med kopparrör eller kopparstav? Ibland säger de copperrod och ibland copperpipe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Varför skulle kopparröret ha högre specifik värmekapacitet än värmeröret? Det är ju båda koppar plus/minus lite luft och vatten.

Främst pga den där luften. Betydligt mindre massa i röret, som till viss del vägs upp av fukten. Häller man lite vatten i en kastrull kokar den fortare än mycket vatten i samma kastrull, men inte pga ledningsförmågan.

Edit: nu förstår jag. Det är en stav koppar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Främst pga den där luften. Betydligt mindre massa i röret, som till viss del vägs upp av fukten. Häller man lite vatten i en kastrull kokar den fortare än mycket vatten i samma kastrull, men inte pga ledningsförmågan.

Edit: nu förstår jag. Det är en stav koppar.

Skickades från m.sweclockers.com

Då förstår jag ditt resonemang men du måste mena att värmekapacitet inte är densamma. Den specifika värmekapaciteten är densamma då det är materialberoende och uttryckt per kilogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Då förstår jag ditt resonemang men du måste mena att värmekapacitet inte är densamma. Den specifika värmekapaciteten är densamma då det är materialberoende och uttryckt per kilogram.

Absolut. Värmekapaciteten på röret som helhet kontra den solida staven.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

jag trodde diamant var det snabbaste värmeledande material vi vet om??

e:
trodde man använde extremt renat ammoniak som fyllnadsvätska i heatpipes.. se på fan.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd

Har man någonsin diskat kylpastan av blocket på en towerkylare med hetvatten så vet man precis hur fort resten blir varmt.

Blev otroligt förvånad första gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

[meme] Heatpipes - So hot right now[/meme]

Lite förvånad över att det var vatten i en del, trodde det var nån acetonliknande lösning i så gott som alla heatpipes.

Bra video

Problemet med aceton är att trycket ger sprickrisk redan vid 100 grader när en vanlig heatpipe med vatten klarar 150 grader, skillnaden i värmeledningsförmåga är också ganska försumbart när man börjar dra in faktorer som orientering.

offtopic:
Ett exempel där värmerör bara är PR är i mobiltelefoner, vanliga värmerör med vatten behöver ca 25W innan dom börjar ge effekt (över ren koppar) om dom ligger platt (annars krävs det bara runt 15 oavsett vatten eller aceton), här borde man istället använda normalpentan som börjar bli effektivt redan vid 5W, på mobiler är man ofta rädd för mer än 80 grader så det spelar inte lika stor roll att maximala temperaturen är runt 100 grader för både aceton och n-pentan.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av The-Architect:

Videon ligger överst i artikeln, både i desktop och mobil-läge.

Du har rätt, mobilen tyckte att det skulle adblockas tydligen. Nu ser det ut som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

jag trodde diamant var det snabbaste värmeledande material vi vet om??

Det stämmer säkert, men principen med detta är att värmen överförs på annat sätt än just ledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade du redan koll på att det ligger till så här eller var videon en intressant nyhet?

Har tidigare hört förklaring av heatpipes funktion.
Men videon var bra för att illustrera det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Det stämmer säkert, men principen med detta är att värmen överförs på annat sätt än just ledning.

jopp förstår det... dock så innan dom 5 första sekundrarna är över så säger han värmeledande material därav funderingarna jag hade. Att det är den mest effektiva konstruktionen som vi hittills har gjort är dock en annan femma än att det är Världens mest värmeledande material.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Att det är den mest effektiva konstruktionen som vi hittills har gjort är dock en annan femma än att det är Världens mest värmeledande material.

Så lika bra att lägga ner planerna på att modda min NH-D15 med diamantrör, mao. Heatpipes funkar bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Så lika bra att lägga ner planerna på att modda min NH-D15 med diamantrör, mao. Heatpipes funkar bättre!

hahaha aa :), dock så hade coolhetsfaktorn varit 999/10 om du hade haft diamant heatpipes kontra koppar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hahaha aa :), dock så hade coolhetsfaktorn varit 999/10 om du hade haft diamant heatpipes kontra koppar

Diamant har en stor nackdel om det blir riktigt hett, det leder värme bäst av alla material men det består av kol och brinner lika bra som billigare kol, men man kunde ju ta en stor diamant och bearbeta den till en kylare men den kanske skulle bli för dyr och sälja dåligt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Diamant har en stor nackdel om det blir riktigt hett, det leder värme bäst av alla material men det består av kol och brinner lika bra som billigare kol, men man kunde ju ta en stor diamant och bearbeta den till en kylare men den kanske skulle bli för dyr och sälja dåligt

oh ja :). man hade nog fått millenniets bygge om man hade smiskat på en tower kylare utkarvad av diamant

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm