Permalänk
Medlem

TV med inbyggt android (riktig Android)

Jag är ute efter en TV som har inbyggt Android, inget ihopkokat skit från kina som knappt går att använda utan riktig android, typ vanilla med fungerande play store Etc.

Företaget jag jobbar för gjorde misstaget att köpa in en billig TV av ganska okänt märke som hade android och den har nån skitversion av android på sig med någon egen appstore som knappt har något och fungerar rätt dåligt i allmänhet.

Vad finns det för TV's därute med riktig Android version liknande det man använder på vanliga mobiltelefoner och plattor som har play store och det vanliga? Och som man kan ta emot uppdateringar på också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

"Alla" dagens tv tillverkare kör ju riktig android. tex sony,samsung,lg

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

"Alla" dagens tv tillverkare kör ju riktig android. tex sony,samsung,lg

Öh, nej verkligen inte. Sony må köra Android, men Samsung och LG har minsann egna OS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av zogez:

"Alla" dagens tv tillverkare kör ju riktig android. tex sony,samsung,lg

Njae? Samsung kör tizen, Lg webOS osv. Sony kör iaf Android TV

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

"Alla" dagens tv tillverkare kör ju riktig android. tex sony,samsung,lg

Samsung kör Tizen i sina. T.ex så finns inte Twitch på den.
LG saknade väl typ HBO fram tills sommaren förra året eller nått sånt så dem lär väl också köra någon egen variant.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Sony kör inte heller riktig Android utan Android-TV som har egen rätt begränsad appstore. Finns nog ingen som kör vanlig Android.

Permalänk
Medlem

Philips har även dom android inbyggt och brukar vara rätt hyfsad kvalité ändå i förhållande till priset framförallt om dom ska vara igång en del i företags miljö så kan de bli en del kostnader att köpa in ett antal skärmar.

Där finns ju en playbutik men hur utbudet är och hur närma det är vanligt android eller nerbantat vågar jag inte svara på, finns säkert någon som har bättre koll än vad jag har.

Personligen så skulle jag säga köp en chromecast alternativ apple tv eller rent av raspberry pi beroende på vad ni ska ha skärmarna till, arbetade tidigare åt ett företag som monterade billiga tv apparater på väggarna med rpi bakom och sedan bara skickade ut rullande bildspel med info om företaget osv på de olika tv apparaterna.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Skit I att köpa smart tv, är antingen skit eller slutar få uppdaringar efter 1 år om den överhuvudtaget får någon och efter 2-3 år funkar inga appar. Köp en extern box och använd tv'n som ren skärm är mitt råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Anledningen att vi vill ha "riktig" Android inbyggt är för att Dels sitter nuvarande TV's rätt dumt till, utan närhet till Nätverkuttag eller extra eluttag, så i princip finns bara eluttag för varje TV. Klart, går väl köpa en "fördubblare" till varje ställe, men men.

Vi har testat raspberry också, men har inte fått någon bra android version att lätt rulla på dom.

Anledningen till att vi behöver antingen Android eller Windows är för att vi har en Wallboard mjukvara som ska rulla på skärmarna och byta bilder, visa olika websidor, kanske någon filmsnutt etc och den fungerar bara för Windows och Android. Den test-tv vi köpte in av okänt märke "Voxicon" som är Dustins egna märke, ja den hade visserligen Android inbyggt, men var en hel del krångel.

Först var launchern skit. Visst, det gick att byta ut till annat, men inte genom någon store, utan jag var tvungen att ladda ner APKer från apkmirror och lägga över på usb-minne, inte heller fanns inbyggt stöd för filhanterare så fick försöka knöka in det på något sätt innan jag kunde installera det jag laddat ner separat. Sen testade jag 3 olika launchers som var mycket bättre, men ala gick i sleep mode efter en viss tid trots att jag stängde av allt sånt. Endast det som låg där som origina gjorde inte det.

Sen 2/3 TC's hade problem med wifi. En av dom vägrade ansluta till ett nät med MAC-låsning och kunde bara ansluta till öppna nät. En annan kunde inte ens ansluta till vissa öppna nät.

Nåja, jag vill alltså ha en TV med typ vanligt Android, typ som kommer med på t.ex. OnePlus Telefoner. Vi har också testat lite med Intel sticks på TV's också det funkar bra, men då vill vi helst ha dom domänanslutna vilket blir en dyr historia då det bara följer med Win10 home edition på intel sticks. Ska man Pro så blir det några tusen extra per enhet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

@Bejje: Köp vilken TV som helst och sen en chromecast? Casta sedan från antingen en dator eller telefon det du nu vill visa?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Köp en nVidia Shield och plugga in? Så slipper du byta TV och får massa funktioner som inbyggda Android inte klarar.

Har själv en dyr Philips 65" OLED med inbyggd Android. Riktigt skönt och välja och vraka, speciellt Twitch inbyggt. Den klarar av streama högre kvalite på sändningar som oftast också med mindre buffring än Chromecast Ultra ibland gör. Tror dock buffringsproblem i Twitch mer är på Twitch-nätverkets sida än TV.

Permalänk
Medlem

Knappast tillåtet att köra annat än Android TV på en TV, alltså för att officiellt få Google Play Store/GMS.

Permalänk
Medlem

@NisseG91:

Redan testat, men Chromecast fungerar inte bra i företagsmiljö, med fler olika nät. Chromcasten kräver att den samt den dator eller telefon eller vad det nu är som castar, finns i samma nät och så är det inte här. Det nät datorerna är i är ett wifi byggt på domänsäkerhet medans andra produkter siter i andra nät med annan säkerhet.

Chromecast har inte stöd för multipla nät.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

@NisseG91:

Redan testat, men Chromecast fungerar inte bra i företagsmiljö, med fler olika nät. Chromcasten kräver att den samt den dator eller telefon eller vad det nu är som castar, finns i samma nät och så är det inte här. Det nät datorerna är i är ett wifi byggt på domänsäkerhet medans andra produkter siter i andra nät med annan säkerhet.

Chromecast har inte stöd för multipla nät.

Har väl inte Android TV heller?

Permalänk
Medlem

@Bejje:
Kolla här.
Gästläget bör ju fungera för er, om problemet bara är olika nät.
https://support.google.com/chromecast/answer/6109286?hl=sv&re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har väl inte Android TV heller?

Android styr man ju direkt på plats med T.ex. trådlöst tangentbord så då spelar det ju mindre roll i vilket nät den sitter i. Chromecast och andra sidan styrs ju från en annan enhet som telefon eller dator och den kan då befinna sig i ett annat nät.

Skrivet av tranky:

@Bejje:
Kolla här.
Gästläget bör ju fungera för er, om problemet bara är olika nät.
https://support.google.com/chromecast/answer/6109286?hl=sv&re...

Gästläget har inte funkat bra för oss. Som jag förstår det så skapar den ett eget nät mellan t.ex. dator och Chromecast vilket gör att datorn inte längre kan vara ansluten till det nät den brukar vara ansluten till och användaren kan alltså inte jobba, dessutom blir räckvidden begränsad.

Nej som sagt, har testat många olika lösningar, men android fungerar bra så länge man inte har en skitversion av Android och vi föredrar om det är inbyggt i TVn för att minska på antal enheter man har.Allt vi behöver är att kunna installera vår "wallboard" mjukvara som alltså funkar på Windows eller Android och gärna att den kan autostarta vid varje uppstart. Sedan styr vi från en ett webgränssnitt som går mot en server vad som ska visas på de olika TV-skärmarna.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Varför just android? Funderat på typ en W10 sticka?
Nvidia shield kom ju nu i nån liten USB-variant som kanske fungerar?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Låter som att lättaste alternativet är att montera en NUC bakpå tv:n, en i3 model lär inte kosta mer än 4000 ihopbyggd med operativ (moms inräknat då). Då får du Windows på TV:n, vill du väldigt gärna använda en fjärrkontroll istället för ett trådlöst tangentbord och mus så köp en Flirc också och konfa en fjärr till den (typ en Oneforall fjärr, prisvärda och då kan du styra alla grejer i rummet med samma fjärr).

Permalänk
Medlem

@Bejje:

En snabb sökning på prisjakt så får du upp passande modeller. Jag skulle kika på tex Sony XG8 -serien eller Philips PUS 8.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s430755852&catId=107

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Varför just android? Funderat på typ en W10 sticka?
Nvidia shield kom ju nu i nån liten USB-variant som kanske fungerar?

Vi har testat med Intel stick också, ännu smidigare än en shield. Problemet är att dessa köps med Windows 10 home edition och vårt företag har som regel att alla Windows 10 enheter måste vara domänanslutna och då behövs Windows 10 PRO. Även om man skulle försöka fuska in en Windows 10 PRO image på den så går inte det. Tro mig, jag har testat i utbildningssyfte. Tog en riktigt Windows 10 PRO iso, körde in via USB, när installationen var klar blev det home edition ändå trots att det bara är PRO på den ISOn. Tror Windows känner av att det är en Intel stick som bara har licens för Home.

Skrivet av takeoninja:

Låter som att lättaste alternativet är att montera en NUC bakpå tv:n, en i3 model lär inte kosta mer än 4000 ihopbyggd med operativ (moms inräknat då). Då får du Windows på TV:n, vill du väldigt gärna använda en fjärrkontroll istället för ett trådlöst tangentbord och mus så köp en Flirc också och konfa en fjärr till den (typ en Oneforall fjärr, prisvärda och då kan du styra alla grejer i rummet med samma fjärr).

Nuc känns bökigare och dyrare än vad en Inte stick är. Går att köpa Intel sticks för en bit under 2000 kr. Behöver ju inte direkt någon prestanda för det dom ska användas till.

Skrivet av joeldeluxe:

@Bejje:

En snabb sökning på prisjakt så får du upp passande modeller. Jag skulle kika på tex Sony XG8 -serien eller Philips PUS 8.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s430755852&catId=107

På tok för dyrt. Den TV vi köpte på test som hade inbyggd android var en 55"are för 5995 kr (ex. moms). Mer än 8000kr och företaget kommer inte vara OK med att köpa in 15-20 st.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Anledningen att vi vill ha "riktig" Android inbyggt är för att Dels sitter nuvarande TV's rätt dumt till, utan närhet till Nätverkuttag eller extra eluttag, så i princip finns bara eluttag för varje TV. Klart, går väl köpa en "fördubblare" till varje ställe, men men.

Vi har testat raspberry också, men har inte fått någon bra android version att lätt rulla på dom.

Anledningen till att vi behöver antingen Android eller Windows är för att vi har en Wallboard mjukvara som ska rulla på skärmarna och byta bilder, visa olika websidor, kanske någon filmsnutt etc och den fungerar bara för Windows och Android. Den test-tv vi köpte in av okänt märke "Voxicon" som är Dustins egna märke, ja den hade visserligen Android inbyggt, men var en hel del krångel.

Först var launchern skit. Visst, det gick att byta ut till annat, men inte genom någon store, utan jag var tvungen att ladda ner APKer från apkmirror och lägga över på usb-minne, inte heller fanns inbyggt stöd för filhanterare så fick försöka knöka in det på något sätt innan jag kunde installera det jag laddat ner separat. Sen testade jag 3 olika launchers som var mycket bättre, men ala gick i sleep mode efter en viss tid trots att jag stängde av allt sånt. Endast det som låg där som origina gjorde inte det.

Sen 2/3 TC's hade problem med wifi. En av dom vägrade ansluta till ett nät med MAC-låsning och kunde bara ansluta till öppna nät. En annan kunde inte ens ansluta till vissa öppna nät.

Nåja, jag vill alltså ha en TV med typ vanligt Android, typ som kommer med på t.ex. OnePlus Telefoner. Vi har också testat lite med Intel sticks på TV's också det funkar bra, men då vill vi helst ha dom domänanslutna vilket blir en dyr historia då det bara följer med Win10 home edition på intel sticks. Ska man Pro så blir det några tusen extra per enhet.

Så vitt jag vet finns det inga TV som kör Android utan de kör Android TV. Store till Android TV är väldigt begränsad och den har heller inget bra stöd för tangentbord och mus. Så du kan nog lägga ner försöken med att köra ren Android på TV'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så vitt jag vet finns det inga TV som kör Android utan de kör Android TV. Store till Android TV är väldigt begränsad och den har heller inget bra stöd för tangentbord och mus. Så du kan nog lägga ner försöken med att köra ren Android på TV'n.

Den TV vi köpt på test har inte Android TV, den har någon egen konstig version av Android som är väldigt begränsad. Dock har den fullt stöd för mus och tangentbord, så det är inget problem.

Men så länge det är Android i botten så går det "hacka till" det mesta. Trots att TVn inte hade någon riktig app store och ingen filhanterare, så den ytterst begränsade appstore den hade hade i princip bara appar för film och TV, men faktiskt också en filhanterare. Genom att lägga till den kunde jag sedan ladda ner apk-filen för Aptoid (alternativ APP-store) för er som inte känner till den) och installera den. Sedan via Aptoid kunde jag installera i stort sätt vad som helst, alla möjliga kända och okända appar, launchers etc, men det är ett bökigt sätt att jobba på.

Därav att man hade önskat en TV med riktigt Android med fullt stöd för Google Play från start. Förstår inte varför det ska vara så omöjligt att få tag på. Jag kan väl knappast vara den enda i världen som önskar detta. Det gör ju i så fall att TVn får lika stora möjligheter som vilken mobil eller surfplatta som helst och vem skulle inte vilja det?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Expertgissare

Om Linux fungerade så kanske det här är ett alternativ?
http://www.rikomagic.com/en/product/showpro_id_67_pid_22.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Linux funkar inte. Appen/programmet som behövs funkar än så länge bara för Windows och Android. De har haft en alpha i typ 2 år nu på en Linuxversion, men verkar inte hända så mycket där.

https://xibo.org.uk/ är den det gäller.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

Det går ju att lägga in vilka appar som helst på en android TV, jag själv har en Philips som kör 8,0 och appar laddar jag ner som vanligt på datorn och installerar dom sedan via en fileeplorer på TVn.

Tangentbord och mus fungerar ochså utan problem, dok så tycker jag inet det finnas större nån vits med en android TV, jag stremar allt från mobilen, den enda appen jag kör är smartIPtv och att sitta och spela på TVn, är inte att tänka på iaf då hårdvaran är undermålig. Men viist funkar det att köra appar och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Android styr man ju direkt på plats med T.ex. trådlöst tangentbord så då spelar det ju mindre roll i vilket nät den sitter i. Chromecast och andra sidan styrs ju från en annan enhet som telefon eller dator och den kan då befinna sig i ett annat nät.

Skrivet av Bejje:

Vi har testat med Intel stick också, ännu smidigare än en shield. Problemet är att dessa köps med Windows 10 home edition och vårt företag har som regel att alla Windows 10 enheter måste vara domänanslutna och då behövs Windows 10 PRO. Även om man skulle försöka fuska in en Windows 10 PRO image på den så går inte det. Tro mig, jag har testat i utbildningssyfte. Tog en riktigt Windows 10 PRO iso, körde in via USB, när installationen var klar blev det home edition ändå trots att det bara är PRO på den ISOn. Tror Windows känner av att det är en Intel stick som bara har licens för Home.

Nuc känns bökigare och dyrare än vad en Inte stick är. Går att köpa Intel sticks för en bit under 2000 kr. Behöver ju inte direkt någon prestanda för det dom ska användas till.

På tok för dyrt. Den TV vi köpte på test som hade inbyggd android var en 55"are för 5995 kr (ex. moms). Mer än 8000kr och företaget kommer inte vara OK med att köpa in 15-20 st.

Finns eller fungerar din wallboard på Android TV? Fungerar versionerna för Tizen (Samsungs smarttvs) och webOS (LGs smarttvs) bra?

När det gäller Compute Stick så finns det ju en inbyggd funktion i Windows (Store) för att uppgradera home till pro. Bör också gå att aktivera med en pro-nyckel. Finns ju också alternativ från andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Kör en android box, t.ex xiaomi mi box s istället. jag har själv android tv men den är så jäkla slö och min mi box s är 100ggr snabbare.

Permalänk
Medlem

@Bejje:

Hmmm

Hur långt ifrån varandra sitter skärmarna? Förstår att skärmar inte heller är inköpta så det finns ju uppenbart alternativa kombinationer här. Kan flera skärmar kopplas till en Windows burk skulle jag nog byggt burken själv, då kan man lätt komma ner till 1000 kr per skärm om man kan koppla 4 på en burk. Nackdelen är ju att den burken tar lite mer plats än t.ex. sticka eller NUC.

I min erfarenhet är Intel stickor brutalt långsamma så skyffla pixlar med dem är inge vidare, då är en Android lösning klart bättre, t.ex. en sådan Xiaomi Mi Box som någon annan nämnde, men det är ju så vitt jag vet AndroidTV så då behövs det trixas lite (men är fullt görbart att få in det där).

Nä, håller nog ändå fast vid att för en företagsmiljö är lagfritt och så lite trixande som möjligt att föredra, tid är pengar.

Jag hade kört på en sådan här skärm:

Om 4K: https://www.swedx.se/product_info.php?products_id=2045
Om FHD Räcker: https://www.swedx.se/product_info.php?products_id=2170

Behövs större finns det också men du hade inte nämnt något och kostnad per tum så var ovan lite sweetspot.

Och en sådan här, färdigbyggd, NUC, varje kan putta 4K till två skärmar om möjligt:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4737061

Totalt per Skärm med styrförmåga via Win10 ~~ 6000 (MED MOMS) så långt under budget på 8000 per kit. Och du har troligen onödigt med compute kraft, vilket kan vara väldigt skönt om man måste in i burkarna och jobba/fixa något. Win10 på en icke sticka gör ju också att det finns rimlighet i att putta in dem i AD och managera dem centralt på ett vettigt sätt. Minneskortsläsare gör också att man kan sätta upp dem så att vad som nu visas på dem går att byta om de sitter ute hos någon annan bara genom att stänga av, byta kort och starta (om man har satt upp vettiga start script).

Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

@Bejje:

Hmmm

Hur långt ifrån varandra sitter skärmarna? Förstår att skärmar inte heller är inköpta så det finns ju uppenbart alternativa kombinationer här. Kan flera skärmar kopplas till en Windows burk skulle jag nog byggt burken själv, då kan man lätt komma ner till 1000 kr per skärm om man kan koppla 4 på en burk. Nackdelen är ju att den burken tar lite mer plats än t.ex. sticka eller NUC.

I min erfarenhet är Intel stickor brutalt långsamma så skyffla pixlar med dem är inge vidare, då är en Android lösning klart bättre, t.ex. en sådan Xiaomi Mi Box som någon annan nämnde, men det är ju så vitt jag vet AndroidTV så då behövs det trixas lite (men är fullt görbart att få in det där).

Nä, håller nog ändå fast vid att för en företagsmiljö är lagfritt och så lite trixande som möjligt att föredra, tid är pengar.

Jag hade kört på en sådan här skärm:

Om 4K: https://www.swedx.se/product_info.php?products_id=2045
Om FHD Räcker: https://www.swedx.se/product_info.php?products_id=2170

Behövs större finns det också men du hade inte nämnt något och kostnad per tum så var ovan lite sweetspot.

Och en sådan här, färdigbyggd, NUC, varje kan putta 4K till två skärmar om möjligt:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4737061

Totalt per Skärm med styrförmåga via Win10 ~~ 6000 (MED MOMS) så långt under budget på 8000 per kit. Och du har troligen onödigt med compute kraft, vilket kan vara väldigt skönt om man måste in i burkarna och jobba/fixa något. Win10 på en icke sticka gör ju också att det finns rimlighet i att putta in dem i AD och managera dem centralt på ett vettigt sätt. Minneskortsläsare gör också att man kan sätta upp dem så att vad som nu visas på dem går att byta om de sitter ute hos någon annan bara genom att stänga av, byta kort och starta (om man har satt upp vettiga start script).

Vad tror du om det?

Kanske swedx kan vara ett alternativ om de har android inbyggt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kanske swedx kan vara ett alternativ om de har android inbyggt.

Det har de inte, det är dumma skärmar därav den extremt mycket lägre prislappen mot en vanlig TV.

Läste igenom tråden igen och förstår inte riktigt vad du tänker med vanlig Android på en TV, hela gränssnittet är ju anpassat för touch och en handhållen enhet, blåser du upp det i TV format blir det helt omöjligt att arbeta med, varför det finns en specifick Android TV version som är anpassad för just TV. Du kan forcera in det mesta som kör på vanliga mobil android in på en Android TV genom att sideloada APK:n via devmode. Då blir den enda frågan om den i regel väldigt klena krets som driver Android TVn duger för era ändamål. Och om det är rimligt att spendera tiden på det trixandet. Managerbarheten är ju också kass och stor risk för strul med att koppla TV apparaterna till nätverk etc. de är ju inte byggda för det direkt, är inte det tänkta användningsområdet.

Med en dum skärm (likt de från Swedx) och en NUC likt den jag länkade för 2.500 eller en ihop-knåpad med samma processor för under 2.000 (utan OS licensen så ni kan använda er förmodade enterprise licens och installerat på ett SD-kort enl. https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000... ) så får ni en helt annan managerbarhet, prestanda och enkelhet ställt mot inbyggd Android i TV:n eller låsta produkter som inte är ämnade för uppgiften.