Uppgraderar min dator, Ryzen 9 3950x

Permalänk
Medlem

Uppgraderar min dator, Ryzen 9 3950x

Tjenare! Har gjort en tråd innan där jag kom fram att jag ska uppgradera min nuvarande dator. Jag ska streama och spela, så vill ha något grymt!

Här är min dator:
https://www.webhallen.com/se/product/265166-Webhallen-Config-...

Jag tänkte köpa:
https://www.webhallen.com/se/product/303166-ASUS-ROG-Strix-X5...

Samt:
https://www.webhallen.com/se/product/309875-AMD-Ryzen-9-3950X...

Så min fråga är egentligen: kommer detta funka? Kan jag använda mina andra delar som grafikkortet, kylning, minnen, chassi, you name it. Eller måste jag köpa något annat? Jag hade gärna också köpt till ram minnen så jag får 32gb, vilka kan jag använda?

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Alla komponenter ska vara kompatibla. RAM minerna funkar också, köp identiska och klocka upp dom med timings till 3200 CL16 åtminstone. Eller köp nya med högre Clock speed.
Kolla så du har en AM4 Bracket till kylningen, annars passar den inte.
Lycka till!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

minimum 3200mhz minnen skulle jag säga, det gör en väldig skillnad mot dina 2666mhz minnen. Sen skulle jag nog säga att en 3900x skulle räcka gott och väl.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

minimum 3200mhz minnen skulle jag säga, det gör en väldig skillnad mot dina 2666mhz minnen. Sen skulle jag nog säga att en 3900x skulle räcka gott och väl.

Okej! Några du kan rekommendera? Priset är inte det viktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Alla komponenter ska vara kompatibla. RAM minerna funkar också, köp identiska och klocka upp dom med timings till 3200 CL16 åtminstone. Eller köp nya med högre Clock speed.
Kolla så du har en AM4 Bracket till kylningen, annars passar den inte.
Lycka till!

Tusen tack! Blir nya ram minnen isåfall, hur kollar jag upp det lättast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Konstig prioritering. Köp ett 2080ti och streama via nvenc.

Beroende på vilka spel du spelar så är det inte säkert du får någon extra prestanda alls, mer än att kasta 12 tusen kronor i sjön.

Den datorn du sitter på borde du klara dig med i något år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Konstig prioritering. Köp ett 2080ti och streama via nvenc.

Beroende på vilka spel du spelar så är det inte säkert du får någon extra prestanda alls, mer än att kasta 12 tusen kronor i sjön.

Den datorn du sitter på borde du klara dig med i något år till.

Jag vill streama via min CPU, därav känner jag att jag vill uppgradera min CPU. Jag har testat att streama via nvenc, men jag tycker inte det blev lika bra när det är mycket som händer samtidigt. Så jag tror inte riktigt på att uppgradera mitt grafikkort. Jag kommer nog hålla på det tills 3080 kommer ut.

Det är väl klart jag får mer prestanda från ryzen 9 3950x vs i7-7700k? Speciellt när jag ska streama.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

Okej! Några du kan rekommendera? Priset är inte det viktiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Lättast är ju att kolla qvl-listan på Asus hemsida. Men personligen gillar jag g-skill. Så skulle nog säga G-skil Trident Z Neo. Känner du att du har råd, så kör på 3600mhz. Det ger inte speciellt stort prestandalyft mot 3200mhz, men är lite utav en sweetspot. Ska själv byta till ett 32gb paket med såna minnen. Tänkte att man kan passa på nu, innan priserna går upp igen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

Jag vill streama via min CPU, därav känner jag att jag vill uppgradera min CPU. Jag har testat att streama via nvenc, men jag tycker inte det blev lika bra när det är mycket som händer samtidigt. Så jag tror inte riktigt på att uppgradera mitt grafikkort. Jag kommer nog hålla på det tills 3080 kommer ut.

Det är väl klart jag får mer prestanda från ryzen 9 3950x vs i7-7700k? Speciellt när jag ska streama.

Har du testat med ett RTX kort nyligen, kolla den videon innan du bestämmer dig.

https://www.youtube.com/watch?v=hUU5suAXv8w

Permalänk
Medlem

Om priset inte är det viktiga så kirra en streamingdator.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Tycker ni här inte ska komma och säga vad att TS prioriterar fel, jag tror TS är mycket väl medveten om vad behoven är än vad ni är vilket nu var streaming. TS ville nu i detta fall streama via processorn, varför ska vissa här komma och säga att TS prioriterar fel. i7-7700k är en gammal processor och en 3950X har 4x mer kärnor/trådar och det är helt rimligt att uppgradera från den, särskilt ifall man streamar. GTX 1080 Ti verkar ju räcka för TS och om TS känner att han behöver mer grafikprestanda är det inte helt dumt att kanske vänta på RTX 3080 Ti isåfall ifall TS känner att det behövs mer
grafikprestanda.

Här är några bra minnen, https://www.webhallen.com/p/305278

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Tycker ni här inte ska komma och säga vad att TS prioriterar fel, jag tror TS är mycket väl medveten om vad behoven är än vad ni är vilket nu var streaming. TS ville nu i detta fall streama via processorn, varför ska vissa här komma och säga att TS prioriterar fel. i7-7700k är en gammal processor och en 3950X har 4x mer kärnor/trådar och det är helt rimligt att uppgradera från den, särskilt ifall man streamar. GTX 1080 Ti verkar ju räcka för TS och om TS känner att han behöver mer grafikprestanda är det inte helt dumt att kanske vänta på RTX 3080 Ti isåfall ifall TS känner att det behövs mer
grafikprestanda.

Här är några bra minnen, https://www.webhallen.com/p/305278

Ja, 7700k är inte optimal att streama med, men han kommer få sämre FPS-i flertalet spel med denna uppgradering.
Sanningen är att 7700k presterar bättre än 3950x i många fall i 1440p och högre, speciellt om den är klockad till 5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja, 7700k är inte optimal att streama med, men han kommer få sämre FPS-i flertalet spel med denna uppgradering.
Sanningen är att 7700k presterar bättre än 3950x i många fall i 1440p och högre, speciellt om den är klockad till 5Ghz.

Det är inte sanningen. Nu har du fått för dig nåt svammel hos intel fanboysen här på forumet. 7700k är inte bättre i spel än en 3950X, kanske i något spel som är extremt intel favoriserat. TS gör inte en prestandaförlust i spel med en 3950X från en i7-7700k. TS får en processor som inte lider av lag-spikes på de senaste spelen det är vad han får.
;;

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@Philip320: Tack, det uppskattas! Jag gillar när det blir lite diskussion och argument från olika håll, på så sätt lär jag mig!

mvh

Permalänk
Medlem

@sopaKREEM:
Funderat på det också, att kanske använda min nuvarande dator till streamingdator, och köpa en helt ny beast att spela på. Jag kör just nu dualpc när jag streamar, men min streamdator är helt värdelös. Så kanske blir dual pc igen, får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Det är inte sanningen. Nu har du fått för dig nåt svammel hos intel fanboysen här på forumet. 7700k är inte bättre i spel än en 3950X, kanske i något spel som är extremt intel favoriserat. TS gör inte en prestandaförlust i spel med en 3950X från en i7-7700k. TS får en processor som inte lider av lag-spikes på de senaste spelen det är vad han får.
;;

Jag presenterar fakta. Inte svammel som dig. Om du inte kan läsa detta så kanske glasögon är ett alternativ?
Givetvis är en 3950x en mycket bättre processor, men jag ställer mig högst tveksam om det är en förbättring värd 9 tusen för en kille som spelar och streamar.

https://www.sweclockers.com/test/28545-amd-ryzen-9-3950x-zen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag presenterar fakta. Inte svammel som dig. Om du inte kan läsa detta så kanske glasögon är ett alternativ?
Givetvis är en 3950x en mycket bättre processor, men jag ställer mig högst tveksam om det är en förbättring värd 9 tusen för en kille som spelar och streamar.

https://www.sweclockers.com/test/28545-amd-ryzen-9-3950x-zen-...

jo tack jag har läst detta, men jag tycker det blir fånigt att säga att man förlorar spelprestanda när det handlar om 1 fps i vissa spel. Dessutom lider dessa fåkärniga processorer av lag spiken i spel som COD. jag kan inte tänka mig hur illa det blir när man streamar samtidigt...

Möjligtvis att det är att ta i, men TS kanske är en sån som köper för att det sedan ska hålla länge och då är det ju ändå inte en dum investering. Med en 3950X kan man streama i många många år till utan några som helst problem.

Men nu handlar det ju inte om vad du tycker är värt, utan det handlar om trådskaparen TS. TS kände uppenbarligen att det inte räckte med en i7-7700k och det är därför han överväger att uppgradera och då ser jag inte vad problemet är med det för dig, han streamar - behöver mer prestanda varför ska vi försöka få honom att inte uppgradera?
o ja jag kan hålla med att en 7700k kanske funkar bra om man använder nvenc, att en 3700X räcker för dessa behov, en 3900X mer än absolut men det handlar inte om mina eller dina behov eller våran tankeställning till framtidshållbarhet utan TS.
En 3950X är oavsett inte ett dåligt köp, vi håller inte på hindra TS från att köpa en Pentium med 2 kärnor 4 trådar för 10 000 kr

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

jo tack jag har läst detta, men jag tycker det blir fånigt att säga att man förlorar spelprestanda när det handlar om 1 fps i vissa spel. Dessutom lider dessa fåkärniga processorer av lag spiken i spel som COD. jag kan inte tänka mig hur illa det blir när man streamar samtidigt...

Möjligtvis att det är att ta i, men TS kanske är en sån som köper för att det sedan ska hålla länge och då är det ju ändå inte en dum investering. Med en 3950X kan man streama i många många år till utan några som helst problem.

Men nu handlar det ju inte om vad du tycker är värt, utan det handlar om trådskaparen TS. TS kände uppenbarligen att det inte räckte med en i7-7700k och det är därför han överväger att uppgradera och då ser jag inte vad problemet är med det för dig, han streamar - behöver mer prestanda varför ska vi försöka få honom att inte uppgradera?
o ja jag kan hålla med att en 7700k kanske funkar bra om man använder nvenc, att en 3700X räcker för dessa behov, en 3900X mer än absolut men det handlar inte om mina eller dina behov eller våran tankeställning till framtidshållbarhet utan TS.
En 3950X är oavsett inte ett dåligt köp, vi håller inte på hindra TS från att köpa en Pentium med 2 kärnor 4 trådar för 10 000 kr

Kanske uttryckte mig lite väl klumpigt. Det jag menade var att det blir GPUn som sätter stopp vid upplösningar över 1440p. Men om nu TS vill streama via x264 och vill vara en värsting så är Intels dio snäppet vassare även där. Samt att han sparar massor av pengar.

Med det sagt skiljer det få fps, och ts kommer inte märka någon större skillnad mellan låt säga en 9900k (1090k?) och 3900x (3950x).
3950 är overkill och ingen processor som spel behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

Jag vill streama via min CPU, därav känner jag att jag vill uppgradera min CPU. Jag har testat att streama via nvenc, men jag tycker inte det blev lika bra när det är mycket som händer samtidigt. Så jag tror inte riktigt på att uppgradera mitt grafikkort. Jag kommer nog hålla på det tills 3080 kommer ut.

Det är väl klart jag får mer prestanda från ryzen 9 3950x vs i7-7700k? Speciellt när jag ska streama.

x264 codec använder inte mer än 16 trådar, jag har en 3900X som fungerar utmärkt och den har 24 trådar.

"So no, the newest 64-core 128 thread rumored Threadripper is NOT going to magically going to be a X264 Slow monster for 1080p streaming. It’s going to suck unless you’re carefully managing things"

Source: https://eposvox.com/2019/06/x264-iq-analysis-slow/

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeakQ:

x264 codec använder inte mer än 16 trådar, jag har en 3900X som fungerar utmärkt och den har 24 trådar.

"So no, the newest 64-core 128 thread rumored Threadripper is NOT going to magically going to be a X264 Slow monster for 1080p streaming. It’s going to suck unless you’re carefully managing things"

Source: https://eposvox.com/2019/06/x264-iq-analysis-slow/

Så vad rekommenderas om jag vill streama 1080 utan att lagga? Ska jag kanske överväga att fortsätta med dual-pc streaming? Alltså köpa en helt ny dator att spela på med typ i9-9900k och använda min nuvarande dator att streama via?

Permalänk
Medlem

Tycker att 3950X låter bättre än dual pc imo

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@Philip320: Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem

Hittade båda produkterna jag letade efter i et paket, kanske beställer detta då om jag väljer att köpa på 1 pc & inte 2.

https://www.webhallen.com/se/product/312628-ASUS-ROG-Strix-X5...

Permalänk
Medlem

Det gör du helt rätt i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Du kommer ju få bättre kvalitet med 2 datorer och kan ha ett riktigt capturekort istället.
Samt att du kan ha mixerbord för att styra ljudkällor enklare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: yeah jag kör just nu dual pc, men tycker det är ganska drygt med att ha massa mjukvara för att få ljudet att synka bra, 2 möss, 2 tangentbord osv. Men många kör ju singel pc och lyckas få bra kvalite, så borde väl inte vara omöjligt?

Eller ska man satsa stort och köpa en helt ny dator och köra dual? Ååå beslutsångest

Permalänk
Medlem

Citerar @Yoshman om NVENC

Skrivet av Yoshman:

Två saker är värt att tillägga här

  • redan från start fungerade det utmärkt att streama m.h.a NVEC i RTX-korten, förutsatt att man inte hade "overlays" i form av t.ex. en kamera riktad mig dig själv samt en mot mushanden. Detta problem har visat sig vara programvarurelaterat och löstes sensommaren/hösten 2019

  • NVEC har traditionellt betytt väsentligt lägre CPU-last, fast på bekostnad av kvalité. De flesta verkar vara rätt eniga om att kvalitetsnivån har ökat markant hos RTX-korten, det är nu helt i nivå med x264-medium inställning. Det är en nivå 9900K och inte ens 3900X kan hålla utan klar negativ påverkan på spelupplevelsen

Så har man inte väldigt underliga krav på sin stream samt innehar ett RTX-kort finns det ingen anledning att använda CPU för streaming.

Permalänk
Medlem

@alexks: Är det twitch du ska streama till? tänk även på om du inte är partner att du bara har 6000kbps att streama med, vilket gör en 1080P 60fps stream rätt ful oavsett.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Okej så man kanske ska testa 900p, för är bara affiliate

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@sopaKREEM:
Funderat på det också, att kanske använda min nuvarande dator till streamingdator, och köpa en helt ny beast att spela på. Jag kör just nu dualpc när jag streamar, men min streamdator är helt värdelös. Så kanske blir dual pc igen, får se.

Din 7700k har inga problem med x264 fast/high i 720p/60 så länge du inte hivar på en massa animerade overlays, 3 webbkameror och ne massa krimskrams. Det jag hade rekommenderat dock är ett 1650 super att stoppa in i streamern. Då får du det bästa av bägge världar.
Ett 1650 super är precis lika bra att streama med som ett 2080Ti.
Kör Scan Converter från din spelmaskin på kablat nätverk till din streamer så slipper du capturecard. Du behöver inte ens OBS på spelmaskinen.

Håller med dig, x264 ser bättre ut i snabba spel.
Beroende på vilken server du är kopplad mot på Twitch kan du boltra dig med lika mycket bitrate som partners, men dom har prioritet på bandbredden. Jag är bara affiliated, och 7500 har inte varit några problem sedan jag började med det för ett år sen.
Rekommenderar dock INTE 900p. Skaleringen blir jättekonstig och ger en klart otydligare bild än 720p. Men värt att prova, kör efter din smak, inte vad jag tycker.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz