Google auktionerar ut plats för sökmotorer till högstbjudande – efter EU-böter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mocla:

För att varken Samsung, Netflix, HBO eller Razer har monopol på sin marknad.

Det är nog snarare för att dom inte ska få monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sienar:

Googles förslag är ju helt vansinnigt på så många olika fronter. Varför ska sökmotorer betala för att en användare vill använda deras produkt? Ska Microsoft börja kräva betalt av Firefox och Google Chrome med i så fall?

Och vad händer med användaren om en sökmpotor blir överbjuden? Varför ska de fortsätta satsa på en tjänst som inte är tillgänglig för användaren?

Tack SweClockers för att ni rapporterar om detta. Vågat av Google att gå en så idiotisk stig med förmodligen fler miljardböter som väntar.

Skickades från m.sweclockers.com

Användaren kan lägga in vilken jävla sökmotor den vill, själv. Det är bara tramsigt att google ska behöva ”presentera” olika alternativ, det var lika tramsigt när MS behövda fråga om användaren hellre ville använda en annan webbläsare. De som vill byta byter, övriga skiter i det dyrt och heligt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag förstår inte riktigt varför Google måste erbjuda andra sökmotorer som standard i Android, vad är motiveringen bakom det? Känns som att det borde vara upp till Google vad de erbjuder i sina produkter?

Försöker se hur det här är annorlunda jämfört med om exempelvis Samsungs tv-apparater har en Netflixapp men ingen HBO, eller om Razers tangentbord kommer med deras eget firmware och inte 3 open source-alternativ?

Tror att operativsystemet måste vara dominant. Vet att detta har hänt Microsoft flera gånger med deras Windows. Exempelvis https://www.expressen.se/nyheter/eus-domstol-sager-nej-till-m... (Från 2004)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det sorgliga är väl att det inte finns någon annan sökmotor än google värd namnet. För utom www-adresser och större företag så går det inte att hitta något utan att bläddra flera sidor innan man hittar det man letar efter när man använder något annat.

Söker jag efter namnet på min lokala pizzeria så jag upp förslag på kök från HTH och skriver jag ordet pizza före så får jag länkar till ELGIGANTEN(!) när jag söker på yahoo eller bing.

Tragiskt helt enkelt.

Duck duck go gör någorlunda rätt och visar i alla fall som 3:e resultat (dom två översta är annonser till utrustning som har med pizza att göra) så ...

Förstår varför så många använder google helt enkelt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det sorgliga är väl att det inte finns någon annan sökmotor än google värd namnet. För utom www-adresser och större företag så går det inte att hitta något utan att bläddra flera sidor innan man hittar det man letar efter när man använder något annat.

Söker jag efter namnet på min lokala pizzeria så jag upp förslag på kök från HTH och skriver jag ordet pizza före så får jag länkar till ELGIGANTEN(!) när jag söker på yahoo eller bing.

Tragiskt helt enkelt.

Duck duck go gör någorlunda rätt och visar i alla fall som 3:e resultat (dom två översta är annonser till utrustning som har med pizza att göra) så ...

Förstår varför så många använder google helt enkelt.

Underlättar ju när Google trålar alla dina mail, webbhistorik och geolocations. Man kanske kan ta att rätt pizzeria hamnar på tredje raden ist för första om man slipper sån personlig kartläggning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Underlättar ju när Google trålar alla dina mail, webbhistorik och geolocations. Man kanske kan ta att rätt pizzeria hamnar på tredje raden ist för första om man slipper sån personlig kartläggning.

Skickades från m.sweclockers.com

Att duck duck go visar informationen på tredje raden är självklart inget problem, det var snarare varför man måste bläddra flera sidor med Elgiganten som är problemet.

Det här med att google vet allt om mig tror jag inte riktigt på, använder inte deras mail och platsinfon dom får om mig är helt fel stad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Att duck duck go visar informationen på tredje raden är självklart inget problem, det var snarare varför man måste bläddra flera sidor med Elgiganten som är problemet.

Det här med att google vet allt om mig tror jag inte riktigt på, använder inte deras mail och platsinfon dom får om mig är helt fel stad.

Google Analytics finns inlurade på väldigt många sidor och spårar dig genom kakor. Du behöver inte använda deras mail för att de ska kunna gissa dina intressen genom statistik.

Har kört EFFs "Privacy Badger" länge nu och det börjar bli hög tid att migrera vissa adresser till trasig länk i /etc/hosts.

Skickades från m.sweclockers.com

Det saknades ett par viktiga ord.
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Att duck duck go visar informationen på tredje raden är självklart inget problem, det var snarare varför man måste bläddra flera sidor med Elgiganten som är problemet.

Det här med att google vet allt om mig tror jag inte riktigt på, använder inte deras mail och platsinfon dom får om mig är helt fel stad.

Lite tinfoil varning, men...

Google vet rätt mycket om mig (och min familj) i alla fall. När jag skulle plocka upp sambons cykel från hennes jobb behövde jag bara slå in en eller två bokstäver för att få hela adressen som förslag.

Notera att jag aldrig varit på den adressen. På andra änden av gatan (600 m) ligger dock många restauranger men också mitt gym där jag är minst en gång i veckan.