Permalänk

Val av telefon

Tjena folket! Mina gamla Iphone SE börjar bli trött nu, har svårt att ladda vidoes och gifs etc. Men annars funkar den bra!

Om jag skulle skaffa en ny telefon nu snart, vad kan ni rekommendera utifrån dessa krav/inform:

- Tar typ 0 bilder
- Ringer och smsar väldigt lite
- Inga sociala medier i princip
- Vill ha en hyffsad skärm då jag tittar en hel del på youtube då jag är pendlare till jobbet
- Bra eller godkänt batteri (ska hålla i minst 1 dag. Har en jobbtelefon som ör Iphone 7: Den laddar ur på 1.5 dygn även fast jag ALDRIG använder den, den ligger helt ärligt på mitt skrivbord hela dagen. Så iphone har inte impat så mycket just nu. Har dock gillat min Iphone SE)
- Spelar inga direkt spel, mest youtube och surf.

Så som ni märker är jag ingen som sitter fastklistrad till min telefon förutom vid tågresor/buss etc och kollar youtube/netflix. Har en känsla av att nya Iphone och Samsung känns överflödiga? Tänker aldrig lägga dem pengarna på en telefon. Tidigare telefoner jag köpt har kostat ca 3-4k tror jag. Och har haft varje telefon i typ 3-5 år innan jag byter dem.

Permalänk
Medlem

Är batteriet slitet kan det vara därför den börjar bli trött. Videos och gifs borde den klara utan problem fortfarande.
SE'n är relativt lätt att byta på själv, alternativt inte så dyr att lämna in för det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Xiaomi mi a2 kanske kan vara något att spana på? Har inte själv använt en, men hört väldigt gott om dom från folk jag känner, samt recensioner.

Edit: för nuvarande på rea hos komplett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ska du bara ha en helt ok telefon kanske oneplus6/7 kan vara något.

https://webbutik.comviq.se/samsung-galaxy-s10.html
comviq har bra erbjudanden ibland beroende på vad du kör för abonnemang idag samt har för behov.

Jag håller helt med dig om iphones batteritid därför kör jag också android även att jag gillar ios mer.

Permalänk

@Json_81: Batteriet på SE:n är fortfarande bra. Det som va kasst va jobbtelefonen som va 7an.

Men kan batterier ha med slöheten att ladda videos/gifs?
OBS! Att ladda videos på Youtube går fortfarande mycket bra. Det är problem med laddning i andra appar så som instagram och 9gag. Där tar det evigheter att ladda dessa. Men kanske inte är telefonens fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@Json_81: Batteriet på SE:n är fortfarande bra. Det som va kasst va jobbtelefonen som va 7an.

Men kan batterier ha med slöheten att ladda videos/gifs?
OBS! Att ladda videos på Youtube går fortfarande mycket bra. Det är problem med laddning i andra appar så som instagram och 9gag. Där tar det evigheter att ladda dessa. Men kanske inte är telefonens fel?

Kolla hur det ser ut på inställningar -> batteri -> batterihälsa (eller vad det nu heter på svenska).

När batteriet börjar bli slitet throttlar telefonen för att undvika plötsliga avstängningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Kolla hur det ser ut på inställningar -> batteri -> batterihälsa (eller vad det nu heter på svenska).

När batteriet börjar bli slitet throttlar telefonen för att undvika plötsliga avstängningar.

Det har en Max kapacitet på 84% numera står det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Det har en Max kapacitet på 84% numera står det.

Skickades från m.sweclockers.com

Står det att den klarar "Peak Performance"?

Vet inte var gränsen går riktigt, men min 6S Plus (samma SoC i dem) var nästan oanvändbart långsam när den var nere på runt 60%, blev som ny efter byte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@Json_81: Nej den verkar inte klara peak performance. Dock står det att jag kan slå på det igen om jag vill ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@Json_81: Nej den verkar inte klara peak performance. Dock står det att jag kan slå på det igen om jag vill ??

Ja, men då kommer den antagligen stänga av sig när den pressas.

Trivs du med telefonen i övrigt hade jag satsat på batteribyte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@Json_81: Nej den verkar inte klara peak performance. Dock står det att jag kan slå på det igen om jag vill ??

Skrivet av Json_81:

Ja, men då kommer den antagligen stänga av sig när den pressas.

Trivs du med telefonen i övrigt hade jag satsat på batteribyte.

Bra tips att byta batteri.

Om telefonen är hel (inte krossad skärm eller liknande) så gör Apple eller Applecertifierade verkstäder batteribyte för 579 kronor.
https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/service/battery...
Då vet du att det sitter orginaldelar i telefonen och att det är korrekt utfört (bra om du ska sälja den senare).

Telefonen får ju fortfarande uppdateringar och det talas ju om en ny "lågpris" modell i vår/sommar (se2) så kanske värt att härda ut om du inte vill byta batteri.
Sen har ju Iphones ett bra andrahandsvärde, så du lär ju få någon tusing eller mer om den är i bra skick när du säljer den.

Permalänk

@reverend benny: Tack för info. Ja den är i mycket bra skick, inte en repa på skärmen så håller nog ut ett tag till eller kanske byter batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

@reverend benny: Tack för info. Ja den är i mycket bra skick, inte en repa på skärmen så håller nog ut ett tag till eller kanske byter batteri

Jag hade nog satsat på det sista, ett nytt batteri ger en rejäl skjuts i prestanda om det gått så långt så att det inte levererar som det ska (peak power/peak performance).
Bytte batteri på en 6S (samma hw) för några år sedan och det blev som en ny telefon.

Permalänk

Xiaomi redmi note 8 pro rek. Värmt. 1-2 dygn batteri. 6.5 tumm skärm. 2500 kr bara

Skickades från m.sweclockers.com