1 av fyra portar på modemet funkar - varför?

Permalänk
Medlem

1 av fyra portar på modemet funkar - varför?

Jag har försökt grejja lite med vårt fibermodem. Det finns totalt fyra LAN portar på modemet, varav en av dessa är min PC kopplad via Ethernet genom en fördelare i huset, samt är port 2 använd av TV:n för att få igenom bild via Telia. De resterande portarna 3 och 4 fungerar inte och jag vet inte vad jag ska göra.

Problemet är primärt att jag försöker sända ut nätverket trådlöst, och detta går inte då jag inte har någon port som funkar för detta. Stoppar jag in t:ex routern i port 3/4 fungerar det inte. Nätverket upptäcks, men jag får ingen uppkoppling på nätet. Sen om jag kopplar routern till port 1 där min stationära dator är kopplad som funkar, fungerar inte routern heller.

Kör dessutom med ett Mesh system som har funkat bra fram tills nu när jag ville köra min stationära direkt in i fiberskåpet. Systemet satt kopplat i port 1 och jag körde min nätverkskabel från datorn till routern istället. Nu går det inte att få igenom det trådlösa nätverket alls, men min stationära har en görgo' koppling genom port 1, men inte Wi-Fi't.

Vad kan detta problem bero på och hur kan jag lösa det?

Permalänk
Medlem

Är det en Inteno du har?

Den fördelar tjänsterna, du får antingen köra en egen router med stöd för vlan eller sätta en router efter denna fördelare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Är det en Inteno du har?

https://www.intenogroup.com/wp-content/uploads/2017/02/XG6846.jpg

Den fördelar tjänsterna, du får antingen köra en egen router med stöd för vlan eller sätta en router efter denna fördelare.

Förstod nu att jag missförstått hela processen. Alltså är LAN1, den första porten gjort för internet och resten är gjort för annat. MED ANDRA ORD - kan jag inte köra datorn direkt genom LAN1 om jag vill ha Wi-Fi också (om detta stämmer?). Är mitt enda alternativ att köra ethernet igenom routern? Går det alltså inte att köra datorkabeln direkt t fiberskåpet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yeezy:

Förstod nu att jag missförstått hela processen. Alltså är LAN1, den första porten gjort för internet och resten är gjort för annat. MED ANDRA ORD - kan jag inte köra datorn direkt genom LAN1 om jag vill ha Wi-Fi också (om detta stämmer?). Är mitt enda alternativ att köra ethernet igenom routern? Går det alltså inte att köra datorkabeln direkt t fiberskåpet?

Det du har är en tjänstefördelare, i detta fall är det endast LAN1 som är för internet som du säger.
LAN1 kopplar du till din Router.
Din dator kopplar du till din Router.

Då får du internet via kabel. Exakt hur dessa kablar kommer gå genom bostaden är omöjligt för mig att säga då den informationen inte finns tillgänglig i dina inlägg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det du har är en tjänstefördelare, i detta fall är det endast LAN1 som är för internet som du säger.
LAN1 kopplar du till din Router.
Din dator kopplar du till din Router.

Då får du internet via kabel. Exakt hur dessa kablar kommer gå genom bostaden är omöjligt för mig att säga då den informationen inte finns tillgänglig i dina inlägg.

Jag testar mig fram, hoppas bara att jag får ish samma hastighet via routern som skåpet. Prövar mig fram och återkommer, håller på att återställa alla 3 mesh enheter nu för att sedan koppla in en av de i LAN1 och ta det därifrån. Brb.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yeezy:

Jag testar mig fram, hoppas bara att jag får ish samma hastighet via routern som skåpet. Prövar mig fram och återkommer, håller på att återställa alla 3 mesh enheter nu för att sedan koppla in en av de i LAN1 och ta det därifrån. Brb.

Din huvudmesh-enhet är en router, du måste ha DHCP på nätverket, annars är det inget nätverk. I denna enheten kopplar du en Switch om du har ont om uttag på den. I switchen kopplar du din stationära dator.

Om du berättar exakt vad du har för enheter så är det lättare för oss att guida.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är det Telia Öppen Fiber så är bara LAN1 för internet. LAN4 tror jag fortfarande inte används till något överhuvudtaget i de flesta fall, men den är väl för fastighetsstyrningstjänster.

Permalänk
Medlem

Så nu var allt klart: och här är problemet.

Anledningen till att jag började grejja med allt från början var p.g.a vi nyligen har uppgraderat från 100/100 Telia Fiber till 500/500. Detta var ca 2-3 veckor sedan. Jag har inte märkt någon skillnad på nätet fram tills idag, då jag satte in min ethernet kabel från datorn direkt in i LAN1 porten i fiberjacket. Hamnade på hastigheter jag aldrig skådat förr, runt 500-800 mbit/s. Nu när jag återvänt allt till så som det var för några timmar sedan (meshsystemet via LAN1, och datorn via meshroutern), hamnar jag på mina ynka 80 mbit/s som jag haft i snart fyra år nu.

Vad är problemet? Varför kan jag inte uppnå rätt hastighet genom meshsystemet/routern? Jag har ringt Telia angående detta, och de har sagt att 500/500 är aktivt och att de inte kan hjälpa mig nå vart, då jag inte använder deras Techicolor skräprouter (eller vad de nu använder nu för tiden).

Permalänk
Medlem

@Yeezy: Vilket meshsystem kör du? När du kör via meshsystemet kör du trådat eller trådlöst till din dator?

Om du kör trådat internet -> meshrouter -> din dator så låter det som routern inte orkar med. Om du inte kör trådat från routern till din dator prova att köra trådat och se vad du får för hastighet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@Yeezy: Vilket meshsystem kör du? När du kör via meshsystemet kör du trådat eller trådlöst till din dator?

Om du kör trådat internet -> meshrouter -> din dator så låter det som routern inte orkar med. Om du inte kör trådat från routern till din dator prova att köra trådat och se vad du får för hastighet då.

https://www.tp-link.com/se/home-networking/deco/deco-e4(3-pac...

Kör trådat till min stationära dator. Har satt på IPv4 och IPv6 via appen och det mesta verkar se bra ut från mitt håll iallafall, kan vara något jag har missat med vet icke.

Permalänk
Medlem

@Yeezy: Hrm ser ut som det bara är 100mbps portar på den? Kan du kolla om du kör i 100mbit?

Ports 2 10/100Mbps WAN/LAN Ports, 1 Power Port

Med andra ord kan du tyvärr aldrig få ut mer än 100 Mbps via ethernet sladd till den enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeezy:

https://www.tp-link.com/se/home-networking/deco/deco-e4(3-pac...

Kör trådat till min stationära dator. Har satt på IPv4 och IPv6 via appen och det mesta verkar se bra ut från mitt håll iallafall, kan vara något jag har missat med vet icke.

Titta i specifikationerna.

Du behöver ny hårdvara tyvärr. Om du vill ha mer än 100 Mbit/s det vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@Yeezy: Hrm ser ut som det bara är 100mbps portar på den? Kan du kolla om du kör i 100mbit?

Ports 2 10/100Mbps WAN/LAN Ports, 1 Power Port

Med andra ord kan du tyvär aldrig få ut mer än 100 Mbps via ethernet sladd till den enheten.

Men vad i helv. Att jag själv jobbar på Elgiganten och lyckas med detta, galant. Bytte ut detta system mot denna som ligger och skräpar:

https://www.komplett.se/product/838251/datorutrustning/natver...

Kan det funka med den gamla routern eller är det bara att lämna tillbaka kalaset?

Permalänk
Medlem

@Yeezy: Den ser också ut att bara ha 100Mbps portar.

WAN: 1 x Ethernet 10/100 - RJ-45
LAN: 4 x Ethernet 10/100 - RJ-45

Men jag är väldigt förvånad över att ditt meshsystem inte har Gbps portar... Känns lite knasigt att ha 800Mbps wifi men bara kunna ta in 100 Mbit internet i systemet...

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@Yeezy: Hrm ser ut som det bara är 100mbps portar på den? Kan du kolla om du kör i 100mbit?

Ports 2 10/100Mbps WAN/LAN Ports, 1 Power Port

Med andra ord kan du tyvär aldrig få ut mer än 100 Mbps via ethernet sladd till den enheten.

Reklam för 800Mbit Wifi, kör enbart med 100Mbit-portar. Sköna lirare de där TP-link..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Aja. Sånt händer. Får väl lämna tillbaka systemet och köpa nytt. Tips? Gärna från Elgiganten då jag kan hämta hem något på p-pris. Lägenhet på ca 100 kvm, planlösning som ett T där routern sitter i botten och rummen är ute i hörnen. Dessutom, är det helt kört med den gamla routern?

ASUS RT-AC51U

edit: gamla routern kommer inte att funka heller, såg det nu.

Permalänk
Skrivet av Yeezy:

Men vad i helv. Att jag själv jobbar på Elgiganten och lyckas med detta, galant. Bytte ut detta system mot denna som ligger och skräpar:

https://www.komplett.se/product/838251/datorutrustning/natver...

Kan det funka med den gamla routern eller är det bara att lämna tillbaka kalaset?

Köpte en AC86U häromdagen, funkar klockrent, 2900Mbit wifi, 4 st gigabit LAN, 1 st Gigabit WAN, funkar som bas, går ju att komplettera upp med switch tänker jag.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Rekordmedlem

Du har skithårdvara, ännu några modeller att varna för.
Asus har också några bondfångeriprylar som inte borde få finnas där de har 802.11 ac radiodelar men bara 100 Mbit ethernetportar, de nämner också bara maximala teoretiska länkhastigheter för wifi i reklamen och är väldigt tysta om 100 Mbit portarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har skithårdvara, ännu några modeller att varna för.
Asus har också några bondfångeriprylar som inte borde få finnas där de har 802.11 ac radiodelar men bara 100 Mbit ethernetportar, de nämner också bara maximala teoretiska länkhastigheter för wifi i reklamen och är väldigt tysta om 100 Mbit portarna.

Vet iallafall vad jag ska kolla efter nu, velar mellan dessa två och läser på nätet att Wi-Fi 6 börjar bli rätt hippt. Kanske slår till.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

Dessutom, ni som kan detta. Spelar det absolut någon roll att i princip alla mina nätverkskablar är Cat5e? Vet att de duger upp till 1000 mbit/s, vilket borde räcka om jag inte har fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yeezy:

Vet iallafall vad jag ska kolla efter nu, velar mellan dessa två och läser på nätet att Wi-Fi 6 börjar bli rätt hippt. Kanske slår till.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

Dessutom, ni som kan detta. Spelar det absolut någon roll att i princip alla mina nätverkskablar är Cat5e? Vet att de duger upp till 1000 mbit/s, vilket borde räcka om jag inte har fel.

Cat5e kablarna klarar Gbit utan problem om de är hela.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Cat5e kablarna klarar Gbit utan problem om de är hela.

Men finns mycket cat 5e som ställer till det med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men finns mycket cat 5e som ställer till det med!

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt skulle en 5e kabel skapa problem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

På vilket sätt skulle en 5e kabel skapa problem ?

De kablar som följer med billiga routers från operatörer kan verkligen få din gigabitlänk att lägga sig på 100 Mbit. Varit med om det själv. Räcker med 30 cm dålig gratis patchkabel för att datorn din automatiskt ska ställa ned till 100 Mbit som max. Inte helt självklart, men jag dubbelkollar datorns nätverkskort, router och körde uteslutningsmetod. Datorn cappade helt själv. Det kan vara känsligt. Så jag investerade ett par hundralappar i cat-7, typ 4 st 30cm, inga problem sedan dess! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

SEN så stödjer många routrar inte alltid så hög Throughput (WAN-LAN routing) trots gigabit LAN och snabbt WLAN.

Klassiskt exempel var DLink routern som stödde 5Mbit när vi äntligen fick 8Mbit ADSL.

Jag tycker tillverkarna ska vara tydligare med detta...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

De kablar som följer med billiga routers från operatörer kan verkligen få din gigabitlänk att lägga sig på 100 Mbit. Varit med om det själv. Räcker med 30 cm dålig gratis patchkabel för att datorn din automatiskt ska ställa ned till 100 Mbit som max. Inte helt självklart, men jag dubbelkollar datorns nätverkskort, router och körde uteslutningsmetod. Datorn cappade helt själv. Det kan vara känsligt. Så jag investerade ett par hundralappar i cat-7, typ 4 st 30cm, inga problem sedan dess! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Men problemen du upplev har garanterat inget med cat5e eller inte att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men problemen du upplev har garanterat inget med cat5e eller inte att göra.

Nej, inte per se, men det finns kabel märkt cat5e som inte är gjord för hastigheter mer än det routern den följer klarar. De är ändå märkta cat 5e. Så man ska inte ta det för givet, om allt annat är specat för 1gbit men man sitter fast på 100mbit så är det bra att kolla kablarna. Det behöver inte vara fullständigt kabelbrott för att saker och ska börja strula.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Nej, inte per se, men det finns kabel märkt cat5e som inte är gjord för hastigheter mer än det routern den följer klarar. De är ändå märkta cat 5e. Så man ska inte ta det för givet, om allt annat är specat för 1gbit men man sitter fast på 100mbit så är det bra att kolla kablarna. Det behöver inte vara fullständigt kabelbrott för att saker och ska börja strula.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du kan få trasiga kablar oavsett hur de är märkta, nån kan även förfalska märkningar men oavsett det så har det inte att göra med att cat5e inte klarar Gbit för det för det alldeles utmärkt. Cat5e är dessutom ofta en lämpligare kabel för patchar (speciellt kort) än de med högre nummer för att den är mer böjlig vilket kan vara en mycket viktig egenskap för korta patchar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men du kan få trasiga kablar oavsett hur de är märkta, nån kan även förfalska märkningar men oavsett det så har det inte att göra med att cat5e inte klarar Gbit för det för det alldeles utmärkt. Cat5e är dessutom ofta en lämpligare kabel för patchar (speciellt kort) än de med högre nummer för att den är mer böjlig vilket kan vara en mycket viktig egenskap för korta patchar.

Menar inte trasiga kablar, många kastar ur sig kabel märkt 5e men är egentligen cat 5. De är bara inte gjorda för mer än 100mbit/s. Jag påstår inte att cat5e inte skulle klara det som standard, jag påstår att man kan gå på nitar. Så står det cat 5e och man fortfarande bara har 100mbit/s, då kan det vara en bra idé att testa andra kablar. That's all! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Kristoffer:

Menar inte trasiga kablar, många kastar ur sig kabel märkt 5e men är egentligen cat 5. De är bara inte gjorda för mer än 100mbit/s. Jag påstår inte att cat5e inte skulle klara det som standard, jag påstår att man kan gå på nitar. Så står det cat 5e och man fortfarande bara har 100mbit/s, då kan det vara en bra idé att testa andra kablar. That's all! 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men skriv då inte att det inte fungerar med cat5e för det gör det, att någon tillverkar skit och märker det som nått det inte är är ett annat problem, bedragaren hade ju lika gärna kunnat kalla kabeln för cat6. En cat5e kabel kommer att fungera och jag tror även att en cat5 skulle fungera eftersom det handlar om så korta sträckor. (förutsatt att alla 4 paren är kopplade)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja men skriv då inte att det inte fungerar med cat5e för det gör det, att någon tillverkar skit och märker det som nått det inte är är ett annat problem, bedragaren hade ju lika gärna kunnat kalla kabeln för cat6. En cat5e kabel kommer att fungera och jag tror även att en cat5 skulle fungera eftersom det handlar om så korta sträckor. (förutsatt att alla 4 paren är kopplade)

Skrev allt för kortfattat att "cat5e kan ställa till det", tror att det är precis så som du nämner, ofta bara två par kopplade.

Det jag ville få förmedlat var ju att hos en Svensson hittar man oftast kabel som följde med router man fick en gång i tiden, de är inte sällan märkta cat5e och varierar mellan billig plast, till lite läckrare tygomspunna historier. De sju kablar som underlevererat hos mig har alla varit sådana och har åkt ned i elektronikåtervinningen. En seriös återförsäljare skulle säkert leverera en annan kvalité om man köpte cat 5e. Men, bara för att det står behöver det inte betyda att det fungerar som det är tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision