Permalänk

Ryzen 2700x med MSI A Pro x570

Ny här med några frågor om ett nytt PC-bygge.

Har beställt följande dator som jag tänkte bygga ihop imorgon.

Är det något problem med att ha en Ryzen 2700x med ett x570 chipset?
Fick 2700x hyfsat billigt så vill helst inte köpa en dyrare CPU.

Måste man ha 8pins + 4pins till CPUn? Har googlat på detta och får massor med olika svar. Är det någon som faktiskt har provat och kan säga att det funkar bra? Tänkte inte överklocka datorn något. Den PSUn jag köpte har inte den extra 4pins anslutningen.

Annars verkar MSI A Pro X570 vara ett ganska dåligt moderkort, borde ha läst på lite mer innan jag köpte det. Någon som har ett och som kan säga ifall det går väldigt varmt? Har ni haft andra problem?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

1. Varför frågar du efter du har beställt?!
2.Finns ingen anledning att köra 2700X på X570, spara dina pengar och köp B450-F istället. Vad ska du använda datorn till? Kylaren till grafikkortet är fruktansvärt högljudd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Vzano:

1. Varför frågar du efter du har beställt?!
2.Finns ingen anledning att köra 2700X på X570, spara dina pengar och köp B450-F istället. Vad ska du använda datorn till? Kylaren till grafikkortet är fruktansvärt högljudd.

1. Det går ju alltid att lämna tillbaka ifall man upptäcker att det inte blir bra.
2. X570 gör ju att man kanske kan uppgradera senare till en bättre processor, eller tänker jag fel? Tänkte ha datorn till gaming. Sedan har väl inte b450-F stöd för PCIe 4? Kortet jag har beställt har stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazyGrace:

1. Det går ju alltid att lämna tillbaka ifall man upptäcker att det inte blir bra.
2. X570 gör ju att man kanske kan uppgradera senare till en bättre processor, eller tänker jag fel? Tänkte ha datorn till gaming. Sedan har väl inte b450-F stöd för PCIe 4? Kortet jag har beställt har stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

I praktiken har du ingen nytta av PCIe 4, och troligtvis får du samma möjligheter i framtiden med b450 som med x570.

Det här skulle jag rekommendera:

Jag skulle också rekommendera en bättre låda, och tystare kylare till CPU:n. Den är rätt bra, men har tyvärr en tendens att spinna upp med ett ljud som i alla fall gör mig galen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Kommer B450 ha stöd för PCIe 4.0? Utveckla gärna hur du tänker att jag inte i praktiken kommer att få nytta av PCIe 4.0?

Vad gäller låda så måste den ha stöd för DVD-brännare då jag tänker rippa en del skivor till flac. Väldigt begränsat utbud med sådana lådor idag.

Permalänk
Medlem

3600 > 2700x för gaming, och som sagt finns väll ingen anledning att välja x570, iaf inte i dagsläget.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk

@MrBjud: Jag insåg det. Kommer att lämna tillbaka 2700x och beställa ett 3600 i stället. Sedan lämnar jag resten som det är tror jag.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av LazyGrace:

1. Det går ju alltid att lämna tillbaka ifall man upptäcker att det inte blir bra.
2. X570 gör ju att man kanske kan uppgradera senare till en bättre processor, eller tänker jag fel? Tänkte ha datorn till gaming. Sedan har väl inte b450-F stöd för PCIe 4? Kortet jag har beställt har stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan uppgradera till bättre processor med B450 också. 2700X saknar pcie gen 4 så kortet blir i princip ett glorified X470. Du har en dator som presterar bättre i spel med 3600 och B450.

Skrivet av LazyGrace:

Kommer B450 ha stöd för PCIe 4.0? Utveckla gärna hur du tänker att jag inte i praktiken kommer att få nytta av PCIe 4.0?

Vad gäller låda så måste den ha stöd för DVD-brännare då jag tänker rippa en del skivor till flac. Väldigt begränsat utbud med sådana lådor idag.

B450 kommer inte få pcie gen 4. Flyttar du ofta +60GB stora filer till/från RAM eller en NVMe SSD? Då man har en praktiskt nytta av pcie gen 4, inte ens 2080 Ti tar full användning av pcie gen 3.

Hittar du inte ett chassi med 5,25" plats så är DVD läsare på USB lösning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Burken ihopbyggd

Jag har nu satt ihop burken. Blev den specen jag postade i början, förutom att jag bytte ut CPUn till en Ryzen 3600.
Det märkliga var att varje gång jag försökte installera drivrutiner till grafikkortet så frös datorn. Det som hjälpte var att köra windows update, där det direkt kom en uppdatering från amd.

La också till en Noctua 120mm pwm fläkt bakpå chassit. Är nöjd! Ska fixa till det sista med kabeldragningen bara.

Permalänk
Medlem

Ryzen 2700 har inte stöd för pcie4 även om det såklart är överflödig information nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Snyggat till kabeldragning

Blev inte så tokigt. Bättre kan jag inte riktigt få det. Men är oavsett nöjd. Datorn känns supersnabb och kan spela med högsta inställningar på de flesta spel.