Permalänk

Intel bygge.

Vi börjar kort och gott med vad jag har idag.
Cooler master stacker chassi
Asus rampage 2 extreme x58
Core i7 990x 6core i7 och köhler 920 kylare
24gb corsair xms ddr3
770gtx 4gb
(Adapted 5808 8x1tb I raid 6) video storage pool
500gb ssd system
120gb ssd vmware
120gb ssd Sony Vegas temp
120gb ssd steam games
640wd blue document och page file
1.5tb wd green backup
(totalt 14diskar)
Drivs med ett corsair 1250hx tror jag de hette.

De är så här att datorn har börjat strula senaste tiden fryser vid rendering och spel samt vid tunga jobb. Jag misstänker starkt moderkortet då detta problem har varit till och från en längre period.

Nu till frågan jag vill ersätta moderkort ram processor och grafikkort. Men vill behålla nätagg chassi kontroller kort för raid och alla diskar.

Vad finns de för bra saker och tillgå? Budget är ca 25000kr kan sträcka mig upp till 30.000kr om behövs.

Jag jobbar mycket i VMware och även med Sony Vegas video rendering. Samt en hel del spelande på fritiden.

Det var länge sen jag shoppade datordelar då denna dator har varit bra och duglig väldigt länge. Så berätta gärna varför vissa val är rimliga och andra mindre rimliga. 25k till 30k borde finansiera en skaplig cpu ram mobo och grafikkort.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Viking
Skrivet av Svchost.exe:

Vi börjar kort och gott med vad jag har idag.
Cooler master stacker chassi
Asus rampage 2 extreme x58
Core i7 990x 6core i7 och köhler 920 kylare
24gb corsair xms ddr3
770gtx 4gb
(Adapted 5808 8x1tb I raid 6) video storage pool
500gb ssd system
120gb ssd vmware
120gb ssd Sony Vegas temp
120gb ssd steam games
640wd blue document och page file
1.5tb wd green backup
(totalt 14diskar)
Drivs med ett corsair 1250hx tror jag de hette.

De är så här att datorn har börjat strula senaste tiden fryser vid rendering och spel samt vid tunga jobb. Jag misstänker starkt moderkortet då detta problem har varit till och från en längre period.

Nu till frågan jag vill ersätta moderkort ram processor och grafikkort. Men vill behålla nätagg chassi kontroller kort för raid och alla diskar.

Vad finns de för bra saker och tillgå? Budget är ca 25000kr kan sträcka mig upp till 30.000kr om behövs.

Jag jobbar mycket i VMware och även med Sony Vegas video rendering. Samt en hel del spelande på fritiden.

Det var länge sen jag shoppade datordelar då denna dator har varit bra och duglig väldigt länge. Så berätta gärna varför vissa val är rimliga och andra mindre rimliga. 25k till 30k borde finansiera en skaplig cpu ram mobo och grafikkort.

Tyvärr finns det inga Intel-alternativ som är rimliga...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Har två alternativ, ett som fokuserar på RAM och CPU-kärnor, samt ett som fokuserar mer på GPU och enkeltrådad prestanda. Börjar med det första av alternativen:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen Threadripper 2970WX (10 999 kr hos Komplett)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC (5 999 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB (4x16GB) x2 (6 180 kr hos Webhallen, 3 090 kr/st)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (987 kr hos CDON)
Summa: 24 165 kr

+ DXshop: Asrock X399 Taichi

Det här paketet går ner till 64GB samt 16 cores. Minnet och CPUn är dock högre klockade, samt att du går upp till ett 2080Ti. Det är generellt bättre balanserat om du inte behöver har något användning för allt RAM och alla kärnor:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 3950X 3.5 GHz 70MB (8 997 kr hos CDON)
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro (11 895 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASRock X570 Taichi (3 548 kr hos CDON)
RAM: G.Skill Ripjaws V - DDR4 - 64 GB : 4 x 16 GB - D (3 312 kr hos CDON)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (987 kr hos CDON)
Summa: 28 739 kr

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Har två alternativ, ett som fokuserar på RAM och CPU-kärnor, samt ett som fokuserar mer på GPU och enkeltrådad prestanda. Börjar med det första av alternativen:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen Threadripper 2970WX (10 999 kr hos Komplett)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC (5 999 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB (4x16GB) x2 (6 180 kr hos Webhallen, 3 090 kr/st)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (987 kr hos CDON)
Summa: 24 165 kr

+ DXshop: Asrock X399 Taichi

Det här paketet går ner till 64GB samt 16 cores. Minnet och CPUn är dock högre klockade, samt att du går upp till ett 2080Ti. Det är generellt bättre balanserat om du inte behöver har något användning för allt RAM och alla kärnor:
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 9 3950X 3.5 GHz 70MB (8 997 kr hos CDON)
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro (11 895 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASRock X570 Taichi (3 548 kr hos CDON)
RAM: G.Skill Ripjaws V - DDR4 - 64 GB : 4 x 16 GB - D (3 312 kr hos CDON)
CPU-kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro (987 kr hos CDON)
Summa: 28 739 kr

Jag har några frågor kring valen. De övre altinativet med thread ripper Har fler cores och threads. Vilket säkert är väldigt bra för rendering och virtualisering. Frågan är hur hanterar spel en sådan cpu? Kommer de bara nyttja de 4 eller 6 första trådarna och låta de andra vara idle.

Nästa fråga hur mycket in real life skiljer de mellan de två grafikkorten du länkade?

Ursäkta att jag är väldigt ringrostig. Jag har inte hållit på med några nybyggen av datorer sen första generationen i7 kom ut. Valde 990x då och 24gb ram. Och den har varit bra ända sedan den och så när som den fryser så spelar den alla spel och gör de som den borde med undantag från 4k video rendering. Så är lite lost i träsket så att säga.

Generellt sätt är AMD de kloka valet idag verkar ni eniga om. Och även om jag aldrig varit en direkt AMD person så är jag villig och chansa och prova

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag har några frågor kring valen. De övre altinativet med thread ripper Har fler cores och threads. Vilket säkert är väldigt bra för rendering och virtualisering. Frågan är hur hanterar spel en sådan cpu? Kommer de bara nyttja de 4 eller 6 första trådarna och låta de andra vara idle.

Nästa fråga hur mycket in real life skiljer de mellan de två grafikkorten du länkade?

Ursäkta att jag är väldigt ringrostig. Jag har inte hållit på med några nybyggen av datorer sen första generationen i7 kom ut. Valde 990x då och 24gb ram. Och den har varit bra ända sedan den och så när som den fryser så spelar den alla spel och gör de som den borde med undantag från 4k video rendering. Så är lite lost i träsket så att säga.

Generellt sätt är AMD de kloka valet idag verkar ni eniga om. Och även om jag aldrig varit en direkt AMD person så är jag villig och chansa och prova

Skickades från m.sweclockers.com

Den hanterar spel hyfsat bra, i linje med en R5 2600X/R7 2700X:
Guru3D: 2970WX review

Threadripper är bra om spel är en andraprio, inte annars.

Permalänk

Jag har tittat runt och för mig verkar de vara rimligt med en Threadripper. Hur tror ni de kommer se ut med snabbare processorer för de längre fram? Exempelvis i7 920 var skaplig när den kom mot end of life så uppgradera till 990 gav ett par extra år lifstid ur brädan.

Sen undrar jag om någon underbart snäll person kan titta ut från webhallen netonnet eller komplett ett bra moderkort samt passande ram till moderkortet. Vet inte hur noga de är med qvl nu för tiden? Och självklart bästa köpet av en Threadripper. Antar de finns olika av dem.

Kommer avvakta lite med ett grafikkort då enligt Google Nvidia har något nytt på gång och priserna kanske dyker på de befintliga korten då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Jag har tittat runt och för mig verkar de vara rimligt med en Threadripper. Hur tror ni de kommer se ut med snabbare processorer för de längre fram? Exempelvis i7 920 var skaplig när den kom mot end of life så uppgradera till 990 gav ett par extra år lifstid ur brädan.

Sen undrar jag om någon underbart snäll person kan titta ut från webhallen netonnet eller komplett ett bra moderkort samt passande ram till moderkortet. Vet inte hur noga de är med qvl nu för tiden? Och självklart bästa köpet av en Threadripper. Antar de finns olika av dem.

Kommer avvakta lite med ett grafikkort då enligt Google Nvidia har något nytt på gång och priserna kanske dyker på de befintliga korten då.

Skickades från m.sweclockers.com

Threadripper 2000-serien kommer inte du inte kunna hitta nyare CPU:er till då Threadripper 3000-serien har en ny socket. Den presterar också betydligt bättre men kostar desto mer.

Med tanke på vilket lyft det kommer bli ändå kan det vara värt att fundera på 3950X på mainstream-socketen istället, som du blev tipsad om längre upp. Den presterar väldigt bra i många av de workloads du pratar om och samtidigt klart bättre än äldre threadripper i spel. Då kommer du också kunna uppgradera till Ryzen 4000-serien som släpps nästa år också om du behöver mer prestanda längre fram.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Vad är prisskillnaden i en bollpaek mellan Threadripper 2xxx serien och 3xxx serien?

För mig är gaming något jag gör men inte super ofta. Rör sig om några timmar per vecka endast. Däremot spenderar jag mer tid i VMware och Vegas där de primära jobbet sker. Snittar jag runt 70-90fps i spel är jag helt nöjd i 1440p.

Kylare vad finns de för något bra till altinativ? Jag kör ju ett slutet vattensystem idag och de har helt klart varit bättre än lift i chassit. Undrar vad som kan motsvara.

Om Threadripper 2970wx och liknande är last gen så att säga. Bör de inte finnas något vettigt till bra pris eventuellt beg?

16kärnor som är snabbare emot 24st. De känns ju spontant som att de 16 om de körs i full clock hela tiden lär vara snabbare precis som ni säger. Förutom antalet kärnor och klock hastigheten vad är de egentligen som skiljer de två processorerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

https://www.webhallen.com/cart/284109,309875,238081,292695?na...

Hur tycker ni detta ser ut? Ser ni några uppenbara problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Ser ni några uppenbara problem?

Utöver att moderkortet enbart är kompatibelt med Intels processorer med sockel LGA1151 och därmed inte den valda AMD-processorn, som har sockel AM4?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

https://www.webhallen.com/cart/284109,309875,238081,292695?na...

Hur tycker ni detta ser ut? Ser ni några uppenbara problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes! Moderkort och processor är ej kompatibla. Till en 3950X är det sockel AM4 som gäller (X470, X570). Möjligt att det finns b450-kort som funkar bra med en 3950X också men det låter jag vara osagt.
https://www.webhallen.com/se/search?searchString=x570&sort=searchRating
https://www.webhallen.com/se/search?searchString=x470&sort=searchRating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Vad är prisskillnaden i en bollpaek mellan Threadripper 2xxx serien och 3xxx serien?

För mig är gaming något jag gör men inte super ofta. Rör sig om några timmar per vecka endast. Däremot spenderar jag mer tid i VMware och Vegas där de primära jobbet sker. Snittar jag runt 70-90fps i spel är jag helt nöjd i 1440p.

Kylare vad finns de för något bra till altinativ? Jag kör ju ett slutet vattensystem idag och de har helt klart varit bättre än lift i chassit. Undrar vad som kan motsvara.

Om Threadripper 2970wx och liknande är last gen så att säga. Bör de inte finnas något vettigt till bra pris eventuellt beg?

16kärnor som är snabbare emot 24st. De känns ju spontant som att de 16 om de körs i full clock hela tiden lär vara snabbare precis som ni säger. Förutom antalet kärnor och klock hastigheten vad är de egentligen som skiljer de två processorerna?

Jag skulle inte rekommendera TR 2000 idag förutom om man har låg budget och inte bryr sig om spel. TR 3000 presterar mycket bättre i spel och prestandalyftet i andra applikationer är rätt stor också. TR 2000 använder dessutom TR4 stocketen som är "död" numera. Kommer ej fler cpuer till de moderkorten. Nu är det TRX40 moderkort som gäller för Threadripper.

Annars fungerar AM4 väldigt bra också för det mesta. 3950x är ju ett monster
Jag skulle säga att den stora skillnaden mellan AM4 och TRX40 är antalet minneskanaler och hur många cpu kärnor som stöds. Sen finns de såklart andra skillnader som antal pci-e kanaler ect.

2970wx och 2990wx ska du hålla dig borta ifrån då de är uppbyggda på ett annorlunda sätt vilket gör att enbart hälften av cpu kärnorna har direkt access till ram minnet, vilket gör att när de används så är latensen väldigt hög. Dessa cpuer är värdelösa för spel!

En sak du ska tänka på är att AM4 och TRX40/TR4 kräver helt olika kylare då storleksskillnaden på cpuerna är enorm:

Personligen föredrar jag luftkylning då de aldrig krånglar, låter inte så mycket (vissa vattenkylare låter också lite såklart) och är billigare. Jag kör själv med Noctua D15. Du gör som du vill med luft/vatten

Själv så valde jag R5 3600 (6 kärnor 12 trådar) men kommer uppgradera till Ryzen 4000 senare i år och då gå upp till 12 eller 16 kärnor. Vilket är det underbara med AMD, framtidssäkringen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kanske något sånt här? https://www.inet.se/kundvagn/visa/13266824

Och sedan slänga in några minnen som passar till. Stöd för ECC finns. Du kan se på länken här
https://www.asus.com/Motherboards/Prime-TRX40-Pro/HelpDesk_QV...

Permalänk
Viking
Skrivet av Svchost.exe:

https://www.webhallen.com/cart/284109,309875,238081,292695?na...

Hur tycker ni detta ser ut? Ser ni några uppenbara problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att du ska titta tillbaks på det jag skrev i början. Och som de andra säger så passar inte moderkortet...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Såg missen med moderkortet nu vafan haha. Våld och vaselin fungerar dåligt på elektronik verkar de som.

Jag är inte bra med nummer och sådant idag på processorer. Men av några av er så verkar 3950x ryzen väldigt varmt omtalad då den har en bra balanserad prestanda mellan arbete och spel. Sen är processorn mindre och drar mindre ström. De är en bonus med tanke på att jag endast kan köra en kompakt radiator med push pull. 1x120 bak i mitt cm stacker. Större radiator får helt enkelt inte plats. Och luft skulle troligen inte vara effektivt alls i och med att de blir väldigt trångt.

Vidare till er som rekomenderar Threadripper. Jag förstår helt vart ifrån ni kommer och går med de. Threadripper 2xxx som jag förstår de är last gen de kommer inget och uppgradera till. För mig är de en negativ sak i och med att jag vill on ett par år peta i snabbare grejer istället för att köpa nytt igen.

Current Gen Threadripper som jag förstår är 3xxx serien. Och de negativa är att en cpu är 17k moderkort 6k och den ram ca 6k och då är vi uppe på 29k. Lägger vi sedan på ett grafikkort för landar man på allt mellan 35 och 40k och de har jag helt enkelt inte råd med.

Så för mig just nu verkar 3950x ryzen med 64gb ram de mest lukrativa. Den kanske även går att använda på min befintliga vattenkylare om man har maximal tur. Men som ni såg hade jag valt fel moderkort jag såg helt enkelt inte de med socket.

De jag vet på min tid när jag byggde i7an är att datorn var sjukt petig på ramminnen. Jag hade jätte problem med ram till och med ram som var med i qvl strulade. Var så jag började prova mig fram och hittade xms3 fungerade i maskinen men inte dominator som jag köpte. Så min fråga är om amd är lika perversa och knöliga där? Eller om man bara kan matcha hastighet och typ och de fungerar skapligt? Xms är 1.5v medans dominator har jag för mig var 1.7. Finns de kvar såna fällor idag man kan falla i eller har vi fått mer en standard på "de här kommer fungera" så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta skulle göra sig mycket bra för dig:

Observera att priset för ram är dubbelt mot vad som står där då det är 2 kit som behövs för 64GB. Totalsumman fick de dock rätt
Du ska absolut ha kvalitetsminne när du ska ha så mycket, ju högre MHz och ju lägre CL de har desto större chans har de att fungera felfritt.

Tror nog en 120mm vattenkylare kommer få det svårt att kyla en så fet cpu. Jag skulle isf kört på så stor luftkylare som möjligt och sett till att ha en eller flera fläktar i chassit som pumpar ut varmluften.

Vilket moderkort du bör köra på beror ju en del på vad för funktioner du prioriterar. Tex antal USB, wifi, bluetooth, antal m.2 och andra saker

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag tror detta skulle göra sig mycket bra för dig:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/307278x2,303297,309875

Observera att priset för ram är dubbelt mot vad som står där då det är 2 kit som behövs för 64GB. Totalsumman fick de dock rätt
Du ska absolut ha kvalitetsminne när du ska ha så mycket, ju högre MHz och ju lägre CL de har desto större chans har de att fungera felfritt.

Tror nog en 120mm vattenkylare kommer få det svårt att kyla en så fet cpu. Jag skulle isf kört på så stor luftkylare som möjligt och sett till att ha en eller flera fläktar i chassit som pumpar ut varmluften.

Vilket moderkort du bör köra på beror ju en del på vad för funktioner du prioriterar. Tex antal USB, wifi, bluetooth, antal m.2 och andra saker

Om man inte sätter på chassi sidan kanske luft kan fungera. Men då är damm och yttre faktorer ett problem. Men med sidan på blir de för varmt. Min 990x gick i overheat läge och stängde ner när jag hade en scyfe ninja på den. Helt enkelt varm luft måste ut. Och så vida man inte byter alla fläktar till högjödda server fläktar så finns de inte en chans. Dels för moderkortet blir varmt grafikkortet är också ett problem då de blåser ut varmluften inuti chassit. Och även raid kontrollen är minst sagt jummen. Därför är vatten ända altinativet som får ner temperaturen då varmluften måste ut ur chassit med push pull där bak. Mekaniska diskarna och grafikkortet är största problemet med chassi temperaturen. Eftersom all varme hamnar inuti chassit.

Gällande ram.... Hmm.. Du säger snabbare ju mindre risk för fel. Men moderkorts spec listar ju de där under OC. Hur är de med kompatibilitet är de bara och köra ändå? Jag har aldrig använt G skill är de något bra märke?

https://www.webhallen.com/se/product/238081-Corsair-Vengeance...

Har en fundering annars på dessa de är listade på samma hastighet som moderkortet. Och de är kitt från corsair? Är de ett sämre köp tycker du än de du länkade?

WiFi och Bluetooth är inget jag behöver. Inte heller m.2. Men däremot vill jag ha 6st sata portar. Och 3st pci-e portar. Gärna något ifrån Asus då jag haft tur med Asus som leverantör av moderkort. 3st usb 2.0 anslutningar internt är något jag vill ha då chassit har 6st usb portar fram jag ofta använder. Den enda löstagbara media jag använder är via usb. Ljudkort är inte heller speciellt viktigt då jag har ett externt med balanserad xlr.

Så I grund och botten.
6x sata
3st usb heather för 6x port i front.
3st pci-e anslutningar
Och bra framtida stöd för uppgraderingar
Gärna Asus då de vart super.

Oviktigt
M2 bt wifi och ljud.

Ursäkta de spridda tankarna. Och eventuella stavfel hoppas du förstår ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.