RAM till nuc, vad ska man välja? 1 st 16 GB eller 2 st 8 GB? 2400mhz eller 2666mhz?

Permalänk
Medlem

RAM till nuc, vad ska man välja? 1 st 16 GB eller 2 st 8 GB? 2400mhz eller 2666mhz?

Har köpt mig 2 st nuc8i3 där jag gått all in med 2x16 GB RAM och M2 lagring. Anledningen till att jag valde nuc8i3 framför nuc10i3 var pga bättre grafikkrets än 10:an, lägre strömförbrukning, värmeutveckling och ljudvolym. Den är verkligen helt tyst! Nu ska jag köpa ytterligare 2 likadana nucar men försöka hamna på ungefär halva slutsumman, 3500-4000 kr/nuc.
2,5" ssd plockar jag från 2 gamla datorer innan de skrotas så det utlägget slipper jag. Däremot har jag RAM kvar att köpa utöver nucen och här är jag lite kluven på vad jag ska köpa. Till de tidigare har jag köp max storlek på ram (Corsair Vengeance SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x16GB), vilket är relativt enkelt då det bara är att kolla i tabellen nedan.

Information på nuc8i3beh från Intels hemsida:
"Max Memory Size (dependent on memory type) - 32 GB
Memory Types - DDR4-2400 1.2V SO-DIMM
Max # of Memory Channels - 2
Max Memory Bandwidth - 38.4 GB/s
Max # of DIMMs - 2
ECC Memory Supported ‡ - No"

Tänkte att jag skulle köpa ett "Corsair Vengeance SO-DIMM DDR4 2400MHz 2x16GB" kit till där jag tar ett minne till respektive nuc, funkar det?
Eller finns det något annat sätt som ger mig bättre prestanda?
Kan jag köra 2666mhz ifall jag t ex bara kör 8 GB ram?
Är det bäst att köra med 2 st 8 GB ramstickor eller 1 st 16 GB?
Är det tillräckligt med ram för att framtidssäkra streaming av 4k och HDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Kan jag köra 2666mhz ifall jag t ex bara kör 8 GB ram?

Nej, NUC:en klarar max DDR4-2400, så köper du minnen som klarar högre hastigheter så kommer de ändå gå i max DDR4-2400. Ett problem som kan uppstå om du skaffar snabbare minnen är att de faller tillbaka på DDR4-2133 för att de inte har någon profil för DDR4-2400, och jag vet inte vilka möjligheter NUC:en har att justera frekvensen manuellt. Så det är troligtvis bäst att välja DDR4-2400 om du vill minimera risken för problem.

Skrivet av Evolved:

Är det bäst att köra med 2 st 8 GB ramstickor eller 1 st 16 GB?

2 stickor är bättre för prestandan. Som det står i Intels specifikation så har processorn två minneskanaler, så du får bara ut halva bandbredden från minnet om du bara använder en sticka. Det låter värre än det egentligen är, men två stickor är helt klart att föredra.

Skrivet av Evolved:

Är det tillräckligt med ram för att framtidssäkra streaming av 4k och HDR?

Borde inte vara något problem, det hänger mer på grafikkortet.

Permalänk

Tänkte köpa en I3-10110U men efter att läst vad du skrivit om grafikkortet så hittade jag denna jämförelse Intel uhd graphics 620 vs Intel iris plus graphics 655

https://technical.city/en/video/Iris-Plus-Graphics-655-vs-UHD...

Redigt stor skillnad som gör att jag nu kommer köpa en I3-8109U istället

Permalänk

Vad är din åsikt om I3-8109U?

@Amd Athlon Xp: Berätta hur I3-8109U är för dig? Jag vill göra frankenstein)

Permalänk
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Tänkte köpa en I3-10110U men efter att läst vad du skrivit om grafikkortet så hittade jag denna jämförelse Intel uhd graphics 620 vs Intel iris plus graphics 655

https://technical.city/en/video/Iris-Plus-Graphics-655-vs-UHD...

Redigt stor skillnad som gör att jag nu kommer köpa en I3-8109U istället

Vilken köpte du till slut?

Permalänk
Skrivet av Folkefolke:

Vilken köpte du till slut?

Det blev en I3-8109U och det var grafikkortet som var avgörande då jag använder den som HTPC och streamar 4K filmer.
Kan säga att jag är grymt nöjd, inte stött på något som den inte klarar av att spela upp.
Kör med 1 sticka DDR4 2400MHz 16GB