EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu är ju USB-C kabel god för mer än 40 Gb/s och 100 watt vid 20 Volt och 5 ampere och går att sätta i båda vägarna....

"640 Kb borde vara tillräckligt för alla!"

Permalänk
Medlem

EU's nu lite drygt 10 år gamla EPS (External Power Supply) lag uppfylls idag i princip av alla tillverkare utom Apple, som utnyttjar det kryphål som finns genom att en adapter tillåts användas.

(Digital Europe representerar mobiltillverkarna)

Citat:

It appears appropriate to report that in two different phone calls, Digital Europe's facilitator for the MoU mentioned that all manufacturers are ready to sign an agreement in line with different approaches but always keeping the USB type C solution, except Apple.
According to the oral information provided by one stakeholder and confirmed by Digital Europe’s facilitator, Apple has allegedly undergone some private arrangements with the USB Forum (a 5-member forum governing the USB Type-C specifications), disregarding their call to a joint participation. These arrangements will allow the insertion in the cable/charger of a chip (or other features) to prevent fast charging when the mobile and the charger are not made by the same manufacturer. If confirmed, it is clear that it will put at risk, the outcome of the MoU and of the good will of the other manufacturers.
Therefore any approach will need to foresee a clause guaranteeing the highest degree of interoperability between the charger (and/or in general accessories) and the mobile phones, also as a matter of the creation of opportunities for SME and fair competition.

Permalänk
Medlem

Även om jag i sig tycker att regeringar inte ska lägga sig i så är det väl så i slutändan att materialslöseri är ganska allvarligt med saker som innehåller tex metall om ni frågar mig så är nog för det bästa ändån. Vi behöver sluta med detta onödiga användade av ändliga resurser till billigt skärp.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"640 Kb borde vara tillräckligt för alla!"

Ingen hindrar att komma fram med en ny kontakt när så behövs. EU vill bara att indiustrin enas om att använda samma kontakt av alla tillverkare.
EU har vidare inte uttryckt sig om att bandbredd, voltage eller annat skall limiterars med det förslaget för att det som finns är tillräckligt i all evighet.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur kan det vara så svårt att se problemet med att staten tvingar fram användningen av en teknisk standard som kommer vara totalt förlegad inom några år? Som någon skrev på SweC FB-sida; om det hade varit 2005 istället så hade Sony Ericsson FastPort blivit standarden som hade blockerat utvecklingen av moderna interface.

Somliga har valt Apple, och andra har valt bort Apple. Lightning kom till för att dåtida USB-standard sög röv, och nu är den så sakteliga på väg bort utan behov av några dystopiska teknikförbud från EU. Låt det vara!

Ironin med tanke på att du verkar vara blind för det positiva som staten gör. Staten reglerar marknaden så den inte blir som i USA. Alltså så fri att den börjar utnyttja folk eller börjar stänga ute konkurrens från marknaden helt. Mycket kan man anklaga EU för men i detta fallet är det bara sunt. Framförallt när det absolut finns noll orsak att inte har en standard.

Skrivet av Sveklockarn:

Framförallt därför att skolan indoktrinerar barn till att tro att det är staten som skapar allt välstånd i världen.

Rekommenderar att du faktiskt tar och går in i ett klassrum istället för att spekulera vad skolan gör och inte gör. För vad jag vet så ingår det inte i styrdokumentet att indoktrinera folk i att staten är allt. Faktum är att man lär sig raka motsatsen. Iallafall i alla klassrum jag har varit i.. både som lärare och som student.

Skrivet av matnojje:

Människor behöver nått att klaga på när mobilen dör på fikat, och nu vill EU ta det ifrån oss. Precis som att man inte kan klaga på att ens vän dog på fikat, bara för att någon Alexander kom på penicillinet.

Eller någon Sven i läkarrock som vågar bota min polares hosta. Tänk om han ville dö?

Skrivet av Sveklockarn:

@Xyborg: Det spelar egentligen ingen roll, staten har principiellt ingenting att göra med vilken dammsugare jag har hemma.

Att det hela dessutom sker efter påtryckningar från dammsugarbranschen borde få den mest inbitne vänsteranhängare att dra öronen åt sig, men det verkar ju vara som vanligt att allt staten gör är sant, riktigt och gott. Det här med att staten och kapitalet sitter i samma båt har man praktiskt nog glömt.

Låt mig gissa. Du anser alltså att det inte är statens ansvar att hindra att folk ska sälja dig en dammsugare som eventuellt inte fungerar eller rent av kan skada dig? Bra att veta. Är du en sådan där nyliberalist som tror att världen är god och att staten enkom håller en tillbaka?

Sedan vad tusan har detta med vänsterideologin att göra? Det borde väl vara till allas intresse att det finns en standard? Eller du kanske anser att denna standard ska kastas ut genom fönstret och därför måste läsa på om din hårddisk ska ha SATA, IDE eller SCSI?

Skrivet av BasseBaba:

Kom på en grej...
Apple har ju faktiskt gått över till USB-C

Med min senaste iPhone fick jag en sån här i kartongen
https://www.apple.com/se/shop/product/MU7V2ZM/A/18-w-usb-c-st...

Så förstår egentligen inte varför det ska grinas över lightning. Det är ju numera bara kabeln som skiljer.
Och det man nu får tänka på är att alla MILJARDER USB-A -> lightning-kablar inte längre är kompatibla med dom nya laddarna.
Går min nya USB-C -> Lightningkabel sönder kommer jag tvingas köpa en ny istället för att använda en av dom säkert 20 usb-a till Lightning jag redan har.
(jaja, går väl att köpa nån C->A adapter, men hur praktiskt är det?)

Delvis sant. De har gått över till USB-C I VISSA SEGMENT.

Skrivet av Hubertus:

Du börjar visst få problem att hitta argument. Vi är omgivna av massor med standardiserade saker och det fungerar i det stora hela utan problem. Nu vill du få oss att tro att det blir katastrof om just den här kontakten standardiseras. Det är intressant att se hur du använder fler och fler värdeladdade ord istället för argument.
Det är nog snarare att standardisering främjar utveckling. Ingenjörerna kan jobba med det de ska istället för att vara ute och leta efter den där j-a sladden med rätt kontakt.

Inte bara det. En av de absolut största framgångarna rent marknadsenligt var standardiseringen. Dels gjorde det att man kunde enklare hitta reservdelar men framförallt.. det gjorde massproduktion och därför indirekt prisras möjligt. Det är tack vare standardisering som personen ifrågas PC inte är en Fotbollsplan stor. Det är tack vare standardisering som han kan finna grafikkort lite varstans etc. Och varför är det standardiserat? Jo. För det är krav från både stat och industri.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Balconette: Vissa skulle påstå att en fri marknad finns just för detta, men jag antar att lösningar dom inte själva har hjälpt till med eller har kompetens över är dom väldigt duktiga att ställa krav på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

"640 Kb borde vara tillräckligt för alla!"

Mores law är död, om du inte märkt det så ör det rätt länge sen vi fick 2ggr högre prestanda på något alls.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart ska man tvinga till standardiserade lösningar på vissa saker om marknaden inte själva klarar att lösa det, det är ju dessutom en av andemeningarna till att kol och stålunionen skapades.

Schumandeklarationen som lade grunden till EKSG hade flera olika mål. För det första skulle den markera början på ett enat Europa. För det andra skulle den uppmuntra till världsfred och göra krig mellan medlemsstaterna omöjligt.[5] För det tredje skulle den steg för steg demokratiskt ena Väst- och Östeuropa. Deklarationen innebar att världens första överstatliga institution och världens första internationella antikartellmyndighet bildades samt att en gemensam marknad inrättades mellan gemenskapens medlemsstater. Även om den gemensamma marknaden från början bara omfattade kol och stål, var tanken att den successivt skulle utökas till att omfatta andra produkterhttps://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_kol-_och_st%C3%A5lge...
Det är alltså snarast en av EUs grundfunktioner att skapa överstatliga regler för att förhindra ekonomiska karteller och underlätta teknikutvecklingen och inga standarder är för evigt utan de utvecklas de också och skulle det i framtiden behövas nått annat så kommer knappast EU att hindra utvecklingen.
Allt var inte bättre förr och inte heller överallt idag, Japan har tex 2 olika elnät och det kan ju vara surt om man flyttar inom landet och när det gäller el så behöver vi bara åka till Norge för att det ska vara ett annat system i grunden för de har 230V 2 fas i vägguttagen.
Det är väldigt bra att EU standardiserar så mycket som möjligt när företagen inte klarar det själva för det gör att vi uppnår en kritisk massa av brukare och det förenklar och förbilligar för alla och om inte direkt så åtminstone på sikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Något som många i tråden missat är att USB C inte direkt medför stöd för USB C Power Delivery.
Idag 2020 så finns det många spritt nya telefonmodeller som använder USB C bara som kontakt men ändå bara stödjer proprietära protokoll (som QuickCharge eller VOOC) för snabbladdning över den.
Därför tycker jag att EU gott kan kräva stöd för USB-PD i nya telefoner inte bara för att ska bli konsekvent och interoperatibelt men också för att konsumenter inte ska bli vilseledda.

USB Power Delivery är en officiell USB-standard och stödjer upp till 100W vilket kommer att räcka länge. De mest snabbladdande telefonerna brukar maxa på runt 40W ändå och då blir batteriet varmt vilket inte är bra för dess livslängd.
Den enda grejen är att kabeln måste ha USB C i laddarens ände också, men det kan man gott byta till.

Om Apple vill envisas med sin Lightning så behöver de bara ha elektronik för konverteringen i sin kabel. Red: Det verkar de faktiskt ha ... i vissa kablar och dockor men inte alla ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är jättebra, ända tills delar av mobilbranschen sitter fast med en gammal skitkontakt som inte håller måttet. Idag är det fritt fram att utveckla en ny, som Apple gjorde när de släppte Lightning år 2012.

Är folk i tråden lika positiva om EU plötsligt bestämmer att Lightning ska bli standarden efter påtryckningar från Apple?

Jag förutser att det skulle bli det klassiska "det är demokratiskt sålänge det blir som jag vill".

Nu handlar det om en kontakt för att ladda mobiler... vilka mått är det en sådan inte skulle hålla?

Hade varit lite annorlunda om det hade gällt kontakt/kablage för signalöverföring.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Nu handlar det om en kontakt för att ladda mobiler... vilka mått är det en sådan inte skulle hålla?

Hade varit lite annorlunda om det hade gällt kontakt/kablage för signalöverföring.

När usb c kom till mobilerna och jag skaffade en sådan. Så hade jag t.o.m mer problem med mitt val än om jag hade valt en mobil med usb micro.
Mitt problem var att det inte fanns någon annan i min bekantskapskrets som hade usb c, ville jag ladda mobilen någonstans så fick jag allt ha med min usb c kabel. Detta glömde jag några gånger.
Jag motiverades dock av mitt val då jag visste att kontakten var framtiden, alla seriösa mobiltillverkare skulle gå över till denna kontakt och fler personer som hade denna kabel skulle skulle komma. Detta dröjde dock länge och inte före i slutet av detta året så finns det usb c kablar hemma hos föräldrarna, vilket de dock endast använder till en enda telefon.

Detta leder till att en ersättare till usb c behöver inte endast vara lite bättre, säg att usb c porten på en telefon i genomsnitt håller 3 * mobilens livslängd. Ja en ny port som håller mobilens livslängd 4 gånger blir då ändå inte bättre.
Så det dröjer länge innan det kommer en port som är bättre än usb c för mobiler.

*edit*
Angående usb c kvalite. Finns det någon här som har slitit ut en sådan port utan av anledningar som att ni råkade trampa på mobilen när den låg på golvet och laddades?
Går man bak i tiden till innan EU beslutade om att tillverkare skulle ha usb micro, så var det väldigt många som hade problem med glapp i sin laddare. Ericssons laddare var t.ex ej bra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av trisse_123:

Tycker det är konstigt att det är så få som oroar sig om problemen detta kan ledda till. Hade EU lagstiftat om micro USB för 10 år sedan så hade vi ju fortfarande haft det. Eller mini USB innan det....

Eller ännu värre, tänk hur många gamla ide HDD kablar som slängdes när vi bytte till SATA. Bäst att EU lagstiftar om universell HDD kontakt också.

Den politiska byråkratin rör sig väldigt långsamt. Garanterat att detta leder till stagnation...

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar inte ha läst nyheten i sin helhet? EU har inte lagstiftat om krav på USB C. De har lagstiftat att tillverkarna måste enas om en standard. Vilken som helst, bara det blir samma kontakt på alla telefoner som säljs nya. Alltså är det inga som helst konstigheter att byta ut den längre fram.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är jättebra, ända tills delar av mobilbranschen sitter fast med en gammal skitkontakt som inte håller måttet. Idag är det fritt fram att utveckla en ny, som Apple gjorde när de släppte Lightning år 2012.

Är folk i tråden lika positiva om EU plötsligt bestämmer att Lightning ska bli standarden efter påtryckningar från Apple?

Jag förutser att det skulle bli det klassiska "det är demokratiskt sålänge det blir som jag vill".

Det samma gäller dig. Det är fritt fram för tillverkarna att enas om vilken standard som ska gälla. EU kräver bara att de kommer överens om en. För EUs del (så som lagen är utformad) så kan tillverkarna mycket väl välja lightning-kontakten som universiell standard. Det ända som står i nyheten är att skribenten spekulerar om att det antagligen blir USB C eftersom majoriteten redan använder den.

EDIT: Svaret gäller dig också @Qw3rty

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Något som många i tråden missat är att USB C inte direkt medför stöd för USB C Power Delivery.
Idag 2020 så finns det många spritt nya telefonmodeller som använder USB C bara som kontakt men ändå bara stödjer proprietära protokoll (som QuickCharge eller VOOC) för snabbladdning över den.
Därför tycker jag att EU gott kan kräva stöd för USB-PD i nya telefoner inte bara för att ska bli konsekvent och interoperatibelt men också för att konsumenter inte ska bli vilseledda.

USB Power Delivery är en officiell USB-standard och stödjer upp till 100W vilket kommer att räcka länge. De mest snabbladdande telefonerna brukar maxa på runt 40W ändå och då blir batteriet varmt vilket inte är bra för dess livslängd.
Den enda grejen är att kabeln måste ha USB C i laddarens ände också, men det kan man gott byta till.

Om Apple vill envisas med sin Lightning så behöver de bara ha elektronik för konverteringen i sin kabel. Red: Det verkar de faktiskt ha ... i vissa kablar och dockor men inte alla ...

Som redan har nämnts i den här tråden finns det en problematik kring vad som händer i framtiden när bättre standarder uppkommer. Säg att en ny förbättrad standard kommer ut och ersätter USB-PD, då blir det problematiskt att lansera funktionaliteten inom EU före det att lagstiftningen förändras, vilket kan ta tid.

Jag anser att endast ställa krav på den fysiska kontakten är en bra mellanväg, eftersom det ger alla mobilers laddare en gemensam "grundfunktion" och löser problemet man vill åt, dvs att elektronik slängs bort i onödan för det inte fungerar med sin nya mobil.

EDIT:

Skrivet av Xyborg:

...
EDIT: Svaret gäller dig också @Qw3rty

Min poäng kvarstår oavsett om det är EU eller en grupp företag som gemensamt bestämmer en standard. Om det finns en framtvingad standard kommer det vara ett förhinder att lansera nya förbättrade standarder och därmed ett förhinder för framtida innovation.

Permalänk
Medlem

Kan väl inte vara jättesvårt för tillbehörstillverkare att inkludera "tip" för både lightning och USB-C, som redan finns idag till viss del, på laddkablarna och på så vis bör problemet vara löst utan att EU behöver lägga tid och pengar på att ta fram en universell standard?

Permalänk
Medlem

Apple kommer inte tvingas byta. Det kommer bli precis som förra gången att de bara struntar i det och eftersom det är Apple (som alla politiker har) så kommer de undan med det som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, vi kan ju låtsas som att 80-90% av alla enheter med separat nätagg inte redan använder samma plugg, eller hur tänkte du här? Eller menar du att man ska tvinga alla att bygga lika stora nätagg med samma volttal/strömstyrka?

Jag har inte en exakt standard uttänkt, men jag tänker att det finns minst många saker som måste stämma för att en nätdel ska vara kompatibel med en enhet, och att använda fel nätdel kan skada nätdelen eller utrustningen.

1. Nätdelens spänning måste vara samma eller åtminstone tillräckligt nära samma vad enheten behöver. Många enheter kan ju ta en lite högre eller lite lägre spänning än vad som är specat på nätdelen, men det brukar sällan finnas användarinformation om ett acceptabelt spann av inspänningar till produkten i fråga.

2. Nätdelen måste klara av en maximal strömstyrka/effekt som är tillräcklig för enheten i fråga.

3. Kontakten måste passa. Det finns många varianter på kontakter, även om vissa är vanligare än andra. Det riktigt lömska är att olika tillverkare väljer olika polaritet på sina lösningar, vilket gör att om du använder fel nätdel så kan du steka utrustningen eftersom den får in negativ inspänning.

De här tre faktorerna gör det krångligt för ens de som har lite kunskap inom ellära att ta fram en kompatibel reservnätdel för en viss utrustning.

Det finns standarder som t.ex. USB Power Delivery som löser detta rätt okej. En enhetlig kontakttyp, och en matris av möjliga spänningar/strömstyrkor som en nätdel kan leverera för att ge en viss inström. Det vore inte helt ologiskt att kräva att enheter ska konstrueras för att kunna strömförsörjas med en sådan gemensam standard, i alla fall upp till en viss effekt. Min gaminglaptop t.ex. skulle nog fortfarande behöva en specialkontakt då 100W inte räcker. (Kanske man skulle kunna komplettera med en standard för effekter upp till ~300 W?)

Dagens virrvarr av DC-adaptrar kommer från en era där vi inte hade billigare switchande nätaggregat och mikrokontrollers som kostar under en krona styck. Finns ingen anledning för detta i nya produkter. Redan idag ser vi tillverkare spontant använda USB som en slags defacto-standard för strömförsörjning för allt möjligt, men långt ifrån alla gör det.

USB-PD vore nog en rätt bra kandidat för en sådan standard, särskilt eftersom en stor andel av det som redan finns på marknaden skulle funka med detta.

Det enda konsumenten skulle behöva hålla koll på är alltså att nätdelen klarar att lämna tillräckligt mycket effekt som enheten behöver. Och klarar den inte det så går inte ens enheten igång (eller laddar långsamt när det finns batteri).

(Och så klart att det är en produkt som testats och godkänts i EU för säkerhet och funktion. Finns många exempel på livsfarliga USB-laddare tyvärr.)

Permalänk
Medlem

Ni som inte gillar standardiseringen måste gilla använda eluttagsadaptrar när ni reser utomlands. Eller jag misstänker att ni inte reser så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det ryktas att Apple håller på att gå över till enbart trådlös laddning för mobiler...

Jag tycker det är konstigt att konsumenterna inte ställer högre krav. Köper jag en pryl idag som inte är usb c utan usb micro eller liknande, så är de enda ursäkterna att produkten är väldigt billig eller att det är en produkt som ej uppdateras så ofta och då äldre.

Trådlös laddning bör standardiseras, vilket det väl redan har börjat. Men att alla mobiler inkl de billigaste ska ha trådlös laddning är lite väl tidigt att lagföra. Enbart trådlös laddning som ställer till besvär om man lämnar mobilen oladdad ett bra tag, ja det är ingen lösning för billiga mobiler.

Kan för resten någon nämna några orsaker till varför lightning kontakten är bättre än usb c för den stora skaran? Där den stora skaran endast använder kabeln till att ladda mobilen och enstaka gång plocka ut någon bild med kabel.

Vetifan om det är för tidigt, är förvånad över att nästan bara premium lurar har qi-laddning idag min Nexus 5 som jag köpte för 3000kr hade qi-laddning och det va ganska längesedan, är absolut ingen ny teknik och jag tycker det är tveksamt att tekniken skulle vara speciellt dyr heller med tanke på att min budget telefon hade det för 6 år sedan.

Skulle dock inte vilja leva med enbart trådlös laddning, jag tycker bara det ska vara ett komplement

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du missade anledningen på 51 000 ton elektronikskrot per år till följd av laddare? Nej, pöbeln ska inte alltid bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur kommer detta att påverka den siffran? Folk kommer ju fortfarande få med en ny laddare varje gång de köper en mobil. Detta gör marginell skillnad. Olika tillverkare har dessutom olika sorters snabbladdning, så man måste ändå byta laddare om man byter märke.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en bra ide.

Jag hoppas också att de skapar en standard för laptopladdare. Så trött på att varje märke ha en annan typ av kontakt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Synd. Jag som tycker det är så kul att njuta av besvikelsen hos besökare hemma när man viktigt deklarerar att "Nej, det finns ingen Apple-laddare i huset!" Har faktiskt ett par stycken som bytt till Android tack vare det

De har alltså bytat telefon pga att du inte haft deras typ av laddare i huset? Vilka brats umgås du med egentligen? haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Och hur kommer detta att påverka den siffran? Folk kommer ju fortfarande få med en ny laddare varje gång de köper en mobil. Detta gör marginell skillnad. Olika tillverkare har dessutom olika sorters snabbladdning, så man måste ändå byta laddare om man byter märke.

Mjaa. Fast det gäller väl inte bara mobiler tänker jag mig.
Jag har köpt flertalet raspberry pi´s som drivs av mobilladdare jag haft till övers, jag har köpt trådlösa lurar som inte haft laddare inkluderat. Begagnatmarknaden ger en hel uppsjö med prylar där man som säljare kan kombinera sin pryl med annan laddare om originalet är borta, eller att köparen tar en annan befintlig laddare. Istället för att det ska köpas nytt.

Och även när laddare går sönder så funkar det att ladda diverse olika grejer med endast en mobilladdare istället för att det behöver köpas ny specialladdare (eller kablar) - förutsatt att kontakttypen har samma standard.

Jag vet ju själv när jag har varit på väg till päronen (ett gäng mil där kollektivtrafik används) och så har man glömt sin laddare inför helgen. Ja tyvärr har de då iphones så jag kommer inte kunna ladda min mobil hos dem. Jaha, ja då får jag väl köpa en jädra laddare på vägen för den här helgen. Hade vi haft samma laddstandard på alla mobiler så hade jag inte köpt en laddare till.
Det där har hänt mig, och jag tror inte att den situationen är unik direkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

... Säg att en ny förbättrad standard kommer ut och ersätter USB-PD, då blir det problematiskt att lansera funktionaliteten inom EU före det att lagstiftningen förändras, vilket kan ta tid.

Jag anser att endast ställa krav på den fysiska kontakten är en bra mellanväg...

Det håller jag inte alls med om. USB är väldigt flexibelt, och det finns inga tekniska hinder för en telefon att också stödja andra protokoll än USB-PD: både existerande och nya. Det finns redan telefoner som stödjer både USB-PD och något annat snabbladdningsprotokoll.
EU kan anpassa sig också i framtiden för nya kontakter och protokoll, som man nu också funderar på att göra.

Som sagt, till skillnad från de andra så är USB-PD en officiell standard från USB-IF. Det är en standard som de tror på och har valt att satsa på, bl.a. med ett certifieringsprogram. USB-PD över USB-C är också det bästa protokollet i min mening bl.a. eftersom det stödjer både kraft och data samtidigt (och inte nödvändigtvis i samma riktning).
USB-C med USB-PD kommer därför troligen att bli mer vanligt ändå, oavsett vad vi gör i EU. Men det skulle bli ännu mer vanligt, och därför bättre för konsumenterna om vi standardiserar på det inom EU.

Redigerat: Telefoner med Quick Charge 4 och högre stödjer också USB-PD.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Detta handlar enbart om laddaren och inte kabeln som jag fattar det? Det innebär i så fall att Apple gör precis som majoriteten av tillverkarna och använder USB-A och USB-C.

Gällande Apple och laddning så har lightning varit en överlägsen kontakt för telefoner fram tills dess att USB-C släpptes. Dock tror jag inte att USB-C har analogt ljud??

Det ryktas om att Apple ska övergå till trådlös laddning istället vilket helt klart är positivt om tekniken förbättras. Mycket ska få plats på liten yta och en port tar en hel del plats samt att den är känslig för fukt och damm. Annars tror jag att vi snart ser Iphone med USB-C eftersom Macbook numera har det samt Ipad Pro.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag blev förvånad och fick googla
Kommer verkligen iphone 11 med en usb c laddare, där de skickar med en usb c till lightningadapter? https://www.phonearena.com/news/iPhone-11-Pro-Max18-watt-fast...

USB C laddare istället för A ut är rätt väg att gå, men sätta en adapter i mellan bara för att.. Det känns väldigt konstigt. Sedan USB C laddare är idag exotiska, men de blir mer vanliga med tiden.

Iphone 11 kommer inte med USB-C laddare den kommer med USB-A. Dock kommer Iphone 11 pro med det. USB-C laddaren är Apples snabbladdare och fungerar även med Iphone 11 även om den inte ingår. Båda telefonerna har fortfarande lightning men kabeln där emellan skiljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Gällande Apple och laddning så har lightning varit en överlägsen kontakt för telefoner fram tills dess att USB-C släpptes. Dock tror jag inte att USB-C har analogt ljud??

Av USB-C och Lightning är det bara USB C som kan ha analogt ljud in/ut ("Audio Adapter Accessory Mode"), om nu telefonen stödjer det.
Apple's hörlurs-adaptrar innehåller en liten DAC.

En passiv USB-C - 3,5"-kontakt - dongel kan också ladda telefonen samtidigt, men bara i 500 mA (2,5W). En aktiv dongel som istället har DAC skulle kunna stödja högre effekt fortfarande vara en flaskhals mer eller mindre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Xyborg:

Om du är så emot standarder förmodar jag att du har ett jäkla agg mot HDMI också?

HDMI är ju inte jättebra på grund av den höga licensavgiften.
Lite liknande Apple med licensavgift på Lightning kontakten.

Citat:

HDMI has an annual fee of US$10,000 and a per unit royalty rate of between $0.04 and $0.15.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad gäller thunderbolt så är det väl överlägset jämfört med USB-C när det kommer till överföringshastighet och att enheter med thunderbolt kan seriekopplas? Borde inte en tanke om seriekoppling leda till mindre skräp?

Thunderbolt är ett gränssnitt som funkar över flera olika kontakter.
USB-C är en kontakt som kan användas för flera gränssnitt som USB 2-4 eller Thunderbolt 3.
Thunderbolt 3 använder kontakten USB-C och man skulle därmed kunna se det som att de har samma överföringshastighet.
Lite som att jämföra äpplen med päron.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående usb c kvalite. Finns det någon här som har slitit ut en sådan port utan av anledningar som att ni råkade trampa på mobilen när den låg på golvet och laddades?

Har en som inte funkar på grund av korrosion.
Även om kontakten i sig är vattentät på min mobil så får det absolut inte vara någon fukt i kontakten när den används.
Det är en fördel med Qi laddning.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Standard är bra, men inte för ett tjogtals länder i lilla EU. Kanske något för FN!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra. Borde varit standard för 10 år sen. Det är knappast raketvetenskap. Kan de få mobiltillverkarna att skicka med ett skärmskydd och skal med sin 8000 kr-mobil också så är vi ännu ett steg närmre verkligheten.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Standard är bra, men inte för ett tjogtals länder i lilla EU. Kanske något för FN!

Skickades från m.sweclockers.com

EU är ändå cirka 16% av världens BNP. Inte en helt oansenlig del av världens ekonomi. Ungefär lika stort som USA och Kina.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

För ett hushåll som ändå värms upp med el så spelar glödlampseffekten ingen som helst roll för nettoförbrukningen eftersom överskottet av värme går till rummet lampan sitter i. Det enda som har hänt är att konsumenter fått färre val...

Njää. Det här stämmer inte.

Hus uppvärmda med el inkluderar exempelvis värmepumpar, bergvärme och liknande. Där kan man få ut fyra till sex gånger mer värmeeffekt än man trycker in el i systemet. 1 kilowatt el blir 5 kilowatt värme. Nästan som magi ;).
Här är det väldigt enkelt. Tar man ett snitt av effektiviteten för eluppvärmda hus så är de mer effektiva än det en glödlampa kan erbjuda.

LEDs blir redan här mer energisnåla att använda än glödlampor.

Jag misstänker emellertid att du tänker på något mer specifikt. Underkategorin direktverkande eluppvärmning.
Alltså inga konstigheter så som värmepumpar inkopplade utan man värmer motstånd där 1 kilowatt el blir 1 kilowatt värme. Straight up.

Även här har lamporna en nackdel mot direktverkande element faktiskt. Inte i verkningsgrad. Däremot spelar placeringen av värmekällan också in.
Dels är det av relevans att man värmer upp luft under fönster för att stänga in kallras, och att blanda den uppvärmda luften. Det minskar den totala effektåtgången för utrymmets uppvärmning.
Elementen sitter vanligen rätt placerade för det här medan lampor inte sitter rätt placerade för det här.
Och utöver relevansen att ha element just under fönster så är det också extra dåligt att ha värmekällor högt upp. Typ i taket... där man har lampor. Det här medför att främst taket värms upp mer. Just i taket är man ju sällan så denna uppvärmning blir dåligt riktad och man kunde lika gärna vara utan den uppvärmningen.
Det bör väl tilläggas att skillnaden i effektiviteten mellan lampa och direktverkande elelement är mindre. Men "spelar glödlampseffekten ingen som helst roll" stämmer alltså inte riktigt eftersom att det trots allt finns faktorer faktiskt spelar in här.

Så svaret är att LEDlampornas mer snåla drift faktiskt drar ner på den totala effektkonsumtionen i landet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled