Radeon RX 5950 XT dyker upp i register

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ännu en bakåtsträvare...suck

Gått att få för flera tusen kr billigare länge..

Skickades från m.sweclockers.com

Mja bakåtsträvare är nog att ta i, RTX har ju visat hur impopulärt och krävande tekniken är.

<10 titlar varav 1-2 har implementerat det snyggt, alla får massiva dumpar i fps när man aktiverar det, det med dedikerade kärnor för det.

Tekniken är flera år från färdig för konsumenter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas amd kan ta ner priserna lite, 20k för nvidia idag känns lite väl mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hoppas amd kan ta ner priserna lite, 20k för nvidia idag känns lite väl mycket.

20k? cirka 12-15k är väl vad det kostar

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ja för raytracing har ju verkligen revolutionerat datorspel och är ju höjdpunkten i alla nya titlar.... Eller?

Skrivet av GuuFi:

Mja bakåtsträvare är nog att ta i, RTX har ju visat hur impopulärt och krävande tekniken är.

<10 titlar varav 1-2 har implementerat det snyggt, alla får massiva dumpar i fps när man aktiverar det, det med dedikerade kärnor för det.

Tekniken är flera år från färdig för konsumenter.

Man måste börja någonstans?

Var den första mobilkameran bra? Nej!
Idag skulle ingen få för sig att köpa en telefon utan kamera.

Det tar tid att implementera ny teknik, det är inget som sker på en dag.
Personligen spelar jag bara spel som är flera år gamla, detsamma gäller den stora massan.

Permalänk

Byter gärna lag, men prestanda bättre än 2080 är det som gäller. De har spöat Intel, dags att spöa Nvidia. Nextgen kommer i juni. Hoppas. Och de måste fixa Linux-stöd för Stadia.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Man måste börja någonstans?

Var den första mobilkameran bra? Nej!
Idag skulle ingen få för sig att köpa en telefon utan kamera.

Det tar tid att implementera ny teknik, det är inget som sker på en dag.
Personligen spelar jag bara spel som är flera år gamla, detsamma gäller den stora massan.

Måste börja någonstans ja självkart.
Var sen första mobil kameran bra ? Nej inte alls men är dem fortfarande bra? Nej jag tycker min iPhone 7 plus ger lika dåliga bilder som min iPhone4s.
Så min iPhone enlig mig ger suddiga och dåliga bilder precis som min Sony Ericsson w880i.
Tog ganska lång tid för att få en kamera att se ut som S10 eller 11Pro gör.
Men du borde tänka på att 99% av alla gamers vill ha fps och inte se sin spegel bild med låg fps 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Yey Väntar på att hitta en vettig ersättare till mitt Vega 64. 15 tusen känns lite för dyrt (2080ti)

Du kan förvänta dig att toppkortet som ska va bättre än 2080ti kommer att kosta lika som 2080ti. Definitivt inte billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Yey Väntar på att hitta en vettig ersättare till mitt Vega 64. 15 tusen känns lite för dyrt (2080ti)

Du kan förvänta dig att toppkortet som ska va bättre än 2080ti kommer att kosta lika som 2080ti. Definitivt inte billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd

@martak: Toppkortet kommer kosta lika mycket. AMD är inte direkt några good guys, dom vill bara tjäna så mycket pengar dom bara kan, precis som alla andra företag i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Publicering är från igår.

Kollar du på rätt datum?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/c5rn4i/eec_sapphire_rx_...

26e juni 2019

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Nu kanske mina förutspådda 4096 shaders kommer!
Kommer kosta eftersom kretsytan kommer bli enorm.
Kommer dra ström som inget annat tidigare gjort.
MEN! Kommer kunna ge 2080ti en match om man inte behöver sänka frekvensen.
Sedan kan AMD skapa enklare varianter av de kisel som inte håller måttet riktigt.

Ända smolket i bägaren är väl att Nvidas Ampare väntar runt hörnet som tyvärr kommer krossa dessa korten med rätt stor säkerhet.
Men jag tycker vi låter bli att tänka på det just nu och gläds åt möjligheterna först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

AMDs värstingkort bör smiska rtx 2080 ti, annars vore det konstigt. Problemet är väl Nvidias kommande grafikkortsserie, hur väl det kommer att stå sig mot det.

Varför skulle det vara konstigt, mycket lite talar för att det skulle krossa 2080ti. Ingenting alls egentligen. Skulle bli mycket förvånad om det ens når upp i samma prestanda som nämnt kort.

Permalänk
Medlem

@Kossamu: Jag tror och hoppas att det blir nån tusenlapp billigare. Annars skulle väl folk inte köpa grejerna?

Om man kan köpa ett 2080 Ti för 12-15k och AMD släpper ett kort i samma segment och prisklass så kommer ju vissa köpa kortet. Lägger de sig en tusenlapp under så köper fler. Tyvärr sitter jag inte på AMDs HQ och vet vad de har för marginaler och prisstrategi men håller tummarna att det blir lite billigare

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför skulle det vara konstigt, mycket lite talar för att det skulle krossa 2080ti. Ingenting alls egentligen. Skulle bli mycket förvånad om det ens når upp i samma prestanda som nämnt kort.

Om AMD korten ska vara relevant i toppsegmentet så måste det ju vara bättre än rtx 2080 ti, annars kommer dom ligga efter en generation. Om inte pris/prestanda blir väldigt bra då. Vad exakt är det som talar för att det inte skulle bli bättre än rtx 2080 ti menar du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Om deras kommande värstingkort kostar och presterar som ett GTX 2080 ti har dom totalt misslyckats ändå eftersom Nvidia är redo inför nästa gen.

Men har väl inte direkt höga förhoppningar, det var måååååånga år sedan 7900 seriens dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Om AMD korten ska vara relevant i toppsegmentet så måste det ju vara bättre än rtx 2080 ti, annars kommer dom ligga efter en generation. Om inte pris/prestanda blir väldigt bra då. Vad exakt är det som talar för att det inte skulle bli bättre än rtx 2080 ti menar du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Historiken talar emot AMD. Senast AMD kunde slå Nvidias toppkort var väl när 79070 lanserades. (varpå 680 presterade lite bättre bara några månader senare (senare gick 7970 om 680 med bättre drivare men då hade nvidia lanserat titan) )

För övrigt kan de absolut vara relevanta i toppsegmentet utan att ha det nästa kortet. Det är trotts allt inte bara värdens bästa kort som räknas till "toppsegmentet" ^^
Skulle definitivt räkna 2080 till toppsegmentet tex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ExcZist:

Men du borde tänka på att 99% av alla gamers vill ha fps och inte se sin spegel bild med låg fps 😂

FYI så har du extremt fel. Låter som att du ser dig själv (och kanske de du känner) som hela världen?
>90% av alla gamers sitter på konsoler och märker inte av när FPS:en dippar ner från sin topp på 30 fps till 24, och dreglar över bildkvalitet snarare än framerate.

Vi har ju bara första generationens raytracing ännu, där bara delar av jobbet faktiskt använder RT. I "riktig" RT skulle det ju inte handla om skuggor eller reflektioner eller global illumination, utan alla tre.
Målet för datorgrafik har varit realtids-RT sedan 80-talet, och förr eller senare lär det bli verklighet. Som det ser ut nu så skulle det inte förvåna mig om det var verklighet om 5 år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Om AMD korten ska vara relevant i toppsegmentet så måste det ju vara bättre än rtx 2080 ti, annars kommer dom ligga efter en generation. Om inte pris/prestanda blir väldigt bra då. Vad exakt är det som talar för att det inte skulle bli bättre än rtx 2080 ti menar du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att 5700XT och Radeon VII idag presterar som ett 1080ti så har jag väldigt svårt att tro man skulle ens ligga nära ett 2080ti. AMD är minst en generation bakom Nvidia om man ska vara realistisk och det var så många år sedan AMD hade förstaplatsen.

Tyvärr så antar jag att vi får ett år där AMD presenterar sin värsting som är uppe runt 2070 super och kanske något förbi (vilket inte är dåligt alls) men sen presenterar Nvidia sin 3000 serie så vi rullar tillbaka på ruta noll.

Intels grafikkortsatsning räknar jag inte ens med, det tar några år innan deras kort är med i matchen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Bara det inte blir premium prislapp pga mediokert stöd för någon typ av ray tracing.

Knappast så att priset sattest pga raytracing. De tog så gott betalt de trodde de kunde, och folk verkar ju ha köpt trots de vansinniga priserna. Jag är mest förvånad över att vi aldeig fick någon flodvåg av beggade 1080ti efter att mininghysterin la sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wessmen:

Med tanke på att 5700XT och Radeon VII idag presterar som ett 1080ti så har jag väldigt svårt att tro man skulle ens ligga nära ett 2080ti. AMD är minst en generation bakom Nvidia om man ska vara realistisk och det var så många år sedan AMD hade förstaplatsen.

Tyvärr så antar jag att vi får ett år där AMD presenterar sin värsting som är uppe runt 2070 super och kanske något förbi (vilket inte är dåligt alls) men sen presenterar Nvidia sin 3000 serie så vi rullar tillbaka på ruta noll.

Intels grafikkortsatsning räknar jag inte ens med, det tar några år innan deras kort är med i matchen.

Namnet 5700 XT vs 5900/5950 XT tyder ju på att 5700-serien är mellanklass. 2070S är ju enligt Swec långsammare än 1080 Ti, så jag förstår inte riktigt logiken i att deras nya kort (två gen nyare än VII, väl...?) ska vara långsammare ändå.
Korten behöver vara 15% snabbare än 5700 XT för att slå 2070S, och det låter knappast ouppnåeligt för mig. 17% för att komma ikapp 1080 Ti.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

FYI så har du extremt fel. Låter som att du ser dig själv (och kanske de du känner) som hela världen?
>90% av alla gamers sitter på konsoler och märker inte av när FPS:en dippar ner från sin topp på 30 fps till 24, och dreglar över bildkvalitet snarare än framerate.

Vi har ju bara första generationens raytracing ännu, där bara delar av jobbet faktiskt använder RT. I "riktig" RT skulle det ju inte handla om skuggor eller reflektioner eller global illumination, utan alla tre.
Målet för datorgrafik har varit realtids-RT sedan 80-talet, och förr eller senare lär det bli verklighet. Som det ser ut nu så skulle det inte förvåna mig om det var verklighet om 5 år.

Ptja vad jag kan läsa på kommentarerna när jag kollar runt på nätet så vill dem ju ha högre fps på konsolerna och många surar t.e.x att GTA 5 inte har fått en Xbox enhanced så att de kan få 60fps istället för 30 men jag kanske är blid och läser fel. Men nu kanske jag skulle varit mer specifik så menade jag ju Gamers på datorn och visst majoriteten sitter på en hög med billiga datorer men de skriker ju också att man ska sitta med 144hz och uppåt med hög fps och sitter man på 60hz så är man fattig och borde köra en 144hz skärm eller sälja datorn och köpa en billig som passar Hz antalet så ja jag vet inte haha
Låter inte alls som mig eller någon jag känner då vi spelar på hög grafik om det inte heter CS dock så spelar jag på en 4K skärm för mitt älskade HDR
Edit: Hade mitt 1080ti gått sönder hade jag gärna köpt ett RTX kort men det verkar ju överleva denna generationen RTX så kanske blir när jag inte kan driva 4k eller skiten går sönder

rättade till lite stavfel jag kunde se via telefonen
Permalänk
Medlem

Jag ser inte det som något problem eller misslyckande om de "bara" når upp till RTX2018ti prestanda. Visst de kommer vara en generation efter Nvidia om de skulle släppa nästa generation snart.

Jag ser det som ett bra steg i rätt riktning för AMD som just nu inte ens kommit ikapp den förra generationens top kort 1080ti.

Om AMD kan lyckas komma ifatt och lägga sig precis ett steg efter Nvidia så att deras bästa kort ligger ett steg ner i typ motsvarande RTX3080 klass men gärna lite bättre prestanda/pris och likvärdig prestanda/värmeutveckling så hade det varit super i mina ögon. Nvidias nästa 14000:- toppkort RTX3080ti är nog ändå så pass ointressant för de flesta pga priset.

Permalänk
Medlem

Navi 10 har väl bekräftat stöd för infinity fabric? Jag tror dessa kort kommer vara multi chip modules (tänk chiplets), två av samma gpu som redan finns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Nvidias nästa 14000:- toppkort RTX3080ti är nog ändå så pass ointressant för de flesta pga priset.

Märkligt nog säljer korten som smör även när de hade DoA problem.

Frågan är hur AMD lägger sig i pris om man matchar 2080ti, över 10 lakan vore självmord för AMDs grafikserie. Tyvärr så tror jag att AMD kommer haka på tåget med prishöjningar.

När AMD var ”dåliga” jämfört med Intel så fanns det stor prisskillnad men direkt när Zen2 släpptes och prestandas blev väldigt lik så blev priserna helt plötsligt också lika. AMD försökte då profilera sig med att vara en uppgraderingsvänlig platform till skillnad från Intels socketar men det kan man inte gömma sig bakom på GPU sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Man måste börja någonstans?

Var den första mobilkameran bra? Nej!
Idag skulle ingen få för sig att köpa en telefon utan kamera.

Det tar tid att implementera ny teknik, det är inget som sker på en dag.
Personligen spelar jag bara spel som är flera år gamla, detsamma gäller den stora massan.

Fast en mobilkamera var ju ett faktiskt steg framåt utan att vara på bekostnad av något annat. På 2080 TI har kretsyta offrats för den här tekniken som nVidia hypeat till skyarna trots att den knappast kan påstås vara inne trots att det gått två år nu. Det är ju först nu det börjar släppas titlar som ens har stöd för raytracing från början. Hade hellre tagit ett kort som var en faktiskt uppgradering från 1000-serien med en rimlig prislapp än RTX och en fördubbling i pris.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag ser det som ett bra steg i rätt riktning för AMD som just nu inte ens kommit ikapp den förra generationens top kort 1080ti.

AMD är ikapp eller jämnt med 1080ti i sweclockers senaste prestanda index. Radeon VII presterar bättre. Ett referens 5700xt presterar strax under och överklockat lite bättre. (jämfört med referens 1080ti}

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Blir en 5950 XT och en 4700x i höst!

Så taggad!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Finns det någon tidsram för när något av detta kan tänkas släppas? Både 5500 och 5600 serien har ju gått från lansering till butikerna på två veckor ca. Först kommer bilder på partnermodeller, en vecka senare lanseras kortet, två veckor till sen släpps dom.
Ska handla grafikkort nu men väntar till 5600 för att se priserna. Kanske blir ett sådant eller ett 5700 utan xt.
Alternativt att jag plockar upp ett 570/580 och har det tills dessa nya kort kommer ut. Målet är ju en övre mellanklass eller high end kort lagom tills cypberpunk som släpps 16 april.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det vore väl bra om amd kan ha en bra gpu som kan arbeta i tandem tillsammans med deras cpu.
Sen tror jag aldrig att man kommer rå på nvidia om inte de får likt Intel problem med produktion och utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

@martak: Toppkortet kommer kosta lika mycket. AMD är inte direkt några good guys, dom vill bara tjäna så mycket pengar dom bara kan, precis som alla andra företag i världen.

Så om AMDs och Nvidias kort kostar lika mycket tror du Nvidia har inte råd att pressa ner priserna?