Bannad utan anledning i Rainbow six

Permalänk
Medlem

Bannad utan anledning i Rainbow six

Första tanken för alla som läser rubriken är "well du blev bannad av en anledning". Jag likaså tänker oftast så när folk skriver liknande på forumet men jag hoppas att min tid + antal inlägg här kan få er att ge det lite betänketid.

Jag skulle för första gången på nästan ett år spela Rainbow 6 igår. Installerar det, glider in i disc med mina kompisar och de köar till ett game. Jag tabbar ner för kolla lite facebook och när jag kollar upp igen får jag ett stort fett rött You have been permanently banned for cheating. Jahapp, var går man från detta? Jag kontaktar Ubisoft som vägrar berätta vad jag är bannad för eller ens när jag blev bannad eller vilken IP jag blev bannad på. De lägger över allt ansvar på deras automatiska Anticheat.

Vad fan ska jag göra? Jag har inte fuskat sen jag var 10 år och tyckte aimbot på 1.6 var coolt och det är skrämmande hur maktlös jag känner mig just nu.

Konversation med support
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Kanske har blivit hackad och någon fuskat på ditt konto?

Permalänk
Medlem

Oavsett så verkar det som att de kör med samma policy som blizzard, steam etc att när man väl blir bannad så är det ända man kan göra är att köpa spelet på nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Kollade lite snabbt men hittade inte tråden.
Innan jul var det en annan medlem som var med om något liknande, efter lite bollande med supporten hävdade medlemmen att han enligt lag GDPR har rätt att veta allt som företaget har på honom. Detta resulterade i att leverantören lyfte bannen för att undvika krångel.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Oavsett så verkar det som att de kör med samma policy som blizzard, steam etc att när man väl blir bannad så är det ända man kan göra är att köpa spelet på nytt.

Är det vac ban via steam så orkar han vänta så lär ju bannen försvinna.
När min lillebror var liten så fuskade han för nöjes skull I CSS och han fick såklart en vacban och gjorde ett nytt konto.
Idag står det inte att kontot är bannat men tagit rätt lång tid med för det att försvinna.
Currently Offline
Last Online 2655 days ago

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kollade lite snabbt men hittade inte tråden.
Innan jul var det en annan medlem som var med om något liknande, efter lite bollande med supporten hävdade medlemmen att han enligt lag GDPR har rätt att veta allt som företaget har på honom. Detta resulterade i att leverantören lyfte bannen för att undvika krångel.

Du menar #18200910 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@Pelegrino: Kanske har blivit hackad och någon fuskat på ditt konto?

Det är detta jag är rädd för och anledningen till att jag vill veta IP. Jag har dock auth så tror inte det är möjligt.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kollade lite snabbt men hittade inte tråden.
Innan jul var det en annan medlem som var med om något liknande, efter lite bollande med supporten hävdade medlemmen att han enligt lag GDPR har rätt att veta allt som företaget har på honom. Detta resulterade i att leverantören lyfte bannen för att undvika krångel.

Jag tänkte faktiskt på det innan och skrev nu att jag kräver ut all information rörande mitt konto enligt GDPR. Tack för tipset!

Skrivet av ExcZist:

Är det vac ban via steam så orkar han vänta så lär ju bannen försvinna.
När min lillebror var liten så fuskade han för nöjes skull I CSS och han fick såklart en vacban och gjorde ett nytt konto.
Idag står det inte att kontot är bannat men tagit rätt lång tid med för det att försvinna.
Currently Offline
Last Online 2655 days ago

Vacban är en helt annan sak och rör bara Valves egna spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino:
Ahh det sög ju, hoppas att du kan lösa det 😞

Permalänk
Inaktiv

Använd GDPR + någon måste haft tillgång till ditt konto om det inte var du.

Om du nu inte ovetandes har kört något program samtidigt som kan redigera minnet on the fly. Vet att vissa video/bild redigerings program kan ge false positives iaf, fundera på allt som du kör normalt för att kanske se en bov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kollade lite snabbt men hittade inte tråden.
Innan jul var det en annan medlem som var med om något liknande, efter lite bollande med supporten hävdade medlemmen att han enligt lag GDPR har rätt att veta allt som företaget har på honom. Detta resulterade i att leverantören lyfte bannen för att undvika krångel.

Skrivet av anon173292:

Använd GDPR + någon måste haft tillgång till ditt konto om det inte var du.

Om du nu inte ovetandes har kört något program samtidigt som kan redigera minnet on the fly. Vet att vissa video/bild redigerings program kan ge false positives iaf, fundera på allt som du kör normalt för att kanske se en bov.

De hävdar att Ubisoft cannot provide you with your ban-related information, as this information is considered as trade secrets under provision (63) of the GDPR

Det jag är rädd för är just att jag har fått en false positive och de är helt ovilliga att hjälpa mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Fundera både en och två gånger extra ifall du har något program eller crack till något på datorn som kan ge utslag.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

De hävdar att Ubisoft cannot provide you with your ban-related information, as this information is considered as trade secrets under provision (63) of the GDPR

Det jag är rädd för är just att jag har fått en false positive och de är helt ovilliga att hjälpa mig.

Väldigt nyfiken hur det går gällande hänvisningen till GDPR. Man ska väl ha rätt till all info som är lagrad samt möjligheten för dem att radera all data..undra om det kan hjälpa

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kör du reshade?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

De hävdar att Ubisoft cannot provide you with your ban-related information, as this information is considered as trade secrets under provision (63) of the GDPR

Det jag är rädd för är just att jag har fått en false positive och de är helt ovilliga att hjälpa mig.

Saxar ur GDPR:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"(63) A data subject should have the right of access to personal data which have been collected concerning him or her, and to exercise that right easily and at reasonable intervals, in order to be aware of, and verify, the lawfulness of the processing.

This includes the right for data subjects to have access to data concerning their health, for example the data in their medical records containing information such as diagnoses, examination results, assessments by treating physicians and any treatment or interventions provided.

Every data subject should therefore have the right to know and obtain communication in particular with regard to the purposes for which the personal data are processed, where possible the period for which the personal data are processed, the recipients of the personal data, the logic involved in any automatic personal data processing and, at least when based on profiling, the consequences of such processing.

Where possible, the controller should be able to provide remote access to a secure system which would provide the data subject with direct access to his or her personal data.

That right should not adversely affect the rights or freedoms of others, including trade secrets or intellectual property and in particular the copyright protecting the software.

However, the result of those considerations should not be a refusal to provide all information to the data subject.

Where the controller processes a large quantity of information concerning the data subject, the controller should be able to request that, before the information is delivered, the data subject specify the information or processing activities to which the request relates."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tror du har en bit där som är lite extra intressant som de tror sig falla tillbaks på:

"That right should not adversely affect the rights or freedoms of others, including trade secrets or intellectual property and in particular the copyright protecting the software".

Men, raden efter kan man utläsa:

"However, the result of those considerations should not be a refusal to provide all information to the data subject."

Hitta någon som kan formulera det hela bra på engelska, de kan inte använda paragraf 63 i detta fallet.

Du är "data subject".

Mitt svar skulle vara:

"In this instance Ubisoft demonstrates a failure to comply with GDPR, specifically section 63, this is also the section Ubisoft uses in order not to comply with GDPR, despite section 63 specifically stating "However, the result of those considerations should not be a refusal to provide all information to the data subject"".