Permalänk
Medlem

Hjälp mig inga spel fungerar :-(

God kväll allesammans!

Jag har ett problem jag fick nu under veckan...

Jag köpte min brorsas stationära dator i veckan för han behövde bli av med den och jag hade en riktigt usel dator innan så why not tänkte jag! Spela på GTA V på max vore en dröm!

SETUP:
Geforce GTA 980 Ti
Intel Core i7-2600 CPU @ 3.40GHz
16GB ram

Men när jag började ladda ner andra spel så som For Honor, PuBG, Z1 battle royale så vill ingen utav dom starta?

Om vi börjar med tex For Honor. Jag laddade ner spelet ifrån steam och ska spela det, då startar spelet, men stängs ner ganska snabbt igen sen får jag ett felmeddelande
''Untrusted system file (C:\Windows\System32\nvapi64.dll)'' samt
''The GPU driver crashed. If the problem presists, please try to disable any overlay software, disable overclocking and update your GPU driver''

Lite bestört här hemma då det enda spelet som faktiskt fungerade att spela va GTA V, på max settings
Jag är inte så värst datakunnig men basen kan jag!
Har testat att installera om For honor. (Då bytte jag plats på VART jag installerade spelet, hårddisk C va fullt först så ja installerade på hårddisk F.)
sen testade jag att installera om Uplay ifall det va nå strul med den, men icke...
Kört som admin
Googlade även på felmeddelandena och testade en sak via Kommandotolken, scannade mina system32 filer men dom va ej fel på...

Har någon liknande problem? Hur löste ni det isåfall?

Ifall ni har fler frågor om något så kommer jag försöka svara ASAP.

Vore kul ifall man kunde fixa datorn innan helgen!

Tack på förhand

Mvh Peter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annelot:

God kväll allesammans!

Jag har ett problem jag fick nu under veckan...

Jag köpte min brorsas stationära dator i veckan för han behövde bli av med den och jag hade en riktigt usel dator innan så why not tänkte jag! Spela på GTA V på max vore en dröm!

SETUP:
Geforce GTA 980 Ti
Intel Core i7-2600 CPU @ 3.40GHz
16GB ram

Men när jag började ladda ner andra spel så som For Honor, PuBG, Z1 battle royale så vill ingen utav dom starta?

Om vi börjar med tex For Honor. Jag laddade ner spelet ifrån steam och ska spela det, då startar spelet, men stängs ner ganska snabbt igen sen får jag ett felmeddelande
''Untrusted system file (C:\Windows\System32\nvapi64.dll)'' samt
''The GPU driver crashed. If the problem presists, please try to disable any overlay software, disable overclocking and update your GPU driver''

Lite bestört här hemma då det enda spelet som faktiskt fungerade att spela va GTA V, på max settings
Jag är inte så värst datakunnig men basen kan jag!
Har testat att installera om For honor. (Då bytte jag plats på VART jag installerade spelet, hårddisk C va fullt först så ja installerade på hårddisk F.)
sen testade jag att installera om Uplay ifall det va nå strul med den, men icke...
Kört som admin
Googlade även på felmeddelandena och testade en sak via Kommandotolken, scannade mina system32 filer men dom va ej fel på...

Har någon liknande problem? Hur löste ni det isåfall?

Ifall ni har fler frågor om något så kommer jag försöka svara ASAP.

Vore kul ifall man kunde fixa datorn innan helgen!

Tack på förhand

Mvh Peter.

Jag hade till att börja med rensar och installerar om drivers till grafikkortet, använd DDU.

Permalänk
Medlem

Verkar vara nåt knas med grafikkortsdrivaren så mitt tips är att köra DDU för att få bort allt gammalt och sedan installera senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert men jag tror att For Honor, Pubg etc (Inte GTA) kör med Easy Anti-cheat och det är denna application som flaggat filer som untrusted (det är inte windows själv). Gällande grafikkortsmeddelandet prova det vanliga, uppdatera nyaste drivarna med DDU och funkar inte det gör du rollbacks till gamla versioner och ser om det funkar bättre. Jag tror dock att grafikkortsmeddelandet är relaterat till det andra.

Klicka sökikonen bredvid windowsknappen, skriv "cmd", högerklicka och "kör som administratör".
För att kolla ifall någon fil är modifierad, korrumperad eller felaktig kör du kommandoprompten i adminläge (som ovan beskrivet) och skriv sedan "sfc /scannow" (utan situationstecken). Inte alla filer kan repareras men förhoppningsvis får du en fingervisning varför spelen flaggar vissa filer som mismatch. (Kan också vara indikation att dom är infekterade av virus eller att hårddisken är på väg att ge upp).

Det här är vad jag tycker och hade gjort själv: Installera om Windows, helt och hållet. När du gjort det är det mycket lättare att felsöka det här anser jag och datorn kommer vara lite snabbare också

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Verkar vara nåt knas med grafikkortsdrivaren så mitt tips är att köra DDU för att få bort allt gammalt och sedan installera senaste drivrutinerna.

Sitter just nu och kollar på en Youtube video om DDU och hur man gör. Tack!

Skrivet av Orfi:

Nu är jag ingen expert men jag tror att For Honor, Pubg etc (Inte GTA) kör med Easy Anti-cheat och det är denna application som flaggat filer som untrusted (det är inte windows själv). Gällande grafikkortsmeddelandet prova det vanliga, uppdatera nyaste drivarna med DDU och funkar inte det gör du rollbacks till gamla versioner och ser om det funkar bättre.

Klicka sökikonen bredvid windowsknappen, skriv "cmd", högerklicka och "kör som administratör".
För att kolla ifall någon fil är modifierad, korrumperad eller felaktig kör du kommandoprompten i adminläge (som ovan beskrivet) och skriv sedan "sfc /scannow" (utan situationstecken). Inte alla filer kan repareras men förhoppningsvis får du en fingervisning varför spelen flaggar vissa filer som mismatch. (Kan också vara indikation att dom är infekterade av virus).

Det här är vad jag tycker och hade gjort själv, installera om Windows, helt och hållet. När du gjort det är det mycket lättare att felsöka det här.

Lycka till!

Hej! Jag har redan gjort det där i cmd och det stod att alla filer va bra men spelet fungerade lik förbannat inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annelot:

Sitter just nu och kollar på en Youtube video om DDU och hur man gör. Tack!

Hej! Jag har redan gjort det där i cmd och det stod att alla filer va bra men spelet fungerade lik förbannat inte

Prova drivrutinerna om du vill men jag tror du bara slösar tid. Du har tagit över en gammal dator från någon annan, punkt ett är att alltid installera om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Prova drivrutinerna om du vill men jag tror du bara slösar tid. Du har tagit över en gammal dator från någon annan, punkt ett är att alltid installera om

Okej men har ingen skiva så tror inte jag kan göra det... Är det den enda chansen jag har?

Permalänk
Medlem

@Annelot:

Finns säkert mer lösningar, men ominstallation brukar vara den snabbaste/enklaste.

Du behöver ingen skiva, du klarar dig med ett USB-minne. Det du behöver däremot är en giltig licens för det Windows du ska installera. Resten kan du göra via: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 (om det nu är Win10 du ska installera om), annars är det bara söka efter Windows Media Creation Tool så finns allt du behöver där.

Känner du dig osäker att göra en ominstallation så be någon du känner som kan detta om hjälp, alternativt googla och se ifall du kan hitta någon med samma problem som dig i spelen och en lösning.

Mvh och lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

@Annelot:

Finns säkert mer lösningar, men ominstallation brukar vara den snabbaste/enklaste.

Du behöver ingen skiva, du klarar dig med ett USB-minne. Det du behöver däremot är en giltig licens för det Windows du ska installera. Resten kan du göra via: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 (om det nu är Win10 du ska installera om), annars är det bara söka efter Windows Media Creation Tool så finns allt du behöver där.

Känner du dig osäker att göra en ominstallation så be någon du känner som kan detta om hjälp, alternativt googla och se ifall du kan hitta någon med samma problem som dig i spelen och en lösning.

Mvh och lycka till

Okej! Funderar på att köpa en helt ny Windows 10 skiva då och försöka installera om datorn

Tack för hjälpen!