Vilka resebyråer kan man lita på? (flyg)

Permalänk
Medlem

Vilka resebyråer kan man lita på? (flyg)

Jag har en liten fundering angående resebyråer på nätet för flygbiljetter.

När jag ska åka långt söker jag upp diverse kombinationer på flygresor.se för att hitta den mest prisvärda biljetten, bokar via den billigaste resebyrån, utan extra tillval. Det skiljer nästan alltid många hundralappar, ibland tusenlappar. Alltså samma resa kan kosta 5000 på Travelstore och 7000 på Travelstart som exempel.

Har använt mig av Ticket, Travelstore, Travelstart, Travellink, Flygstolen, RCG, Supersavertravel, Flygpoolen m.m - aldrig haft några problem. Dock inte behövt använda mig av någon kundservice osv., har bara rest.

Nu hittade jag en ny resa som bara finns på Tripmonster som jag aldrig testat.
När man googlar på det blir man mörkrädd. Folk verkar ha sjuka upplevelser som avbokade flyg utan att de blivit meddelade, fått vänta månader på att få tillbaka pengar osv. Samtidigt hittar man lite av det samma bland de andra jag radade upp, men överlag bättre. Nu fattar jag att de som är missnöjda är överrepresenterade bland inlägg och omdömen.

Frågan är då, är det någon skillnad på hur pålitliga de är?
Om jag fattat det rätt så bokar de bara biljetten i något gemensamt system och bara förmedlar till mig?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Skyscanner + airbnb

Allt annat är att betrakta som skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Skyscanner + airbnb

Allt annat är att betrakta som skräp

Skickades från m.sweclockers.com

Skyscanner är precis som flygresor.se bara en sökmotor.
Den föreslår samma resa med Tripmonster som jag hittar på flygresor.se

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Flygresor.se men Skyscanner är precis lika bra. Idag så är alla framsökta priser dock inte "äkta". Det tillkommer alltid någonting som inte går att välja bort. Skatter, avgifter för handbage, ibland höjs priset hux flux när du går till nästa steg. Jag brukar alltid klicka mig fram till sista steget innan beställning på de 4-5 billigaste bolagens resa för att kunna jämföra de riktiga priserna. Sällan är det den som är billigast enligt Flygresor.se som faktiskt blir billigast i slutändan.

Vill du ha "äkta" priser direkt så kan du ju boka paketresor genom andra resebyråer men i min erfarenhet blir det alltid dyrare. Det som gör absolut mest med priset och även hur bra flyg du kan få avseende restid är om du kan vara flexibel 1-2 dagar både för avresa och återresa. Det kräver dock sitt arbete med att söka igenom och jämföra mycket och sedan boka snabbt innan den biljetten tar slut.

För det mesta bokar jag flyg + hotell separat på egen hand. Är du däremot sugen på en paketresa med flyg + boende ihop, även med all-inclusive, så tycker jag att reseguiden.se är bäst. Samma här gällande priset, bäst pris får du genom flexibilitet.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

köper mina resor via kilroy, alltid bra vid fel och när man behöver mer information

Permalänk
Medlem

Som du säger så bokar de ju bara en biljett åt dig. De är inte researrangörer. Med andra ord är det respektive flygbolag som meddelar dig vid av/ombokningar, inte din bokningssida. Så har det varit när jag använt det iaf. (Inte just tripmonster som du frågar efter men liknande sidor som du nämnde)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag föredrar Flygresor.se men Skyscanner är precis lika bra. Idag så är alla framsökta priser dock inte "äkta". Det tillkommer alltid någonting som inte går att välja bort. Skatter, avgifter för handbage, ibland höjs priset hux flux när du går till nästa steg. Jag brukar alltid klicka mig fram till sista steget innan beställning på de 4-5 billigaste bolagens resa för att kunna jämföra de riktiga priserna. Sällan är det den som är billigast enligt Flygresor.se som faktiskt blir billigast i slutändan.

Vill du ha "äkta" priser direkt så kan du ju boka paketresor genom andra resebyråer men i min erfarenhet blir det alltid dyrare. Det som gör absolut mest med priset och även hur bra flyg du kan få avseende restid är om du kan vara flexibel 1-2 dagar både för avresa och återresa. Det kräver dock sitt arbete med att söka igenom och jämföra mycket och sedan boka snabbt innan den biljetten tar slut.

För det mesta bokar jag flyg + hotell separat på egen hand. Är du däremot sugen på en paketresa med flyg + boende ihop, även med all-inclusive, så tycker jag att reseguiden.se är bäst. Samma här gällande priset, bäst pris får du genom flexibilitet.

Haha ja att priset höjs hux flux får man räkna med, men Tripmonster tar priset. Gjorde som du tipsa om och gick till sista steget.
När man klickade sig vidare från flygresor så hoppade priset först upp 400kr helt utan anledning. I sista steget, när man valde kortbetalning, då försvann en "rabatt" på 595kr som man får om betalar med banköverföring. Så 1000kr mer än först indikerat

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?