Vulkan 1.2 får emulering av DirectX på Linux

Permalänk
Melding Plague

Vulkan 1.2 får emulering av DirectX på Linux

Den nya versionen av gränssnittet Vulkan lägger till en rad olika tillägg och förbättringar, däribland utökningar för DirectX-emulering på Linux-system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen som att spel på Linux snabbt blir mer och mer attraktivt just nu.

Permalänk
Medlem

"Vulkan 1.2 får emulering av DirectX på Linux"

Detta fanns redan innan med DXVK o.s.v. Detta specar bara lite nya grejer som ämnar göra den biten mer effektiv.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@dlq84: det handlar om att tillägg för emulering av DirectX på Vulkan blir en del av specifikationen, vilket det inte var tidigare. Att det blir en del av Linux innebär i praktiken att det på sikt får mer utbrett stöd, men i vanlig ordning får den fullständiga beskrivningen inte plats i en rubrik.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det känns verkligen som att spel på Linux snabbt blir mer och mer attraktivt just nu.

Japp, nästa stora problem att bita i är diverse DRM och att vissa anti-cheats installerar kernel-moduler i windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Japp, nästa stora problem att bita i är diverse DRM och att vissa anti-cheats installerar kernel-moduler i windows.

Det bästa vore om DRM överhuvudtaget elimineras. Det måste finnas bättre sätt för spelföretagen än att integrera DRM-tjafs som bara gör det sämre.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Inaktiv

Går gärna över till linux när man kan spela allt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Går gärna över till linux när man kan spela allt där.

Faktiskt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det bästa vore om DRM överhuvudtaget elimineras. Det måste finnas bättre sätt för spelföretagen än att integrera DRM-tjafs som bara gör det sämre.

Det vore det bästa helt klart. Finns ju grupper på nätet som jobbar aktivt med att ta bort DRM från spel, vilket jag tycker är bra. Ser tex inget fel med att ladda hem en DRM-fri version av ett spel jag köpt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Går gärna över till linux när man kan spela allt där.

Väldigt många spel går bra att lira redan nu tack vare Valves Proton. Kolla de spel du är intresserad av på Proton DB, sedan är det bara att ha någon trevlig dist installerad vid sidan av Windows ett tag för att känna hur det känns.

Permalänk
Medlem

Vad bra att detta sker när möjligheten finns att införa stöd relativt enkelt.

Skrivet av eXpander_:

Det bästa vore om DRM överhuvudtaget elimineras. Det måste finnas bättre sätt för spelföretagen än att integrera DRM-tjafs som bara gör det sämre.

Jag köper mest drm-fria spel när det är möjligt jag använder linux på heltid och spelar även där.
När humble-bundle var nytt så lades det väldigt mycket energi på drm-fritt men det försvann när de blev en större aktör men som tur är finns GOG som erbjuder drm-fritt.

Permalänk
Medlem

Låter lovande. Får se vart allt landar

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Kul med lite mer Linux-nyheter här!

DXVK är fantastiskt, och ännu bättre nu när D9VK är inbakat (DirectX 9 till Vulkan), fast den är inte default i Steam Play. Valve har gjort ett riktigt bra jobb med Linux-stödet! Mesa har nu också stöd för Vulkan 1.2 för AMD.

En annan intressant nyhet relaterad till Vulkan är Gamescope, som utvecklas av en Valveanställd, som ska ersätta steamcompmgr.
https://www.gamingonlinux.com/articles/valve-give-a-little-mo...

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, innebär verkligen HLSL-stödet att Vulkan stödjer emulering av DirectX?
Jag har inte jobbat med grafik-APIs själv, men det låter rätt skumt. DX är väl bra mycket mer än bara ett shaderspråk? Alla API-anrop osv är väl fortfarande inte Vulkan-kompatibla?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Går gärna över till linux när man kan spela allt där.

Att absolut *allt* ska fungera känns fortfarande ganska avlägset. Fast under det senaste halvåret har jag spelat igenom b.l.a.: "Kingdom Come: Deliverance", "Wolfenstein II: The New Colossus", "Batman: Arkham City", "The Evil Within 2", "Mutant Year Zero: Road to Eden", "Prey" (2017) samt "Valkyria Chronicles".

Alla utan minsta problem med vare sig prestanda eller stabilitet på Steam i Linux. Detta trots att ingen av dessa titlar officiellt är "whitelisted" som spel som funkar med Proton/SteamPlay. Så det känns som utvecklingen är på mycket god väg.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Thomas: inte bara HLSL, men då det är en väldigt stor del i spelutveckling mot DirectX innebär det att drivrutiner och spel med stöd för OpenGL 1.2 får stöd för en signifikant del av koden för ett DirectX-spel. Det behöver andra verktyg och ramverk för att täcka in hela DirectX så klart, och spel har fått stöd för DX via tillägg till OpenGL och Vulkan tidigare, men när stödet flyttar in i Vulkan blir det en del av den gemensamma grundstomme alla utvecklare jobbar mot (framgent dvs). Att kunna skriva sin kodbas för Vulkan 1.2 och ha tillgång till funktioner som låter en anpassa för Windows, Linux, Mac OS och övriga stödda plattformar är ju mäkta smutt för utvecklare, särskilt de mindre med begränsade resurser.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ska bli kul och se vad det här innebär i praktiken.
Byter gärna till Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, innebär verkligen HLSL-stödet att Vulkan stödjer emulering av DirectX?
Jag har inte jobbat med grafik-APIs själv, men det låter rätt skumt. DX är väl bra mycket mer än bara ett shaderspråk? Alla API-anrop osv är väl fortfarande inte Vulkan-kompatibla?

Tänkte lite samma sak, de har väl bara lagt till några extensions som gör det lättare, men i slutändan så är det ju en översättning som görs av DXVK eller VKD3D

Klagar dock inte, har inte en dator med Windows hemma, och allt spelande görs på Linux, om detta innebär fler kompatibla titlar har jag inget emot det, inte för att jag har för lite att spela i nuläget, länge sen ett spel inte "#Bara funkade" när jag klickade installera i Steam.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Hm, innebär verkligen HLSL-stödet att Vulkan stödjer emulering av DirectX?
Jag har inte jobbat med grafik-APIs själv, men det låter rätt skumt. DX är väl bra mycket mer än bara ett shaderspråk? Alla API-anrop osv är väl fortfarande inte Vulkan-kompatibla?

Stöd för HLSL stödjer en del som annars är riktigt lurigt att få till: all kod som är skriven för att köras på GPUn måste annars översättas till GLSL.

Skulle gissa att det är betydligt enklare att skriva ett lager som erbjuder DX APIet för CPUn genom att anropa motsvarande i Vulkan jämfört med att översätta HLSL koden till motsvarande GLSL.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Går gärna över till linux när man kan spela allt där.

Det kommer nog realistiskt aldrig att hända. Någonsin. Det finns inte någon marknad eller efterfrågan för det.

(Däremot så är ju detta en god nyhet för den del utvecklare som portar applikationer mellan flera plattformar.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Känns som att Linux, och spelutvecklare till Linux, borde omfamna Vulkan i större utsträckning istället. När det gäller spel så måste man fortfarande köra i nåt slags VM eller Stadia, och det som skulle förbättra stöd för spel i Linux mest är ordentliga drivrutiner till AMD-grafikkort.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det kommer nog realistiskt aldrig att hända. Någonsin. Det finns inte någon marknad eller efterfrågan för det.

(Däremot så är ju detta en god nyhet för den del utvecklare som portar applikationer mellan flera plattformar.)

Vi får se, förr eller senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, innebär verkligen HLSL-stödet att Vulkan stödjer emulering av DirectX?
Jag har inte jobbat med grafik-APIs själv, men det låter rätt skumt. DX är väl bra mycket mer än bara ett shaderspråk? Alla API-anrop osv är väl fortfarande inte Vulkan-kompatibla?

Den biten av nyheten är väl tyvärr ganska dåligt researchad...

1) Det är egentligen inget nytt i Vulkan 1.2, det är saker som tidigare var optional extensions som blivit del i basutbudet.

2) Vulkan är bara Vulkan, där finns inget stöd för någon DirectX alls. Vulkan är i princip plattformsoberoende och ser ut och fungerar likadant på alla plattformar.

3) Dom har heller inte lagt till stöd för HLSL, däremot stöd för koncept och funktioner som används i HLSL så det är enkelt att göra _exakt_ samma sak. Det är ändå samma grafikkort som jobbar så samma sak borde ju gå att uttrycka.

4) Dom har alltså lyft in extensions som _underlättar_ för projektet DXVK att översätta DirectX till Vulkan på ett effektivt och korrekt sätt i basutbudet! (Intressant är att DXVK fungerar utmärkt på Windows också, där det gör samma sak: Översätter DirectX till Vulkan. Kan vara användbart för att komma runt drivrutinsbuggar ibland!)

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vi får se, förr eller senare...

Redan på 90-talet så förutspåddes att Linux skulle bli en av de större spelarna på desktop. Ett tag förutspåddes det vartenda nyår. Det har fortfarande inte hänt nu 25 år senare.

Då talar vi främst om desktop-applikationer som Photoshop, ekonomiprogram, kontorsprogram, mflr. Linux ligger fortfarande kvar på en 3% eller någon liknande andel som desktop-OS.

Spel är ännu mer krävande. Ser det inte som realistiskt att Linux någonsin kommer att bli ett fullständigt alternativ till Windows, och få alla spel portade dit.

Finns en orsak till att SteamOS, trots en enormt stark satsning av resursstarka Steam med alla deras resurser och kapital att få till spelande på Linux (den största satsningen på det som någonsin gjorts), totalfloppade.

(Men kom gärna tillbaka till denna tråden om 10 eller 15 år så får vi se vem av oss som fick rätt.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Mycket trevliga nyheter!
Problemet är ju att jag inte finner tid att spela det som redan finns.
Grattis till er som kommer kunna unna er en avkopplande spelstund i linux!
Körde aoe2 över proton för ett tag sedan. Fungerade utmärkt.
Hoppas det nya aoe blir att fungera lika bra och att jag får tillfälle att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det bästa vore om DRM överhuvudtaget elimineras. Det måste finnas bättre sätt för spelföretagen än att integrera DRM-tjafs som bara gör det sämre.

This! DRM gynnar aldrig kunden, skiten som gör att jag aldrig kan kolla netflix i full upplösning för jag har "fel telefon".

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stöd för HLSL stödjer en del som annars är riktigt lurigt att få till: all kod som är skriven för att köras på GPUn måste annars översättas till GLSL.

Skulle gissa att det är betydligt enklare att skriva ett lager som erbjuder DX APIet för CPUn genom att anropa motsvarande i Vulkan jämfört med att översätta HLSL koden till motsvarande GLSL.

Många spelmotorer kör sina egna shadingspråk, och kör ju dessutom inte HLSL på PS4 och Switch. Utvecklare är inte helt främmande med att översätta shaders mellan olika plattformar. Det är ju GPU-utvecklarna som varit med och utvecklat alla varianterna som drivrutinerna/plattformarna kör också, så pariteten är nog ganska bra.

DXVK kör inte HLSL kompilerat till SPIR-V. DXVK översätter ju DXBC till SPIR-V istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Redan på 90-talet så förutspåddes att Linux skulle bli en av de större spelarna på desktop. Ett tag förutspåddes det vartenda nyår. Det har fortfarande inte hänt nu 25 år senare.

Då talar vi främst om desktop-applikationer som Photoshop, ekonomiprogram, kontorsprogram, mflr. Linux ligger fortfarande kvar på en 3% eller någon liknande andel som desktop-OS.

Spel är ännu mer krävande. Ser det inte som realistiskt att Linux någonsin kommer att bli ett fullständigt alternativ till Windows, och få alla spel portade dit.

Finns en orsak till att SteamOS, trots en enormt stark satsning av resursstarka Steam med alla deras resurser och kapital att få till spelande på Linux (den största satsningen på det som någonsin gjorts), totalfloppade.

(Men kom gärna tillbaka till denna tråden om 10 eller 15 år så får vi se vem av oss som fick rätt.)

Ja, jag var med på den tiden, så jag vet vad som har hänt och ju mer kompatibelt det blir desto tidigare lär det hända. Jag sa inte att det kommer hända nästa år, eller kommande åren.

På 90-talet var linux ett skämt (personlig åsikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, jag var med på den tiden, så jag vet vad som har hänt och ju mer kompatibelt det blir desto tidigare lär det hända. Jag sa inte att det kommer hända nästa år, eller kommande åren.

På 90-talet var linux ett skämt (personlig åsikt).

Som sagt; ingen av oss två kan bevisa vem som får rätt i våra analyser/gissningar. Men låt oss återkomma till denna tråden i januari 2030 så skall vi se vem av oss som fick rätt i de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

This! DRM gynnar aldrig kunden, skiten som gör att jag aldrig kan kolla netflix i full upplösning för jag har "fel telefon".

Jag tror att DRM, och andra digitala skydd/krypteringar av viss IP, alltid kommer att finnas i en form eller annan. Kan helt sympatisera med det besvärliga med DRM (det drabbas vi alla, även legala köpare, av förr eller senare i åtminstone något fall). Men jag tror inte heller att det är realistiskt att hoppas på att varken någon form av DRM, eller behovet av det (som jag också kan sympatisera med de som vill skydda sina IP:en) kommer att försvinna inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/