Permalänk

Tips på skoldator

Hej,

Jag söker en skoldator som är runt 14 tum och inte allt för tung. Jag vill även att man ska kunna skriva rapporter och kunna ha många flikar uppe samtidigt (ca 2 fönster mes 8 flikar i varje). Ett plus skullr vara att kunna kolla på serie och film på den. Pristak ligger på ca 5000kr.
Jag har kollat lite på Lenovo Ideapad S145, kan det vara något?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Den datorn skulle funka bra. Relativt snabb och har SSD. Men att lagra många filmer på den relativt lilla hårddisken är inte att tänka på - då lär du ansluta en extern USB3-disk.

Dess internminne bör utökas från 4 GB till 8 - men det kan du göra senare om du verkligen besväras av det begränsade internminnet.

Permalänk

Okej tack för svar, kommer hårdiskens storlek vara ett problem om filmer streamas från ex. Netflix?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Diskens storlek har bara inverkan om du ska spara något på den. Att se/lyssna på strömmande media påverkas inte.

Permalänk

Okej, tack! Hur är med med processor och antal kärnor. Den jag har kollat på har två kärnor, men de en prisklass upp har 4. Vad kan en dator med 4 kärnor göra som en med två kommer ha svårt med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Och en sista fråga, för någon som är ganska okunnig angående datorer hur knepigt är det att uppgradera sitt ram minne?

Skickades från m.sweclockers.com