Permalänk
Medlem

Hjälp med mysql och php

Tjena, har problem med min uppgift.

$SQL="SELECT `Produkt`, `Pris`, `Lager` FROM `produkter` LIMIT 1";
$resultat = mysqli_query($mysql_pekare, $SQL );
while($rad = mysqli_fetch_array($resultat));
{
echo $rad[Pris];
}

Jag försöker få den att skriva ut priset med echo på hemsidan men jag får inte någon utskrift.
Kan någon säga vad jag gör för fel?

Permalänk
Medlem

Har du läst felutskriften?

Du försöker indexera med konstanten Pris, men du vill nog snarare ha Pris som en sträng där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Använder man inte Pris så när man hämtar det från databasen och tabellen heter pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seppeh:

@LemonIllusion: Använder man inte Pris så när man hämtar det från databasen och tabellen heter pris?

Skriver du Pris utan fnuttar kommer det tolkas som en konstant. Har du inte definierat konstanten kommer PHP ge en varning (eller krascha om de kommit så långt med utvecklingen av PHP) och anta att du menade 'Pris', dvs strängen Pris.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: hahaha, men är det $rad['Pris']; såhär du menar att jag borde göra istället? Men det funkar inte heller.
Men gör det inget att jag har skrivit in värden för pris som int i databasen?

Permalänk
Medlem

@seppeh: Vad får du ut om du kör:

var_dump($rad)

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@seppeh: Vad får du ut om du kör:

var_dump($rad)

?

Inte ett smack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seppeh:

@LemonIllusion: hahaha, men är det $rad['Pris']; såhär du menar att jag borde göra istället? Men det funkar inte heller.
Men gör det inget att jag har skrivit in värden för pris som int i databasen?

Yes, precis så. Att det är en int i databasen bryr sig inte PHP så mycket om.

Vad får du för resultat? Inget felmeddelande över huvud taget? Om du kör samma query direkt på mysql-servern, får du några rader som svar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion:

Då får jag upp första produkten jag har, och då vill jag ju att den skriver ut priset och lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seppeh:

@LemonIllusion: https://i.imgur.com/Za2eMiK.png
Då får jag upp första produkten jag har, och då vill jag ju att den skriver ut priset och lager.

Och de andra två frågorna?

Eftersom det där inte är vilken mysql-konsol som helst: vad har du för miljö du arbetar mot? Är det någon hemmasnickrad eller färdigt paket à la XAMPP?

Har du kört lyckade queries mot databasen genom PHP tidigare så du vet att anslutningen fungerar över huvud taget?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Varför inte skapa lite checks, så du vet vad som är fel.

Exempelvis https://www.tutorialspoint.com/php/mysql_select_php.htm

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Det är XAMPP jag använder mig av. Men hur menar du att jag ska använda dom andra två frågorna?
Och ja jag har en annan sida där man registrerar sig och det funkar och uppgifter lagras i databasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seppeh:

@LemonIllusion: Det är XAMPP jag använder mig av. Men hur menar du att jag ska använda dom andra två frågorna?
Och ja jag har en annan sida där man registrerar sig och det funkar och uppgifter lagras i databasen.

Det är mer att svaren gör det enklare att förstå vad du gör tokigt än att du ska använda frågorna till något.

Skrivet av LemonIllusion:

Vad får du för resultat? Inget felmeddelande över huvud taget?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Har inget i koden som ger ett felmeddelande förutom
if (mysqli_connect_errno())
{
echo "Något gick fel: " . mysqli_connect_error();
}"