Asus ROG Swift PG279Q eller AOC Agon AG271QG

Permalänk
Medlem

Asus ROG Swift PG279Q eller AOC Agon AG271QG

Hej,

Söker efter en ny skärm att dels spela men också pilla med foton.
Vilken av dessa skulle ni rekommendera? Jag sitter idag med en äldre skärm kopplad till en KVM-switch på grund av dubbla datorer som inte lär stödja alla nya bättre standarder. Misstänker att jag inte är ensam att arbeta hemifrån då och då med en andra dator.

Några frågor;
Vilken av skärmarna skulle ni rekommendera?
Kan man ansluta två datorer till en och samma skärm och switcha mellan datorerna via skärmen istället för via en KVM-switch?
Någon smart lösning för mus och tangentbord?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad för anslutningar skärmen har. Men du kan ju t ex ansluta en med dp och den andra med hdmi. Och ändra ingång på skärmen. Det kommer även komma ut nya skärmar snart. Så om du inte har panik, så kanske det kan vara värt att vänta. Personligen väntar jag på Acer predator XB273UGS. Den ligger betydligt bättre i pris än Asus Pg279q som du tittat på. Den släpps 27 mars, vilket inte är så långt borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aftersun:

Vilken av skärmarna skulle ni rekommendera?
Kan man ansluta två datorer till en och samma skärm och switcha mellan datorerna via skärmen istället för via en KVM-switch?
Någon smart lösning för mus och tangentbord?

Båda skärmarna är närmast identiska eftersom de bygger på G-Sync-modul med samma urval av paneler. Så mest en fråga om vad man föredrar i övrigt runt formgivning, stativ och varumärke.

Du behöver köra G-Sync och 165 Hz via Displayport och där måste det till KVM-switchar som släpper igenom signalen. Det är också hyfsat otympligt med hur de klippera kontakten med andra datorn när du växlar. HDMI-anslutningen är i sin tur strypt på de skärmarna till 60 Hz, men det kanske fungerar för ändamålet.

Alternativet är en skärm som har fler anslutningar och inte kör G-Syncmodul. Du kan växla via skärmens menyer och detta är inga problem. Mest att det kan vara bökigt ifall du ska göra det ofta.