EU-domstolen vill stoppa massövervakning

Permalänk
Medlem

Alltså. Vi har ett parti som Sverigedemokraterna som är med i riksdagen. Hur kan folk inte förstå riskerna med övervakning? Även om man inte ser de direkta farorna. Vad händer om ett sådant parti någon gång råkar få makten?

Vi är nog världens naivaste folk. En tonårig tysk kan snacka omkull en vuxen svensk när det gäller övervakning och integritetsfrågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man minska problemet med våldsbrott är det främst fler poliser och strängare straff som krävs. Kameraövervakning kan förvisso göra en del nytta men det är ingen lösning. Det skulle behövas uppskattningsvis 10-20ggr fler poliser och att man slutar dalta med brottslingar.

Inte säkert på något sätt. Fler poliser förhindrar viss typ av brott, men inte våldsbrott:

https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=0fda258d-c783-...

Snarare så pekar forskning på att skillnader i inkomst/förmögenhet är den största faktorn:

https://www.economist.com/graphic-detail/2018/06/07/the-stark...

Klassiskt blått vs rött med andra ord. I detta fall är jag böjd att hålla med det röda laget.

Apropå röda laget; jag är mycket positiv till det EU (på pappret) försöker göra. Jag hoppas det går i motsatt riktning till vad världens största land gör mot sina medborgare

https://www.wired.co.uk/article/china-social-credit-system-ex...

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Google har datan och analysmöjligheterna

SÅ smart är nog inte deep mind än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

SÅ smart är nog inte deep mind än.

Jag tror det är enklare än så, de profilerar ju folk i alla möjliga kategorier redan så varför skulle de inte redan ha huligan, våldsbenägen osv...
Nån kan ju vilja köra reklam för "kravallvapen" och förbandsartiklar
Jag litar inte det minsta på de amerikanska itbolagen utan tar för givet att det är de som står frö den verkliga massövervakningen, Kina kanske har ett mer öppet tveksamt syfte med övervakningen typ "sociala kreditsystemet" poängsystemet" https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-funkar-kinas-sociala-kr...
Men jag väntar bara på att någon får tag i Googles data och kan börja missbruka den ännu värre än Google själva gör för de har ju rena drömsystemet för att spionera på nästan alla på planeten.och de är ju rätt öppna med att de samlar in mycket data och antagligen samlar de in ännu mer än den massa de säger att de samlar in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Äntligen! Har alltid velat att bli rånad och slagen ute på stan. Skit i säkerheten, om någon hade sett mig gå runt på en inspelning från en kamera hade jag känt mig KRÄNKT!

För massövervakning i USA och UK har ju sett brottsstatistiken sjunka i botten.......... eller?

Skrivet av Söderbäck:

Jag hörde ett inslag som knyter an till det här i Godmorgon Världen i P1
https://sverigesradio.se/avsnitt/1411153
Inslaget börjar vid 1.21.25 och handlar om hur kina ställer sig till den nya massiva kameraövervakningen.
Det intressanta här klämmer en kines ur sig som sitter med i landets lagråd.
Han föraktar EUs inställning till personlig integritet och tycker det där med personlig integritet typ är hittepå och inget man ska bry sig om.
Det är ändå ganska skrämmande att det finns ett sådant förakt från kinas håll för idén om personlig integritet.
Det här tas upp 1.27.31 i samma klipp.

Här känner jag själv att min ideologi är så otroligt långt ifrån den kinesiska statens och hur bra det känns att lilla Sverige inte står ensamt i frågan utan att man faktiskt också har EU i ryggen kring den här typen av frågor.

Helt klart lyssningsvärd del från godmorgon världen.

Det kommer ju av sig själv när man är indoktrinerad i en ideologi som förespråkar statens rätt att inskränka på medborgarnas rättigheter.. för "the greater good". Det är exakt samma argument som Sovjetiska ideologer förde mot USA.

Skrivet av Irre:

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp. Jag röstade nej till EU, och det har jag inte ångrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt påstående rimmar illa med den forskning som skett inom området. Faktum är att man inte kunnat bevisa en korrelation mellan ökad övervakning och sjunkande brott och terrordåd. Faktum är att de har fortsatt öka.

Skrivet av gabriel15:

Tror att ingen som bryr sig om Malmö eftersom de själva inte bor där t.ex.

Det är så jag tror att Sverige fungerar.

Fixed that for you.

Skrivet av mkl:

Ja, alla minns vi anarkin i Sverige innan massövervakningen

Japp. Rena drakoniska tider där vid sekelskiftet. Landet brann och allt man kunde göra var att sippa ur sin mugg och acceptera det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Alltså. Vi har ett parti som Sverigedemokraterna som är med i riksdagen. Hur kan folk inte förstå riskerna med övervakning? Även om man inte ser de direkta farorna. Vad händer om ett sådant parti någon gång råkar få makten?

Ta det lungt, ni har ju Vänstern och MP med sina goda kontakter/kopplingar till AFA/AntiFa. Dom lär noch skydda demokratin och yttrandefriheten åt alla håll.

Skrivet av phedd:

Vi är nog världens naivaste folk. En tonårig tysk kan snacka omkull en vuxen svensk när det gäller övervakning och integritetsfrågor.

Med nästan 50 år på nacken, känner jag att det är ganska uppfriskande om folk gör mig yngre än jag verkligen är.
Det har sina fördelar att ha bra argument som är svåra att kontra.
Jag tackar för den iaf.

Och visst hjälper det att utser SD som hackkyckling när Malmö håller tävlingar i handgranatskastning.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag förstår ironin... Men då folk löpande talar om EU som någon magisk tredje part så kan det vara på sin plats att förtydliga att EU ÄR medlemsländerna... Så detta är medlemsländerna som diskuterar och förmodar enas om att inte massövervaka.

Så är det helt klart Mitt inlägg var mer en parodi på folk som tycker att allt EU gör är skit "För att det är EU", och då tyckte jag det var kul att dra upp två väldigt positiva saker som föreslagits genom EU och sedan låtsas tycka illa om det "För att det är EU" liksom

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Ta det lungt, ni har ju Vänstern och MP med sina goda kontakter/kopplingar till AFA/AntiFa. Dom lär noch skydda demokratin och yttrandefriheten åt alla håll.

Med nästan 50 år på nacken, känner jag att det är ganska uppfriskande om folk gör mig yngre än jag verkligen är.
Det har sina fördelar att ha bra argument som är svåra att kontra.
Jag tackar för den iaf.

Och visst hjälper det att utser SD som hackkyckling när Malmö håller tävlingar i handgranatskastning.

Mycket påståenden där. Att man utser SD som hackkyckling har ju absolut inte att göra med att partiet beter sig som de gör och att i de kommuner de styr så finns tonvis med exempel där de visat sig inkapabla att bedriva grundläggande politik?

Vi kan ju vända på påståendet. Fallet med Malmö dyker upp konstant när SD nämns trots att Malmö har en utveckling som sakta blir positivt. Antal handgranatskastningar är mindre än "funna" handgranater. Och båda går nedåt och har gjort det sedan 2017. Varför kan man diskutera men att situationen i Malmö skulle vara någon form av försvarstal för en samling clowner med en blåsippa på kragen inte kan ens grundläggande politik och konstant ska dra offerkoftan över sig förstår jag inte.

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-17/antalet-anmalda-brott-m...

Du påstår dig själv inte bo i landet längre och inte direkt läsa svensk media.. men ändå anser du att du har nog koll på läget i Malmö?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Ford Prefect:

Citat:

The findings

The study found that a 1% increase in the size of the police force generated:

a 0.8% reduction in theft;
a 1.1% reduction in car theft;
a 0.63% reduction in aggregate property crime

Så med dubblad polisstyrka skulle tjuveri mer eller mindre upphöra.
Då skulle vi slippa larm på huset, dyra försäkringar och otryggheten av att bli rånad i gettot.

Jag tycker det låter ganska bra.

Permalänk
Medlem

EU tar med ena handen och ger med den andra, i slutändan för att ge sig själva mer makt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

tycker nog det är lite underhållande att alla är så jäkla måna om sin personliga integritet och skriker som sjutton om det, Men samma personer har, facebook,twitter,tinder,snapchat, smartklockor telefoner osv som övervakar allt man gör skriver, hur man sover osv, men det är tydligen inget problem för det är ju snälla företag som övervakar och inte den hemska rättsväsendet som försöker skydda dig så du kan ta din dagliga lunch bild och posta om hur otroligt lycklig du är utan att få en bomb uppkörd där solen inte skiner.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tycker nog det är lite underhållande att alla är så jäkla måna om sin personliga integritet och skriker som sjutton om det, Men samma personer har, facebook,twitter,tinder,snapchat, smartklockor telefoner osv som övervakar allt man gör skriver, hur man sover osv, men det är tydligen inget problem för det är ju snälla företag som övervakar och inte den hemska rättsväsendet som försöker skydda dig så du kan ta din dagliga lunch bild och posta om hur otroligt lycklig du är utan att få en bomb uppkörd där solen inte skiner.

Hur vet du att de som är måna om sin personliga integritet och skriker som sjutton om det "har, facebook,twitter,tinder,snapchat, smartklockor telefoner osv som övervakar allt man gör skriver, hur man sover osv,"?

Permalänk
Medlem

Kommer gråtas monge floder av blod vid Rosenbad om detta går igenom ( Bra!! )

Förövrigt Angående Kina så skull min avatar ge mig ett plötsligt försvinnande utan återvändo.

Xi gillar inte att man har Foto på honom osminkad.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Hur vet du att de som är måna om sin personliga integritet och skriker som sjutton om det "har, facebook,twitter,tinder,snapchat, smartklockor telefoner osv som övervakar allt man gör skriver, hur man sover osv,"?

för jag har haft denna diskussion med otaliga naturligtvis. först gormar dom om att övervakningen i samhället är fruktansvärd och i nästa sekund talar dom tex om hur bra det är med sociala media eller hur bra det är att deras sömn reggas så dom kan kolla hur dom sov när dom sitter vid datorn på jobbet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror det är enklare än så, de profilerar ju folk i alla möjliga kategorier redan så varför skulle de inte redan ha huligan, våldsbenägen osv...
Nån kan ju vilja köra reklam för "kravallvapen" och förbandsartiklar
Jag litar inte det minsta på de amerikanska itbolagen utan tar för givet att det är de som står frö den verkliga massövervakningen, Kina kanske har ett mer öppet tveksamt syfte med övervakningen typ "sociala kreditsystemet" poängsystemet" https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-funkar-kinas-sociala-kr...
Men jag väntar bara på att någon får tag i Googles data och kan börja missbruka den ännu värre än Google själva gör för de har ju rena drömsystemet för att spionera på nästan alla på planeten.och de är ju rätt öppna med att de samlar in mycket data och antagligen samlar de in ännu mer än den massa de säger att de samlar in.

Jag tänkte mest på hur deepmind ska tolka informationen från kamerorna, omgivning, väskans som ställs ned är det en bomb i, är nån av personerna kriminella, är det på dagen, mm. skulle kräva otrolig intelligens för att avgöra sådana saker.

Data idag ÄR pengar och de stora bolagen kommer nog snart styra stora delar av det mesta, speciellt när alla mindre aktörer slås ut och det bara finns ett par giganter som äger allt från marken "din" bostadsrätt står på till pennan du har i din hand.

Tänker ofta på gamla låt texter från kreator där dom ofta sjunger om hur företagen kommer dominera allt i framtiden, undrar om de visste hur rätt de skulle få?

problemet är att dom skapat "behov" som vi inte VILL klara oss utan, en av de största är mobilen. vi går gladligen med på att tex google tar vår info för att vi ska kunna få använda mobilen.

"folk" får tag i googles och alla andra företags data om oss hela tiden och missbrukar den, för ett pris givetvis...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man minska problemet med våldsbrott är det främst fler poliser och strängare straff som krävs. Kameraövervakning kan förvisso göra en del nytta men det är ingen lösning. Det skulle behövas uppskattningsvis 10-20ggr fler poliser och att man slutar dalta med brottslingar.

200.000 - 400.000 poliser? Det är lite mycket...

Om man inte tittar på lilleputtländer så verkar Argentina ha högst andel poliser per capita, de har 800 poliser / 100.000 invånare. Sverige skulle, om vi hade 10-20ggr fler poliser än vi har idag, ha 2000-4000 poliser per 100.000 invånare....

(Vatikanstaten har 15.500 poliser / 100.000 invånare)

Edit: Argentina har också fem gånger så många mord per capita som Sverige. Kanske skulle de ha 50-100 ggr fler poliser för att fixa det....

Permalänk
Medlem

Ned med illegal övervakning, länge leve den liberala demokratin!

Alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad, inte tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

200.000 - 400.000 poliser? Det är lite mycket...

Om man inte tittar på lilleputtländer så verkar Argentina ha högst andel poliser per capita, de har 800 poliser / 100.000 invånare. Sverige skulle, om vi hade 10-20ggr fler poliser än vi har idag, ha 2000-4000 poliser per 100.000 invånare....

(Vatikanstaten har 15.500 poliser / 100.000 invånare)

Edit: Argentina har också fem gånger så många mord per capita som Sverige. Kanske skulle de ha 50-100 ggr fler poliser för att fixa det....

Jag syftar främst på poliser som jobbar i yttre tjänst. Det är en väldigt liten del av alla poliser som gör det. Bara polisens HR är flera gånger större än antalet som jobbar i yttre tjänst i Stockholms län.

Hur tänker du att man ska lösa det faktum att polisen tappat kontrollen över flertalet områden i landet och inte har resurser att varken beivra eller utreda vissa brott? Ska vi bygga fler fritidsgårdar?

Permalänk
Inaktiv

EU är Kommunismens förlängda arm.

Vi hade inte behövt slösa tid, resurser och pengar om vi inte, genom EU, importerat brotten.

EU:s ända syfte är att förbruka Nationella resurser tills alla tror att EU måste komma och rädda dem.

Permalänk

Bra och viktigt. EU är den främste försvararen av medborgerliga rättigheter. Efter GDPR blev varenda kotte upplyst om att alla sajter samlar uppgifter. Med en välskriven lag kan vi upptäcka att vi känner oss friare på nätet.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

"System för massövervakning finns på plats i ett flertal länder, bland dessa USA, Storbritannien, Frankrike och Sverige."

Helt rätt, men NI/DU "glömde" nämna Kina. Då de nog är #1 i världen när det gäller massövervakning av befolkningen i stor skala så kan man undra varför?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag syftar främst på poliser som jobbar i yttre tjänst. Det är en väldigt liten del av alla poliser som gör det. Bara polisens HR är flera gånger större än antalet som jobbar i yttre tjänst i Stockholms län.

Hur tänker du att man ska lösa det faktum att polisen tappat kontrollen över flertalet områden i landet och inte har resurser att varken beivra eller utreda vissa brott? Ska vi bygga fler fritidsgårdar?

Istället för att bygga murar runt "gated communities", som tex. i USA, så tycker jag vi borde testa att bygga murar kring alla "no go zones" i landet som svenska myndigheter inte ändå vågar ta sig an (och där andra lagar och regler gäller i praktiken redan idag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Istället för att bygga murar runt "gated communities", som tex. i USA, så tycker jag vi borde testa att bygga murar kring alla "no go zones" i landet som svenska myndigheter inte ändå vågar ta sig an (och där andra lagar och regler gäller i praktiken redan idag).

Gå direkt till koncentrationslägerupplägget alltså.
Det vänder sig lite i magen att det här läggs fram som förslag. På riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Istället för att bygga murar runt "gated communities", som tex. i USA, så tycker jag vi borde testa att bygga murar kring alla "no go zones" i landet som svenska myndigheter inte ändå vågar ta sig an (och där andra lagar och regler gäller i praktiken redan idag).

Du menar bygga bokstavligen Getton? Låter ju produktivt och kommer absolut hjälpa med den bristande integrationen..........

Sedan har väl "Gated communities" väldigt lite med problem egentligen att göra utan existerar enkom för att hålla "glamouren" och "prestigen" av ett område uppe. T.ex. genom att aktivt utesluta alla som inte har samma ekonomiska oberoende som den grupp de vill ha där.

Skrivet av Söderbäck:

Gå direkt till koncentrationslägerupplägget alltså.
Det vänder sig lite i magen att det här läggs fram som förslag. På riktigt.

Njae. Snarare getton. Typ hur Nazityskland gjorde i Warszawa på 40-talet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar bygga bokstavligen Getton? Låter ju produktivt och kommer absolut hjälpa med den bristande integrationen..........

Nej, det var inte helt på allvar skall jag erkänna (även om problemet i sig är högst allvarligt och verkligt).

Tänkte på en film jag på runt skiftet 70/80-talet där man gjorde så med en mur runt New York (som på den tiden led av att brottsligheten var stor och problematisk).

Lika lite tycker jag att det är okej med massövervakning av allt och alla, med motivationen och syftet att komma åt vissa problem och brottslighet (även om också de är högst verkliga).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Äntligen! Har alltid velat att bli rånad och slagen ute på stan. Skit i säkerheten, om någon hade sett mig gå runt på en inspelning från en kamera hade jag känt mig KRÄNKT!

Mja, det här handlar mer om att staten eller annan, inte ska kunna kartlägga vart folk befinner sig med ansiktsigenkänning i alla övervakningskameror, tex.
Problemet är förstås att det är aldrig Du som avgör om ditt mjöl är rent eller inte. har du osis så sitter nån glutenintolerant jävel och bestämmer, och då spelar det inte så stor roll hur rent, eller ens vilken typ av mjöl du har i påsen.
Något att tänka på då vi idag har ett stort parti i riksdagen vars medlemmar tycker att samer inte är riktiga svenskar, tex. samtidigt som polisen i Malmö pysslade med att föra register över romer och deras familjemedlemmar. Att förfölja minoriteter är något vi ser stater göra om och om igen, och det kan ske även i sverige. Detta rör hela EU området, och det känns ganska aktuellt när man läser om vad som sker i tex, Polen.

Problemet med denna information är som sagt att det är inte du som avgör om den är relevant eller inte. Som ett exempel så skulle någon kunna misstänkas bara för att dom går förbi en föreningslokal på väg hem från jobbet. En person av intresse skulle tex, aldrig kunna få ett säkerhetsklassat jobb. Ska man dra detta till sin spets så skulle ett företag som gör ventilationsinstalleringar som tidigare jobbat tex, i Muskö, helt plötsligt sluta få napp på sina offerter. utan att veta varför. (en av deras anställda är en person av intresse, men det får dom aldrig reda på.)
Principen att man har rätt till att vara tyst om man blir arresterad bygger på detta, nämligen att allt du säger kan användas emot dig. Fast med datalagring så åsidosätter man den rätten, då allt du gör online kan användas emot dig. Risken här är ju att oskyldiga blir dömda med enbart denna information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, det här handlar mer om att staten eller annan, inte ska kunna kartlägga vart folk befinner sig med ansiktsigenkänning i alla övervakningskameror, tex.
Problemet är förstås att det är aldrig Du som avgör om ditt mjöl är rent eller inte. har du osis så sitter nån glutenintolerant jävel och bestämmer, och då spelar det inte så stor roll hur rent, eller ens vilken typ av mjöl du har i påsen.
Något att tänka på då vi idag har ett stort parti i riksdagen vars medlemmar tycker att samer inte är riktiga svenskar, tex. samtidigt som polisen i Malmö pysslade med att föra register över romer och deras familjemedlemmar. Att förfölja minoriteter är något vi ser stater göra om och om igen, och det kan ske även i sverige. Detta rör hela EU området, och det känns ganska aktuellt när man läser om vad som sker i tex, Polen.

Problemet med denna information är som sagt att det är inte du som avgör om den är relevant eller inte. Som ett exempel så skulle någon kunna misstänkas bara för att dom går förbi en föreningslokal på väg hem från jobbet. En person av intresse skulle tex, aldrig kunna få ett säkerhetsklassat jobb. Ska man dra detta till sin spets så skulle ett företag som gör ventilationsinstalleringar som tidigare jobbat tex, i Muskö, helt plötsligt sluta få napp på sina offerter. utan att veta varför. (en av deras anställda är en person av intresse, men det får dom aldrig reda på.)
Principen att man har rätt till att vara tyst om man blir arresterad bygger på detta, nämligen att allt du säger kan användas emot dig. Fast med datalagring så åsidosätter man den rätten, då allt du gör online kan användas emot dig. Risken här är ju att oskyldiga blir dömda med enbart denna information.

Måste älska när en glutenintolerant jävel sitter och hinkar i sig mjöl för att sedan skylla på en när denne börjar mål illa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Bra det, utan UK finns det ingen som är så besatt av att alltid spana på dig så det är ju en naturlig utveckling. Fra bör kollas i sömmarna ett tusental gånger per månad med.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Inte säkert på något sätt. Fler poliser förhindrar viss typ av brott, men inte våldsbrott:

https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=0fda258d-c783-...

Snarare så pekar forskning på att skillnader i inkomst/förmögenhet är den största faktorn:

https://www.economist.com/graphic-detail/2018/06/07/the-stark...

Klassiskt blått vs rött med andra ord. I detta fall är jag böjd att hålla med det röda laget.

Apropå röda laget; jag är mycket positiv till det EU (på pappret) försöker göra. Jag hoppas det går i motsatt riktning till vad världens största land gör mot sina medborgare

https://www.wired.co.uk/article/china-social-credit-system-ex...

Jo, väldigt säkert. I Sverige har polisen våldtagits samtidigt som vi haft stor invandring från länder där den starkes rätt är ett nödvändigt recept för överlevnad, med andra och tredje generationen som utan konsekvenser kunnat ta efter det exemplet. Polisen har förlorat våldsmonopolet, tappar kontrollen, och resten av rättsväsendet förlåter allt.

Resultatet är skenande brottslighet och allt grövre våld.

Om det handlar om ekonomiska klyftor, hur förklarar du att vissa fattiga delstater i USA har förhållandevis låg brottslighet?

Hur tänker du vi ska vi ska få bukt med brottsligheten när polisen har bristande våldskapital, inte är närvarande där det begås brott och brottslingar som lagförs endast får en smäll på fingrarna? Och ska vi acceptera att vissa brott inte ens utreds ordentligt?

Det funkar liksom inte att ha ett samhälle där polisen är maktlös och brott inte får konsekvenser. Sverige är ett bra exempel på detta. Oavsett hur hårt det blundas för problemen, och oavsett hur mycket man refererar till forskning som rör Australien

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Istället för att bygga murar runt "gated communities", som tex. i USA, så tycker jag vi borde testa att bygga murar kring alla "no go zones" i landet som svenska myndigheter inte ändå vågar ta sig an (och där andra lagar och regler gäller i praktiken redan idag).

Jag förstår hur du tänker men faktum är att det bor en del bra människor i dessa områden också. Bra människor som flytt från skit och elände, och hamnat i Sveriges avlopp. De förtjänar bättre än att bli inlåsta med smutsen.

Vad vi behöver göra är att rulla in i dessa områden som sovjetiska tanks i Berlin, för att parafrasera polischef Jale i Uppsala.

Fler kängor på marken och inte vika en millimeter innan områdena är under kontroll.