Permalänk
Medlem

Skärmen blir svart i 1 sekund.

Hej!

Efter att ha pillat runt ett tag så kliar jag hål i huvudet och har verkligen 0 aning om vad felet kan vara, så nu vänder jag mig till mina hjältar här...

Så som titeln lyder så blir min monitor svart i ca 1 sekund innan den går tillbaka.
Det händer i chrome, i spel, i videos och även om bara skrivbordet är aktivt.

Har DP kabel inkopplad, helt ny, har testat med annan och blir samma resultat.
Har senaste drivrutinerna för min GPU och ingen stående uppdatering för windows.
Har även en 2nd monitor inkopplad med HDMI om detta skulle påverka.

Specs:
i7-9700k
RTX 2070
16 GB 3444mhz

Ingenting är klockat.

Oerhört störigt moment i både spel och video sammanhang, så snälla, ge mig alla förslag ni har på att bli av med detta eländet!!!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Jag har haft detta problem två gånger och båda gångerna så var det skärmen som börjat strula och behövdes bytas ut.

Är det en ny skärm? Du nämnde att du har två skärmar, händer det på båda?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@Xeno88: Händer bara på ena skärmen, den nya. Den har ca 1,5 år på nacken...

Permalänk
Medlem

Vilken skärm har du? Har du Freesync/Gsync aktiverat?

Permalänk
Medlem

@UGR: Min Asus rog pg348q gjorde samma sak när jag rörde på mig (fysiskt), t ex om jag satte mig i stolen eller reste mig upp så blev det svart 1 sekund, eller om jag ändrade sitt ställning. Väldigt skumt fel. Har det på video.. Anway, fick en ny skärm på garantin från Mediamarkt. Den nya blir inte svart men har istället back light bleed visste inte ens vad det var innan.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Bildexpert 📺

@UGR: Nästa steg i din felsökningsprocess är att köra skärmen med en annan DP-anslutning i grafikkortet. Steget efter det är att köra skärmen med HDMI och se ifall samma problem kvarstår.

Permalänk
Medlem

@JackeShan: Har en Acer KG251Q, freesync!

Permalänk
Medlem

Köpte med mig en ny DP-kabel. Än så länge (ca 1,5h) så har bekymret inte märkts av igen. Dök tidigare upp 1-2ggr/min.

Verkar som att kabeln jag fick med till skärmen var dålig, har kört dvi fram tills ett par veckor sedan...

Dyker det upp med den nya DP-kabeln bumpar jag tråden igen och fortsätter ödmjukt be om hjälp, tack alla som tog tid för att ge mig tips. Uppskattas väldigt mycket!

Permalänk
Bildexpert 📺

@UGR: Alltid bra att få det här med krånglande DP-kabel bekräftad

Permalänk

Kan rekommendera en kabel som löste mina problem

Jag har försökt få min LG23GK850G att fungera i mer än 85 Hz vid 2560x1440. Jag måste ha en 4 meter lång kabel för att den ska nå.
Jag har testat lite olika kablar. Deltaco och andra "noname" kablar. Webhallen & Kjell kablar. Ingen lycka. Prövade en dyr ifrån Supra, inte bättre den heller. Det blir bara 85 hz vid den upplösningen.

Fick hem en kabel som borde fungera, ska klara 60 Hz i 8K enligt spec.
Det har jag inte kunnat testa dock, men att få min LG skärm att fungera i 165 Hz klarar den utan problem.
Jag tror inte detta är ett så stort problem om kabeln inte måste vara längre än 2 meter.

Kan verkligen rekommendera:
Club 3D - DisplayPort-kabel. DisplayPort 1.4
- 4 m - stöd för 8K. (CAC-1069)
Stöd för 8K, HBR3 support, maximal upplösning 7680x4320 vid 60Hz

Köpte min på Datapryl Online.

Mvh Jan

Permalänk
Medlem

Får detta när jag använder lång DP kabel, flyttade om datorn och tog en kortare. Inte haft problem sedan dess.

Samma tillverkare och modell av kabel förövrigt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED