Permalänk
Medlem

En våg av BSOD - Råd sökes!

Haj!

Efter igår har jag börjat få extrema BSOD problem.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
DRIVER_IRQL_NOT_LESS
Video_DXGKRNL_FATAL_ERROR
DPC_WATCHDOG_VIOLATION
KERNEL_AUTO_BOOST_VALID_LOCK_RELEASE
KERNEL_SECURITY_CHECK_ERROR

På mindre än 2 timmar har jag fått dessa fel.
Har än så länge gjort en formatering, bios uppdatering.
Memtest86, HCI, samt memory diagnostic tester på minnena utan Errors.
Datorn BSOD och bootar om in i windows som ingenting.
Fungerar olika länge och bluescreenar lite hur den vill med jämna mellanrum.

System:
3900x
Asus x570 Crosshair Hero 8
G.skill 3200 mhz Cl14 16GB
2x 970 512GB - Inte i raid.
PSU Corsair 860AX
ASUS Strix OC 1080TI

Någon som har haft detta problem tidigare? Och kunnat hittat på ungefär vilken komponent det kan vara? Det känns just nu som om det kan vara allt.

Vet ej vart man skall börja :/
Mvh
Dawid

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget, har du ett annat du kan testa med?
Bor du i närheten av Östersund så kan du få låna ett av mig.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Kan vara nätagget, har du ett annat du kan testa med?
Bor du i närheten av Östersund så kan du få låna ett av mig.

Du är en ängel!
Men tyvärr bor jag i Malmö, men som tur har jag två system. Min fru har ett och jag har ett.
Så håller på testa grafikkorten nu, dock så är felen helt oregelbundna! Jag vet aldrig när det inträffar :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Cxod: Jag flyttade tråden till supportforumet för stationära datorer.
Fundera gärna på en bättre rubrik en den du har just nu så finns det större chans att folk tittar in och hjälper dig.

En bra rubrik är A och O i ett forum.

Hoppas du löser det med datorn.
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Cxod: Jag flyttade tråden till supportforumet för stationära datorer.
Fundera gärna på en bättre rubrik en den du har just nu så finns det större chans att folk tittar in och hjälper dig.

En bra rubrik är A och O i ett forum.

Hoppas du löser det med datorn.
/DavidtheDoom, - Moderator

Tack! Skall ha det i åtanke

Permalänk
Medlem

@Cxod:
BlueScreenView Kan eventuellt hjälpa dig se ett samband mellan blåskärmarna.

Jag antar att du redan tagit loss och satt tillbaka diverse komponenter såsom RAM etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Cxod:
BlueScreenView Kan eventuellt hjälpa dig se ett samband mellan blåskärmarna.

Jag antar att du redan tagit loss och satt tillbaka diverse komponenter såsom RAM etc.

Det har jag gjort, nu bytte jag nyss grafikkort med tjejens, spela lite, surfa osv. Sen när jag väl inte gjorde något kom bluescreen.
Så då var det grafikkortet uteslutet, har bytt till mina gamla ram nu också.

BSOD

Permalänk

Första är väl å goggla felen o sen åtgärda? Här har du en kanske https://www.google.com/amp/s/www.drivereasy.com/knowledge/dri...

Annars vet ja inte ska kolla mer imorgon

Permalänk
Medlem

Jag har fått slumpmässiga bluescreens också och har märkt att datorn startats om ibland när jag varit ifrån den. Det har varit så ett tag och jag har kollat Bluescreenview och sett att det alltid varit ntoskrnl.exe under "crash adress"-fliken, det kanske är detsamma för dig. Jag försökte hitta någon lösning på problemet genom sökning på nätet och följde en guide med olika saker att testa. Minnestest visade inga problem, senaste windowsuppdateringarna och mjukvaruuppdateringar gjorde ingen skillnad, jag kör inte överklockat.

R5 2400G
Asus Rog Strix B450 Gaming
G.Skill Ripjaws V 2x8GB
(Inget grafikkort)

Nu har jag inte haft någon bluescreen sedan 14e januari och hoppas att det på något vis löst sig.
Du kan ju prova om du vill och se om det löser sig, jag gjorde visserligen bara punkt 1-5 för jag varken ville restore windows eller kunde prova olika hårdvaror då jag bara har en uppsättning.

https://www.auslogics.com/en/articles/fix-ntoskrnl-exe-bsod/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Det har jag gjort, nu bytte jag nyss grafikkort med tjejens, spela lite, surfa osv. Sen när jag väl inte gjorde något kom bluescreen.
Så då var det grafikkortet uteslutet, har bytt till mina gamla ram nu också.

Har du gjort någon ändringar i BIOS gällande spänningar eller liknande? Jag hade det problemet med min 3900X när jag satte en negativ offset på spänningen till CPUn i syfte att få ner temperaturen lite. Det fungerade jättebra när datorn var belastad, men när belastningen sen upphörde så kunde den plötsligt hänga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Det har jag gjort, nu bytte jag nyss grafikkort med tjejens, spela lite, surfa osv. Sen när jag väl inte gjorde något kom bluescreen.
Så då var det grafikkortet uteslutet, har bytt till mina gamla ram nu också.

BSOD

Tittar man på bilden, ser man att drivrutiner för "watchdog.sys , nvlddmkm.sys samt afd.sys" har varit bidragande till blåskärmarna.
ntoskrnl.exe är alltid med vid blåskärm vad jag vet.
Jag skulle rekommendera att titta på drivrutiner för grafikkort, nätverkskort, kanske för chipset och CPU också om det finns.
afd.sys verkar ha med Winsock att göra. (Nätverk)

Kan även vara värt att prova äldre drivrutiner för grafikkort.

Om du kör windows 10, så har den väl funktionalitet för att automatiskt uppdatera drivrutiner också.
Har du otur, kan det ha kommit in dåliga drivrutiner den vägen.

Permalänk
Medlem

Installerade du datorn från scratch eller flyttade du SSDn från ett annat system? Om inte formatera och ominstallera.

Annars verkar det konstigt att du har problem med dessa nya och moderna komponenter.
Kanske om du kör fel profiler för minnena och eller processor och minnen får för låg spänning eller för lite ström.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Efter igår har jag börjat få extrema BSOD problem.

Bara för att utesluta, innan dessa BSOD så har Du absolut inte uppdaterat BIOS/UEFI eller ändrat något där inne eller ändrat på någon hårdvara i datorn?

Har Du provat att skifta nätdel temporärt?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Cxod: Hur går det?
Har du testat med ett annat nätagg än?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!

Jag satt till 03 och fick uteslutit grafikkort, minnen.
Har ej hunnit mer än så, nästa blir att ta bort offset på spänningen samt pröva med annat nätagg.

Jag har lite offset på spänningen som kan vara orsaken.
Drivrutiner brukar jag alltid ladda ner manuellt direkt från respektive sida så jag har det nyaste installerat. Nvida, X570 Chipset, Nätverk osv. Bör ej vara problemet, Nvidia har prövats med nyare och äldre drivrutiner!

Återkommer underkvällen då jag inte är hemma! Tack ännu en gång för intresse

Edit: Formateringen görs på nytt alltid, OS Flyttas ej.

Permalänk

Hade liknande bekymmer som uppstod när jag körde minnena med XMP, var tvungen att ställa ner klocken en bit under det som de var specade till för att slippa problemen helt. Men om du har uteslutit minnen har du säkert testat det redan. X570 Taichi / 3800x.

Permalänk
Medlem

@Quellcrist: Vissa X570 moderkort får för sig att köra minnena på lägre än standard volt då man kör XMP, så kolla så att minnena körs på 1.35V

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Jag gissar, baserat på magkänsla, också på minnesrelaterade problem. Testa som skrivit ovan att underklocka dina minnen, dubbelkolla spänning etc. 3900x ska ju officiellt supportera 3200 minnen men i syfte att felsöka

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite nyfiken på volten på mina minnen och försökte hitta (utan att gå till UEFI för jag lyckas aldrig komma dit ens när jag genom windows försöker starta om direkt in till UEFI av nån anledning) det i olika program och när jag kollar HWinfo nu så finner jag endast minnesvolt som heter "Module Nominal Voltage (VDD)", om det är vad jag ska kolla för min minnesvolt så är den endast 1,2V av någon anledning. Borde den visa högre normalt?

Permalänk
Medlem

Verkar som det har löst sig!

Har flashat om bios, nollställt alla inställningar. DOCCP inställningar på minnen. CPU volt på auto, samt att jag kopplat bort alla komponenter och in med det igen.
Har även prövat med den andra datorn, minnen, gpu, psu och diskar. Allt rullar på även på den andra datorn

Får hålla tummarna!
Är säker att offset volt spökade helt plötsligt efter att fungerat sen release.
Tack för alla tips! Nu får vi se vad som sker framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Verkar som det har löst sig!

Har flashat om bios, nollställt alla inställningar. DOCCP inställningar på minnen. CPU volt på auto, samt att jag kopplat bort alla komponenter och in med det igen.
Har även prövat med den andra datorn, minnen, gpu, psu och diskar. Allt rullar på även på den andra datorn

Får hålla tummarna!
Är säker att offset volt spökade helt plötsligt efter att fungerat sen release.
Tack för alla tips! Nu får vi se vad som sker framöver

Bra att det löste sig! Tänkte tipsa om att montera om SSD:erna då dålig kontakt där kan ge upphov till konstiga problem, men det har du gjort nu.