Starta upp ett diskussionsforum år 2020?

Permalänk
Medlem

Starta upp ett diskussionsforum år 2020?

Besökte forumet Flashback igår på jättelänge och möttes av en donation uppmaning. Flashbacks sidor är täckta med spelreklam som brukar betala rätt bra för att synas men nu har Flashback ekonomiska problem?

Till min fråga, jag har lätt att lära mig saker och skulle säkerligen kunna fixa det mesta med ett forum, vid svårare problem skulle jag kunna anlita en programmerare som får göra svårare saker. Men vad kostar det att driva ett forum? Varför är Flashback i behov av donationer när forumet har fortfarande reklam? Finns det intresse fortfarande för forum? Jag själv är mycket aktiv på Facebook och grupper som jag är medlem i, inte mycket längre på forum som Swe och Flashback. Men tanken slog mig att ha ett eget forum men kanske några hundra medlemmar.

Vad kostar det att driva ett forum, är det svårt, lätt att få medlemmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredley:

Varför är Flashback i behov av donationer när forumet har fortfarande reklam?

För att dom vill tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För att dom vill tjäna mer pengar.

Så är det, allt handlar om pengar. Taskigt också att andra ska behöva "försörja" ägaren när den kan plocka ut pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredley:

Så är det, allt handlar om pengar. Taskigt också att andra ska behöva "försörja" ägaren när den kan plocka ut pengar.

Nja, vet inte det, man försörjer i praktiken alltid ägarna när man köper något av något företag (om verksamheten går med vinst). SweClockers drivs också av ett kommersiellt företag, har lite svårt att se något fel med det. Sen är väl just Flashback lite speciellt av olika skäl.

Permalänk
Medlem

Jag reciterar vad som står i donationstexten,

Flashback har ingen betalvägg. Att vara medlem är gratis. Så kommer det alltid att vara. Vi vill samtidigt göra mycket mer.

Vi tänker fortsätta att erbjuda en fri samhällsdebatt, utan yttre påverkan, som är öppen och tillgänglig för alla. Samtidigt så har vi mängder av idéer. Vi tror att vi skulle kunna bli så enormt mycket bättre. Men för att detta ska bli verklighet krävs större intäkter.

Det har på senare tid blivit allt svårare att finansiera verksamheten enbart genom annonsintäkter. Men med frivilliga donationer kan allt bli verklighet. Samtliga donationer går till servrar, bandbredd, underhåll och utveckling av flashback.org.

Tillsammans kan detta bli riktigt bra.

Finns det något forum överhuvudtaget som har betalvägg? Varför skulle Flashback vara unika med att inte ha betalvägg? Jag betalde inget för att bli medlem på Swecklockers.

För att att fortsätta erbjuda fri samhällsdebatt utan yttre påverkan behövs det större intäkt för Flashback.

Kan jag med ett nytt forum inte driva det för en summa per månad? Vad kostar det att driva ett forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nja, vet inte det, man försörjer i praktiken alltid ägarna när man köper något av något företag (om verksamheten går med vinst). SweClockers drivs också av ett kommersiellt företag, har lite svårt att se något fel med det. Sen är väl just Flashback lite speciellt av olika skäl.

Jo, nu tjänar Swecklockers på att jag ser annonser men jag skulle inte donera en krona om forumet skulle få ekonomiska problem. Betyder inte att jag inte uppskattar men det är inte min sak att hjälpa till ekonomiskt.

Vad gör Flashback så speciell då? Ett forum som uppenbarligen är behov av ekonomisk stöd som inte är det den en gång var.

Men min fråga är, vad kostar det att driva ett forum? Jag kan erbjuda precis allt Flashback gör, jag skulle inte ha diskussioner om pedofil och sånt men allt annat skulle jag tillåta.

Permalänk
Medlem

Det som kostar är förstås datatrafiken till och från servern, och (om den inte hostas av nån orädd entusiast) även serverkapaciteten.

Har ingen aning om vad det kan kosta, men det måste väl skrivas tusentals inlägg varje minut och läsas tiotusentals sidor i minuten på hela Flashback, och det lär bli en och annan bit...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det som kostar är förstås datatrafiken till och från servern, och (om den inte hostas av nån orädd entusiast) även serverkapaciteten.

Har ingen aning om vad det kan kosta, men det måste väl skrivas tusentals inlägg varje minut och läsas tiotusentals sidor i minuten på hela Flashback, och det lär bli en och annan bit...

Tusentals inlägg i minuten är lite överdrivet.

Men tror ni att det finns intresse för forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredley:

Tusentals inlägg i minuten är lite överdrivet.

Men tror ni att det finns intresse för forum?

Beror väl på typen av forum, reddit är i princip som ett forum fast med nytänk. Men generellt brukar man väl erbjuda annat på sidan, men sedan även ha ett diskussionsforum.
Vad är din målgrupp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@zaibuf:

Nu vet jag inte om Flashback bluffar eller om dom verkligen är i ekonomisk svår sits, om Flashback skulle stänga ner tänkte jag skapa ett liknande forum, och målgruppen är väl desamma som är på Flashback idag.

Om flashback stänger ner öppnar jag ett nytt, förstår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredley:

Tusentals inlägg i minuten är lite överdrivet.

Jaså? Kanske inte hela tiden, men periodvis på dygnet. Jag har inget konto på Flashback, men läser i "Aktuella brott och kriminalfall"-forumet när det är nån större händelse. Då kan en tråd öka med sidor snabbare än jag hinner läsa den ibland, så det måste vara dussintals i minuten enbart där. Och när man då tänker hur enormt stort hela forumet är, så...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jaså? Kanske inte hela tiden, men periodvis på dygnet. Jag har inget konto på Flashback, men läser i "Aktuella brott och kriminalfall"-forumet när det är nån större händelse. Då kan en tråd öka med sidor snabbare än jag hinner läsa den ibland, så det måste vara dussintals i minuten enbart där. Och när man då tänker hur enormt stort hela forumet är, så...

Dom har en räknare, som räknar inlägg, idag har det skrivits lite över 9000 inlägg. Nästan på 24 timmar, vad får dig tro att det skrivs flera tusen inlägg i minuten? Vi pratar inte om Twitter, det är Flashback vi pratar om. Har du inte aning, kan göra ett kort besök av forumet och se verkligheten ska du inte komma hit och skriva osanningar.

Men nu skiter vi i Flashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredley:

Dom har en räknare, som räknar inlägg, idag har det skrivits lite över 9000 inlägg. Nästan på 24 timmar, vad får dig tro att det skrivs flera tusen inlägg i minuten? Vi pratar inte om Twitter, det är Flashback vi pratar om. Har du inte aning, kan göra ett kort besök av forumet och se verkligheten ska du inte komma hit och skriva osanningar.

Men nu skiter vi i Flashback.

Osanningar? Tycker du att det var ett korrekt ordval? Var har jag skrivit att det var hårda fakta? Det var en uppskattning, baserat på den inläggsintensitet som är faktiskt observerbar ibland. Jag skrev därefter att det kan vara toppvärden, inte nivån hela tiden.

Ett forum behöver hur som helst dimensioneras efter toppar, eller riskera att ge dålig prestanda vid höga belastningar. 9000 inlägg på en dag motsvarar ett inlägg var tionde sekund. Det förstår du väl att det värdet inte funkar för att dimensionera en forumserver och dess anslutning...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S