Min IP-adress identifieras som spam

Permalänk
Medlem

Min IP-adress identifieras som spam

Hej!
Jag surfade in på en sida och möttes av följande meddelande:
Access has been blocked.
Your IP [XX.XXX.XXX.XXX] has been identified as spam

Protected by: AVH First Defense Against Spam

Jag skickar ingen spam och har ingen aning om varför men efter lite googlande upptäcker jag att min IP är med på något som kallas SBLCSS hos ett ställe som heter spamhaus.
De har en "delisting form" vad det nu är på form där man kan begära att bli borttagen från listan men de begär att man knappar in hostname. Jag har ingen hostname mig veterligen. IPn som är blockad är min mobil som jag kollar mailen och facebook med och ingen server. Någon som kan ge lite klarhet i vad jag ska göra för att få bort det här?
Förvirrad???

Rubrik ska tydligt beskriva trådens innehåll /Mod
Permalänk
Medlem

Stäng av, vänta, slå på och se om du fått ny IP adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Stäng av, vänta, slå på och se om du fått ny IP adress.

Det funkade när jag fabriksåterställde mobilen, men jag undrar fortfarande hur jag tar reda på vad jag har för hostname...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: Intressant!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner får adressen dynamiskt och det är väl någon mobil med dynamiskt tilldelad adress som skickat spam och då har just den IP-adressen blivit svartlistad.

Svartlistningsverktyg är väldigt trubbiga på det sättet - de är ungefär som anti-virus, d.v.s. ganska enkelspåriga.

Permalänk
Inaktiv

Du kanske har ett virus eller app som spammar nätet så du blir blockad.

Kollar du på porr är risken stor man får in mycket konstigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehsnils:

Mobiltelefoner får adressen dynamiskt och det är väl någon mobil med dynamiskt tilldelad adress som skickat spam och då har just den IP-adressen blivit svartlistad.

Svartlistningsverktyg är väldigt trubbiga på det sättet - de är ungefär som anti-virus, d.v.s. ganska enkelspåriga.

De allra flesta privatabbonemang har dynamiska ip, det brukar inte ens gå att köpa ett statiskt som tillval längre på privatabb utan det är bara företagsabb som kan få statiska numera, Mobila ip är dessutom så gott som alltid delade vilket troligen gör det ännu trubbigare för de som försöker sig på att banna efter ipnummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.