pop!_os, ska prova denna istället för Linux Mint som bara strula för mig

Permalänk

pop!_os, ska prova denna istället för Linux Mint som bara strula för mig

Min förra tråd blev inte så långlivad jag gav upp, linux mint strula för mycket för mig..
här kan den läsas för de som vill:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1583051-linux-mint-fix...

installation klar, ska prova de lite nu och se........

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

2a gången jag installerar nu, varför är de bara strul. ?

Jag vill bara installera Nvida grafik drivisar, hur gör jag det enkelt så jag förstår i en nyinstallerad pop OS ?

Eller hur kan jag kolla vilka drivrutiner som finns?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Pop är väll bara en variation av Ubuntu så borde gå att skriva

sudo apt install nvidia-driver-435

Byt ut 435 mot den version som finns med. Alternativt

sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers -y
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa -y
sudo apt-get update -y
sudo apt install nvidia-driver-435 -y

Permalänk
Skrivet av timerx:

Pop är väll bara en variation av Ubuntu så borde gå att skriva

sudo apt install nvidia-driver-435

Byt ut 435 mot den version som finns med. Alternativt

sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers -y
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa -y
sudo apt-get update -y
sudo apt install nvidia-driver-435 -y

skriver man dessa 4 raderna först, sen enter, eller enter efter varje rad?

sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers -y
sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa -y
sudo apt-get update -y
sudo apt install nvidia-driver-435 -y

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad jag förstår kan man välja mellan två olika installationsmedia, AMD/Intel och NVIDIA. Om man väljer NVIDIA ska man väl få drivrutiner installerade direkt.

Annars kan man ju ta två minuter och läsa installationsinstruktionen. Där finns kommandot man ska ange för att installera NVIDIA-drivrutinen i efterhand om man valt fel installationsmedia.

Permalänk

min iso heter både and64 och nvidia, så hänger inte mer..

men oavsett skrev jag inte detta i komando: sudo apt install system76-driver-nvidia

verkar som den körde färdigt det, är de klart nu? hur kollar jag det

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

låter de vila nu....... inser att detta inte alls är i närheten av windows på något vis, men jag kanske lär mig med tiden, vem vet om tålamodet finns kvar, ska kolla film snart på hemmabion, får koppla av detta nu, annars knäcker man väl datorn snart..

bara en sån enkel sak, nu är popOS klar och installerad igen, visst de går kvickt,,, men vart är min hårddisk? den syns inte någonstans, har en 1TB hårddisk med filer, den finns inte alls, samma om jag öppnar VLC eller KODI, ska jag spela upp en fil, ingen av dessa ser heller min 1TB HDD, måste man aktivera hårddisken på nåt sätt, hur?

Nu är hårddisken i NTFS, men de ska väl inte vara några problem att läsa?

Däremot läser den en USB sticka från KODI..

Jaja, tar avbrott nu i 2 timmar, ha de gott alla

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Gamla grafikkort kräver legacy drivers..
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/unix/legacy-gpu/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

verkar som mina Nvidia Drivers kom in rätt och funkar här nu... Jag ser det i Kodi att det hårdvarukodas..... så den biten verkar ju funka nu..

Varför ser jag inte min 1TB NTFS disk då? några tips

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Är ingen höjdare på linux, men det kan vara så att du behöver mounta disken. Och eftersom pop_os är baserat på ubuntu lär det vara samma process som där. Hoppas det hjälper dig.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

jo jag fixade det, hitta disks appen, där var de bara o mounta, precis som du sa..

OK, än så länge.......................... funkar de med de mesta

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

2a gången jag installerar nu, varför är de bara strul. ?

Jag vill bara installera Nvida grafik drivisar, hur gör jag det enkelt så jag förstår i en nyinstallerad pop OS ?

Eller hur kan jag kolla vilka drivrutiner som finns?

I Pop_OS så kan du välja mellan nvidia eller Intel/AMD. Har du laddat ner nvidia iso:n och installerat den, så har den installerat nvidia's grafikdrivrutiner per automatik. Kort sagt - dom är redan installerade.

Jag tror att du kan öppna ett terminalfönster (Aktiviteter -> sen tv-liknande ikonen) och skriva nvidia-settings och trycka enter. Om det fungerar bör du få upp ett fönster med nvidia's inställningar. Om du får ett felmeddelande i stil med saknar behörighet/root behöver du skriva sudo innan kommandot = sudo nvidia-settings och sen enter. I lösenordsprompten anger du ditt lösenord som du valde till ditt konto.

Att gå över till Linux från Windows utan några förkunskaper kräver tid och tålamod. Vissa saker är fundamentalt annorlunda.

Att få din disk som är formatterad med NTFS att alltid vara synlig - alltid vara mountad i linux - brukar kräva en ändring i en fil som heter fstab och ett par kommandon för att få fram information om din hårddisk som behövs. Är du villig att prova på detta, så svara gärna i tråden så kan jag bistå dig med information. Denna ändring görs en gång och sen är det klart.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

I Pop_OS så kan du välja mellan nvidia eller Intel/AMD. Har du laddat ner nvidia iso:n och installerat den, så har den installerat nvidia's grafikdrivrutiner per automatik. Kort sagt - dom är redan installerade.

Jag tror att du kan öppna ett terminalfönster (Aktiviteter -> sen tv-liknande ikonen) och skriva nvidia-settings och trycka enter. Om det fungerar bör du få upp ett fönster med nvidia's inställningar. Om du får ett felmeddelande i stil med saknar behörighet/root behöver du skriva sudo innan kommandot = sudo nvidia-settings och sen enter. I lösenordsprompten anger du ditt lösenord som du valde till ditt konto.

Att gå över till Linux från Windows utan några förkunskaper kräver tid och tålamod. Vissa saker är fundamentalt annorlunda.

Att få din disk som är formatterad med NTFS att alltid vara synlig - alltid vara mountad i linux - brukar kräva en ändring i en fil som heter fstab och ett par kommandon för att få fram information om din hårddisk som behövs. Är du villig att prova på detta, så svara gärna i tråden så kan jag bistå dig med information. Denna ändring görs en gång och sen är det klart.

jo, det var Nvidia ver. jag installerade, iomed den har HW stöd när jag spelar upp en videofil så vet jag att mitt GT730 kort har stöd.
JO jag ska ha tålamod, jag lär mig sakta, än så länge är det ok.
Jag har förstått att disken behövde mountas, nu syns den

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

@musse pigg:
👍

Om du vill "auto-mounta" disken slängde jag ihop en video som visar hur du kan göra detta i PopOS. Kan underlätta i början när du inte är så van med kommandon och liknande.

https://open.lbry.com/@Farsanbaloo:3/Editera-fstab:0

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@musse pigg:
👍

Om du vill "auto-mounta" disken slängde jag ihop en video som visar hur du kan göra detta i PopOS. Kan underlätta i början när du inte är så van med kommandon och liknande.
https://open.lbry.com/@Farsanbaloo:3/Editera-fstab:0

TS kör pop, inte Arch. Givetvis har någon redan tänkt på att man ska kunna automounta utan att manuellt lägga till ett entry i fstab.
https://support.system76.com/articles/extra-drive/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

tackar, har bara en disk, och den funkar bra nu....

Inser att man får ha ett annat tänk i Linux mot vad man är van vid, men de kommer efter hand.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

TS kör pop, inte Arch. Givetvis har någon redan tänkt på att man ska kunna automounta utan att manuellt lägga till ett entry i fstab.
https://support.system76.com/articles/extra-drive/

Jo, jag vet att TS kör Pop och klippet jag slevade ihop är gjort på en maskin med pop. Vet inte din tanke var med arch riktigt 🤔, men det är ju inte specifikt för arch att lägga till nåt i fstab.

Bra tips dock om pop och automount 👍

stavfel
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

@musse pigg: använder du pop os till att spela? och isåfall funkar det bra? funderar på gå ifrån windows till antingen pop os lr linux mint lr manjaro. Men oroar mig mest över prestandan och om bara steam funkar men inte GOG lr Origin tex

Permalänk
Medlem

@dllr: Jag sitter på Manjaro KDE rätt ofta, även för att spela. med Steam-Proton och Lutris så har jag inte haft några större problem. Går att lägga till Origin/Epic/GoG genom Lutris.

Det man får tänka på är att spel med hård anticheat som EasyAntiCheat och dylikt inte fungerar (Än).

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

@Weuffelhjaern: ah okej! bra att veta. tack så mycket