Riktantenn för högre 4G-hastighet, skog?

Permalänk
Medlem

Riktantenn för högre 4G-hastighet, skog?

Hej,

Här är en bild som jag lyckades få fram med hjälp av Google Maps. Man ser inte mitt hus, men jag har markerat på ett ungefär. Huset ligger lite bakom skogen. https://i.imgur.com/pfGvdy7.png

Jag får "okej" hastighet med Tele2 (runt 30Mbit/s, närmare 40Mbit ibland och runt 50Mbit/s riktigt sena nätter) på 900MHz-bandet (lägre hastighet på 800MHz). Telia har endast 800MHz och 1800MHz här, men jag får alldeles för dålig signal på 1800MHz-bandet.

Om ni skulle gissa, tror ni att jag kan lyckas få höga hastigheter trots lite skog med Telia och 1800MHz-bandet? En annan användare på Sweclockers har samma router som mig och får ca 220Mbit/s med riktantenn, men helt utan skog. Den användaren bor ca 1km från masten och jag bor ca 1,1km från masten.

Eller är det ingen vits med riktantenn om jag har lite skog emellan överhuvudtaget just för att öka hastigheten?

Tack!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Var glad. Jag har tele2 sedan över tio år. I början av 4g hade jag 60-80 Megabaude. Idag ofta 3-7!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Träd är inte bra men inget lär bli sämre av att du har en rätt riktad riktad antenn, riktar du den fel däremot så blir det inte bra.
Kan du inte fixa fiber i stället om du vill ha en ordentlig uppkoppling ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Träd är inte bra men inget lär bli sämre av att du har en rätt riktad riktad antenn, riktar du den fel däremot så blir det inte bra.
Kan du inte fixa fiber i stället om du vill ha en ordentlig uppkoppling ?

Fiber är inte alltid ett alternativ om man bor inne i bushen

Har väntat på fiber sen 2016 när det beställdes. Har fortfarande inte fått det inkopplat.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Fiber går tyvärr inte, vi har redan gjort allt vi kan men vi är för få intresserade på för stort område så 4G är det enda alternativet. Därför vill jag göra det bästa utav det jag har.

Jag får väl testa och se. Tror ni en sådan här kan fungera bra: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Jag har även tänkt använda dessa kablar pga. att det krävs 8m kabel till routern från taket: https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/k...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

tror nog det ska fungera skapligt ser ju inte allt för blockerat ut på bilden för google maps och antennerna på masten sitter ju ganska långt över träden och relativt jämn mark så borde bli ganska lite träd ändå mellan masten och din antenn om du sätter den på taket eller en bit över på mast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

@mrqaffe: Fiber går tyvärr inte, vi har redan gjort allt vi kan men vi är för få intresserade på för stort område så 4G är det enda alternativet. Därför vill jag göra det bästa utav det jag har.

Jag får väl testa och se. Tror ni en sådan här kan fungera bra: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Jag har även tänkt använda dessa kablar pga. att det krävs 8m kabel till routern från taket: https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/k...

Det finns modem som kan monteras utomhus om du letar lite , då slipper du en lång antennkabel och drar i stället in en nätverkskabel, det går kanske också att montera vilket modem du nu tänker på nära antennerna fast inomhus eller i nån typ av egen kapsling så att du slipepr den långa antennkabeln för den är inte bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns modem som kan monteras utomhus om du letar lite , då slipper du en lång antennkabel och drar i stället in en nätverkskabel, det går kanske också att montera vilket modem du nu tänker på nära antennerna fast inomhus eller i nån typ av egen kapsling så att du slipepr den långa antennkabeln för den är inte bra.

Det är himla svårt att korta ner antennkabeln. Jag har letat efter bra lösningar men kommer inte på något jättebra.

Möjligtvis att jag kan sätta upp routern på väggen, då skulle man komma någon meter närmare. Men om jag ska ha upp den på taket så är det 7m tills kabeln kan vara inomhus. Vinden blir ju nästan lika kall som utomhus. Routern ska klara ner till 0 grader, men det blir ju bra mycket kallare än så titt som tätt.

Kabeln jag har tittat på har ju bara en förlust på 1,9dBi vid 2170MHz och 10m kabel, så ännu lägre vid 1800MHz som jag kommer använda den till. Tillsammans med antennen på 15dBi så blir det ju en hel del kvar?

Routern är en Huawei B525.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av nu1mlock:

Det är himla svårt att korta ner antennkabeln. Jag har letat efter bra lösningar men kommer inte på något jättebra.

Möjligtvis att jag kan sätta upp routern på väggen, då skulle man komma någon meter närmare. Men om jag ska ha upp den på taket så är det 7m tills kabeln kan vara inomhus. Vinden blir ju nästan lika kall som utomhus. Routern ska klara ner till 0 grader, men det blir ju bra mycket kallare än så titt som tätt.

Kabeln jag har tittat på har ju bara en förlust på 1,9dBi vid 2170MHz och 10m kabel, så ännu lägre vid 1800MHz som jag kommer använda den till. Tillsammans med antennen på 15dBi så blir det ju en hel del kvar?

Routern är en Huawei B525.

Testade en hel del olika saker när jag bodde på landet. Det enda som gav riktigt bra resultat var dessa antenner. Körde två st på mimo fästet. Gick från 0 täckning inomhus på övervåningen till 100% med placering över nock.
https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3...

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är himla svårt att korta ner antennkabeln. Jag har letat efter bra lösningar men kommer inte på något jättebra.

Möjligtvis att jag kan sätta upp routern på väggen, då skulle man komma någon meter närmare. Men om jag ska ha upp den på taket så är det 7m tills kabeln kan vara inomhus. Vinden blir ju nästan lika kall som utomhus. Routern ska klara ner till 0 grader, men det blir ju bra mycket kallare än så titt som tätt.

Kabeln jag har tittat på har ju bara en förlust på 1,9dBi vid 2170MHz och 10m kabel, så ännu lägre vid 1800MHz som jag kommer använda den till. Tillsammans med antennen på 15dBi så blir det ju en hel del kvar?

Routern är en Huawei B525.

Nått liknande på vinden https://www.dustinhome.se/product/5011062288/rut950lte-lte-wi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag själv hade valt mobilt bredband som en absolut sista lösning.
Hur ser det ut med telefonledningar till bostaden. Finns det möjlighet att skaffa VDSL eller ADSL?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Mjo, jag köpte en RUT240 för några veckor sedan men blev missnöjd med hastigheten och att routerns gränssnitt var extremt segt (men jag kan ha överseende med det när man väl har fått allt att fungera som man vill). Men framför allt så är största fördelen med Tele2s router att jag får publikt IP. Om man använder något annat än Tele2s egna routrar så får man ett privat IP och därmed fungerar ingen port forwarding, UPnP och annat.

Den B525 som jag köpte från Tele2 istället får ut högre hastigheter än RUT240, men det kan förstås ha med andra faktorer att göra (sämre inbyggda antenner t.ex.). Visserligen har RUT950 snabbare CPU och om hastigheten är tillräckligt hög så byter jag ju från Tele2 till Telia och får då (troligtvis?) publikt IP med valfri router. Kanske skulle en RUT240 också fungera, förutsatt att jag inte får "för" hög hastighet.

Frågan är dock ifall jag kan lyckas komma upp i så pass höga hastigheter så att Cat 4 inte räcker till? Som nämnt så lyckades en annan SweC-användare komma upp i 220Mbit/s med samma router som jag, ungefär samma avstånd, men med helt fri sikt (troligtvis största skillnaden). Man kan ju alltid drömma.

Edit: Både RUT240 och RUT950 har ju bara 100Mbit-portar, så om jag skulle råka komma upp i mer än det så försvinner ju halva poängen också. Det här var helt klart svårare än vad jag trodde.

Skrivet av Hasseman84:

Jag själv hade valt mobilt bredband som en absolut sista lösning.
Hur ser det ut med telefonledningar till bostaden. Finns det möjlighet att skaffa VDSL eller ADSL?

Kopparledningarna är borta sedan år tillbaka och vi får inget fiber. Mobilt är bokstavligen det enda alternativet och har varit sedan länge.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Mjo, jag köpte en RUT240 för några veckor sedan men blev missnöjd med hastigheten och att routerns gränssnitt var extremt segt (men jag kan ha överseende med det när man väl har fått allt att fungera som man vill). Men framför allt så är största fördelen med Tele2s router att jag får publikt IP. Om man använder något annat än Tele2s egna routrar så får man ett privat IP och därmed fungerar ingen port forwarding, UPnP och annat.

Den B525 som jag köpte från Tele2 istället får ut högre hastigheter än RUT240, men det kan förstås ha med andra faktorer att göra (sämre inbyggda antenner t.ex.). Visserligen har RUT950 snabbare CPU och om hastigheten är tillräckligt hög så byter jag ju från Tele2 till Telia och får då (troligtvis?) publikt IP med valfri router. Kanske skulle en RUT240 också fungera, förutsatt att jag inte får "för" hög hastighet.

Frågan är dock ifall jag kan lyckas komma upp i så pass höga hastigheter så att Cat 4 inte räcker till? Som nämnt så lyckades en annan SweC-användare komma upp i 220Mbit/s med samma router som jag, ungefär samma avstånd, men med helt fri sikt (troligtvis största skillnaden). Man kan ju alltid drömma.

Kopparledningarna är borta sedan år tillbaka och vi får inget fiber. Mobilt är bokstavligen det enda alternativet och har varit sedan länge.

Får du verkligen olika ip beroende på vilken router du använder , det låter ju mycket märkligt i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Får du verkligen olika ip beroende på vilken router du använder , det låter ju mycket märkligt i så fall.

Absolut, Tele2 ger endast ut publika IP-adressen till deras egna routrar, allt annat får privat IP tack vare CG NAT. Väldigt dumt, men så är det. Det är inte poängen här i alla fall.

Om jag inte missar något så ser det nästan ut som att Teltonika RUTX09 har det som krävs. Klarar -40 grader, har Cat 6 och Gbit-portar. Finns ju massa annat skoj också, men då börjar det bli lite väl dyrt med 3200kr (https://www.dustinhome.se/product/5011134619/rutx09-industria...), med tanke på att jag redan har en router med Cat 6 och Gbit-portar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock:
Svårt att komma upp i hastigheter över Cat 4. T.ex. så är Telias surfsimmar begränsade till 100 Mbit/s.
Jag får c:a 200Mbit med Netgear Nighthawk M1 om jag stoppar in ett telefon sim.

Att få till en bra signal med antenn är ju inte helt lätt eftersom man vill ha upp antennen så högt som möjligt samtidigt som kabeln skall vara så kort som möjligt.
Innan så körde jag med en ZTE MF910 som användes som modem kopplat till en Dovado router. Detta gjorde att jag kunde ha en 2 meters USB och en 2 meters kabel till antennen.
Jag hade då Telenor och fick c:a 5/1 utan antenn och 70/10 med dubbla riktantenner.
Finns ett bra gränssnitt i ZTE MF910 där man se alla relevanta 4G data och låsa på olika frekvensband.
Utan låsning så finns det risk att den hoppar ner till 900 med sämre prestanda som följd.

Vilken antenn som är bäst när det är skog ivägen är svårt att säga.
En riktantenn kan ge bättre men om huvuddelen av signal består av reflektioner kan en rundstrålande vara bättre.

Vill man veta mera om hur långt det är till masten och vilka hinder som finns i vägen så titta på detta inlägget #17004435

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@nu1mlock:
Svårt att komma upp i hastigheter över Cat 4. T.ex. så är Telias surfsimmar begränsade till 100 Mbit/s.
Jag får c:a 200Mbit med Netgear Nighthawk M1 om jag stoppar in ett telefon sim.

Det där gäller bara extra SIM-kort, om man tar o beställer mobilt bredband https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p... så står det klart o tydligt "Surfa i 4G med hastighet upp till 300 Mbit/s. (För Mobilt bredband 10 GB upp till 100 Mbit/s.)"

@nu1mlock är du säker på att det där är en Tele2/Telenor 4G mast? Tänker så att du kollat det, då det kan vara en 3 eller Telia mast också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson: Masten har både Tele2, Telenor och Telia. Möjligtvis 3. Tele2 och Telenor använder 800 och 900MHz på masten och Telia har 800 och 1800MHz.

Jag var ute och åkte lite, tog lite kort och så, och har kommit fram till att det är en sisådär tre-fyra tallar i vägen, bortsett från det så är det fri sikt till masten om jag sätter riktantennen på rätt sida av huset.

Jag har dock ingen riktantenn ännu, endast en bordsantenn (https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...) som ger ännu sämre signal än dom inbyggda antennerna i B525, oavsett hur jag placerar antennen. En riktantenn är ju en helt annan sak förstås, men tänkte att jag nämner det.

När jag är låst till 900MHz så får jag ca 30Mbit utan antenn, men det varierar ju förstås. Tele2 påstår att jag ska få ca 17-25Mbit/s. Tele2 påstår också att maxhastighet hos mig enligt deras täckningskarta är max 60Mbit/s, men jag vet inte om det faktiskt är möjligt.

Om jag byter till Telia så kostar det 400kr extra per månad (pga. Tele2 Unlimited i mobilen och ett datakort (99kr) hemma), så det gäller ju att det blir rejäl skillnad för att det ska vara värt det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@wh2ne:
Svårt att komma upp i hastigheter över Cat 4. T.ex. så är Telias surfsimmar begränsade till 100 Mbit/s.
Jag får c:a 200Mbit med Netgear Nighthawk M1 om jag stoppar in ett telefon sim.

Att få till en bra signal med antenn är ju inte helt lätt eftersom man vill ha upp antennen så högt som möjligt samtidigt som kabeln skall vara så kort som möjligt.
Innan så körde jag med en ZTE MF910 som användes som modem kopplat till en Dovado router. Detta gjorde att jag kunde ha en 2 meters USB och en 2 meters kabel till antennen.
Jag hade då Telenor och fick c:a 5/1 utan antenn och 70/10 med dubbla riktantenner.
Finns ett bra gränssnitt i ZTE MF910 där man se alla relevanta 4G data och låsa på olika frekvensband.
Utan låsning så finns det risk att den hoppar ner till 900 med sämre prestanda som följd.

Vilken antenn som är bäst när det är skog ivägen är svårt att säga.
En riktantenn kan ge bättre men om huvuddelen av signal består av reflektioner kan en rundstrålande vara bättre.

Vill man veta mera om hur långt det är till masten och vilka hinder som finns i vägen så titta på detta inlägget #17004435

Jag lade till 6 meter vid huset (kan få upp flera meter till, men då börjar det kanske blåsa lite mycket) och 50 meter för masten och fick då den här bilden:

Det ser ju ganska bra ut, och som jag nämnde ovan så är det mer eller mindre bara några tallar i vägen (på vår tomt) och sedan fri sikt.

Egentligen vill jag sätta masten på ett annat hus för att slippa dra massa nätverkskablage utomhus, men då blir det lite mer träd i vägen och dessutom tjockare gran.

Det bästa vore ju förstås om jag kunde behålla routern jag redan har, just pga. Tele2s dumma beslut att ge privat IP till andra modem än deras egna, plus att det förstås blir en extra kostnad med en till router. Å andra sidan så skulle man ju komma undan lite billigare eftersom jag inte behöver ha 10m dyr antennkabel. Fast med skräpkabel som ofta ingår till antenner så har man ju förlorat lika mycket signalstyrka på fyra meter som med 10m bra kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Tänk på att Dimma och regn/snö
även snö(även blöta granar) på träden hindrar

Sven Åke

Permalänk
Medlem

Kör en sån här,poe så behöver bara en nätverkskabel, och sätt den högt upp på taket.

Är det dina egna tallar så ta ner dem.. 😎
https://www.dustinhome.se/product/5011141651/lte7460-m608
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spännande tråd.

Jag har precis sagt upp mitt ADSL och tänkte gå över till 4G. Efter x antal åsknedslag och en hastighet som rör sig mellan 2-30 Mbit beroende av väder så har jag fått nog.

Kör som du på Huawei B525. Kommer upp i 7Mbit med Comhem. Får hem en Poynting XPOL-A0002 i veckan som förhoppningsvis höjer hastigheten en del.

Tele2/Comhem har dock väldigt dålig täckning där jag bor så risken är att jag måste byta till Telia, vilket som du säger höjer månadskostnaden väsentligt. Med Telia på jobbtelefonen så får jag ut mellan 40-50Mbit med telefonen liggandes på fönsterbrädan, vilket bådar gott.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

@Derix: Återkom gärna när du har satt upp antennen och berätta hur det har gått!

Hur långt ifrån masten bor du, tror du? Du kan kolla upp Tele2 (antar att det är samma för ComHem) här, glöm inte att kryssa i att visa sändare: https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC...

Det går också att använda https://www.cellmapper.net/ Där kan man få lite mer info om band och annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

@Albinsson: Återkom gärna när du har satt upp antennen och berätta hur det har gått!

Hur långt ifrån masten bor du, tror du? Du kan kolla upp Tele2 (antar att det är samma för ComHem) här, glöm inte att kryssa i att visa sändare: https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC...

Det går också att använda https://www.cellmapper.net/ Där kan man få lite mer info om band och annat.

Cellmapper var en bra sida, tack för tipset.

Både Tele2 och Telias master ligger 2km bort, fast åt olika håll. Tele2 sänder på 900MHz och Telia på 800MHz, vilket blir bäst tro?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Cellmapper var en bra sida, tack för tipset.

Både Tele2 och Telias master ligger 2km bort, fast åt olika håll. Tele2 sänder på 900MHz och Telia på 800MHz, vilket blir bäst tro?

Bra fråga. Jag har Tele2 och fick lite högre medelhastighet när jag bytte till Tele2s 900MHz (Tele2 har även 800MHz på samma mast här). Jag hade ca 20Mbit på 800MHz och får ca 30Mbit på 900MHz. Men det går lite upp och ner förstås, kan få upp mot 50Mbit vid enstaka tillfällen på 900MHz. Jag bor 1,2km från masten och använder för tillfället den inbyggda routerns antenner.

Tele2 säger att den masten blir konstant överbelastad, vilket jag har märkt, då jag ofta hamnar ner mot en sisådär 3-5Mbit/s vissa kvällar och helger, speciellt under semestertider, då är det nästan hela dagarna. Telia (på samma mast) påstår att deras grejer inte har varit överbelastade någon gång under senaste 3 månaderna och ingenting under sommaren.

Jag skulle vilja testa Telia lite mer ordentligt här, och gärna med riktantenn, men allt jag har är ett kontantkort med en veckas datatrafik utan någon antenn. I mitt fall så har Telia även 1800MHz på samma mast och CA, så jag skulle kunna kombinera 800 och 1800, vilket jag tänker kan ge mig ännu bättre hastighet.

Min poäng är att Tele2 kanske ger högre topphastighet just där du bor (vet inte om det stämmer), men du kanske får mycket lägre lägsta-hastighet, och det är ju då det börjar bli jobbigt - när man är nere i 3Mbit/s så är det jobbigt att kolla på Netflix. Jag tänkte försöka testa lite här så fort som möjligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om man inte är intresserad av något mobilabonnemang så har Telia en ADSL ersättare:
https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat?int...
499 för obegränsad surf.
Tjänsten är geoblockad så det går inte ta med den på resa.

100Gbyte som är max för deras vanliga mobilabonnemang räcker till en 1/2 timmas Netflix 4K per dag.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

På den här sidan kan man se vilka band de olika operatörerna använder sig av:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe
Här finns en speed calculator:
https://www.cellmapper.net/4G-speed

Så på 10Mhz (800 och 900 banden) så är max 75 Mbit/s.
På 1800 är det max 150 Mbit/s (CAT4)
Lyckas man få in både 1800 och 800 så är max 300 Mbit/s (CAT6)

Generellt sätt föredrar jag Telia eftersom deras master inte verkar vara överbelastade.
Ingen större idé om det är 150 Mbit/s mitt i natten men 2 på kvällen.
Satte nyligen upp 4G hos en bekant och Telenor var hopplöst att få någon fart på.
Fina värden på 4G men nedladdning hoppade mellan 2 och 25 Mbit/s.
Med Telia så var 4G värdena sämre men stabilt 50 Mbit/s

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag bråkade en hel del med vårat mobila bredband som vi fick ha i ett antal år innan fibern blev ansluten förra våren.
Träd, väderlek och temp kan ställa till det med signalen.
Vi hade bara 2-3km fågelvägen till masten ganska centralt i stan och jag höll på och greja lite hela tiden för att hastigheten inte ville vara med.
Vi hade inte samma modem som du har och hade problem till en början att låsa till vilket band som den skulle gå på. När den gick på auto så ville den gärna ta och gå på en mast som var längre bort med sämre hastighet som följd.

Vad får du för värden på RSSI, RSRQ, RSRP, SINR?

Jag köpte en sån här:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...
Inte just den modellen men såg exakt likadan ut.
Även fast den inte var riktad så var det känsligt med att pejla in upp och neråt.
Utan den antennen så hade vi som max runt 3-10Mbit.

Min maxhastighet blev runt 55-60Mbit hos Tele2 inne i stan. Några 200Mbit såg jag aldrig och det är väl endast ett par master som är utbyggda med 4G+ eller vad det kallas?

Permalänk
Avstängd

Jag skulle själv titta på den här nya Poyntingantennen som även klarar 5G frekvenserna.

https://www.lohelectronics.se/kampanjer/poynting-riktantenn-5...

Jag tor att det blir en snabb utrullning och då kan det vara bra med en 5G-färdig antenn. (inkl bra lockerbjudanden från operatörerna i början)

Sen måste man då även montera antennen med riktiga fästen!! (finns i flera olika modeller beroende på hus och vart man placerar antennen.)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@Vissii:
Kjells 4G-antenn med Mimo 7 dBi har bara 3-4 dBi på allt utom 2600 Mhz, med 2 m kabel blir det inte mycket kvar.
Har den själv och den ger kanske någon dBi.

Vill man ha en fungerande antenn så får man lägga lite pengar.
Poynting XPOL-2-5G största fördel är att den tar liten plats.
11 dBi ger den bara på 5G frekvenserna, 9 resp 10 på de som är aktuella för 4G.
Vill man veta mer om den kan man titta här:
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=7365

Har man plats och pengar så kan Poynting LPDA-92 vara bättre.
Man behöver paketet med två antenner. De skall monteras vertikalt och horisontellt.

Parabol antenner ger ännu bättre gain men det är svårt att hitta några för 4G.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

På den här sidan kan man se vilka band de olika operatörerna använder sig av:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe
Här finns en speed calculator:
https://www.cellmapper.net/4G-speed

Så på 10Mhz (800 och 900 banden) så är max 75 Mbit/s.
På 1800 är det max 150 Mbit/s (CAT4)
Lyckas man få in både 1800 och 800 så är max 300 Mbit/s (CAT6)

Generellt sätt föredrar jag Telia eftersom deras master inte verkar vara överbelastade.
Ingen större idé om det är 150 Mbit/s mitt i natten men 2 på kvällen.
Satte nyligen upp 4G hos en bekant och Telenor var hopplöst att få någon fart på.
Fina värden på 4G men nedladdning hoppade mellan 2 och 25 Mbit/s.
Med Telia så var 4G värdena sämre men stabilt 50 Mbit/s

Bra inlägg! Telias kundtjänst bekräftade att deras mast som jag kan få fri sikt till (rätt sida av huset och bort med några enstaka fula träd) bara 1200m bort med stöd för CA 800MHz + 1800MHz.

Det kräver förstås en router som klarar av det, en tillräckligt bra antenn (jag får knappt in 1800MHz med routerns inbyggda och ca 2Mbit) och bra kabel som inte dämpar massor.

Länken jag fick från @ajn (https://www.dustinhome.se/product/5011141651/lte7460-m608) har stöd för CA, är en utomhusrouter som klarar vår vinter och vind och kör PoE så att jag inte behöver en enda centimeter antennkabel som kan sänka signalstyrkan. Den inbyggda antennen ska vara upp till 8dBi (vad det nu är på 800MHz och 1800MHz vet jag inte exakt).

Vad missar jag? Det låter ju som att den har allt som behövs, kanske behövs inte ens en extra antenn. För det skulle väl vara det - just att routerns inbyggda inte är en riktantenn? I och för sig så har den ingen anslutning för antenn, vilket man kan förstå - tanken är ju att man har routern där antennen annars skulle sitta. Frågan är om det duger.

Precis som du säger så kan jag få hela 50Mbit/s med Tele2 och den inbyggda antennen, men det är ju i absolut bästa fall och mitt i natten när jag ändå sover. Dagtid är det snarare runt 30Mbit/s, men kvällar och helger kan det vara så illa som 3-5Mbit/s.

Om jag inte får högre hastighet med Telia så kanske jag i alla fall slipper dippen ner till 3-5Mbit/s ifall Telias nät inte blir överbelastat som dom påstod när jag chattade med kundtjänst.

Skrivet av Vissii:

Jag bråkade en hel del med vårat mobila bredband som vi fick ha i ett antal år innan fibern blev ansluten förra våren.
Träd, väderlek och temp kan ställa till det med signalen.
Vi hade bara 2-3km fågelvägen till masten ganska centralt i stan och jag höll på och greja lite hela tiden för att hastigheten inte ville vara med.
Vi hade inte samma modem som du har och hade problem till en början att låsa till vilket band som den skulle gå på. När den gick på auto så ville den gärna ta och gå på en mast som var längre bort med sämre hastighet som följd.

Vad får du för värden på RSSI, RSRQ, RSRP, SINR?

Min router står för närvarande inomhus och jag använder den inbyggda antennen (bordsantennen från Kjell ger sämre hastighet och värden, trots påstådd dubblering av styrka). Det är lite skog i vägen, men inte mycket alls. Just nu får jag dessa värden med Tele2 mot masten som ligger 1200m bort på band 8 (900MHz):

RSRQ: -6dB
RSRP: -91dBm
RSSI: -67dBm
SINR: 21dB

Band 9 (800MHz):

RSRQ: -7dB
RSRP: -87dBm
RSSI: -63dBm
SINR: 16dB

Visa signatur

press nu1mlock