Permalänk

Ny telefon till tjejen

Hej, tjejen funderar på en ny telefon, och jag rekommenderar att köpa en billig typ Huawei P20 som jag gjorde, och välja vimla som inte är så dyra men funkar kanon.

Vilken telefon rekommenderar ni? Hon vill ha samma kvalitet på kameran som min P20, men har inga andra tekniska krav direkt. Gärna runt 2000:-, verkar som att P20 är aningen dyrare?

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson:

Rekommenderar annars Xiaomi, mycket för pengarna.
Samtidigt avråder jag å det starkaste från Vimla, Telenors experimentverkstad, där inte mycket har fungerat på flera år nu. Ägna nån timme och läs genom deras forum på forumet.vimla.se
sen väljer du garanterat hallon eller fello istället.

Permalänk
Medlem

Jag har en https://www.komplett.se/product/1145472/mobil-klockor/mobilte... men svart.
Bästa telefonen jag haft. Ren android helt utan bloat och fick precis android 10 uppdatering. Litet batteri i mAh, men brukar få 6-7 timmar screen on time.

Kameran är helt ok. Exempel med bra ljusstyrka.
https://imgur.com/a/YlvPe3b

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Tex en begagnad S8 eller S8+. S8+ är helt fantastisk. Jättebra batteri.

Har Vimla. Funkar bra för mig.
Deras app bråkade en gång, annars helt okey faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag har en https://www.komplett.se/product/1145472/mobil-klockor/mobilte... men svart.
Bästa telefonen jag haft. Ren android helt utan bloat och fick precis android 10 uppdatering. Litet batteri i mAh, men brukar få 6-7 timmar screen on time.

Kameran är helt ok. Exempel med bra ljusstyrka.
https://imgur.com/a/YlvPe3b

Jag köpte en modell nyare på Inet för 2200:- och kan verkligen rekommendera denna. Modellen heter Mi A3, det är en riktigt bra budgetmobil och har ett starkt batteri som klarar två dagar utan att behöva laddas. Kameran på Mi A3 slår även Huawei p30 lite och är dessutom en billigare mobil.

Till detta tecknade jag Hallon 4Gb för 19:-/mån i tre månader när jag tecknade abonnemanget under black Friday. Riktigt nöjd med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Patte1234K: Jag köpte min A2 precis när A3 släpptes. Är det inte irriterande att den nya har 720p skärm när den är så stor?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

@Patte1234K: Jag köpte min A2 precis när A3 släpptes. Är det inte irriterande att den nya har 720p skärm när den är så stor?

Om man jämför med en skärm som är 1080p liggandes bredvid ser man att det är sämre med pixlar, men till vardagligt bruk går det jättebra med denna skärmen. Den är väldigt trevlig att titta på när det gäller färger och klarheten. Men är man riktigt kräsen kanske man vill ha bättre skärm när man spelar eller streamar film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Patte1234K: För min del är det egentligen bara skärpan på text som jag är intresserad av, kollar aldrig på film eller spelar på mobilen.
Inte så att 720 är för lågt, men det blir ändå lite suddigare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

@Patte1234K: För min del är det egentligen bara skärpan på text som jag är intresserad av, kollar aldrig på film eller spelar på mobilen.
Inte så att 720 är för lågt, men det blir ändå lite suddigare.

Allt jag kan jämföra med är väl det jag är van vid innan jag skaffade denna lur. Hade en Samsung S6 och det är inte någon skillnad i texten, vad jag har upplevt iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bog11:

@RobinJacobsson:

Rekommenderar annars Xiaomi, mycket för pengarna.
Samtidigt avråder jag å det starkaste från Vimla, Telenors experimentverkstad, där inte mycket har fungerat på flera år nu. Ägna nån timme och läs genom deras forum på forumet.vimla.se
sen väljer du garanterat hallon eller fello istället.

Vimla är en grymt bra operatör. Fungerat för mig utan anmärkning i två år. Hallon har inte jättefina recensioner heller för den delen, https://se.trustpilot.com/review/hallon.se

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk

Tack för era svar, men jag hittar inte Mi lurarna att köpa. Andra tips uppskattas, något runt 3000:- och liknande P20

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Tack för era svar, men jag hittar inte Mi lurarna att köpa. Andra tips uppskattas, något runt 3000:- och liknande P20

Skickades från m.sweclockers.com

Här finns A3 https://www.inet.se/produkt/2000326/xiaomi-mi-a3-64gb-gra?utm...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mi A3 rekommenderas! Jag använder luren till endast sms och 9gag så upplösningen som är på 720 påverkar inte mig. Om det är tänkt att se på filmer eller YouTube skulle jag ha köpt något annat med bättre upplösning.

Batteritiden, storleken, android One är stort plus för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Hej, tjejen funderar på en ny telefon, och jag rekommenderar att köpa en billig typ Huawei P20 som jag gjorde, och välja vimla som inte är så dyra men funkar kanon.

Vilken telefon rekommenderar ni? Hon vill ha samma kvalitet på kameran som min P20, men har inga andra tekniska krav direkt. Gärna runt 2000:-, verkar som att P20 är aningen dyrare?

Har inte koll på kameran , men kika på P30 lite
P30 lite 2490:- https://www.dustinhome.se/product/5011126745/p30-lite?ssel=fa...
P30 lite smartview cover 150SEK https://www.dustinhome.se/product/5011127185/smart-view-cover...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Väldigt bra tips! Vad skiljer P30 lite och min P20?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Xiaomi och Android i samma lur, känns som det är lika bra sälja sina uppgifter direkt till kinesiska staten och Google direkt istället för att gå omvägen via en telefon...

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Sover du med foliehatten på också? 😆

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Xiaomi och Android i samma lur, känns som det är lika bra sälja sina uppgifter direkt till kinesiska staten och Google direkt istället för att gå omvägen via en telefon...

Vill man ha icke-kinesiskt så är det väl nuförtiden Samsung eller Nokia som gäller i budgetsegmentet. Går man upp i pris finns det Oneplus, Sony och diverse andra udda märken.

Rätta mig om jag har fel (jag har i detta fall gärna fel), men allt annat är väl kinesiskt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Vill man ha icke-kinesiskt så är det väl nuförtiden Samsung eller Nokia som gäller i budgetsegmentet. Går man upp i pris finns det Oneplus, Sony och diverse andra udda märken.

Rätta mig om jag har fel (jag har i detta fall gärna fel), men allt annat är väl kinesiskt nuförtiden.

OnePlus är också från Kina tyvärr :/ .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Jäklar, åt det hållet ville jag inte ha fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Väldigt bra tips! Vad skiljer P30 lite och min P20?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en P30 Lite som jag efter bara 1 månad sålde för att skaffa en begagnad P20 Pro. Har inte ångrat det en sekund. Dottern har haft en P20 (ej Pro eller Lite) så har viss erfarenhet av den också.

Gillade aldrig riktigt skärmen på P30 Lite, tyckte färgerna var konstiga. För att inte tala om den fabriksmonterade plastfilmen, som orsakade konstiga "vågor" på skärmen, slutade med att jag rev bort den. Gillade däremot formatet på P30 Lite, den kändes bra i handen och storleken på skärmen var bra.

För att summera så vill jag inte rekommendera P30 Lite. Tycker det är värt att kliva upp ett snäpp, vare sig det är Huawei eller annat märke. Ett tips är att kolla på Tradera.

För att mer konkret svara på din fråga. Jag tycker att P20 har bättre skärm, den har även bättre CPU. RAM är samma.

Permalänk

För det priset rekommenderar jag Motorola One Macro: https://surfa.se/test-motorola-one-macro/.

Den har ju också Play store, vilket inte kina-telefoner nu kommer med.
annars är det här en bra sida för att få kolla på telefoner: https://surfa.se/svenska-smartphoneguiden/

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Vill man ha icke-kinesiskt så är det väl nuförtiden Samsung eller Nokia som gäller i budgetsegmentet. Går man upp i pris finns det Oneplus, Sony och diverse andra udda märken.

Rätta mig om jag har fel (jag har i detta fall gärna fel), men allt annat är väl kinesiskt nuförtiden.

LG, Motorola är två jag kommer på. De är inte kinesiska såvitt jag vet. Doro finns ju också ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag säger Xiaomi Mi A3.
Skärmen må vara lite lågupplöst, men Amoled är nice. Bra batteri, snabbladdning, USB C, fingeravtrycksläsare, vettig kamera (installera Google Camera), Android One. Bra specs till lågt pris!

64GB hos Inet - https://www.inet.se/produkt/2000326/xiaomi-mi-a3-64gb-gra
128GB hos Proshop - https://www.proshop.se/Mobile/Xiaomi-Mi-A3-128GB-Not-Just-Blu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

LG, Motorola är två jag kommer på. De är inte kinesiska såvitt jag vet. Doro finns ju också ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Motorola Mobility, de som tillverkar Motorolatelefoner, ägs av Lenovo, som är kinesiskt (såldes av Google till Lenovo år 2014).

LG hade jag däremot helt glömt bort. Jag har dock inte sett några budget-LG-telefoner (<5000 kr) på ett tag (i Finland i alla fall). Jag hittar faktist bara en LG-telefon till salu på verkkokauppa.com, en av de största elektronikbutikerna i Finland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Jag köpte en P30 Lite som jag efter bara 1 månad sålde för att skaffa en begagnad P20 Pro. Har inte ångrat det en sekund. Dottern har haft en P20 (ej Pro eller Lite) så har viss erfarenhet av den också.

Gillade aldrig riktigt skärmen på P30 Lite, tyckte färgerna var konstiga. För att inte tala om den fabriksmonterade plastfilmen, som orsakade konstiga "vågor" på skärmen, slutade med att jag rev bort den. Gillade däremot formatet på P30 Lite, den kändes bra i handen och storleken på skärmen var bra.

För att summera så vill jag inte rekommendera P30 Lite. Tycker det är värt att kliva upp ett snäpp, vare sig det är Huawei eller annat märke. Ett tips är att kolla på Tradera.

För att mer konkret svara på din fråga. Jag tycker att P20 har bättre skärm, den har även bättre CPU. RAM är samma.

Är supernöjd med min P30 lite/, har inget problem med plastfilmen/skärmen därmot tyckte jag att den var för stor, gick från P9 lite och förväntade mig samma storlek men den var större vilket många nog gillar, lite modellerna ligger lite ovanför TS prisklass , PRO modellerna är mycket dyrare om han ska köpa nytt så då är det ju begagnat som du skriver / exvis tradera

Permalänk

Det lutar åt en Mi A3 då efter era rekommendationer. Egentligen vill hon ha en mindre storlek än min P20 då hon har mindre händer än mig och tycker att den blir lite klumpig.