Permalänk

låsta cores i CPU

Jag har nyss köpt en i5 9600k som då ska ha 6 cores och 6 Threads. Men bara 4 cores och 4 threads är aktiva. Apparna CPU-Z, Quick CPU, systemkonfigurationen och aktivitetshanteraren säger att jag bara har 4 cores och 4 threads aktiva då jag redan varit i min BIOS och ändrat lite. Jag kan också se i min BIOS att jag har 6 cores och 6 threads som jag kan höja G.hz på. Detta är så förivrande och vad är det som händer? Har jag alla cores och threads aktiva bara att det inte syns?

Detta är också en helt sprillans ny i5 9600k från Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Stöder ditt operativsystem mer än 4 kärnor?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Uppdaterad BIOS?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skeppis02:

Apparna CPU-Z, Quick CPU, systemkonfigurationen och aktivitetshanteraren säger att jag bara har 4 cores och 4 threads aktiva då jag redan varit i min BIOS och ändrat lite.

Va? Vad är det du har ändrat i BIOS?

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och välj restore defaults eller liknande. Du måste ha varit och pillat på något tokigt. Ett tips är att inte vara inne i bios och ändra lite grejer hux flux, om det nu är vad du har gjort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

i5 9600k med 6 kärnor

@Skeppis02: Kolla i msconfig under fliken boot
Om den visar 4 kärnorna så prova att ändra genom att genom att ta bort förvalet och spara. Därefter starta om datorn och förhoppningsvis så får du tillgång till alla 6 kärnorna

Om det inte vill lira så ladda ner Park Control och ställ hur många kärnor som du vill ha "parkerade" dvs låsta kärnor...

https://bitsum.com/parkcontrol/

Visa signatur

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Chassi: BitFenix Prodigy CPU: Intel Core i7-6700K Cool: Seidon 120V V2 Mobo: ASUS H170I-PLUS D3 RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB GPU: Gigabyte GTX 1080 SSD: 256Gb Samsung Pro M.2 :-) SSD2: Samsung PRO 950 1TB HDD 3-8 3Tb WD Red.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Va? Vad är det du har ändrat i BIOS?

Jag höjde bara frekvensen på CPUns kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Stöder ditt operativsystem mer än 4 kärnor?

hur kollar jag de?

Skickades från m.sweclockers.com