Defekt grafikkort eller psu?

Permalänk

Defekt grafikkort eller psu?

Hej! Jag uppgraderade mig nyligen från en MSI GTX 1070Ti till en Asus RTX 2070 Super, har då provat lite olika spel bland annat BFV. Speciellt i BFV är jag inte så imponerad av frames'en. Kör jag ultra och raytracing på Medium ligger jag på 70fps men droppar ner till ca 40 ibland. Slår jag av raytracing så ligger jag ibland vid mycket action ändå nere på 40~ fps. Ibland ligger jag högt och ibland lågt. När jag laddar in till själva mapen så får jag stutters medans det laddar in textures på banan. Får även ibland random crashes till skrivbordet utan felkod.

Ett annat exempel är i Metro Exodus när loading screenen dyker upp och karaktären läser upp var som står i loading screen så är det istället black screen medans han pratar tills att det laddat klart, då dyker all text upp.

I Modern Warfare (2019) så crashar spelet om jag inte resettar överklockningen till default (har endast en låg överklockning så är inte för mycket), men efter lite google så verkar det vara vanligt för alla?

Kollar jag i MSI Afterburner efter jag kört BFV så ligger GPU Usage för det mesta på ca endast 50-70% och spike'ar ibland ner till ca 17% och upp igen.

Lite rörigt inlägg men hoppas någon förstår. Mina funderingar är om detta kan vara ett defekt grafikkort eller eventuellt ett för klent nätaggregat? Nätaggregatet är nämligen det enda i min setup som inte är utbytt (750w men ca 5 år gammalt). Max Prestanda är valt i Windows! Tacksam för svar!!

Specs:
Asus RTX 2070 Super
i7 8700K
32GB Dual Channel 2666mhz DDR4
750W Cooler Master nätagg
1440p 144hz skärm

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk
Hedersmedlem

PSU påverkar inte din prestanda, antingen fungerar det eller så gör det det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Okej, tänkte mest när det verkar som att grafikkortet inte levererar 100% utan mer 50-70%. Tänkte om det kunde vara så att den inte får tillräckligt med ström?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gugge1234:

@Andreaz1: Okej, tänkte mest när det verkar som att grafikkortet inte levererar 100% utan mer 50-70%. Tänkte om det kunde vara så att den inte får tillräckligt med ström?

Nej, det fungerar inte så. Antingen får kortet den ström det behöver från nätagget eller så fungerar det inte alls. Det är en vanlig fråga men det finns inget mellanting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugge1234:

@Andreaz1: Okej, tänkte mest när det verkar som att grafikkortet inte levererar 100% utan mer 50-70%. Tänkte om det kunde vara så att den inte får tillräckligt med ström?

Det låter mer som ett problem med luftflödet i din dator. Kolla så du har ordentligt med öppet utrymme i chassit och tillräckligt med fläktar för att ta in sval luft och få ut varm luft.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

@gugge1234:
Du har inte skrivit något om temperaturer.
Är det så att temperaturerna är bra, och du inte kommer upp i mer användning än så, så är det mer troligt att någon annan komponent i din dator är en flaskhals.

Permalänk
Skrivet av mickeko:

Det låter mer som ett problem med luftflödet i din dator. Kolla så du har ordentligt med öppet utrymme i chassit och tillräckligt med fläktar för att ta in sval luft och få ut varm luft.

Jag har ordentligt med luftflöde och fläktar. Grafikkortet går aldrig över 80 grader i princip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk
Skrivet av Viita:

@gugge1234:
Du har inte skrivit något om temperaturer.
Är det så att temperaturerna är bra, och du inte kommer upp i mer användning än så, så är det mer troligt att någon annan komponent i din dator är en flaskhals.

Grafikkortet går aldrig över 80 grader, har hänt enstaka gånger att den maxar 83 grader som är max inställt på Afterburner så att fläktarna börjar gå på högre.

Vad hade kunnat bottlenecka isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugge1234:

Grafikkortet går aldrig över 80 grader, har hänt enstaka gånger att den maxar 83 grader som är max inställt på Afterburner så att fläktarna börjar gå på högre.

Vad hade kunnat bottlenecka isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att ha läst runt lite och försökt hitta lite information om temperaturen och throttling, så verkar det som kortet strävar efter att ligga runt 80grader, boostar om det är under, bromsar om det är över. Personligen tycker jag det låter högt, särskillt nu under vinterperioden.
Hurvida temperaturjusteringar i Afterburner påverkar kortet eller inte beror nog mer på om tillverkaren tillåter detta genom grafikkortets firmware.

Du kan även ta och titta på vad du har för "frekvenser på GPUn, om den boostar något eller rent av throttlar vid några tillfällen.
Det kan även vara intressant att titta på temperatur på CPU:n, om den också är väldigt varm så bör du se över ventilationen i datorlådan.
Eftersom du redan kör Afterburner, så kan du lägga till "GPU Core Clock" och "GPU Memory Clock" så det dyker up på skärmen.

Du kan även ta och lägga till övervakning på CPU-temp och CPU-användning för bättre överblick.

Själv har jag upplägget
"GPU <temp> <usage>"
"GPUmem <usage>"
"CPU <temp> <usage>"
"Ram <usage>"
"Framerate och Frametime"

En liten extra punkt på vad som kan påverka prestandan väldigt mycket.
Du har inte angett om det är 4x8GB eller 2x16GB, om det är 2x16GB och du har 4 slotar på moderkortet, se till att de sitter på rätt plats så du kör "dual channel" och inte "single channel".

Permalänk
Medlem

@gugge1234: Testa att köra UserBenchmark och länka till resultatet du får, det är ett enkelt sätt att se om det är något uppenbart fel på någon del av datorn eftersom det jämför resultatet du får med andra användare med samma hårdvara.

Permalänk
Medlem

Testat om installera drivare? Installera om Windows? Testa utan sida och se om det fungerar bättre?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Viita:

Efter att ha läst runt lite och försökt hitta lite information om temperaturen och throttling, så verkar det som kortet strävar efter att ligga runt 80grader, boostar om det är under, bromsar om det är över. Personligen tycker jag det låter högt, särskillt nu under vinterperioden.
Hurvida temperaturjusteringar i Afterburner påverkar kortet eller inte beror nog mer på om tillverkaren tillåter detta genom grafikkortets firmware.

Du kan även ta och titta på vad du har för "frekvenser på GPUn, om den boostar något eller rent av throttlar vid några tillfällen.
Det kan även vara intressant att titta på temperatur på CPU:n, om den också är väldigt varm så bör du se över ventilationen i datorlådan.
Eftersom du redan kör Afterburner, så kan du lägga till "GPU Core Clock" och "GPU Memory Clock" så det dyker up på skärmen.

Du kan även ta och lägga till övervakning på CPU-temp och CPU-användning för bättre överblick.

Själv har jag upplägget
"GPU <temp> <usage>"
"GPUmem <usage>"
"CPU <temp> <usage>"
"Ram <usage>"
"Framerate och Frametime"

En liten extra punkt på vad som kan påverka prestandan väldigt mycket.
Du har inte angett om det är 4x8GB eller 2x16GB, om det är 2x16GB och du har 4 slotar på moderkortet, se till att de sitter på rätt plats så du kör "dual channel" och inte "single channel".

Ska prova köra med alla övervakningar senare och återkommer.

Tack för tipset! Dubbelkollade nu och jag hade ta mig fan satt så det var single channel......... har satt om nu så det stämmer och även kollat i CPU Z som nu visar Dual Channel, hoppas det blir lite stabilare nu! Återkommer som sagt med svar

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk
Skrivet av perost:

@gugge1234: Testa att köra UserBenchmark och länka till resultatet du får, det är ett enkelt sätt att se om det är något uppenbart fel på någon del av datorn eftersom det jämför resultatet du får med andra användare med samma hårdvara.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/23823661

Verkar som att grafikkortet levererar bra ändå? Kanske kan ha berott på att jag hade single channel ram och inte dual, ska prova lira BFV och se igen.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk
Viking

@gugge1234: Vad har du för kylare på grafikkortet? Mitt 2070S Strix OC gick inte över 63 grader på FurMark ROG, och då hörde jag ingen skillnad på fläktarna jämfört med idle. 80 grader låter mycket...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@gugge1234: Vad har du för kylare på grafikkortet? Mitt 2070S Strix OC gick inte över 63 grader på FurMark ROG, och då hörde jag ingen skillnad på fläktarna jämfört med idle. 80 grader låter mycket...

Korrektar med att jag nu lirade BFV igen och grafikkortet legade som högst på 69 grader.. så 80 grader stämde ej då. Kan ha varit då jag haft 83% som limit på Afterburner att den inte slår igång fläktarna helt förrän den börjar närma sig dom graderna. Sen har jag ej Strix versionen av grafikkortet utan denna https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... .

Men låg som sagt stabilt på 69 grader nu vid lirande med ca 40-50 % fläkt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk

Update: Efter att ha ändrat från single till dual channel memory är det betydligt stabilare, dock får jag ibland spikes och GPU Usage sjunker med ca 40-50% i 1 sekund och sedan upp igen, vet inte om detta kan vara allmänt i BF bara? Har ju trots allt läst mycket om spikes och fps drops i BFV, speciellt med raytracing på. Mina settings är också Ultra och Medium på raytracing. Kan det bero på spelet i sig och att man bara får leva med det?

https://imgur.com/a/Vkk7Spz

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk
Medlem

snabb fråga bara. du kör inte med en Molex ->8 pin adapter?
typ: https://cdon.se/hemelektronik/exc-molex-power-adapter-cable-f...

Permalänk
Skrivet av xmmm:

snabb fråga bara. du kör inte med en Molex ->8 pin adapter?
typ: https://cdon.se/hemelektronik/exc-molex-power-adapter-cable-f...

Nej sitter redan kablar i PSU.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk
Viking
Skrivet av gugge1234:

Update: Efter att ha ändrat från single till dual channel memory är det betydligt stabilare, dock får jag ibland spikes och GPU Usage sjunker med ca 40-50% i 1 sekund och sedan upp igen, vet inte om detta kan vara allmänt i BF bara? Har ju trots allt läst mycket om spikes och fps drops i BFV, speciellt med raytracing på. Mina settings är också Ultra och Medium på raytracing. Kan det bero på spelet i sig och att man bara får leva med det?

https://imgur.com/a/Vkk7Spz

När du får sådana spikes med fps drops kan det vara för att du inte har valt "föredrar maximal prestanda" på energisparfunktioner i Nvidias kontrollpanel

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

fastnade lite på " Modern Warfare (2019) så crashar spelet om jag inte resettar överklockningen till default"

Världens mest CPU tunga spel typ. Kanske CPUn som har värmeproblem?

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

När du får sådana spikes med fps drops kan det vara för att du inte har valt "föredrar maximal prestanda" på energisparfunktioner i Nvidias kontrollpanel

Gjort det nu och verkar bli bättre!

Skrivet av xmmm:

fastnade lite på " Modern Warfare (2019) så crashar spelet om jag inte resettar överklockningen till default"

Världens mest CPU tunga spel typ. Kanske CPUn som har värmeproblem?

Tror inte det, CPU'n har legat som högst 68 grader när jag lirade MW i ca 2 timmar. Samt att felkoden när spelet crashar har med DirectX att göra. Googlat massor och flera skriver att "slå av" överklockningen fungerar, vilket det också gör för mig.

Edit: Jag menar alltså bara GPU överklockningen, har ej överklockat CPU'n.

https://www.reddit.com/r/modernwarfare/comments/e5j945/pc_dev...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk

Update: Problemet verkar vara löst! Tack för all hjälp.

Var alltså mestadels att jag hade råkat sätta minnena så jag kört single channel, har ändrat nu till dual och allt verkar vara mycket mer smooth. Avinstallerade också gamla drivrutinerna med DDU och det verkade också hjälpa samt även ändrat till 'Föredrar maximal prestanda' i NVIDIA Kontrollpanelen. Kör nu MW med ca 105 fps på högsta inställningar med raytracing på, samt även BFV på Ultra med stabilare ~80-90fps.

Tack för svar och hjälp!

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W

Permalänk

Update 2: Hej igen! Efter detta problem uppstod ett annat då jag istället fick freeze frames då och då. Hände ungefär varje 10sek så fick jag en micro freeze på ca 0.3 sek, riktigt störande. Läste då runt lite och många skrev att uppdatera BIOS kunde hjälpa.

Gjorde det och nu funkar allt klockrent, inget som sviker i prestanda eller liknande, gpu usage ligger stadigt och inga freeze frames längre! Tänkte att jag skriver hit ifall någon får något liknande fel

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K 3.70Ghz
Moderkort: Gigabyte B360 HD3 1151
GPU: Asus RTX 2070 Super 8GB
RAM: 32GB Corsair Dual Channel 2666Mhz DDR4
Nätagg: Cooler Master G750M 750W