Horizon: Zero Dawn i antågande – Sonys satsning på PC får mer stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Nej, det är redan bekräftat!

Anledningen att så många PS3-spel portats beror mer på den interna strukturen, och då framförallt deras egentillverkade Cell-processor som gjort det bökigt att köra dess spel på modernare plattformar. Dessutom sålde PS3 inte lika bra som de två första, eller fjärde, och då räknade de med att det finns en stor publik som kan ha missat spelen och gjorde därmed avvägningen att nysläpp vore mest logiskt.

Jag vet varför ps4 inte är kompatibel med ps3. Jag svarade bara på en som trodde detta pc släpp beror på ps5 är i kompatibel med ps4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att detta är att locka över pc spelare att köpa ps5. Vad jag vet så håller gorilla games ej på med något officiellt ännu och kan tänka mig att horizon 2 kommer som launch spel till ps5. Själv välkomnar jag detta. Skulle vara underbart att slippa köpa en ps5, för bra spel har de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Death strandings använder Guerrilla Games (Horizon skaparna) grafikmotor och det kommer till PC så jag tror helt enkelt att dom hänger på i portningen till PC.
Dom är ju ändå rätt mycket involverad i hela Death Strandings produktionen så varför inte ta piggyback med deras egna produkt?

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kanske man ska ta detta som en liten hint att PS5 inte kommer att vara så värst bakåtkompatibel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kändes minst sagt långsökt.

Men ska man möjligen se detta som en hint att PS5 kommer köra med Vulkan som API? Kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Det här är stort. PS4 har så många fina spel som behöver en uppgradering till 60-144 hz. Horizon är ett av dem. Jag rekommenderar det starkt!

Håller med men jag förstår varför de håller hårt i sina titlar, jag hade nog kört pc till TVn med PS kontroll istället för ps4 om deras exclusives helt plötsligt fanns på alla plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken distributör lär det bli då?

Luktar Epic kanske.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vill de fånga en potentiell kund som mig som aldrig kommer att köpa en spelkonsol igen (min senaste var Nintendo 8-bit) så är detta rätt väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Vill de fånga en potentiell kund som mig som aldrig kommer att köpa en spelkonsol igen (min senaste var Nintendo 8-bit) så är detta rätt väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men då blir det ju inte samma profit till sony men jag håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Kanske man ska ta detta som en liten hint att PS5 inte kommer att vara så värst bakåtkompatibel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag inte att man direkt skall göra (har ingen direkt koppling med varandra).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vilken distributör lär det bli då?

Luktar Epic kanske.

Det riktigt stinker Epic, faktiskt.

Så länge de kan göra som Xbox och lägga med PC-versionerna i en abonnemangstjänst så har man i varje fall ett val.

Permalänk
Medlem

Nu bara God of War och alla Uncharted tack!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Riktigt fina miljöer med väldigt bra HDR! Designen på dinosarna är rätt häftig och stridssystemet känns flytande, med en förvånansvärd variation av taktiker och vapen och ammo som faktiskt är användbara. Ofta verkar det som att spelmakarna lägger till en massa alternativ för att ge ett sken av variation och komplexitet, men sen är mycket av det inte är värt besväret eller situationerna då man verkligen har använding av dem så extremt ovanliga.

I övrigt är skriverierna, speciellt för dialog, ofta ganska dåliga eller fåniga och det är det är ett standard "Ubitowers"-spel. Klättra upp i tornet (om än ett väldigt coolt sådant), rensa oftast poänglösa ikoner på kartan, gör några tråkiga quests, fortsätt till nästa område. Tröttnade på den typen av spel redan efter Assassin's Creed 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Har du givit det tanken att det kanske ska vara lite meckigt? Ett bra exempel är Destiny 2. På konsol har man rekyl och man måste sammarbeta då allt är svårare, såsom manövrering. På PC har man ingen rekyl och man kan hoppa runt som om det vore Quake. Helt charmlöst

Skickades från m.sweclockers.com

Ska och ska, en plattformsexklusiv titel som alla andra där man får nöja sig med konsollen även om den är mindre lämpad för spelet. Att ett single player skjutspel utan vettig auto aim/aim assist "inte får vara för lätt" pga något så dumt som kontrollerna är muppigt. Vet inte vad Destiny 2 har med saken att göra.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Ska och ska, en plattformsexklusiv titel som alla andra där man får nöja sig med konsollen även om den är mindre lämpad för spelet. Att ett single player skjutspel utan vettig auto aim/aim assist "inte får vara för lätt" pga något så dumt som kontrollerna är muppigt. Vet inte vad Destiny 2 har med saken att göra.

Horizon är inte alls mindre lämpat med kontroll.. Du som är/var ovan. De fick ju tom hyllningar för att spelet var så väl balanserat.

Destiny 2 är ett bra exempel där ett bra spel vart så löjligt enkelt det inte ens var kul längre att spela. Vilket garanterat kommer hända med Horizon om de inte lägger in någon form av svårighet med precision.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Horizon är inte alls mindre lämpat med kontroll.. Du som är/var ovan. De fick ju tom hyllningar för att spelet var så väl balanserat.

Destiny 2 är ett bra exempel där ett bra spel vart så löjligt enkelt det inte ens var kul längre att spela. Vilket garanterat kommer hända med Horizon om de inte lägger in någon form av svårighet med precision.

Skickades från m.sweclockers.com

Om spelet inte är mindre lämpat med kontroller, varför skulle de behöva lägga in någon form av svårighet med precision för mus+tangentbordspelare?

Permalänk
Medlem

sony

Hoppas att "the last of us" gör entre på pc inom en snar framtid.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Apropå diskussionen att vissa tvivlar att spelen kommer fungera på PC, som har mus/tbd iställlet för en (som det hävdas) mer lämpad handkontroll. Tänk så här; du kan faktiskt ta tex. din Xbox-handkontroller och koppla den till PC:n. Problemet löst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The-Architect:

Om spelet inte är mindre lämpat med kontroller, varför skulle de behöva lägga in någon form av svårighet med precision för mus+tangentbordspelare?

Det var utvecklat för kontroller. Spelet kommer bli för enkelt med MKB, mao tråkigt. Tydligen poängterade jag inte det klart nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Det var utvecklat för kontroller. Spelet kommer bli för enkelt med MKB, mao tråkigt. Tydligen poängterade jag inte det klart nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag håller med, exempel är ju tiden man har på sig att sikta, hur stora hitboxarna är (de är enorma i detta spel). Jag tror att man hade fått göra om ai från grunden för att det skall passa till pc. När ett spel från grunden är skapat för handkontroll så är det klart att man bara inte kan porta över det till pc utan att det blir balansproblem.

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå denna utveckling, dödar intresset för konsollhårdvaran när det blir som vilken pc som helst. Förstår att det är mjukvaran man tjänar pengar på och vill kränga så mycket som möjligt, men gör en sega då och sluta med hårdvaran. Då tycker jag nintendo gör mer rätt som har ett väl integrerat ekosystem av både hårdvara och mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Det var utvecklat för kontroller. Spelet kommer bli för enkelt med MKB, mao tråkigt. Tydligen poängterade jag inte det klart nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll om spelet är medvetet dumbed down för att passa "fel" periferals för sin genre, ser inte nöjet i att spela Tekken med ratt och gaspedaler bara för att det är för enkelt med handkontroll. Tror jag la mer tid i Horizon än något annat PS4-spel förutom RDR2 och första såväl som sista timmen längtade jag bara efter att få lira det på datorn istället.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa spelen jag spelat. Design, grafik, ljud, musik, röster, story, worldbuilding, handkontrollen Allt är i stort sett AAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hoppas att "the last of us" gör entre på pc inom en snar framtid.

Presis vad jag tänkt och guess what. Så kanske kanske

https://www.youtube.com/watch?v=H9WYttx4Ycs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Spelar ingen roll om spelet är medvetet dumbed down för att passa "fel" periferals för sin genre, ser inte nöjet i att spela Tekken med ratt och gaspedaler bara för att det är för enkelt med handkontroll. Tror jag la mer tid i Horizon än något annat PS4-spel förutom RDR2 och första såväl som sista timmen längtade jag bara efter att få lira det på datorn istället.

Det är 3rd person.. Fungerar lika bra med kontroller så som MKB.
Ja det är bra att du funnit din preferens.. men snälla förstå mig nu. Jag vill att de som spelar på PC ska få samma spelglädje som jag fick. Dvs att de balanserar spelet så det är lite att bita i och inte för lätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tycker att det är tid för Playstation att släppa sin egen klient på dator. Med stöd för Trophys och funktioner som synkar med Playstations intranät, som till exempel chatten. Varför låta en klient som till exempel Epic Games ta en av pengarna för varje sålt spel, när de kan göra sin egen klient och få ut det fulla beloppet och också göra det mycket bättre för oss användare? Ett till problem som skulle kunna lösas genom att släppa sin egen klient är att inte bara ge support för Windows utan också Linux, eftersom att de hittills släppta spelen från Playstation ändå är i Vulkan gränssnittet vilket gång på gång visar sig vara överlägsen Directx 12. Varför ge en stor aktör på samma marknad (Microsoft) en fördel genom att endast ge support för deras operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Spelar ingen roll om spelet är medvetet dumbed down för att passa "fel" periferals för sin genre, ser inte nöjet i att spela Tekken med ratt och gaspedaler bara för att det är för enkelt med handkontroll. Tror jag la mer tid i Horizon än något annat PS4-spel förutom RDR2 och första såväl som sista timmen längtade jag bara efter att få lira det på datorn istället.

Det där är ju en smaksak.
Jag har med åren börjat tycka det är skönt att sitta i soffan och spela vissa spel och inte alltid sitta vid ett skrivbord och jag har absolut ingen lust att sitta i soffan med tangentbord och mus.

Folk tycker olika oavsett om en mus är bättre precisionsverktyg med bättre responstid.
Personligen tycker jag det finns många titlar som fungerar lika bra med kontroll, håller mig bara borta från FPS shooters.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det där är ju en smaksak.
Jag har med åren börjat tycka det är skönt att sitta i soffan och spela vissa spel och inte alltid sitta vid ett skrivbord och jag har absolut ingen lust att sitta i soffan med tangentbord och mus.

Folk tycker olika oavsett om en mus är bättre precisionsverktyg med bättre responstid.
Personligen tycker jag det finns många titlar som fungerar lika bra med kontroll, håller mig bara borta från FPS shooters.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med på typ alla punkter, förutom det där med att sitta i soffan med mus och tangentbord. Jag har inte gjort den tabben att köpa en couchmaster som står i garaget efter två gånger ännu, tror det är en lärdom man behöver gå igenom själv för att mätta fantasin.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Console-first kommer ha problem att bli bra PC-spel tills de som vill ha 60 EUR per släppt tidig alfaversion med DRM och du-äger-inget-vi-äger-dig-EULA

  • lyssnar på spelarna

  • anpassar till "inte framför TV:n i soffan"

  • ger oss något nytt. något annat än en handfull olika fetch missions alt. korridorstorys som ska "spelas igenom" med hålla-handen och utbytt grafik+voice acting.

Kanske kan detta bli den första porten från konsoll som lyckas bli bättre än ett befintligt PC-spel i samma genre?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Håller med på typ alla punkter, förutom det där med att sitta i soffan med mus och tangentbord. Jag har inte gjort den tabben att köpa en couchmaster som står i garaget efter två gånger ännu, tror det är en lärdom man behöver gå igenom själv för att mätta fantasin.

Haha nej det är inte ingen höjdare, har tillbringat ett LAN back in the days i en soffa, va lagom mör man klarar ju inte lika långa spelpass i en soffa heller som man gör när man sitter lite mer ergonomiskt vid ett datorbord

Jag hade dock nöjt mig med en ps eller xbox kontroll till min dator om pc fick Sony exclusives, nu när man inte kör så mycket onlinespel längre så blir det ju mer "soffgaming" än datorspelande vilket jag tycker är synd.
Det är ju betydligt roligare att handla datorhårdvara än konsoler

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, ge oss nu tack