Bäst induktionshäll med inbyggd fläkt?

Permalänk
Medlem

Bäst induktionshäll med inbyggd fläkt?

Vi letar induktionshäll och har landat i att vi vill ha en med inbyggd fläkt som suger ner oset i mitten. Det finns ett antal på marknaden, och prissättningen gör oss förvirrade, till synes likadana modeller skiljer tiotusentals kronor i pris. Vet någon råd i djungeln?
Till exempel Thermex Hood in Hob kan vi köpa på rea för 10400kr nedsatt från 15000kr, och kolfilter till går på typ 600kr. Eico Nikola Tesla har en modell på rea för ca 12000kr, som har kostat 29000kr. Recensioner visar sig svåra att hitta.

En relaterad fråga också, vet någon om ett forum för vitvaror med kunniga människor (som Sweclockers är för datorer alltså)?
Tack!

Permalänk
Medlem

@runeman:

När man tittar på de olika modellerna så verkar specifikationerna ganska snarlika vad själva induktionshällarna anbelangar så det gäller att försöka utröna vilken av dem som har den bästa och snyggaste fläktlösningen.

Eico Nikola Tesla verkar vara det lite dyrare alternativet men Thermex är säkert inte sämre och de har en hel del ventilation på sina sidor så de verkar kunna ventilationsbiten.

Själva induktionshällarna skiljer inte mycket, det är troligen betydligt svårare att få luften till köksfläkten att gå dit den ska eftersom den den varma uppåtstigande luften ska sugas ned i hällen även från ytterkanten och inte bara i mitten. (Är mycket enklare när fläkten sitter ovanför än att suga ned den) så själv skulle jag nog kolla den biten först.

Känns som om Thermex har lite mer kunskap om fläktar och luftflöden då de verkar ha mycket ventilation på programmet när man läser på hemsidan.

Detta med nedsug i hällen verkar rätt så ovanligt så antagligen därför det inte finns så mycket recensioner än.

Misstänker att man får betala för namnet rätt så mycket på den dyrare Tesla.

Tittar jag på bilderna jag hittar på nätet så tror jag mer på Thermex fläkt och de modellerna man fäller upp verkar effektivare både i att de har möjlighet till högre luftflöde och kan rikta insugsluften bättre.

Modeller som bara har ett plant galler lär få svårt att suga ned i ytterkanterna och stiger det oset upp så är det inte mycket glädje med fläkten alls. Det kan man faktiskt se på produktbilderna där det syns tydlig skillnad till de riktades fördel.

Nackdelen är då att den sticker upp ur hällen när den är öppen och kanske om ogillar designen estetiskt men är målet att få väck stekoset skulle jag valt den. Är ett plant utseende viktigast på bekostnad av utsuget kan man ta den men räkna med att den kanske inte når så långt från mitten.

Allra effektivast lär dock en vanlig fläktkåpa vara då varm luft som bekant stiger upp, den fläkten behöver inte kämpa mot fysikens lagar med att suga ned varm luft/ånga som vill stiga upp av sig själv men visst det är också tråkigare med en vanlig fläktkåpa som de flesta har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Vet någon om ett forum för vitvaror med kunniga människor (som Sweclockers är för datorer alltså)?
Tack!

Tvivlar starkt på at vitvaror är en hobby med tillräckligt diskussionsvärde för ett internetforum

Men men, man har ju sett konstigare saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

byggahus.se har ganska många trådar om just vitvaror

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Vi kanske sätter upp en taknära diskret fläkt senare om vi märker att det blir stekos i rummet med downdraft fläkten.
Det lutar åt thermex och deras plasmex filter med lång livstid och hög grad av fettrensning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Tack för hjälpen! Vi kanske sätter upp en taknära diskret fläkt senare om vi märker att det blir stekos i rummet med downdraft fläkten.
Det lutar åt thermex och deras plasmex filter med lång livstid och hög grad av fettrensning.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter också i tankar om en häll med fläkt. Blev det em sådan för er sen? Har du skaffat dig npgrs erfarenheter ?
Köpte ni Thermex fläkten? Funkar den enligt önskemål?
Hur bra funkar plasmafiltret?

Mvh

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : ASUS R9 290X DirectCU II : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk
Medlem

Nyfiken:

Vad händer om något kokar över eller man allmänt spiller vatten/grädde på hälen? Är det tack och adjö, köpa en ny induktionshäl som gäller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nyfiken:

Vad händer om något kokar över eller man allmänt spiller vatten/grädde på hälen? Är det tack och adjö, köpa en ny induktionshäl som gäller då?

En normal induktionshäll har en hel glasskiva överst, naturligtvis så är det bra att torka upp spill omgående.
Om du tänkte på denna typ av fläktsystem så tror jag att filtret får bytas tätare om man spiller ofta.
Uppvärmning sker med magnetfält.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloyd5:

En normal induktionshäll har en hel glasskiva överst, naturligtvis så är det bra att torka upp spill omgående.
Om du tänkte på denna typ av fläktsystem så tror jag att filtret får bytas tätare om man spiller ofta.
Uppvärmning sker med magnetfält.

Trevlig helg!

Absolut. Jag har själv induktionshäll och det är supersmidigt i jämförelse med de gamla kassa varianterna med någon form av glödande tråd. Dock har jag traditionell köksfläkt som är cirka en meter ovanför hälen.

Nåja. Min fråga gällde att det de facto är ett hål i hällen och jag är fundersam kring huruvida det är en klok lösning när det ändå är ett område där spill av vätska ofta kan förekomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Absolut. Jag har själv induktionshäll och det är supersmidigt i jämförelse med de gamla kassa varianterna med någon form av glödande tråd. Dock har jag traditionell köksfläkt som är cirka en meter ovanför hälen.

Nåja. Min fråga gällde att det de facto är ett hål i hällen och jag är fundersam kring huruvida det är en klok lösning när det ändå är ett område där spill av vätska ofta kan förekomma.

Exakt det har jag också funderat på. Händer ju någon gång att man i stressen kanske råkar stöta emot en kastrull på spisen, eller som du nämner att det kokar över. Speciellt om man har småbarn så kan man ju inte stå vid spisen och ha ögonen på maten konstant. Kanske rentav barnen är framme och häller ut något.

Jag har försökt kolla igenom lite videor på YouTube, men har inte riktigt sett hur de löst detta. Endast sett lite marknadsföring och tester på hur effektiva de är. Dock reagerade jag på att vissa modeller ser ut att vara rent helvetiska att försöka göra rena. Men jag antar att många aldrig ens funderat på att deras köksfläkt behöver rengöras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Men jag antar att många aldrig ens funderat på att deras köksfläkt behöver rengöras?

Köper man en häll med nersug för att estetiken är viktigare än den mer praktiska lösningen med en fläktkåpa ovanför spisen kanske man inte sköter sin städning själv utan lejer ut den delen?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av bONzO^:

Sitter också i tankar om en häll med fläkt. Blev det em sådan för er sen? Har du skaffat dig npgrs erfarenheter ?
Köpte ni Thermex fläkten? Funkar den enligt önskemål?
Hur bra funkar plasmafiltret?

Mvh

Ursäkta lång svarstid!
Vi köpte hällen i fråga och det är blandade erfarenheter. Hällen är väldigt beroende av vilka kastruller och pannor en använder. Räkna med att byta ut mycket till varianter avsedda för induktionshäll om ni inte redan har en.
Nersugfläkten fungerar bra för låga kastruller och stekpannor, men orkar inte suga ner ångan från större (högre) kastruller. Fettdroppar hamnar någorlunda precist i en behållare nere i en kista, och vi har inte märkt något annat än att filtret (plasmex) gör sitt jobb bra. Den vi köpte är relativt tyst, stör inte samtal vid spisen när den går på max.
Alla grunkor tar dock upp ett helt 800mm skåp utom en smal hylla längst ned. Det handlar om två trummor, fläktmotor och i botten plasmexfiltret som vi fick ta hål i botten av skåpet för att få plats med.
En nyare variant av plasmex finns som får plats under köksön, den kostade dock flera tusen kronor mer än varianten vi köpte. Coolt, men om jag hade varit gjord av pengar hade jag hellre satt en tunn thermex takmonterad fläkt (den vi tittade på bygger bara 5-10cm ner från taket). Den kostade nog bortåt 50kkr som jag hellre lägger på annat