Permalänk
Medlem

sätt inte spänningen på auto, sätt den manuellt, du kan säkert överklocka en del utan temperatur skenar om du gör det rätt, https://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-inte...

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

AMD behöver du egentligen bara AM4, men du har en fråga att ställa dig, ska du köpa ett billigare mobo utan stöd för pcie 4.0 etc, eller ska du köpa ett X570, skulle rekommendera ett X570, finns väldigt många bra där

Skickades från m.sweclockers.com

Hm ja ok, de vore ju bra med pcie 4. Jag ska googla lite på X570

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som att det är dåligt flöde i din kylare, cpu temps och vatten temps blir höga om inte vattnet cirkulerar ordentligt. Hur känns radiatorn till kylaren? Den ska ju vara lika varm som vattnet om det cirkulerar ordentligt.

Jag tror att du antagligen har stop i nånstans eller att din pump inte snurrar som den ska. Kan du se rpm på pumpen?

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Jag spelar fortfarande på min 3770k, mixtrat runt med volten och landade på 4.5GHZ på 1.22V.

Jämfört med stock så blev det en rejäl boost i CPU hungriga spel. Har du ändå planer på att uppgradera så skulle jag börjat med att pressa CPU'n så högt det går. Fick ut 30+fps i vissa spel.

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk

Din CPU räcker gott och väl till för valfritt grafikkort. CPU-prestanda är nästan helt upplösningsoberoende. Din CPU-användning i BF5 låter extremt hög.

Jag har nästan samma rigg som du och upplever generellt inga FPS-problem även i nya AAA-spel. De CPU-krävande spelen är mestadels simulatorer och ooptimerade Early Access Alphas. Men jag har en 1080p-gamingskärm, och det ger direkt nästan dubbla FPS:en rakt av, jämfört med en 1440p (+70%).

Om du har en bra CPU-kylare, kör HWMonitor eller motsvarande för att se vad du får för GHZ på dina cores. (Det händer ibland att ett spel kör på en enda kärna, det är beklagansvärt men du får acceptera det.) Jag ställde in så att de aldrig skulle gå under 4GHz.

Om du vill fortsätta spela i 1440p i över 60 FPS är det värt att överväga ett nytt grafikkort, men jag skulle vänta till nextgen i juni, om inte annat för att få en schysst deal på ett current-gen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

@HandSolo: Allt beror ju på din budget, finns väldigt många bra mobos i medelklassen, gigabyte aorus serie är riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Fem års garanti på den vattenkylaren väl?
Om du köpt både CPU och vattenkylaren på Inet så hade jag gått dit och pratat med dem, för så skall inte processorkylaren prestera, antagligen något pump problem eller så har kylaren satt igen någonstans.
Kan det blivit ett väck i slangen någonstans?

Skrivet av HandSolo:

@teanox: Jag funderar starkt på en 3700x men frågan är då vilket mobo jag ska ha, vill helst kunna ha möjligheten att uppgradera i framtiden. Amd ligger bättre till med de, men kan jag köpa fel mobo även med rätt socket?

A320 funkar inte med de nya processorerna.
B350/B450 eller X470 skulle jag rekommendera.
X570 är bara onödigt dyrt för speldator. PCI-E 2.0 är än idag okej för de flesta grafikkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

1. Delidda processorn - limmet mellan heatspreadern och cpun gör att kontakten däremellan blir dålig vilket ger dålig värmeöverföringsfömåga = svårt att kyla
2. Kvalitetssäkra din kylare, alternativt köp en luftkylare modell lite saftigare
3. Läs på lite om moderkort och vilka inställningar som är rimliga att gööra i bios. Du kan garanterat få ner tempsen rätt ordentligt med lite undervolting. För hög spänning leder till onödig värmeutveckling.
4. Låt en kunnig vän eller annan tredjepart utföra ovan 3 punkter åt dig
5. Bränn pengar på nya grejer om du är för lat eller ointresserad för att lösa ovan 4 punkter

Ang delid. Läs denna kommentar tex. I princip lika stora resultat på din 4790k som på hans 7700k. #17104899

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Amd med deras ryzen 3000 serie är idag snabbare i samtliga prissegment (både vid en tråd och flera). Intel har ett övertag vid spelande på 1920x1080 och lägre med några procent, men över detta är amd att föredra.

En 3700X till exempel är högst jämförbar med 9900K från intel till ett lägre pris och med möjlighet till billigare moderkort eller stöd för pcie4.

Annars finns såklart 12 och 16 kärnor som helt enkelt leker med allt som intel har att erbjuda (även deras workstation produkter får svårt att hänga med)

Skickades från m.sweclockers.com

3700x motsvarar på inget sätt en 9900k. i cpu tunga spel som ex farcry skiljer de upp åt 25% när lika ram används. 11-12% långsammare är närmare sanningen i snitt men om de sen motsvarar priset är en annan sak. Skulle säga snart kommande i5-10600k kan bli en jäkla bang for the buck. Hamnar på 2500-2700kr där i5-9600k finns idag

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2 problem som inte hör ihop, har jag upptäckt idag. Jag tänkte testa att byta moderkort idag, jag hade ett likadant som låg som pcie lane 2 är sönder på men bara för att utesluta moderkortet. Ää tänkte jag, jag testar att lägga om kylspastan igen och nu ligger jag runt 30C på desktop, förmodligen så har blocket inte legat imot ihs riktigt, hur de vet jag inte. Det är tredje gånger jag lägger om kylpastan så tycker de är väldigt märkligt.
Max 60c under stresstest, använde mig av intel extreme tuning utility.
Men de andra problemet är att med XMP profilen upplåst så kommer jag inte över 3,98 i clockspeed, och då får jag upp o Tuning programmet EDP limit throttle under stresstest?

Innan jag låste upp XMP kom jag iallafall upp i 4,2 i clock

Känns som de måste bero på en inställning som håller tillbaka Oc`n eller tänkter jag fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

1. Delidda processorn - limmet mellan heatspreadern och cpun gör att kontakten däremellan blir dålig vilket ger dålig värmeöverföringsfömåga = svårt att kyla
2. Kvalitetssäkra din kylare, alternativt köp en luftkylare modell lite saftigare
3. Läs på lite om moderkort och vilka inställningar som är rimliga att gööra i bios. Du kan garanterat få ner tempsen rätt ordentligt med lite undervolting. För hög spänning leder till onödig värmeutveckling.
4. Låt en kunnig vän eller annan tredjepart utföra ovan 3 punkter åt dig
5. Bränn pengar på nya grejer om du är för lat eller ointresserad för att lösa ovan 4 punkter

Ang delid. Läs denna kommentar tex. I princip lika stora resultat på din 4790k som på hans 7700k. #17104899

Gjorde de för ca 1 år sen, köpte verktyg till de. Slutade med att chipet sprack i kanten och heat spreadern rörde sig inte en mm. Tog de vääldigt lugnt och försiktigt ändå men nä de slutade med att jag fick köpa en ny.. och nu spökar denna jippi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

3700x motsvarar på inget sätt en 9900k. i cpu tunga spel som ex farcry skiljer de upp åt 25% när lika ram används. 11-12% långsammare är närmare sanningen i snitt men om de sen motsvarar priset är en annan sak. Skulle säga snart kommande i5-10600k kan bli en jäkla bang for the buck. Hamnar på 2500-2700kr där i5-9600k finns idag

Det du skriver är inte sant i genomsnitt, framförallt inte vid 1440p och högre.
Finns såklart exempel på allt, säkert fall där amd är överlägsen också (csgo har jag för mig?)

Cpu prestanda är solklart i samma klass dock även om båda har sina för och nackdelar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Jag har haft 2 problem som inte hör ihop, har jag upptäckt idag. Jag tänkte testa att byta moderkort idag, jag hade ett likadant som låg som pcie lane 2 är sönder på men bara för att utesluta moderkortet. Ää tänkte jag, jag testar att lägga om kylspastan igen och nu ligger jag runt 30C på desktop, förmodligen så har blocket inte legat imot ihs riktigt, hur de vet jag inte. Det är tredje gånger jag lägger om kylpastan så tycker de är väldigt märkligt.
Max 60c under stresstest, använde mig av intel extreme tuning utility.
Men de andra problemet är att med XMP profilen upplåst så kommer jag inte över 3,98 i clockspeed, och då får jag upp o Tuning programmet EDP limit throttle under stresstest?

Innan jag låste upp XMP kom jag iallafall upp i 4,2 i clock

Känns som de måste bero på en inställning som håller tillbaka Oc`n eller tänkter jag fel

Xmp profiler har väl bara med ramminnet att göra? Det borde inte påverka cpu hastigheten, eller kör du 4ghz på ditt ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det du skriver är inte sant i genomsnitt, framförallt inte vid 1440p och högre.
Finns såklart exempel på allt, säkert fall där amd är överlägsen också (csgo har jag för mig?)

Cpu prestanda är solklart i samma klass dock även om båda har sina för och nackdelar

Skickades från m.sweclockers.com

https://m.sweclockers.com/test/28585-intel-core-i9-10980xe-ca...
🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Xmp profiler har väl bara med ramminnet att göra? Det borde inte påverka cpu hastigheten, eller kör du 4ghz på ditt ram?

Skickades från m.sweclockers.com

Njae men varför klockar den ner när jag kör med xmp undrar jag. I normala fall låg jag runt 4,4 ghz sen 4,2 och nu max 3.98 ghz :/

Permalänk
Medlem

Det är definitivt något lurt med vätskekylningen där, vätskan i min H100 har nog aldrig någonsin legat över 45 grader och då har fläktarna varit HELT avstängda och kördes med en klockad 4690K bara för att testa. Normalt ligger den på 38-39 grader med låga varvtal, så det bör du verkligen undersöka.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

3700x motsvarar på inget sätt en 9900k. i cpu tunga spel som ex farcry skiljer de upp åt 25% när lika ram används. 11-12% långsammare är närmare sanningen i snitt men om de sen motsvarar priset är en annan sak. Skulle säga snart kommande i5-10600k kan bli en jäkla bang for the buck. Hamnar på 2500-2700kr där i5-9600k finns idag

Skrivet av medbor:

Det du skriver är inte sant i genomsnitt, framförallt inte vid 1440p och högre.
Finns såklart exempel på allt, säkert fall där amd är överlägsen också (csgo har jag för mig?)

Cpu prestanda är solklart i samma klass dock även om båda har sina för och nackdelar

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt! Visar hur stor skillnad de är och då kör dom 9900k med pissiga 2666 RAM dessutom. I verkligheten med lika 3200mhz ram är skillnaden än större.
Om medbor visste hur man testar cpu kraft så är det vid låga upplösningar ex 720p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är definitivt något lurt med vätskekylningen där, vätskan i min H100 har nog aldrig någonsin legat över 45 grader och då har fläktarna varit HELT avstängda och kördes med en klockad 4690K bara för att testa. Normalt ligger den på 38-39 grader med låga varvtal, så det bör du verkligen undersöka.

Testade o köra bf5 nu med future frame rendering för att verkligen pusha cpun, inga problems...nu ligger vattnet på ja max 40 typ. Ska testa lite mer och se vad som händer med temps osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Exakt! Visar hur stor skillnad de är och då kör dom 9900k med pissiga 2666 RAM dessutom. I verkligheten med lika 3200mhz ram är skillnaden än större.
Om medbor visste hur man testar cpu kraft så är det vid låga upplösningar ex 720p

Största skillnaden (i 1440p som är upplösningen OP använder, det enda jag pratat om) är i farcry och är 16%, i genomsnitt är skillnaden mycket mindre

Om ni andra seriöst vill köra 720p år 2020, gör det för all del, men för mig spelar sådan ’potentiell framtida prestanda’ inte någon roll idag.

Dels kommer laster/spel kräva andra saker om flera år och dessutom kommer skillnaden mellan dessa då gamla cpuer inte vara relevant eftersom de inte kommer paras med senaste snittets grafikkort av samma anledningar som fått denna trådskapare att vilja uppgradera.

720p testning kan såklart vara en fingervisning men det har gång på gång visat sig inte stämma eftersom schedulers och annat alltid är optimerat för intel först och amds förbättringar har dröjt, se bara återtester av gamla cpuer som gjorts på siten...

Köp intel alla som vill, men försök inte föreslå falska saker. I spel idag på högre upplösningar är dagens cpuer alla snabba nog och skillnaden är i genomsnitt närmast försumbar. Det är därför ’alla’ rekommenderar 3600, framförallt för att ingen idag spelar med ett high-end kort på låga upplösningar eftersom det försämrar upplevelsen på så många andra sätt...

Spel är helt enkelt inte cpu begränsade längre vid de relevanta upplösningarna så länge man har mer än 8 snabba trådar

Jag ber om ursäkt om detta svar låter argt eller så, men jag är trött och det är fredag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så efter att jag fick ner tempen ca 30 C på skrivbordet och låga 60C ingame så har nu tempen, skenat igen. 43_45 C på skrivbordet.
Fick fram en OC på 4,6 på 1,24V innan dess. Så nu har jag reset bios men lika förbannat är tempen hög, kan inte ens köra ett stress test utan bluescreen.
Jag funderar på om jag skulle testa att sätta dit original kylaren, dock så vet jag inte alls vad dem ger för temp så svårt att jämföra.

Eftersom att tempen har sänkt varje gång jag pillat med burken(då har jag ju lagt den på sidan) med sen efter nån dag så höjs tempen igen så kanske de kan vara luft i kylaren?
Borde väl inte kunna vara de på en closed loop
Skulle de vara kylaren så köper jag nog en vanlig

låter de vettigt att gå tillväga så, har ni nåt annat förslag?

Sen ser jag ju i Corsair Link att pumpen och alla fläktar snurrar om de nu inte är fel på programmet :/

Permalänk
Medlem

Lagt datorn på sidan och nu sjönk tempen till blyga 30c på skrivbordet och 64c max under stresstest, ingen OC.

Luft alltså?

Permalänk
Medlem

Efter allt detta strul kanske det kan vara värt att fundera på en annan kylare, eller såklart lägga mer tidnoch energi på felsäkning. Har du använt färsk kylpasta när du monterat om kylaren?

Förfyllda ’all-in-one’ system tappar vatten över tid, så luftbubblor i en fem år gammal sådan är inte alls omöjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Lagt datorn på sidan och nu sjönk tempen till blyga 30c på skrivbordet och 64c max under stresstest, ingen OC.

Luft alltså?

Har du verkligen fått dit fästanordningen till kylaren ordentligt? Det känns som du gör något grundläggande fel vid monteringen, eller så har du slitit ut fästanordningen efter alla försök att få dit den ordentligt?
I vilket fall: få ordning på det här först, innan du börjar lägga på OC igen.
(Byta kylare kan ju vara en lösning, men en ganska dyr sådan... Och frågan är om du egentligen har något fel på nuvarande kylaren eller inte)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Efter allt detta strul kanske det kan vara värt att fundera på en annan kylare, eller såklart lägga mer tidnoch energi på felsäkning. Har du använt färsk kylpasta när du monterat om kylaren?

Förfyllda ’all-in-one’ system tappar vatten över tid, så luftbubblor i en fem år gammal sådan är inte alls omöjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den är färsk, jo den enda gemensa nämaren varje gång jag monterat om kylaren är just att jag lagt chassiet på sidan, och då har luftbubblorn haft möjlighet att vandra till högsta punkten.
Så nu ska jag inte röra nånting och se om tempraturen kommer hålla sig såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du verkligen fått dit fästanordningen till kylaren ordentligt? Det känns som du gör något grundläggande fel vid monteringen, eller så har du slitit ut fästanordningen efter alla försök att få dit den ordentligt?
I vilket fall: få ordning på det här först, innan du börjar lägga på OC igen.
(Byta kylare kan ju vara en lösning, men en ganska dyr sådan... Och frågan är om du egentligen har något fel på nuvarande kylaren eller inte)

Ja den sitter korrekt. Nä den är inte utsliten. Ja jag funderar på en bra luftkylare, lättare att se fel och kyler även om en fläkt lägger av.

Permalänk
Medlem

Byt kylare är mitt tips.
Jag hade en corsair aio tidigare som gjorde att jag hade liknande problem som dig.
Om man la ner burken eller knackade på slangarna så fungerade det ett tag igen innan vattentempen drog iväg tillsammans med cpu tempen.

Köpte en noctua d15 och kommer aldrig gå tillbaka till vatten igen.

Permalänk
Skrivet av Zeraphin:

Byt kylare är mitt tips.
Jag hade en corsair aio tidigare som gjorde att jag hade liknande problem som dig.
Om man la ner burken eller knackade på slangarna så fungerade det ett tag igen innan vattentempen drog iväg tillsammans med cpu tempen.

Köpte en noctua d15 och kommer aldrig gå tillbaka till vatten igen.

Så länge du inte skaffar custom...😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Byt kylare är mitt tips.
Jag hade en corsair aio tidigare som gjorde att jag hade liknande problem som dig.
Om man la ner burken eller knackade på slangarna så fungerade det ett tag igen innan vattentempen drog iväg tillsammans med cpu tempen.

Köpte en noctua d15 och kommer aldrig gå tillbaka till vatten igen.

Ja jag funderar faktiskt att köpa rn noctua 15, men ska låta datorn ligga på sidan ett tag nu och se vad som händer. Ligger de kvar på samma temp så köper jag en.
Som jag förstått har den noctua bra kompatibilitet ifall jag behöver upogradera datorn om nåt år eller två

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Ja jag funderar faktiskt att köpa rn noctua 15, men ska låta datorn ligga på sidan ett tag nu och se vad som händer. Ligger de kvar på samma temp så köper jag en.
Som jag förstått har den noctua bra kompatibilitet ifall jag behöver upogradera datorn om nåt år eller två

Skickades från m.sweclockers.com

Noctua brukar skicka ut monteringskit till nya socklar om man frågar dom snällt

Försök att ha ett hörn på radiatorn högst upp, sedan slangarna lutandes nedåt hela vägen till cpu, då när pumpen startar ska all eventuell luft hamna på de minst kritiska stället (vattenspridaren i radiatorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Noctua brukar skicka ut monteringskit till nya socklar om man frågar dom snällt

Försök att ha ett hörn på radiatorn högst upp, sedan slangarna lutandes nedåt hela vägen till cpu, då när pumpen startar ska all eventuell luft hamna på de minst kritiska stället (vattenspridaren i radiatorn)

Jaha ja de hade ju varit toppen isåfall

Jsg har haft radiatorn toppmonterad men hade höga temps så flyttade till fram så den skulle få frisk luft. Men de hjälpte inte så mycket. Nåt med kylaren spökar ju

Skickades från m.sweclockers.com