AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett stort problem med undervoltning på zen2 är single core boost, den blir rätt hastigt lidande i fråga om prestanda/frekvens och även stabilitet, därför brukar jag inte rekommendera undervoltning om inte brädan övervoltar rätt bra från början. Annars måste man nästan stabilitetstesta på just single core & prestandatesta på SC, multicore boost sker på såpass lägre spänning och frekvens att det fins lite mer marginal som helt enkelt inte fins vid max boost en kärna.

Singel core boost är väl egentligen inte nått jag bryr mig jättemycket om för min användning av datorn (mest bilder och film redigering)
men körde en vända nu med en massa annat öppet så vet inte hur siffran blev i förhållande till en ren testrunda men fick 507 i CB20, och den nyttjade bara 3 kärnor som den alternerade emellan på 4370-4415mhz isch, dock ganska hög volt på 1,350V (SVI TFN) men dä'r ligger den idle med så kan inte tolka det värdet. Skulle gissa att jag kanske tappar 150mhz i single core vilket är klart värt det när man får tillbaka det i multi istället och det är ju där det märks av, i varje fall för mig.

Att testa kärna för kärna verkar jättejobbigt och lite onödigt när den är stabil.

Stor bild med CB20
https://imgur.com/QJmmtSw

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem

Big navi kommer 2020. Dom ska prata mer om zen 3 senare i år.. Känns lite som att zen 3 kommer komma väldigt sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

https://www.youtube.com/watch?v=6gTrhD81jkk

Big navi kommer 2020. Dom ska prata mer om zen 3 senare i år.. Känns lite som att zen 3 kommer komma väldigt sent.

Dom behöver stressa ut uppföljare till 3000-serien direkt eftersom att den presterar såpass bra och speciellt om man ser till pris/prestanda. Släpper Intel en riktig jävla bomb så kanske releasen skyndas på lite dock?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen...

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar diagrammet rätt så har AMD lyckats gått om Intel till slut?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sänker effektuttag/temps rätt mycket på C7H, som resultat blir multi sämre, men single core boostar överlag 25MHz högre. Är nog bra att datorn går svalare, så ok driver ur den aspekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Installern är fortfarande värdelös och misslyckas att packa upp drivrutinerna. Verkar inte vara ensam om att stöta på det problemet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Installern är fortfarande värdelös och misslyckas att packa upp drivrutinerna. Verkar inte vara ensam om att stöta på det problemet.

För mig fungerade det perfekt på första försöket, har kollat versionsnummer I enhetshanteraren och dom stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Sänker effektuttag/temps rätt mycket på C7H, som resultat blir multi sämre, men single core boostar överlag 25MHz högre. Är nog bra att datorn går svalare, så ok driver ur den aspekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller det bara i stock eller även vid PBO+Auto OC? Jag märker ingen skillnad alls mellan denna och förra versionen på mitt CHVII. Men så släpar jag en UEFI-version med. Har läst att det är sämre boost på den nya och då är det inte så intressant för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

För mig fungerade det perfekt på första försöket, har kollat versionsnummer I enhetshanteraren och dom stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, problemet började uppstå för mig vid förra releasen. Ingen drivrutin sedan dess har kunnat installeras. Det kan möjligen ha att göra med min Windows-installation inte ligger på C:\ men det är lite oklart eftersom jag inte ser någon logg över vad som går fel. Den ser ut att ha packat upp alla filerna men misslyckas med att starta själva installationsprogrammet sedan.

EDIT: Jag lyckades installera dem nu. Det verkar som att de specificerat att den ska packa upp filerna till C:\AMD och sedan försöker den exekvera installationen med en path som där de korrekt läst ut systemdisken. Med andra ord packar den upp till C:\AMD och försöker sedan starta installationen från exempelvis W:\AMD (där det inte finns några filer). När jag kopierade över C:\AMD till W:\AMD och körde installationen därifrån fungerade det äntligen.

Baserat på installationsloggen verkar den blanda lite mellan att köra saker från C:\ och W:\ med 25 referenser till C:\ och 5023 referenser till W:\. De har också en ROOTDRIVE-variabel som satts till C:\ och sedan även D:\. Deras installationsskript känns helt enkelt lite trasigt på grund av deras felaktiga antagande att C:\ alltid är systemdisken. Det man frågar sig är ju dock varför de ändrat på detta helt plötsligt när det tidigare fungerade korrekt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Installerade denna i morse och nu går spänningen i taket igen på min 3800x med CH7 precis som vid lansering.

Hade tidigare drivrutin 1.11.22.0454 från november och då låg processorn på 1,09-1,11V vid spelande, daglig surf och filmströmning nu med 2.01.15.2138 så går processorn konstant på 1,42-1,47V, testade att avinstallera nya drivrutinen och återgå till drivaren från november men något som hängde med paketet från den nya drivaren verkar ligga kvar och drar upp spänningen till över 1,4V även med gamla drivaren.

Någon som vet hur man får bort all skit från den nya drivaren så jag kan återgå 100% till den förra, pallar inte med denna höga spänningsmatning som får fläkten på CPU-kylaren att konstant gå bananas och varva upp stup i kvarten?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Installerade denna i morse och nu går spänningen i taket igen på min 3800x med CH7 precis som vid lansering.

Hade tidigare drivrutin 1.11.22.0454 från november och då låg processorn på 1,09-1,11V vid spelande, daglig surf och filmströmning nu med 2.01.15.2138 så går processorn konstant på 1,42-1,47V, testade att avinstallera nya drivrutinen och återgå till drivaren från november men något som hängde med paketet från den nya drivaren verkar ligga kvar och drar upp spänningen till över 1,4V även med gamla drivaren.

Någon som vet hur man får bort all skit från den nya drivaren så jag kan återgå 100% till den förra, pallar inte med denna höga spänningsmatning som får fläkten på CPU-kylaren att konstant gå bananas och varva upp stup i kvarten?

Ökad spänning i sig ger inte ökad värme utan det måste kombineras med ökad strömdensitet för att det skall bli så, så det som förmodligen händer är att processorn boostar bättre med nya drivrutinen. Om du tycker det är en dålig sak kan du alltid köra ECO-mode i Ryzen master, då kommer processorn gå mot ett lägre TDP-mål och inte bli lika varm, men också boosta sämre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det konstiga är att jag ligger på samma frekvenser men har ca 0,3-0,35v högre spänning i spel vilket resulterar i ca 10-15 grader högre temp på cpu med samma fps i spelen

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Nya chipset drivrutiner innehåller även en power-plan som den byter till. Du kanske har kört en annan än Ryzen Balanced som sätts som standard?

Permalänk
Medlem

@maltenizer: har kört ryzen balanced som följer med samtliga chipset drivrutiner, nu måste jag använda windows balanserat på energischema då ryzen balanced drar upp spänningen något för djävulskt. Även när jag rensar den senaste drivrutinen och allt som följer med den och återgår till föregående så är spänningen sjukt mycket högre än tidigare

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Permalänk

Hej!
Just byggt en 3700x med X570 Asus Tuf Gaming Plus.
Vad är normal temp på chipset? Ser i HWinfo att den når 78 grader i Load. Är detta normalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

@maltenizer: gör ingen skillnad, de flesta funktioner från denna skall väl redan vara inbakade i de ny profilerna från windows- och amds energiprofilerna vad jag förstått

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Hej!
Just byggt en 3700x med X570 Asus Tuf Gaming Plus.
Vad är normal temp på chipset? Ser i HWinfo att den når 78 grader i Load. Är detta normalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Min säger 58 och ändras aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Hej!
Just byggt en 3700x med X570 Asus Tuf Gaming Plus.
Vad är normal temp på chipset? Ser i HWinfo att den når 78 grader i Load. Är detta normalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma temps efter en stunds spelande. Dock så värmer min gpu en hel del och jag får lägre temp (70-72 grader) om jag kör aggressivare kurva på gpu.

Under 80 grader är lugnt enligt vad jag fått fram, tror Max är 90-95 grader.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Har samma temps efter en stunds spelande. Dock så värmer min gpu en hel del och jag får lägre temp (70-72 grader) om jag kör aggressivare kurva på gpu.

Under 80 grader är lugnt enligt vad jag fått fram, tror Max är 90-95 grader.

Okej tack! Min GPU täcker rätt stor del av vrm kylningen så är väl säkert därför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Okej tack! Min GPU täcker rätt stor del av vrm kylningen så är väl säkert därför.

Skickades från m.sweclockers.com

Då jag kör vattenkylning på cpu och gpu så är det säkert därför den är lägre då.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågar här istället för att skapa ny tråd:

Min nya dator (B450 Gaming Plus Max, Ryzen 3600) har börjat gå ryckig och segt till och från och såg nu på CPU-Z att NB Frequency och DRAM Frequency på kategorin Memory är på 1066.4 Mhz. Detta är inte rätt va? Minnena är Corsair 2x8 DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance.

Har inte klockat något och inte pillat i BIOS något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Frågar här istället för att skapa ny tråd:

Min nya dator (B450 Gaming Plus Max, Ryzen 3600) har börjar gå ryckig och segt till och från och kollade nu på CPU-Z och det står på kategorin Memory att NB Frequency och DRAM Frequency är på 1066.4 Mhz. Detta är inte rätt va? Minnena är Corsair 2x8 DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance.

Har inte klockat något och inte pillat i BIOS något alls.

In i BIOS och slå på XMP profilen. Just nu går dina minnen i 2133MHz.
Inne i BIOS trycker du F7(advanced). Sen har du en flik i vänstra spalten som heter OC. In där och scrolla ner till Memory & XMP och slå på Profile 1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@makarickiri: Ska kika på det! Men tror du att det kan vara detta som är orsaken till att datorn är ryckig ibland?

Permalänk
Medlem

@Corvidae Det kan vara en av orsakerna. Kommer rycken lite när som eller mest vid spelande och andra tunga sysslor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

@makarickiri: Det sker relativt regelbundna ryckningar i alla miljöer. Ex när man ser på videos så fryser det till knappt en halv sekund men det är relativt sällan. Men där det är mest tydligt är när man stänger ned program, så som webbläsare. Då kan datorn sega ned i 5 - 10 sekunder, fram tills programmet är nedstängt. När man spelat något och sen går tillbaka till windowsmiljö är program segare än vanligt under en period. Ex när man klickar upp en flik i webbläsaren så tar det runt 5 sekunder att "ladda" fliken. Men detta försvinner eventuellt, efter man har använt programmet igen, och sedan kommer det tillbaka om programmet varit passivt ett tag. Det är vanligt att även muspekaren fryser fast under dessa perioder, om det spelar någon roll.

Ett bra exempel är när man klickar upp steam efter att ha varit inaktivt ett tag, så är rutan svart i någon sekund, innan det "aktiveras", men denna frysning sker som sagt inte varje gång. Lite som man måste "väcka" program man inte använt på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

@makarickiri: Det sker relativt regelbundna ryckningar i alla miljöer. Ex när man ser på videos så fryser det till knappt en halv sekund men det är relativt sällan. Men där det är mest tydligt är när man stänger ned program, så som webbläsare. Då kan datorn sega ned i 5 - 10 sekunder, fram tills programmet är nedstängt. När man spelat något och sen går tillbaka till windowsmiljö är program segare än vanligt under en period. Ex när man klickar upp en flik i webbläsaren så tar det runt 5 sekunder att "ladda" fliken. Men detta försvinner eventuellt, efter man har använt programmet igen, och sedan kommer det tillbaka om programmet varit passivt ett tag. Det är vanligt att även muspekaren fryser fast under dessa perioder, om det spelar någon roll.

Ett bra exempel är när man klickar upp steam efter att ha varit inaktivt ett tag, så är rutan svart i någon sekund, innan det "aktiveras", men denna frysning sker som sagt inte varje gång. Lite som man måste "väcka" program man inte använt på ett tag.

Kanske ska kika i event viewer (loggboken) och under administrative events ifall du har något fel så som disk eller annat, det låter som att något är en smula off och det kan vara hårdvara eller mjukvara och det lutar nästan mer åt mjukvara.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::