Koppla 2 högtalare fron Audio pro till äldre Sub

Permalänk
Medlem

Koppla 2 högtalare fron Audio pro till äldre Sub

Hejsan!

Tänkte köpa högtalare med sub
Det är Ace-Bass Cinema Subwoofer från Audio pro

Och två nya högtalare Addon T14 från Audio pro!

Hur funkar dom att para ihop?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av odjur:

Hejsan!

Tänkte köpa högtalare med sub
Det är Ace-Bass Cinema Subwoofer från Audio pro
https://snipboard.io/7j9eLR.jpg

Och två nya högtalare Addon T14 från Audio pro! https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001002110015/ADDONT14BK/audio-pro-addon-t14-aktiv-hoegtalare-2-st-svart.jpg?%24fullsize%24&fbclid=IwAR126_03dJnPMSHCZMjQfdHIPExdpw8MQeTI1tHM8ffg-EYW88VbA3CSHIE

Hur funkar dom att para ihop?

Det kommer att fungera hyfsat, du kan ju däremot inte filtrera bort basen från topparna såvida om du inte har nån ytterliga utrustning med passande filter men inget hindrar ju att du ställer in det så att basmodulen stöttar upp där topparna faller av i frekvens.
Det blir alltså inte optimalt men du kommer åtminstone att kunna få mer nivå på djupbasen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ingen ljudteknisk bakgrund.
Också är Jamo S 606 Bra ståhögtalare.

Jag får allt för ett bra pris, tillsammans 1000 kr.
Bra för filmtittande tänker jag.

Och kanske bättre power än dem jag länka Addon T14 Addon T14 Prisjakt

Jag är lite kluven vad jag vill ha egentligen. Addon T14 kanske räcker, och så är dom inte så himla tunga att bära (3kg) tillsammnans mot ståhögtalarna som väger 25kg styck. Så behöver jag inte så mycket bas heller.

Har mitt ljudkort ens ingångar för att koppla in ståhögtalare, eller behöver man en reciever och de?
ae-5 creative

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk

Du behöver en förstärkare för att driva högtalarna från datorn. Hemmabio receiver eller annan förstärkare med tillräckligt antal kanaler borde funka.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Basen ser ju ut att ha inbyggd förstärkare, ingen aning om styrka eller kvalitet dock. Det borde gå att köra direkt från ljudkortet till basen, sedan till golvhögtalarna.

Ingen aning om hur ljudet blir av en sådan koppling men du borde få ljud i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Basen ser ju ut att ha inbyggd förstärkare, ingen aning om styrka eller kvalitet dock. Det borde gå att köra direkt från ljudkortet till basen, sedan till golvhögtalarna.

Ingen aning om hur ljudet blir av en sådan koppling men du borde få ljud i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Basen har ingen förstärkare som kan driva topparna, det är oerhört ovanligt om det ens existerar bland hifiprylar att baslådan innehåller nått annat än elektroniken som är specifik för basen.
Ska man ansluta nått direkt till ett ljudkort behöver man aktiva högtalare annars får man koppla ljudkortet till en förstärkare som driver högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag såg bara speaker out, måste missat något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Jag såg bara speaker out, måste missat något

Skickades från m.sweclockers.com

Ja raden med ingångar under. Basen kan ta insignal med högtalarnivå och man kan koppla vidare till topparna om man vill använda basen som en "kopplingsdplint" för det kan tex förenkla kabeldragningen men då matar man basen från högtalarutgången på förstärkaren som kopplas vidare så att den driver topparna.
Det är som sagt väldigt sällsynt att ha elektronik för nått ann än basen inbyggt i basmodulen på annat än väldigt billiga system.
Basen är i många avseenden en otroligt dålig plats att ha elektroniken för den inte bara vibrerar väldigt mycket utan innehåller även stora magneter och kan bli rejält varm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.