Permalänk
Medlem

Problem med RAM

köpte https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3455758 men de är inte stabila på fabriksinställningarna, vet inte om det är moderkortet eller ram minnet där problemet är.

Mitt moderkort har en profil för minnet men när jag väljer den profilen så sätts spänningen för ramet på 1.2V istället för rekommenderade 1.35, problem kvarstår dock även om jag manuellt sätter spänningen till 1.35 (0.785 för dram termination voltage).

Permalänk
Medlem

Du glömde o nämna vilket moderkort du har!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nollställa bios, men kan också vara så att just dina stickor inte fungerar bra med ditt moderkort/processor

Ramhastighet är inte så viktigt om man inte vill ha prestanda på integrerad grafik idag så några hundra megahertz ger liten skillnad i de allra flesta typer av belastning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle nollställa bios, men kan också vara så att just dina stickor inte fungerar bra med ditt moderkort/processor

Ramhastighet är inte så viktigt om man inte vill ha prestanda på integrerad grafik idag så några hundra megahertz ger liten skillnad i de allra flesta typer av belastning

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt moderkort (gigabyte x570 aorus pro) hade en profil som jag valde.

Det märkliga är att nu när jag höjde spänningen så försvann stabilitetsproblemen men prestandan blev katastrofalt dålig, ändrade inget annat än spänningarna.

Permalänk
Medlem

Minnenas QVL listar ditt moderkort, så G.SKILL borde ha fått kombinationen att fungera på 3200 MT/s. Har du senaste BIOS (F11)? Om du inte får det att fungera med uppdaterat BIOS så tycker jag du ska kontakta G.SKILL och fråga varför det inte fungerar i "rätt" hastighet.

Det är för övrigt minnena som håller profilen om hur de ska köras, inte moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det är ingen liten prestandaförlust det rör sig om, droppar ner till 25fps från 70fps i darksiders ii när jag har prestandaproblem.

Prestandaproblemen försvinner när jag ändrar minnesmultiplen från 32, fick det stabilt med multipel 34 men det är oklart om minnerna nu går i 3400mhz eller 2133mhz.

Permalänk
Medlem

@KAD: ja jag har senaste bios (F11) behöver lista ut om det är moderkortet eller ram-minnerna som strular för mig.

Permalänk
Medlem

En sticka i taget, testa båda kanalerna (totalt 4 kombinationer)?

Permalänk
Medlem

@KAD: tog ut ena stickan, blev ingen förändring, samma prestanda.

Kan det vara så att jag installerade stickorna fel? satte dem i de två platserna längst ifrån processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

@KAD: tog ut ena stickan, blev ingen förändring, samma prestanda.

Kan det vara så att jag installerade stickorna fel? satte dem i de två platserna längst ifrån processorn.

Där har du troligen en orsak.

Från manualen:

" For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_A2 and DDR4_B2 sockets "

Du behöver mao flytta en av dom. Sitter dom längst bort från processorn, så blir det B1 och B2.

Permalänk
Medlem

Recommended för darksiders 2 är över 10 år gamla datorer, jag tror jag missar något här...

2133 minnen fanns väl inte ens när det spelet släpptes

Integrerad grafik borde räcka till set spelet idag, ska knappast spela roll med ramminnes multiplier?

Radeon 7970 ska ge över 200fps i det spelet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Där har du troligen en orsak.

Från manualen:

" For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_A2 and DDR4_B2 sockets "

Du behöver mao flytta en av dom. Sitter dom längst bort från processorn, så blir det B1 och B2.

Nu har jag i B2 och A1, blev lite bättre prestanda, blir att flytta ena stickan till B2.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problemet att jag nu måste sätta minnesmultiplen till 36 för att få bra ram prestanda (annars faller jag ner till 2133mhz)

Problemet är att de inte blir stabila vid 3600mhz, får fel i prime95 även när jag höjer spänningen (har testat upp till 1.66v)

Permalänk
Medlem

Edit: verkar funka nu när jag sätter allt på "auto" så standard XMP profil funkar utmärkt nu, vet inte om det är lönt mödan att försöka klocka till 3600mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Edit: verkar funka nu när jag sätter allt på "auto" så standard XMP profil funkar utmärkt nu, vet inte om det är lönt mödan att försöka klocka till 3600mhz.

Nästa gång bör du kolla att minnenas timing (latens) stämmer så du börjar från rätt ställe. Du verka ha missat det när du satte minnenas spänningen till rekommenderade 1.35v mm. Troligen blev sånt rätt nu med auto, XMP mm.