Sälja högtalare+sub, pris och råd

Permalänk
Medlem

Sälja högtalare+sub, pris och råd

Ska sälja ett par Dynavoice Definition DF-6 golvhögtalare, en Dynavoice Definition DC-5 centerhögtalare och en Argon BASS12 subwoofer
Hur mycket borde jag kunna sälja dessa för?
Och hur ska jag gå till väga? Säljer aldrig grejer så har ingen erfarenhet. Att köparen kommer och hämtar upp är ett måste

Edit: Och vad skulle vara ett pris rättvist för båda utifall grannen jag känner eventuellt skulle köpa grejerna?

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Hur länge har du haft dem? Finns kvitto? Garanti? ytskick samt element ok?

Räknade lite rea-priser och ser att om man köpte allt på BF så skulle det kosta 10000 styvt.

jag skulle nog betala 3-5000 beroende på ålder och skick.

Permalänk
Medlem

Sålde precis ett liknande paket men Dali Concept för 3000.
Nypriserna ser ut att vara rätt liknande men gissar att dina inte är lika gamla så kanske kan få lite mer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Beg hifi kan du annonsera här https://hifitorget.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

@MarcusHuddinge: Hur länge har du haft dem? Finns kvitto? Garanti? ytskick samt element ok?

Räknade lite rea-priser och ser att om man köpte allt på BF så skulle det kosta 10000 styvt.

jag skulle nog betala 3-5000 beroende på ålder och skick.

Subwoofern finns med i min köphistorik på hifiklubben
Högtalarna köpte jag direkt genom BRL's kundservice på messenger. Han skickade direktlänkar till Klarna istället för att jag beställde genom hemsidan. Kan antagligen fixa fram kvitto eller köpbevis även på högtalarna om jag nu absolut måste det
Ingen aning om hur det står till med garanti.
Funktionellt är alla tre produkterna i perfekt skick. Uteseendemässigt en väldigt svag repa i färgen ovanpå en av DF-6orna, annars inga skavanker jag är medveten om.
Alla tre produkterna är inköpta nya från butik cirka ett och ett halvt år sedan

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Ok!

Jag skulle nog lägga ut dem för 4-4500 sen vara beredd att pruta 500Sek vid sälj.

Folk som köper högtalare begagnat är sällan beredda att betala så mycket, det är något jag noterat efter mina försök att sälja på hifitorget och blocket.

Senast sålde jag ett 5.2 system som innehöll 5.0 med dynavoice m-65, 2x audio pro ace bass 8" och ett VSX-923. La ut det för 5k men slutade att jag sålde det för 4k då alla bud jag fick höll sig i regionen 3-4k.

Permalänk
Medlem

Att hifi tappar värde så sjukt snabbt är något jag alltid har förundrats över. Värdeminskning brukar ju ske antingen pga slitage, som bilar. Eller så är det för att tekniken går framåt och idag kan du köpa motsvarande prestanda billigare, som t.ex en PC. För Hifi känns det som varken eller stämmer. Högtalare som spelade bra för 10 år sedan spelar ju precis lika bra idag, och kostade de 20k förr så kommer motsvarande "ljud" kosta 20k idag också, eller kanske tom 25k pga inflation. Allt tappar ju lite i värde för att man inte är första ägaren. Plockade upp ett par 10 år gamla "Bäst i test" audiopro när jag flyttade hemifrån, kostade 300kr. Motsvarande nya hade jag fått pytsa säkert 7-10kkr för.

(Sorry TS, svarar inte på din fråga)

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Jag håller med dig till fullo... Har också förundrats över att Hifi tappar värde nästintill snabbare än vad datorer gör.
Prestanda blir inte sämre med tiden, slitage är nästan noll då saker och ting inte flyttas på samt att nya produkter inte nödvändigtvis är bättre.

Recievers är dock en annan sak där det innoveras hela tiden. Men utöver det så finns ingen logisk förklaring till 60-70% värdeminskning efter ett par år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrisism8:

Att hifi tappar värde så sjukt snabbt är något jag alltid har förundrats över. Värdeminskning brukar ju ske antingen pga slitage, som bilar. Eller så är det för att tekniken går framåt och idag kan du köpa motsvarande prestanda billigare, som t.ex en PC. För Hifi känns det som varken eller stämmer. Högtalare som spelade bra för 10 år sedan spelar ju precis lika bra idag, och kostade de 20k förr så kommer motsvarande "ljud" kosta 20k idag också, eller kanske tom 25k pga inflation. Allt tappar ju lite i värde för att man inte är första ägaren. Plockade upp ett par 10 år gamla "Bäst i test" audiopro när jag flyttade hemifrån, kostade 300kr. Motsvarande nya hade jag fått pytsa säkert 7-10kkr för.

(Sorry TS, svarar inte på din fråga)

Bra hifi sjunker mycket långsamt om ens något i värde men det finns en hel del obra hifi och saker som kallas hifi men som främst säljer på finesser än ljudkvalitet typ hembioprylar och sånt sjunker som en sten för att det var överprissatt från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.