EU-domstolen vill stoppa massövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man minska problemet med våldsbrott är det främst fler poliser och strängare straff som krävs. Kameraövervakning kan förvisso göra en del nytta men det är ingen lösning. Det skulle behövas uppskattningsvis 10-20ggr fler poliser och att man slutar dalta med brottslingar.

Nej. Tvärtom. Hårdare-tag-ismen är ett av Sveriges största problem. Det har aldrig fungerat och kommer aldrig att funka. Problemen med våldsbrott HAR minskat i decennier så. Vi har inte för få poliser. Vi har för många poliser som gör helt fel saker. Precis som i skolan när en lärare tvingas spendera 80% av sin tid med administrativa uppgifter och liknande.

Det vi ser nu med gäng och liknande - ett skiftat våld där vanliga människor längre inte riskerar att råka illa ut på samma sätt som för 30 år sen: det löser vi genom något evidensbaserat - låt inte dem ha monopol på narkotika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, väldigt säkert. I Sverige har polisen våldtagits samtidigt som vi haft stor invandring från länder där den starkes rätt är ett nödvändigt recept för överlevnad, med andra och tredje generationen som utan konsekvenser kunnat ta efter det exemplet. Polisen har förlorat våldsmonopolet, tappar kontrollen, och resten av rättsväsendet förlåter allt.

Resultatet är skenande brottslighet och allt grövre våld.

Nej?

Skrivet av DasIch:

Hur tänker du vi ska vi ska få bukt med brottsligheten när polisen har bristande våldskapital, inte är närvarande där det begås brott och brottslingar som lagförs endast får en smäll på fingrarna? Och ska vi acceptera att vissa brott inte ens utreds ordentligt?

Jag tycker inte att vi ska basera diskussionen på sådant som bara existerar i en Sverigedemokrats hjärna. Det blir liksom bättre om vi håller oss till verkligheten.

Skrivet av DasIch:

Det funkar liksom inte att ha ett samhälle där polisen är maktlös och brott inte får konsekvenser. Sverige är ett bra exempel på detta. Oavsett hur hårt det blundas för problemen, och oavsett hur mycket man refererar till forskning som rör Australien

Nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp. Jag röstade nej till EU, och det har jag inte ångrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har redan massa fall där polisen helt enkelt inte har resurserna att göra en ordentlig utredning trotts att bevis finns.

Därav tycker jag det är bättre att oroa sig över vår inhemska politiska korruption som får välfärdssystemet att läcka pengar som ett såll först, sen kan man ta tag i det här när det finns finansiering säkrad.

Mer konkret i frågan om övervakning:
Räcker att bilden är lite oskarp, belysningen lite dålig, och att förövaren har en mask för ansiktet så kan det vara svårt att styrka vem det är utan ytterligare bevis. Om du ser en mörk figur, man av medellängd, med maskerat ansikte som kastar en brinnande flaska genom en bilruta nattetid har du inte mycket att gå på mer än att du har ett exakt klockslag för dådet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, väldigt säkert. I Sverige har polisen våldtagits samtidigt som vi haft stor invandring från länder där den starkes rätt är ett nödvändigt recept för överlevnad, med andra och tredje generationen som utan konsekvenser kunnat ta efter det exemplet. Polisen har förlorat våldsmonopolet, tappar kontrollen, och resten av rättsväsendet förlåter allt.

Resultatet är skenande brottslighet och allt grövre våld.

Om det handlar om ekonomiska klyftor, hur förklarar du att vissa fattiga delstater i USA har förhållandevis låg brottslighet?

Hur tänker du vi ska vi ska få bukt med brottsligheten när polisen har bristande våldskapital, inte är närvarande där det begås brott och brottslingar som lagförs endast får en smäll på fingrarna? Och ska vi acceptera att vissa brott inte ens utreds ordentligt?

Det funkar liksom inte att ha ett samhälle där polisen är maktlös och brott inte får konsekvenser. Sverige är ett bra exempel på detta. Oavsett hur hårt det blundas för problemen, och oavsett hur mycket man refererar till forskning som rör Australien

Du läste inte källorna antar jag. Summering: Det är inte klart att fler poliser minskar våldsbrott. Fler poliser verkar minska mindre brott som t.ex. inbrott, men på ett samhällsekonomiskt plan så är det inte säkert att kostnaden för de extra poliserna väger upp värdet förlorat i inbrotten de löser/förhindrar.

Den andra poängen är att ojämlikhet i inkomst/kapital skapar slitningar i samhället. Jag behöver inte förklara enskilda samhällen då det alltid kommer finnas avvikande data. Om du ändå vill ha ett försök till förklaring, med utgångspunkt från det jag tidigare skrivit, så föreslår jag att anledning till att "vissa fattiga delstater i USA har förhållandevis låg brottslighet" kanske helt enkelt beror på att den upplevda ojämlikheten i dessa fattiga delstater är lägre än i vissa rika delstater. D.v.s. alla som du ser när du går ut är ungefär lika fattiga.

Poliser är bra och absolut nödvändigt i ett samhälle. Dock är de en behandling av symptom inte av källan till problemen och det finns en form av "diminishing returns".

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Ford Prefect:

Så med dubblad polisstyrka skulle tjuveri mer eller mindre upphöra.
Då skulle vi slippa larm på huset, dyra försäkringar och otryggheten av att bli rånad i gettot.

Jag tycker det låter ganska bra.

Det låter bra. Det man måste ställa det mot är hur mycket det kostar samhället att dubbla polisstyrkan. Det finns en punkt där de uppklarade fallens värde understiger de extra polisernas kostnad.

Var denna kostnad för samhället bör ligga är omöjligt att säga. För den som blivit rånad på väg till jobbet så ligger den givetvis sjukt mycket högre än för en som bor i ett lyxområde där enda transportmedlet är bil med egen chaufför.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag förstår hur du tänker men faktum är att det bor en del bra människor i dessa områden också. Bra människor som flytt från skit och elände, och hamnat i Sveriges avlopp. De förtjänar bättre än att bli inlåsta med smutsen.

Vad vi behöver göra är att rulla in i dessa områden som sovjetiska tanks i Berlin, för att parafrasera polischef Jale i Uppsala.

Fler kängor på marken och inte vika en millimeter innan områdena är under kontroll.

Håller med 100%.

Det var en skämtsam kommentar (även om man kanske inte alltid skall skämta om allt) för ett upplägg till en retorisk poäng till att även om jag förstår och sympatiserar med myndigheter som vill ha massövervakning, och massadatainsamling om allt och alla (kontinuerligt, utan åklagares godkännande), är att även i det fallet så kommer detta att drabba många helt vanliga oskyldiga människor.

Därför tycker jag det är positivt när nu EU, eller andra myndigheter/politiska organ, funderar på hur vi kan balansera allmänintresset att upprätthålla lag och ordning, med allmänintresset att vanliga människor ändå skall få ha ett visst privatliv som inte utan vidare monitoreras och samlas in data ifrån "på spekulation" eller bara för "bra att kanske ha för framtiden". Dvs. inte utan ett specifikt beslut från åklagare (eller liknande företrädare) i de fallen som de kan motivera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

"personliga integritet ska värderas högre än verktyg för massövervakning av säkerhetsskäl"

Bara så att jag är med nu, det är fortfarande helt okey med massövervakning av "reklamintäktsskäl"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Det låter bra. Det man måste ställa det mot är hur mycket det kostar samhället att dubbla polisstyrkan. Det finns en punkt där de uppklarade fallens värde understiger de extra polisernas kostnad.

Var denna kostnad för samhället bör ligga är omöjligt att säga. För den som blivit rånad på väg till jobbet så ligger den givetvis sjukt mycket högre än för en som bor i ett lyxområde där enda transportmedlet är bil med egen chaufför.

Blir det nödvändigtvis väldigt dyrt mot slutet? I takt med att färre tjuvligor härjar borde det ju vara enklare att hålla koll på de som finns kvar.

Jag tänker även att det kan finnas andra positiva synergier när man städar samhället från bus. En ökad trygghet borde leda till ett öppnare och mer förlåtande samhällsklimat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Du läste inte källorna antar jag. Summering: Det är inte klart att fler poliser minskar våldsbrott. Fler poliser verkar minska mindre brott som t.ex. inbrott, men på ett samhällsekonomiskt plan så är det inte säkert att kostnaden för de extra poliserna väger upp värdet förlorat i inbrotten de löser/förhindrar.

Den andra poängen är att ojämlikhet i inkomst/kapital skapar slitningar i samhället. Jag behöver inte förklara enskilda samhällen då det alltid kommer finnas avvikande data. Om du ändå vill ha ett försök till förklaring, med utgångspunkt från det jag tidigare skrivit, så föreslår jag att anledning till att "vissa fattiga delstater i USA har förhållandevis låg brottslighet" kanske helt enkelt beror på att den upplevda ojämlikheten i dessa fattiga delstater är lägre än i vissa rika delstater. D.v.s. alla som du ser när du går ut är ungefär lika fattiga.

Poliser är bra och absolut nödvändigt i ett samhälle. Dock är de en behandling av symptom inte av källan till problemen och det finns en form av "diminishing returns".

Jo, jag läste länkarna. En studie där man tittar på utfallet av 7% fler poliser i Sydney är knappast relevant för Sverige och de problem vi har här.

Att det hittats en statistisk korrelation mellan upplevd otrygghet och något sorts jämställdhetsindex säger ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Blir det nödvändigtvis väldigt dyrt mot slutet? I takt med att färre tjuvligor härjar borde det ju vara enklare att hålla koll på de som finns kvar.

Jag tänker även att det kan finnas andra positiva synergier när man städar samhället från bus. En ökad trygghet borde leda till ett öppnare och mer förlåtande samhällsklimat.

Inte så brottslighet fungerar. Ifall du får bort ett gäng ifrån någon plats kommer ett annat gäng fylla dess plats, eftersom en efterfrågan skapas. Så har det i alla fall fungerat med brottslighet (speciellt organiserat) sedan.. Ja, för alltid. Så ifall flera poliser skulle "lösa problemet" betyder det att du _alltid_ måste ha detta antal poliser för att brotten ej ska uppstå.

I sådana fall skulle det nog vara mer effektivt att slåss mot roten till brotten, vilket i majoriteten utav fallen bevisligen är socioekonomiska anledningar.

Tryggheten uppnås nog inte heller utav större polismakt eller mer övervakning, det har ju traditionellt sett haft motsatta effekten. Såvida nu inte folk tycker Kina eller Algeriet har extremt trevlig trygghet för sin befolkning.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Blir det nödvändigtvis väldigt dyrt mot slutet? I takt med att färre tjuvligor härjar borde det ju vara enklare att hålla koll på de som finns kvar.

Jag tänker även att det kan finnas andra positiva synergier när man städar samhället från bus. En ökad trygghet borde leda till ett öppnare och mer förlåtande samhällsklimat.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det blir enklare att hålla koll på tjuvligor i takt med att antalet poliser ökar så borde relativa kostnaden för polisen bli ännu högre, inte lägre. Det är precis det som är poängen.

Sedan håller jag med om resonemanget att ett samhälle med färre inbrott/rån också bör ha färre våldsbrott. Tyvärr verkar inte statistiken peka på det. Denna typ av statistik är så klart svår att dra växlar på men det är bättre än när folk använder sin egen magkänsla.

Skrivet av DasIch:

Jo, jag läste länkarna. En studie där man tittar på utfallet av 7% fler poliser i Sydney är knappast relevant för Sverige och de problem vi har här.

Att det hittats en statistisk korrelation mellan upplevd otrygghet och något sorts jämställdhetsindex säger ingenting.

Varför skulle det knappast vara relevant för Sverige? Är det geografisk olikhet du tänker på? Ekonomiskt så är Sverige och Australien väldigt lika. Sverige BNP/capita: $53 442, Australien BNP/capita: $53 800

Att du inte litar på källorna är ok, det är upp till var och en att tolka dessa, t.ex. att de endast handlade om en korrelation mellan upplevd otrygghet och jämställdhetsindex.

Får jag välja mellan källorna och vad någon random person påstår på ett forum så...

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Varför skulle det knappast vara relevant för Sverige? Är det geografisk olikhet du tänker på? Ekonomiskt så är Sverige och Australien väldigt lika. Sverige BNP/capita: $53 442, Australien BNP/capita: $53 800

Att du inte litar på källorna är ok, det är upp till var och en att tolka dessa, t.ex. att de endast handlade om en korrelation mellan upplevd otrygghet och jämställdhetsindex.

Får jag välja mellan källorna och vad någon random person påstår på ett forum så...

Har Sydney haft samma problem med kraftigt minskad polisnärvaro, bristande resurser till att utreda och lagföra brott, områden där polisen tappat kontrollen och en kraftigt ökad befolkning från krigshärjade länder med helt annan kultur? Knappast. Undersökningen säger inget mer än att en 7% ökning av polisen bi Sydney gav ett visst resultat. Den är alltså helt irrelevant.

Jag kan lova att jag har bättre koll på polisens arbete och problemen de dras med än någon annan här, oavsett hur många undersökningar från Sydney det refereras till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Inte så brottslighet fungerar. Ifall du får bort ett gäng ifrån någon plats kommer ett annat gäng fylla dess plats, eftersom en efterfrågan skapas. Så har det i alla fall fungerat med brottslighet (speciellt organiserat) sedan.. Ja, för alltid. Så ifall flera poliser skulle "lösa problemet" betyder det att du _alltid_ måste ha detta antal poliser för att brotten ej ska uppstå.

I sådana fall skulle det nog vara mer effektivt att slåss mot roten till brotten, vilket i majoriteten utav fallen bevisligen är socioekonomiska anledningar.

Tryggheten uppnås nog inte heller utav större polismakt eller mer övervakning, det har ju traditionellt sett haft motsatta effekten. Såvida nu inte folk tycker Kina eller Algeriet har extremt trevlig trygghet för sin befolkning.

Det där är bara verklighetsfrånvänt. Vill man se att hårdare tag och fler poliser fungerar är det bara titta på New York.
Om du nu inte tror på den lösningen, hur få poliser tror du vi kan ha? Officiella siffror ger att antal poliser i innerstan har halverats senaste åren. En siffra som garanterat är friserad för att se snygg ut (myndigheten påstår att det är 500 poliser i tjänst men du ska vara glad om det ens är hälften av det, mer troligt runt 1/3). Listor på hur många som faktiskt jobbat under en viss period är sekretessbelagda, för att polisen och kammarrätten tycker det vore pinsamt om informationen läckte ut (jag har för övrigt vänner inom polisen som fört egen statistik, så jo... jag har hyfsad koll).
Jämför man med hela EU ligger Sverige i botten över antalet poliser, och så vitt jag vet säger inte siffrorna något om hur de är fördelade. Sverige har dessutom haft Europas största invandring sett till capita.

Läget är sådant att polisen går på knäna, de har inte resurser att utreda och i flera områden har de ingen kontroll. De kriminella är fler och tyngre beväpnade. De har svårt att ens åka in i vissa områden. Men du tycker alltså att vi inte behöver fler poliser? Varför ens ha poliser över huvud taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

I sådana fall skulle det nog vara mer effektivt att slåss mot roten till brotten, vilket i majoriteten utav fallen bevisligen är socioekonomiska anledningar.

Vad innebär begreppet "socioekonomiska anledningar" när du använder dig av det?

Väldigt otydligt och oklart för mig (för att inte säga att jag nästan upplever det som rätt flummigt).

Finns det någon tydlig korrelation mellan grova brott, som tex. antalet mord eller våldtäkter, och "socioekonomiska anledningar" (vad nu det definieras som enligt dig)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

@Rollese:
På den gamla goda tiden när staten inte hade en kamera i röven på alla och deras mormor så va de ju hel kallebalik, alla vet ju att brott minskar med mera övervakning av farbror staten och inte när folk lever bättre liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Nej. Tvärtom. Hårdare-tag-ismen är ett av Sveriges största problem. Det har aldrig fungerat och kommer aldrig att funka. Problemen med våldsbrott HAR minskat i decennier så. Vi har inte för få poliser. Vi har för många poliser som gör helt fel saker. Precis som i skolan när en lärare tvingas spendera 80% av sin tid med administrativa uppgifter och liknande.

Det vi ser nu med gäng och liknande - ett skiftat våld där vanliga människor längre inte riskerar att råka illa ut på samma sätt som för 30 år sen: det löser vi genom något evidensbaserat - låt inte dem ha monopol på narkotika.

Det funkade skitbra i New York och den svenska modellen funkar bevisligen helt uselt. Att det finns massor av poliser som jobbar med fel saker beror på "New Public Management" och liknande dåraktiga idéer, samt en myndighet som blivit direkt våldtagen av sin ledning.

Skrivet av phedd:

Jag tycker inte att vi ska basera diskussionen på sådant som bara existerar i en Sverigedemokrats hjärna. Det blir liksom bättre om vi håller oss till verkligheten.

Jag baserar det jag skriver på från erfarenhet av myndighetssamverkan, planering av insatser mot grov organiserad brottslighet, vänner inom polisen från Uppsala i norr till Södertälje i söder, bekanta inom Säpo... Det är en del av mitt jobb att veta hur samhällets baksida ser ut. Du verkar dock inte ha annat än den vanliga tramsretoriken att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag menar bara att jag inte tror att det här är brott som löses med mer övervakning, utan med hederligt och intensivt polisarbete.

Vad är hederligt polisarbete egentligen? Någon gång i tiden hade polisen inte tillgång till DNA-analyser.

Då: "Åhh, här är blod. Det är antagligen från gärningsmannen! Fan vad äckligt, kan någon moppa här eller?".
Nu: "Nu kan vi binda gärningsmannen till brottsplatsen".

Men teknik kan polisens arbete bli mer effektivt. Jag är helt för övervakning när det gäller kameror, men inte övervakning när det gäller kommunikation. Frågan är kanske hur länge inspelningen skall sparas innan den raderas, om den inte flaggas som potentiellt intressant.

Oftast så rekar brottslingar villor innan de ska göra inbrott där. Om det ser ut som de som bor där är iväg på semester eller liknande. Verisure (har jag för mig att det var), har byggt ett system som med hjälp av maskininlärning ska kunna flagga ifall det verkar vara något sådant som är på g.

Jag tror att maskininlärning för analys av inspelat material kan vara något givande. Det kanske t.o.m skulle kunna signalera när ett brott begås och kunna följa de misstänka. Men där har vi antagligen gått över gränsen och hamnat i 1984.

Jag vet inte var gränsen går för vad som är vettigt. Ska man samla in alla människors DNA t.ex för att det skulle underlätta när man letar gärningsmän? Ska man använda ML och sätta upp kameror överallt?

Jag tycker att vi skall kunna använda teknik för att förebygga brottslighet. Det verkar inte riktigt fungera som det är just nu. Det blir bara värre och värre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad innebär begreppet "socioekonomiska anledningar" när du använder dig av det?

Väldigt otydligt och oklart för mig (för att inte säga att jag nästan upplever det som rätt flummigt).

Finns det någon tydlig korrelation mellan grova brott, som tex. antalet mord eller våldtäkter, och "socioekonomiska anledningar" (vad nu det definieras som enligt dig)?

Det finns ett samband men sambandet är inte så stort som vissa skulle vilja så att det skulle gå att bortförklara alla problem i förorterna med det.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag förstår hur du tänker men faktum är att det bor en del bra människor i dessa områden också. Bra människor som flytt från skit och elände, och hamnat i Sveriges avlopp. De förtjänar bättre än att bli inlåsta med smutsen.

Vad vi behöver göra är att rulla in i dessa områden som sovjetiska tanks i Berlin, för att parafrasera polischef Jale i Uppsala.

Fler kängor på marken och inte vika en millimeter innan områdena är under kontroll.

Du vet väl att din jämförelse säger emot din poäng eller hur? Bara mellan 1945 och 1959 så var nationen nära att kollapsa inte en gång utan två. Under samma tid så urholkades nationen fullständigt på akademiker och bidragande element till utveckling av landet. Staten stagnerade helt enkelt.

Skrivet av DasIch:

Vill man minska problemet med våldsbrott är det främst fler poliser och strängare straff som krävs. Kameraövervakning kan förvisso göra en del nytta men det är ingen lösning. Det skulle behövas uppskattningsvis 10-20ggr fler poliser och att man slutar dalta med brottslingar.

Det finns ofantliga mängder av studier som bevisar att strängare straff bara är kontraproduktivt. Istället för att göra samhället säkrare så sitter folk inne längre och oftare. Vilket bara är en enorm kostnad för samhället utan någon som helst positiv effekt.

https://www.bbc.com/future/article/20180514-do-long-prison-se...
https://www.economist.com/democracy-in-america/2017/11/07/loc...

Det finns studier som även pekar på att de enda brott som faktiskt går ned är små brott som inbrott. Våldsbrott som mord och sexuella brott som våldtäkt visar ingen effekt i huvud taget.

https://www.theguardian.com/law/2012/jul/07/longer-prison-sen...

https://eu.tennessean.com/story/news/politics/2015/10/19/expe...

Skrivet av DasIch:

Jo, jag läste länkarna. En studie där man tittar på utfallet av 7% fler poliser i Sydney är knappast relevant för Sverige och de problem vi har här.

Att det hittats en statistisk korrelation mellan upplevd otrygghet och något sorts jämställdhetsindex säger ingenting.

Samtidigt ska man inte ta "upplevt otrygghet" som i sig ett belägg för att samhället har blivit otryggt. Det betyder bara att folk, för en eller annan anledning, inte är trygga i samhället. En stark bidragande orsak är det faktum att media och deras katastrofrubriker kan nå även Agda och Arne ute i obyggden på ett sätt de inte kunnat tidigare. Media har ett väldigt stort inflytande på medborgare. Långt utöver vad folk tror.

Skrivet av DasIch:

Det där är bara verklighetsfrånvänt. Vill man se att hårdare tag och fler poliser fungerar är det bara titta på New York.
Om du nu inte tror på den lösningen, hur få poliser tror du vi kan ha? Officiella siffror ger att antal poliser i innerstan har halverats senaste åren. En siffra som garanterat är friserad för att se snygg ut (myndigheten påstår att det är 500 poliser i tjänst men du ska vara glad om det ens är hälften av det, mer troligt runt 1/3). Listor på hur många som faktiskt jobbat under en viss period är sekretessbelagda, för att polisen och kammarrätten tycker det vore pinsamt om informationen läckte ut (jag har för övrigt vänner inom polisen som fört egen statistik, så jo... jag har hyfsad koll).
Jämför man med hela EU ligger Sverige i botten över antalet poliser, och så vitt jag vet säger inte siffrorna något om hur de är fördelade. Sverige har dessutom haft Europas största invandring sett till capita.

Läget är sådant att polisen går på knäna, de har inte resurser att utreda och i flera områden har de ingen kontroll. De kriminella är fler och tyngre beväpnade. De har svårt att ens åka in i vissa områden. Men du tycker alltså att vi inte behöver fler poliser? Varför ens ha poliser över huvud taget?

Nej. Sverige har inte haft den största invandringen i Europa sett till Capita. Det har Tyskland (6,6 per tusen innevånare gentemot Sveriges 4). Källa: FN.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_net_migrat...

Att du har polare inom polisen är bara ett värdelöst argument rakt igenom. För det ger dig dels. inte insikt i vad som sker utanför just det distrikt de är aktiva inom.. om ens det och dels. så har inte man insikt i vad som sker inom polisväsendet bara för att man är polis. Det är ett klassiskt fall av anekdotisk bevisföring.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det finns studier som även pekar på att de enda brott som faktiskt går ned är små brott som inbrott. Våldsbrott som mord och sexuella brott som våldtäkt visar ingen effekt i huvud taget.

Om det hjälper mot inbrott och mindre tunga brott så är det ju bra. Då kan man köra vidare på det där.

Vad ska man göra åt de som utför våldsbrotten då? Vad är en fungerande lösning där?

Skrivet av Xinpei:

Samtidigt ska man inte ta "upplevt otrygghet" som i sig ett belägg för att samhället har blivit otryggt. Det betyder bara att folk, för en eller annan anledning, inte är trygga i samhället. En stark bidragande orsak är det faktum att media och deras katastrofrubriker kan nå även Agda och Arne ute i obyggden på ett sätt de inte kunnat tidigare. Media har ett väldigt stort inflytande på medborgare. Långt utöver vad folk tror.

Media rapporterar det som händer. Om det sker 100 bombningar på ett år så kan man rapportera om 100 bombningar. Sker det bara en så kan man ju bara rapportera om en.

Menar du att det är medias fel att folk är otrygga eller är det åverkarnas fel? Du kanske vill att de ska tona ned språket, men de har ju alltid haft ett sådant språk. Det har alltid varit sensationella rubriker för att lösnummer ska säljas. Och om det alltid varit sensationella rubriker och folk är mindre trygga nu så måste det vara en annan variabel som har ändrats i ekvationen.

Skrivet av Xinpei:

Att du har polare inom polisen är bara ett värdelöst argument rakt igenom. För det ger dig dels. inte insikt i vad som sker utanför just det distrikt de är aktiva inom.. om ens det och dels. så har inte man insikt i vad som sker inom polisväsendet bara för att man är polis. Det är ett klassiskt fall av anekdotisk bevisföring.

Jag har vänner inom polisen och det ger en en insikt i deras nya utmaning som finns nu. Det jag hör gör mig orolig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om det hjälper mot inbrott och mindre tunga brott så är det ju bra. Då kan man köra vidare på det där.

Vad ska man göra åt de som utför våldsbrotten då? Vad är en fungerande lösning där?

Media rapporterar det som händer. Om det sker 100 bombningar på ett år så kan man rapportera om 100 bombningar. Sker det bara en så kan man ju bara rapportera om en.

Menar du att det är medias fel att folk är otrygga eller är det åverkarnas fel? Du kanske vill att de ska tona ned språket, men de har ju alltid haft ett sådant språk. Det har alltid varit sensationella rubriker för att lösnummer ska säljas. Och om det alltid varit sensationella rubriker och folk är mindre trygga nu så måste det vara en annan variabel som har ändrats i ekvationen.

Jag har vänner inom polisen och det ger en en insikt i deras nya utmaning som finns nu. Det jag hör gör mig orolig.

På din första fråga. Jag vet inte... jag vet bara att grövre brott inte sjunker pga. hårdare straff. Vilket är lite orsaken till debatten.

Visst ska man rapportera om 100 bombningar men det var inte diskussionen utan det är den skräck som media lever med som är problemet. Exempel är ju hur man hela tiden vill prata om "Våldsvåg" så fort någon misshandlas eller mördas. Vilket bara sprider skräck. Inte heller menade jag att media är de enda skurkarna utan de är bara en av de större. Media tar inget ansvar i huvud taget men samtidigt försöker måla upp sig som "moraliska kämpar". Vilket är kontraproduktivt. Min poäng i helt enkelt att ökad oroskänsla inte är belägg för att den ska vara osäkert i samhället. Det betyder bara att folk är oroliga. För olika orsaker.

Och ännu en gång. Att du känner någon inom polisen betyder inte att de eller du vet vad du pratar om. Jag har polare inom brandkår, polis och vård.. inte har jag någon insikt vad som sker utanför deras egna erfarenheter.. vilket i sin tur är väldigt begränsade i det stora hela.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

@Rollese:
På den gamla goda tiden när staten inte hade en kamera i röven på alla och deras mormor så va de ju hel kallebalik, alla vet ju att brott minskar med mera övervakning av farbror staten och inte när folk lever bättre liv.

Det finns exempel på misshandel som har varit under kameraövervakning.
Men när filen visades under tingsförhandlingen så ansåg man att filmen visade en misshandel men de visste inte vad som skedde mellan varje bild i filmen. Den finns även upplagd på youtube.
Den har bra bildkvalitet så man kan känna igen alla personer och är på ca 30 - 60 fps.
Problemet är att det var polisen som misshandlade och det kan inte tingsrätten döma för så de blev frikända.

Vi har t.ex. haft fall då polis skjutit vilt omkring sig under ett bankrån. Där blev polisen åtalad och fälld i tingsrätten men det överklagades till hovrätten och då blev polisen frikänd.
Så polis, även om det går att visa vad de gjort blir nästan undantagslöst inte åtalade oavsett vad de gjort, gäller även vid dödsfall (de har ökat betydligt och är runt 5 - 10 ggr fler än för ca 10 år sen om de inte har ökat mer på senare år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, det var inte helt på allvar skall jag erkänna (även om problemet i sig är högst allvarligt och verkligt).

Tänkte på en film jag på runt skiftet 70/80-talet där man gjorde så med en mur runt New York (som på den tiden led av att brottsligheten var stor och problematisk).

Lika lite tycker jag att det är okej med massövervakning av allt och alla, med motivationen och syftet att komma åt vissa problem och brottslighet (även om också de är högst verkliga).

New York kom till rätta med brottsligheten genom att införa nolltolerans! Något för EU att ta efter!

Permalänk
Skrivet av abki:

Det finns exempel på misshandel som har varit under kameraövervakning.
Men när filen visades under tingsförhandlingen så ansåg man att filmen visade en misshandel men de visste inte vad som skedde mellan varje bild i filmen. Den finns även upplagd på youtube.
Den har bra bildkvalitet så man kan känna igen alla personer och är på ca 30 - 60 fps.
Problemet är att det var polisen som misshandlade och det kan inte tingsrätten döma för så de blev frikända.

Vi har t.ex. haft fall då polis skjutit vilt omkring sig under ett bankrån. Där blev polisen åtalad och fälld i tingsrätten men det överklagades till hovrätten och då blev polisen frikänd.
Så polis, även om det går att visa vad de gjort blir nästan undantagslöst inte åtalade oavsett vad de gjort, gäller även vid dödsfall (de har ökat betydligt och är runt 5 - 10 ggr fler än för ca 10 år sen om de inte har ökat mer på senare år)

Vad har det med min kommentar att göra, vi spenderar onödigt mycket miljarder på polis och övervakning i Sverige redan. Problemet i Sverige är inte resurser eller övervakning utan hur jobbet görs.

Kan tillägga att polisen i Sverige är riktiga grisar som gnäller jävligt mycket och vill alldrig ta ansvar för de problem de skapar. Men men, de får ma väll inte säga i det här landet om högerns gulle grisar som kan både döda,våldta och misshandlad samt stjäla ifrån medborgare utan straff som du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Vad har det med min kommentar att göra, vi spenderar onödigt mycket miljarder på polis och övervakning i Sverige redan. Problemet i Sverige är inte resurser eller övervakning utan hur jobbet görs.

Kan tillägga att polisen i Sverige är riktiga grisar som gnäller jävligt mycket och vill alldrig ta ansvar för de problem de skapar. Men men, de får ma väll inte säga i det här landet om högerns gulle grisar som kan både döda,våldta och misshandlad samt stjäla ifrån medborgare utan straff som du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl som i alla yrken , du får vad du betalar för , det är inte dom mest kvalificerade som blir kvar , säger inte att alla är underkvalificerade men... , antagningskraven har dessutom sänkts på sistone...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

@mr_sQuinty:

Det är inte så stora intelektuella krav, om organisera byråkratin så polis yrket är att vara polis. Skaffa utbildning för det byråkratiska, det är den riktiga moderniseringen. Vi har en 60 tals struktur ifrån Palmes tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

New York kom till rätta med brottsligheten genom att införa nolltolerans! Något för EU att ta efter!

Nolltolerans mot vad? Brott? Inte för att vilja spräcka din bubbla men nolltolerans mot brott finns i stort sett i varenda land med ett fungerande juridiskt system så som Sverige.

Skrivet av BritishTeaparty:

@mr_sQuinty:

Det är inte så stora intelektuella krav, om organisera byråkratin så polis yrket är att vara polis. Skaffa utbildning för det byråkratiska, det är den riktiga moderniseringen. Vi har en 60 tals struktur ifrån Palmes tid.

Intressant påstående. Så du vill att påstå att det inte behövs byråkratiska utbildningar inom polisyrket? Så polischefer ska alltså inte vara utbildade poliser?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

@Xinpei:
Andan av det ja skrev va något mer tydligt att skilja mer på polis yrkets praktiska och dess byråkratiska komponent, och det va ganska tydligt att det byråkratiska arbetet va det som poliser till vardags gör och inte enstaka chefer. Men men, försök missförstå mig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

@Xinpei:
Andan av det ja skrev va något mer tydligt att skilja mer på polis yrkets praktiska och dess byråkratiska komponent, och det va ganska tydligt att det byråkratiska arbetet va det som poliser till vardags gör och inte enstaka chefer. Men men, försök missförstå mig bättre.

Om man inte vill bli missförstådd så borde man vara så tydlig som möjligt. Så istället för att skylla på att jag missförstår dig så kanske du borde vara mer klar vad du menar?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Inte så brottslighet fungerar. Ifall du får bort ett gäng ifrån någon plats kommer ett annat gäng fylla dess plats, eftersom en efterfrågan skapas. Så har det i alla fall fungerat med brottslighet (speciellt organiserat) sedan.. Ja, för alltid. Så ifall flera poliser skulle "lösa problemet" betyder det att du _alltid_ måste ha detta antal poliser för att brotten ej ska uppstå.

I sådana fall skulle det nog vara mer effektivt att slåss mot roten till brotten, vilket i majoriteten utav fallen bevisligen är socioekonomiska anledningar.

Tryggheten uppnås nog inte heller utav större polismakt eller mer övervakning, det har ju traditionellt sett haft motsatta effekten. Såvida nu inte folk tycker Kina eller Algeriet har extremt trevlig trygghet för sin befolkning.

Kriminalitet finns eftersom det är enklare att ta saker än att arbeta för dem.

Vissa människor ser det som enda rimliga vägen till rikedom.
Vilket antagligen förstärks av ett "vi och/mot dom"-tänk blandat med att kriminella tillåts flasha sina rikedommar i sociekonomiskt utsatta områden.

Men jag tycker inte att man ska blanda ihop att en skjuten gängledare blir utbytt av sin löjtnant, eller att ett gäng tar över ett område efter ett krig med någon inneboende efterfrågan på brott.

Trygghet upplevs då man inte upplever sig utsatt eller riskera att bli utsatt för exempelvis brott.
Vilket bland annat en stark ordningsmakt skulle kunna bidra till.

De flesta känner sig tryggare när polisen syns.
Jag tycker inte att någon massövervakning av hela landet bör ske. Men att vi behöver en starkare polismakt som består av fler individer i huvudsak ute bland folket, samt att de får tillgång till bättre verktyg och generellt mer resurser.

Skrivet av Ford Prefect:

Om det blir enklare att hålla koll på tjuvligor i takt med att antalet poliser ökar så borde relativa kostnaden för polisen bli ännu högre, inte lägre. Det är precis det som är poängen.

Sedan håller jag med om resonemanget att ett samhälle med färre inbrott/rån också bör ha färre våldsbrott. Tyvärr verkar inte statistiken peka på det. Denna typ av statistik är så klart svår att dra växlar på men det är bättre än när folk använder sin egen magkänsla.

Om fler poliser är ute på stan borde de kunna förhindra fler (vålds)brott. Åtminstone minska hur allvarliga brotten blir genom att bryta upp bråken.
På samma vis som poliser vid våra akutmottagningar antagligen borde bidra till ett bättre arbetsklimat för annan blåljuspersonal.

Jag tänker att bråkstakarna inte nödvändigtvis bara skulle gå någon annan stans och mucka gräl, men kanske är det just det dom skulle....