Går inte överklocka cpu efter bios uppdatering

Permalänk
Medlem

Går inte överklocka cpu efter bios uppdatering

Var tvungen köra bios uppdatering för installera GTX 980.

Förut i bios kunde bara dra upp från 34 till 42 (4.2 Ghz) utan nåt extra lull lull.

Cpu: I5 3570K
Mobo: MSI Z77MA-S01
kylning: Corsior H80i

efter bios uppdatering om gör samma sak i windows pendlar hastigehen mellan 3-4-3.8 GHz har stängt av EIST.

Nåt jag missat?

Har lyckats nu att den kör 40 ratio dock så händer nåt den använder speed step och autoklockar den till 4.8 så nu pendlar den mellan 4.0-4.8 i windows

hur stänger man av speed stepen?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Inte riktigt säker på varför du vill stänga av speedstep, men det torde vara under CPU-features.
C1E support, Intel C-State, och Package C State limit, tror jag är relevanta. Jag hade låtit dem vara i fred, så klockar CPU'n ner sig när du inte behöver prestandan, och klockar upp sig när du ber den arbeta. Jag hade inte avaktiverat EIST i heller...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

det är turbon jag vill stänga av.. nu auto turbar den cpun till 5 ghz och tempen stiger lätt 80 c om spelar ex dying light. om håller 4.2-4.4 så är tempen under 60 c

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Intel Turbo Boost enable / disable hittar du på samma ställe som EIST...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kika om du fick bot på dit problem? Jag har haft ett liknande problem i någon månad nu utan några framgånger. När jag försöker klocka min intel 2700k så händer inget. T ex sätter jag den på 42 så ligger den på 35 (om turbo är av) och 39 (om jag låter den vara på). Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Har klockat denna cpu vid flera tillfällen tidigare utan några som helst problem, men de värden jag skriver in reagerar inte datorn på.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Tänkte bara kika om du fick bot på dit problem? Jag har haft ett liknande problem i någon månad nu utan några framgånger. När jag försöker klocka min intel 2700k så händer inget. T ex sätter jag den på 42 så ligger den på 35 (om turbo är av) och 39 (om jag låter den vara på). Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Har klockat denna cpu vid flera tillfällen tidigare utan några som helst problem, men de värden jag skriver in reagerar inte datorn på.

Bumpar paj men har samma problem, har ratio på 42 vilket (skall) betyda 4.2Ghz men proppen går bara upp i 3.8GHz, förstår inte vad som är problemet och det träliga är att det märks att den går 400MHz slöare i vissa krävande program jag kör också.

Som för TS skedde detta efter BIOS/UEFI uppdatering.

Men varför slöa ner processorn när den utan tvek faktiskt klarar 4.2GHz?

Är det någon som vet varför detta sker/har skett?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Bumpar paj men har samma problem, har ratio på 42 vilket (skall) betyda 4.2Ghz men proppen går bara upp i 3.8GHz, förstår inte vad som är problemet och det träliga är att det märks att den går 400MHz slöare i vissa krävande program jag kör också.

Som för TS skedde detta efter BIOS/UEFI uppdatering.

Men varför slöa ner processorn när den utan tvek faktiskt klarar 4.2GHz?

Är det någon som vet varför detta sker/har skett?

/Lifooz

Det är inte helt ovanligt att man får problem efter biosuppdatering till gammal hårdvara.

Jag fick samma problem med mitt MSI Z68-GD55 när jag ville få stöd till ett nytt grafikkort. Mitt tips är att googla på problemet på deras officiella forum då vissa biosversioner (beta tex) funkar bättre än andra.

Fick labba en hel del med inställningarna och jämföra med hur andra fick det att fungera så gick det till slut igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Det är inte helt ovanligt att man får problem efter biosuppdatering till gammal hårdvara.

Jag fick samma problem med mitt MSI Z68-GD55 när jag ville få stöd till ett nytt grafikkort. Mitt tips är att googla på problemet på deras officiella forum då vissa biosversioner (beta tex) funkar bättre än andra.

Fick labba en hel del med inställningarna och jämföra med hur andra fick det att fungera så gick det till slut igen.

Skall absolut spana vidare i problemet.
Ja själv har jag Asrock P67 Pro 3, och med gammelmans-bios så trycker den upp proppen i 4.2GHz men sedan när jag installerade senaste beta-bioset så hände detta, 3.8GHz trots att ratio står på 42 vilket betyder 4.2GHz.

Det är helt klart skumt, men som sagt, jag skall spana vidare när jag känner för det och se om jag kan hitta någon bot på problemet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!