EVGA använder nedskalad Geforce RTX 2080-krets till billiga RTX 2060 KO

Permalänk
Melding Plague

EVGA använder nedskalad Geforce RTX 2080-krets till billiga RTX 2060 KO

Under CES 2020 presenterade EVGA prispressat RTX 2060, men avslöjade inte knepen för att nå prispunkten. Nu levererar Techpowerup svaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Måste vara de sämsta kretsarna de binnat bort?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ursäkta men förstår inte hur svaret på frågan hur de kunde prispressa den var genom att stoppa i en dyrare krets? Nog för att det troligtvis är riktigt dåliga bins men det framgår ju inte någonstans.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

@Shrudder: Verkar vara en kombination av att nyttja "trasiga" kretsar och kyllösning från 1660.

Permalänk
Medlem

Låter som ett framtida bioshack kan vara något, trubblet blir väl att 2070 Super har mer minne som måste trollas bort. Tvivlar på att dom har stängt av cuda's och andra enheter på hårdvarunivå på ett såpass "billigt" kort. Rätt så rejält hopp mellan 2070 super ned till 2060 på samma kärna. Men då måste man i det minsta byta kylarlösning om nu ens kretskortet håller för mer guffe.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det spännande nu är att 5600xt sägs få ca 7900 poäng i time spy medans 2060 ligger runt 7500. Sen sure år 3dmark men ska ändå bli intressant och se om AMD kan lyckas hantera även nvidia 2060 =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Ursäkta men förstår inte hur svaret på frågan hur de kunde prispressa den var genom att stoppa i en dyrare krets? Nog för att det troligtvis är riktigt dåliga bins men det framgår ju inte någonstans.

Som du själv skrev, är väll som precis alla andra, dom chips som inte klarar deras krav för 2080 blir 2070, klarar dom i sin tur inte deras krav för 2070 så har dom slängts eller lagts på en hylla nånstans, nu blir dom till dessa kort i den mån det går =p

Samma sak gjorde amd med vega, 7XXX 6XXX osv, vissa fall med laser eller som den gamla goda tiden när man bara bytte bios och fick mer eller mindre ett kort som va en modell högre! =p

Sen är frågan om dom gör detta nu med mjukvara eller bokstavligen skär bort dom defekta delarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Other cost-cutting measures includes a simpler heatsink, 4 phase VRM and only 3 display output." / /u/Nekrosmas på Reddit.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

"nytt BIOS"
Suck. Stockholmare.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

"nytt BIOS"
Suck. Stockholmare.......

?

Permalänk
Medlem

@Leoms: förklara dig gärna ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Måste vara de sämsta kretsarna de binnat bort?

Skrivet av Shrudder:

Ursäkta men förstår inte hur svaret på frågan hur de kunde prispressa den var genom att stoppa i en dyrare krets? Nog för att det troligtvis är riktigt dåliga bins men det framgår ju inte någonstans.

Ja, det handlar högst troligt om "trasiga" kretsar som de kanske fått billigare av Nvidia då de inte möter kraven för någon av korten kretsen är "tänkt" för, och det är väl bra att de kan använda dem till något istället för att de ska slängas

Skall bli intressant att se om det kommer "fulBIOS" till dessa som låser upp fler delar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Leoms: förklara dig gärna ?

Typiskt stockholmare att behöva förklaringar.

Skrivet av Ozzed:

Ja, det handlar högst troligt om "trasiga" kretsar som de kanske fått billigare av Nvidia då de inte möter kraven för någon av korten kretsen är "tänkt" för, och det är väl bra att de kan använda dem till något istället för att de ska slängas

Skall bli intressant att se om det kommer "fulBIOS" till dessa som låser upp fler delar.

Jag undrar hur de fungerar. Om de låser upp alla cuda, etc, så låser de även upp de söndriga. Fast de kanske bara är söndriga på det sättet att de inte kan hålla högre frekvens i stället för att vara obrukbara. Isf är det ju inga problem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Förstod jag detta korrekt: EVGA använder sig av 2080-GPUer i sina nya 2060-kort?
Om så är fallet blir jag imponerad av de marginaler Nvidia måste ha....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Förstod jag detta korrekt: EVGA använder sig av 2080-GPUer i sina nya 2060-kort?
Om så är fallet blir jag imponerad av de marginaler Nvidia måste ha....

Måste man ha bra marginaler för att använda de lägst binnade funktionsdugliga kretsarna som annars skulle blivit kasserade eller hyllvärmare?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@kelthar: bor där förvisso men är inte Sthlmare för det.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@kelthar: bor där förvisso men är inte Sthlmare för det.

Notera min smiley!

Tror inte att någon förstod vad han försökte antyda förutom han själv...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Förstod jag detta korrekt: EVGA använder sig av 2080-GPUer i sina nya 2060-kort?
Om så är fallet blir jag imponerad av de marginaler Nvidia måste ha....

Nej det handlar ju inte om marginaler i det här fallet. Låt oss säga att Nvidia gör 1000 gpuer, men 200 blir för dåliga för att kunna bli 2070s eller 2080s. Kostnaden för dessa "chip" som skrotas läggs helt enkelt på de som blev bra. Så de 800 fungerande bär hela kostnaden för de 1000 som tillverkades.

För Nvidia så är de 200 dåliga/trasiga redan "betalda" och tekniskt sett så är de gratis. Så allt som de kan få betalt för dessa är ren och skär vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Typiskt stockholmare att behöva förklaringar.

Jag undrar hur de fungerar. Om de låser upp alla cuda, etc, så låser de även upp de söndriga. Fast de kanske bara är söndriga på det sättet att de inte kan hålla högre frekvens i stället för att vara obrukbara. Isf är det ju inga problem.

Kan också vara så att de klarar de högre frekvenserna men med en för Nvidia icke godkänd strömförbrukning.

Sen kan det ju också vara så att kretsarna är hårdvarulåsta genom att de helt enkelt "bränt bort" delar, som var fallet med t, ex 1070, och då går de ju inte låsa upp alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@kelthar: nej jag såg den lustiga är att jag kommer från Höllviken så om du antytt på något hade du skjutit dig själv i foten

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esseboy:

Måste vara de sämsta kretsarna de binnat bort?

Det, eller så "vaskar" Nvidia lite TU-104 kretsar bara för att visa att man kan

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@kelthar: nej jag såg den lustiga är att jag kommer från Höllviken så om du antytt på något hade du skjutit dig själv i foten

Jävla bonde, Limhamn är där man ska komma från ... Fast jag flyttade till Hököpinge som du vet var det ligger antagligen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Ursäkta men förstår inte hur svaret på frågan hur de kunde prispressa den var genom att stoppa i en dyrare krets? Nog för att det troligtvis är riktigt dåliga bins men det framgår ju inte någonstans.

Kanske för att Nvidia har mjölkat rejält marknaden med sin Turning...? Och att kretsarna inte är så "dyra" som de vill påskina....

Här är lite angående RTX3000 serien och vad Nvidia borde göra men antagligen försöker fortsätta mjölka istället...
https://www.youtube.com/watch?v=zunrvlKwqS0

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Detta är inte nytt, Nvidia har aldrig gjort så. Det finns OEM-varianter av 1060 som är en svårt nerskuren GP104 (dvs 1080), och det finns 960 som är kapade GM204 (dvs 980). Det finns exempel på detta ända tillbaka till Fermi-generationen. Det som är nytt är att en tillverkare marknadsför att det är det de gör.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan också vara så att de klarar de högre frekvenserna men med en för Nvidia icke godkänd strömförbrukning.
Sen kan det ju också vara så att kretsarna är hårdvarulåsta genom att de helt enkelt "bränt bort" delar, ...

Med tanke på hur stort chipet är lär det bli ganska många som har en defekt eller två.

  • Ingen defekt och bra prestanda: RTX 2080 (Super)

  • Defekt med bra prestanda: RTX 2070 (Super)

  • Undermålig prestanda, med eller utan defekt: RTX 2060 KO

Permalänk
Medlem

Jag tror att Nvidia har ett stort överskott av dessa kretsa därav denna förändring. Som alla vet så är 3000 serien snart på G. Så för att minska sina lager så låter Nvidia vissa partners använda ”fel krets” till 2060.

Som jag ser det så är detta den enda logiska förklaringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Är nvidias prissänkning permanent eller tillfällig?
Har läst att vissa misstänker att den är tillfälligt för att påverka RX5600XT recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Förstod jag detta korrekt: EVGA använder sig av 2080-GPUer i sina nya 2060-kort?
Om så är fallet blir jag imponerad av de marginaler Nvidia måste ha....

Kasta bort något som är trasigt vs. sälja istället skapligt billigt. Vad är så svårt att förstå?

Permalänk
Medlem

Kanske det går att flasha ett moddat bios för att låsa upp lite extra prestanda? Minns att jag gjorde det på 6950 back in the day.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:
Skrivet av ibland:

@Leoms: förklara dig gärna ?

Kommer här med ett förklaring.

Nytt lägehet
Nytt försäkring
Nyttstädat
Nytt BIOS