Permalänk

Stationär dator i förråd?

Hoppas det blir placerat i rätt forum.

håller på att itta på en sak, ska kanske flytta, och i det nya är det begränsat med plats att ha min media server ståendes på ett bra ställe utan att den är i vägen.

till radhuset så finns det ett lätt isolerat förråd, och min tanke var att kanske placera den där?
då den bara har en och en nätverkskabel in så behöver jag inte mycket, utan bara att den står i ett hörn och surrar.
men vet inte hur den kommer klara det, förrådet är lätt isolerat, men är inte det bästa jobbet såg det ut som.

skulle en dator klara sig genom allt? eller ska man bygga någon liten garderob där ute för att ha allt i på något sätt?

tanken är att ha en frostvakt där så det inte kryper under nollan utan ligger kring en 10 grader eller så under vintern.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Är den inte vattenkyld så borde temperaturen inte vara något problem.
Fukt och kondens kan vara problem så kanske en luftavfuktare borde till om inte datorn är påslagen jämt.

Permalänk
Medlem

Ingen expertis om ämnet, men av det jag förstått från tidigare liknande trådar så är det precis som Irre säger fukt och kondens som är problemet. Det betyder ju inte att din dator kommer gå kaputt direkt, men beroende på förhållande kommer det gissningsvis påverka livslängden.

Permalänk
Medlem

Är den på hela tiden så kommer den avfukta sig skälv via sin egen värmeutveckling, dessutom skulle allt mögla i förrådet om det var så fuktigt

Ett isolerat förråd ska inte vara något problem, men hårddiskar gillar inte att det blir för kallt har jag för mig, så det beror lite på vad datorn ska innehålla

Är det dåligt isolerat kan man fundera på damm och andra yttre påverkan, är det för bra isolerat (tätt) kan det istället bli väldigt varmt där inne...

Tror inte du behöver vara så orolig, men jag skulle inte lämna det som den enda backuppen på mina familjefoton heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Datorn är en media server, som kommer vara på 24/7, datorn i sig är en äldre fujitsu kontorsdator, luftkyld, med ett externt Raid kabinett till.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Jag tror som sagt att det inte är några problem så länge det är tätt mot regn, snö, vind och smuts

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Frågar här istället för att göra en ny tråd.

Är lite i samma sits som TS. Ska flytta till ett helt nybyggt kedjehus i höst och håller på att luska ut var jag ska ha min filserver. Har två garderober/förvaringsrum inne i huset men finns varken el eller nätverk i dessa. Har ett isolerat förråd som jag förstår ska ha el iaf så funderar på om det kan vara en vettig lösning.

Detta är som sagt nybyggt så tror att isoleringen med mera är bra så undrar mest huruvida t.ex ett par blöta räfsor, fotbollar och varför inte cykel kan påverka fukt och annat kul? Är det lugnt så länge det är isolerat så det inte är en konstant hög fukthalt?

Vet inte om det är aktuellt iom att jag tror inte att det kommer finnas nätverk-uttag och vet inte om man vill börja borra i fasadväggar på nybyggt hus. ^^

Permalänk
Medlem

Jag har min i garaget, så får jag lite värme där också. Streamar bara ändå från datorn till Nvidia Shield så allt som krävs är ethernet.