Google och Microsoft oense om reglering av artificiell intelligens

Permalänk
Melding Plague

Google och Microsoft oense om reglering av artificiell intelligens

I samband med EU:s förslag om reglering av ansiktsigenkänning tar teknikjättar ställning, där Google och Microsoft står på olika sidor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hela biten om att "separera familjer" är ett oerhört långsökt svepskäl. För att man är emot insamling av människors rörelse i allmänt rum! Riktigt absurdt och bisarrt!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl om det ska bli molntjänster av skiten det blir farligt, att ha allt lokalt och inte dela data med spionföretagen är den goda grenen av utvecklingen men att låta nått amerikanskt spionföretag lagra analysera och sälja data till högstbjudande missbrukare är ingen rolig utveckling.
Intressant att MS ger som exempel att hitta försvunna barn men säga sig vara mot massövervakning för hur skulle det gå till i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är första gången på ganska länge som Google är vettigare än Microsoft, i min mening. Lite förvånande faktiskt, jag hade väntat mig tvärtom.

Microsofts "but but ... think of the children" går jag inte på, det är ett extremt ansträngt exempel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Blir alltid så skeptisk när stora företag uttalar sig kring eventuella breda förbud och tillfälliga stop. Finns mycket god PR att inhämta genom att ställa sig på "rätt" sida. Tillfälliga stopp är ju också ett ypperligt tillfälle att slipa på en tjänst som kanske konkurrenten har närmre till släpp med och troligtvis annars hade vunnit marknadsandelar innan de själva hunnit släppa.

Men det kan ju också vara en god företagskultur som skiner igenom....eller?

Permalänk
Medlem

Sett även ur integritetssynpunkt om datan läcker så står jag definitivt bakom en reglering av det hela, marknadsdrivna lösningar är alldeles för ofta byggda under premissen fort och fel där sådant som säkerhet får stryka på foten för snabba lanseringar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag litar på Microsoft över Google alla dagar i veckan...men kluven i denna frågan.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Sjusovarn

Håller med föregående talare, var tvärsäker på att rollerna var omkastade. Microsoft svara på exakt samma sätt som NSA/CIA/FBI när det kommer till övervakning och inskränkning av den personliga integriteten, de använder extrema fall och edge cases som inträffar otroligt sällan för att försvara dagligt bruk och övervakning av befolkningen. På samma sätt som de försvarar övervakning på att fånga "terrorister" när 99.99% av alla gånger man fångat/upptäckt dessa har varit genom tips från personer och inte genom chatter etc.

Permalänk
Medlem

Att kalla detta för Microsoft vs Google känns helt galet, detta är två människor som uttrycker sin åsikt och båda vädjar om att mer information ska tas fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsoft sysslar med mer telemetri och grävande än folk tror. Är inte förvånad att de tar den här ståndpunkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: Googles/Alphabets VD och Microsofts juridiska chef får ändå anses vara ganska officiella talespersoner för företagen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: absolut så, men känns mer som ett spontant svar på en intervjufråga än ett officiellt ställningstagande, sen har media vridit det till denna rubrik för att få klick. Tror att de båda är för teknikens användning och tror google mer vill styra regleringen att vara så liten som möjligt dom med (att något ska regleras kan betyda väldigt mycket)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev lite förvånad att det var Google som var för reglering. Att vara mot en reglering bara för att man hitta försvunna barn är lite väl krystat. Snart dyker det väl upp en familj som fått tillbaks sitt barn med hjälp av Microsofts igenkänningsalgoritmer och som sedan används som skäl till att inte reglera.

Permalänk
Avstängd

"I’m really reluctant to say let’s stop people from using technology in a way that will reunite families when it can help them do it."

Spyr

Permalänk
Medlem

Skiljer deras åsikter så mycket? Jag tolkar uttalandena som att båda är för regleringar inom detta område men Microsofts Brad Smith utvecklar det lite mera och vill ha mer genomtänkta och anpassade regleringar.
EU verkar vilja förbjuda detta helt medans Google och Microsoft vill ha det reglerat och det tycker jag är en stor skillnad.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Angående uttalandet från MS läser jag basically - "om vi spårar vart alla är 24/7 så kan vi hitta folk" - no shit nej tack.

Vill inte att alla personer som besöker alla offentliga platser ska sparas i en tracking databas bara för att kanske hitta en eller två personer som rymt hemmifrån frivilligt; Om barnen i fråga vart kidnappade skulle de knappast dyka upp på övervakningskameran i ett random shoppingcenter för att handla en kaffe på Pressbyrån. Känns som att utnyttja familjernas känslor och ge falsk hopp för eget syfte.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Reglera något är inte att begränsa något nödvändigtvis. Lagar och regler kan skrivas på många sätt och båda vill vrida dessa så långt det kan för egen vinning. Alla förstår att någon regel kommer komma, de vill vara med och se till att det inte bromsar deras egen vinning så långt som möjligt. De vill spåra oss (android gjorde det förr med wifi nät i närheten, nu blir det kameror så alla i publika rummet ska gå att följa (allt för din egen säkerhet, motverka brott och så vidare).

Det eu vill är raka motsatsen, förbjud och testa först, tillåt sedan i begränsad omfattning. Känns rimligt enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Användningen av ansiktsigenkänning nämns specifikt som ett område som i kombination med AI kan användas för att exempelvis låta ideella organisationer hitta försvunna barn.

Think of the children!!!!

Permalänk
Medlem

Tror man redan idag har A.I som ansiktsscannar alla sociala tjänster som t.ex FB och Instagram men även genom videos på t.ex YT.
Om FB med deras ansiktsigenkänning kan scanna av mig och alla mina vänner även om det är rätt dålig kvalité på dem så lär Ryssland och Kina som vi inte har någon insyn alls hos ha tekniken.
Vet inte direkt var jag står i frågan. Men en sak är säker, all form av A.I måste regleras men på olika sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller på EU Här. Tror det är bättre att ta en paus. För då har de 5 år på sig att designa lagar med skalpell istället för köttyxa. Men att låta grisarna springa iväg till grannen under tiden är väl inget bra alternativ. Vad händer när grannen under tiden bestämmer sig för att para grisar med katter när ingen ser på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Användningen av ansiktsigenkänning nämns specifikt som ett område som i kombination med AI kan användas för att exempelvis låta ideella organisationer hitta försvunna barn.

hujja! det där låter hemskt. En service som är så pass tillgänglig att ideella kan använda den är ju i princip tillgänglig för alla, och skulle användas för att spåra meningsmotståndare av ,,tja,, alla. tex, Turkiet kan använda den för att spåra gulan anhängare, Kina kan spåra kritiker, personer med skyddad identitet kan spåras, etc etc.

Frågan är väl egentligen här.. vem har "god" nytta av att kunna spåra människor på detta vis?
Om barn är försvunna så är det ju en sak för polisen att hantera, inte ideella organisationer. (elaka ex, tex kan ju lika gärna använda det till att hitta personer med skyddad identitet.) Finns det någon god nytta med detta så är det ju ett verktyg för polisen att använda, inte allmänheten.

Det farliga här är ju at om tekniken byggs ut så blir det svårt att kontrollera vem som har tillgång till den. Visst säkerhetspolisen måste ju ha tillgång, men eftersom de flesta säkerhetstjänster samarbetar och delar information så kan det mycket väl innebära att tex, Turkiet kan använda det till att spåra meningsmotståndare. Och Kina som exempel, kan ju hacka eller infiltrera för att få tillgång. Det skulle bli näst intill omöjligt att skydda informationen.

Om vi skulle tillåta ansiktsigenkänning, så skulle det inte dröja länge innan detta är en feature i webcams och övervakningskameror. så långt inget problem, men webcams och sånt är inte säkra. Om en främmande makt vill kunna spåra människor så kan dom kolla av alla tillgängliga källor. Om en webcam kan analysera ett ansikte och göra ett "fingerprint" på ett ansikte så räcker det med att tråla nätet på webcams och utnyttja exploits eller default inställningar för att få tillgång till detta.
Risken är ju att vanliga foton tagna med tex, mobilkameran skulle kunna taggas med denna "fingerprint". vilket skulle göra tex, facebook till en enorm källa av spårning.

Det skulle vara ett enormt jobb att analysera ansikten på bilder och videos online, men om en kamera redan kan göra en profil, enligt nån standard, och helt enkelt tagga den profilen i metadata så kan ju vem som helst läsa den datan. Siter som samlar denna data och låter användare söka igenom den skulle komma lika säkert som att solen går upp imorrn, igen.

Att EU förbjuder detta är bra. Det måste utvärderas vart detta skall användas, och det går inte att bara släppa det fritt. Det finns helt enkelt för mycket möjligheter att missbruka.

Permalänk
Medlem

Hahaha! "Hitta försvunna barn"!

Tänk att dom kunde komma på ett "...men tänk på BAAAAARNEEEEN"-argument till detta! Jag är impad! 🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag tänkte direkt på filmen "The Circle" när jag läste detta. Den filmen fick nästan magen att vända sig ut och in för mig under flertalet gånger innan jag hann se klart den.

Permalänk
Avstängd

Vad det handlar om är att väga potentiella risker mot potentiella förmåner med AI, precis som med all teknik.

Tekniken i sig är "neutral". Det är majoriteten av dess användare som färgar tekniken som "ond" eller "god". Hade t.ex., kärnkraft setts som mer "god" idag än "ond" om Tjernobyl och Hiroshima/Nagasaki aldrig inträffat?

Det finns enorm potential med AI att göra gott här i världen och det finns risker om missbruk av AI (t.ex., framprovocerad häxjakt via deepfakes), samt livsfarliga risker (t,.ex., AI-styrda kärnvapenspetsar som, efter "sitt eget resonerande", eliminerar alla människor så ingen människa vara ett hot mot andra människor).

Personligen tycker jag att AI skall regleras på ett sätt som vissa kemiska ämnen och kärnvapen, dvs., "inte vem som helst skall kunna gå och köpa det i butik och kunna få göra vad som helst med det". Visst, diskussionen blir i vilken utsträckning AI skall regleras, precis som med allt annat här i världen (t.ex., GMO, mänsklig och övrig biologisk genmodifiering, osv.).

Dagens samhälle där sociala medier är "sanningen" och majoriteten av människor inte kan bete sig lika hyfsat på nätet som offline innebär att AI kan orsaka mer skada än nytta och därmed bör det inte bli "public domain", imho. Inte förrän majoriteten av människor har anammat skeptiskt tänkande och inte tror på allt de ser och hör på nätet bör AI bli "receptfritt att köpa i affärer".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att Google går ut med att de tycker detta bör regleras tycker jag säger bra mycket mer än att Microsoft inte anser det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

"I'm really reluctant to say let's stop people from using technology in a way that will reunite families when it can help them do it. - Microsoft"

Reunite families, oh sure! More likely example application of universal tracking: If Johnny runs away from his foster home he won't get far.

What a corporate wild party it is right now. It is an unbridled privacy looting bonanza. Kudos to the EU for considering halting it. Whether there will be any lasting protection is another question.

Permalänk
Avstängd

Klart de google vill reglera det.

Hellre betala korrupta politiker för o göra sina egna lagar än blir stämda på miljardbelopp senare framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Personligen tycker jag att AI skall regleras på ett sätt som vissa kemiska ämnen och kärnvapen, dvs., "inte vem som helst skall kunna gå och köpa det i butik och kunna få göra vad som helst med det". Visst, diskussionen blir i vilken utsträckning AI skall regleras, precis som med allt annat här i världen (t.ex., GMO, mänsklig och övrig biologisk genmodifiering, osv.).

Du kan reglera vad företag får göra med det genom böter etc. Du kan däremot inte stoppa någon från att köra AI så länge vi inte går fullt ut 1984 och reglerar kunskap, för hur ska någon hindra mig från att skriva en AI?

Krav för framtagning av kärnvapen: Enorm anläggning, stora kostnader etc.
Krav för framtagning av kemiska ämnen: Kemisk anläggning med antingen medelhöga eller väldigt höga kostnader.
Krav för framtagning av AI: En dator och lite tid, underlättar med en bakgrund inom IT.

Detta gäller givetvis specifika AI's, en generell AI har ingen skapat ännu så blir lite svårt att säga vilken nivå det kommer lägga sig på.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hmm, här finns pengar att tjäna! Dags att börja sälja ansiktsmasker!!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Reglering av artificiell intelligens hotar att underminera nykomlingar, vilket Google naturligtvis ser som positivt då de redan har ett rejält försprång. Det är av samma anledning som Amazon står bakom förslaget om att lagstifta höjd minimilön. Det blir svårare för små företag att gå runt och tvingas lägga ner, och kvar blir jättar som Amazon. När stora företag står bakom förslag som vid första anblick verkar positiva så finns det alltid en ekonomisk baktanke.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi