Permalänk

Uppgradering av RAM

Hej där sweclockers!

Jag sitter just nu och känner att jag är i stort behov av att uppgradera mitt RAM från 8 till 16 gb. Men Jag har stött på ett frågetecken som jag känner att jag gärna får lite hjälp med.

Jag har detta moderkort: ASUS ROG STRIX B360-F GAMING

I beskrivningen så står det att minnet som stöds är: 2666 MHz, 2133 MHz, 2400 MHz.

Jag har också laddat ner ROG CPU-Z för att se vad mina minnen jobbar i just nu och ser då att dom ligger runt 3450 MHz.
Se bild: https://imgur.com/emr7QN2

Till mina slutliga frågor.
Vad kan jag köpa för hastighet på mina minnen? Och vad finns det för för och nackdelar.
Skulle jag till exempel kunna köpa dessa? LÄNK

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LikedPenguin:

Hej där sweclockers!

Jag sitter just nu och känner att jag är i stort behov av att uppgradera mitt RAM från 8 till 16 gb. Men Jag har stött på ett frågetecken som jag känner att jag gärna får lite hjälp med.

Jag har detta moderkort: ASUS ROG STRIX B360-F GAMING

I beskrivningen så står det att minnet som stöds är: 2666 MHz, 2133 MHz, 2400 MHz.

Jag har också laddat ner ROG CPU-Z för att se vad mina minnen jobbar i just nu och ser då att dom ligger runt 3450 MHz.
Se bild: https://imgur.com/emr7QN2

Till mina slutliga frågor.
Vad kan jag köpa för hastighet på mina minnen? Och vad finns det för för och nackdelar.
Skulle jag till exempel kunna köpa dessa? LÄNK

Tack på förhand!

Hejsan.

Dina minnen är det du ser där under, 1333MHz dvs 2666MHz går dina minnen i idag.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Hejsan.

Dina minnen är det du ser där under, 1333MHz dvs 2666MHz går dina minnen i idag.

Alright!
Så då skulle dessa kanske passa?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så b360 chipset stödja inte mer än 2666 och med tänka på att det skiljer sig ganska inget mellan 2666 och 3200 i pris så skulle jag rekommendera att köpa 3200 fast den kommer köras i 2666.
gå för det lägsta Latency du kan få är prio 1 när du ändå kan ej få nytta av hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LikedPenguin: I ditt fall skulle jag köpt 3200mhz kittet då det är mer framtidssäkert samt billigare. Tror moderkortet kommer att klocka ner minnet till 2666mhz så inget du borde märka av (inte proffs med ram så inte helt säker)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LikedPenguin:

Alright!
Så då skulle dessa kanske passa?

Köp 3200 och har samma timing i första Link de är 50kr billigare samt de kommer att köras 2666 automatiskt så du behöver inte ora dig om att byta i bios 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av atraversiamo:

Köp 3200 och har samma timing i första Link de är 50kr billigare samt de kommer att köras 2666 automatiskt så du behöver inte ora dig om att byta i bios 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, cool!

Så jag kan köra dessa tillsammans med de jag redan har eller borde jag bara byta ut?

Permalänk
Skrivet av LikedPenguin:

Okej, cool!

Så jag kan köra dessa tillsammans med de jag redan har eller borde jag bara byta ut?

Ursäkta att jag citerar på citat igen men jag tror att jag just nu kör dessa minnen.

Permalänk
Medlem

@LikedPenguin: Från vad jag vet om är det bäst att ha samma märke när man kör ramminnen, är dock rätt så säker på att den kombo ska fungera, kanske blir något sämre prestanda

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

@LikedPenguin: Jag hade hellre satsat på 2 st 8 gb stickor faktiskt . 3200 borde du kunna behålla i nästa bygge

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av LikedPenguin:

Så jag kan köra dessa tillsammans med de jag redan har eller borde jag bara byta ut?

Du kan troligtvis köra de minnena tillsammans med de gamla för totalt 24 GB. Att blanda olika minnen fungerar inte alltid, särskilt i höga frekvenser, men eftersom du ändå inte kan köra dem snabbare än DDR4-2666 så är det ganska sannolikt att det kommer fungera.

Kontrollera att de kör i DDR4-2666-frekvens bara, det kan hända att moderkortet blir förvirrat när minnena har olika profiler och kör dem i DDR4-2133 istället. I så fall får du kanske ställa in dem manuellt i BIOS.

Permalänk
Medlem

Alla tech gubbar säger att det går å blanda ram även de har testat och det funkar men de rekommenderar att köra samma spec det vill säga timing

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Du kan troligtvis köra de minnena tillsammans med de gamla för totalt 24 GB. Att blanda olika minnen fungerar inte alltid, särskilt i höga frekvenser, men eftersom du ändå inte kan köra dem snabbare än DDR4-2666 så är det ganska sannolikt att det kommer fungera.

Kontrollera att de kör i DDR4-2666-frekvens bara, det kan hända att moderkortet blir förvirrat när minnena har olika profiler och kör dem i DDR4-2133 istället. I så fall får du kanske ställa in dem manuellt i BIOS.

Ok, så att mina minnen har CL15 nu och de som jag länkade för att köra har CL16 spelar ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LikedPenguin:

Ok, så att mina minnen har CL15 nu och de som jag länkade för att köra har CL16 spelar ingen roll?

Inga problem alls du kan köra de nya i cl 15 2666

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av atraversiamo:

Inga problem alls du kan köra de nya i cl 15 2666

Skickades från m.sweclockers.com

Alright!

Tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av LikedPenguin:

Ok, så att mina minnen har CL15 nu och de som jag länkade för att köra har CL16 spelar ingen roll?

Troligtvis inte. Minnen har egentligen ingen egen frekvens, utan t.ex. DDR4-3200 CL16 innebär att tillverkaren garanterar att minnena klarar den hastigheten. Så dina CL15-minnen kan utan problem köras i CL16 (lägre CL är bättre) om det så skulle behövas, men kör du DDR4-3200-minnena i DDR4-2666 så klarar de troligtvis också CL15 eller lägre.

Vad moderkortet kommer välja för inställningar om du blandar minnena har jag ingen aning om, men det kommer troligtvis finnas en del utrymme att trimma in t.ex. CL och övriga latenser en del om du så vill. Det kommer inte göra någon enorm skillnad på prestandan, men det är inte jätteavancerat att göra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LikedPenguin:

Alright!

Tackar för all hjälp

My plasure

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Troligtvis inte. Minnen har egentligen ingen egen frekvens, utan t.ex. DDR4-3200 CL16 innebär att tillverkaren garanterar att minnena klarar den hastigheten. Så dina CL15-minnen kan utan problem köras i CL16 (lägre CL är bättre) om det så skulle behövas, men kör du DDR4-3200-minnena i DDR4-2666 så klarar de troligtvis också CL15 eller lägre.

Vad moderkortet kommer välja för inställningar om du blandar minnena har jag ingen aning om, men det kommer troligtvis finnas en del utrymme att trimma in t.ex. CL och övriga latenser en del om du så vill. Det kommer inte göra någon enorm skillnad på prestandan, men det är inte jätteavancerat att göra heller.

Bra förklaring. Min svenska är inte så avancerat att kunna förklara på det sättet XD

Skickades från m.sweclockers.com