Dålig prestanda endast i CSGO - single slot RAM problemet?

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda endast i CSGO - single slot RAM problemet?

Tja!

Har en ASUS ROG Strix Scar III (G731GV) laptop som jag är extremt nöjd med. Spelar mest Rocket League och CSGO och har märkt att prestandan i CS är extremt dålig med tanke på hårdvaran. När jag kör benchmarkbanan får jag 165-170 average beroende på om jag kör högsta eller lägsta grafikinställningar.

Jag har MSI Afterburner som overlay för att kolla så allt ser bra ut hårdvarumässigt och CPUn boostar till 4GHz och ligger där utan problem, max 30% usage (80'C når den som mest). Har sett till så att det inte är integrerade GPUn som spökar (Intels ligger på ca 30%, RTX2060 på ca 50% och max 70'C).

Pratade med en kompis om allt detta och han frågade plötsligt om jag endast hade en RAM-sticka i, och jag tyckte det lät osannolikt men tro fan att det har jag. En 16GB sticka i single channel sitter det i, och när jag Googlar får jag fram ganska många exempel på markanta FPS-ökningar med två stickor jämfört med en. Kan det verkligen vara det som är problemet? Och om det är så, har jag någon som helst möjlighet att snylta mig till en sticka pga "dålig prestanda"?

Specs i övrigt:
i7-9750H @ 2,6GHz
RTX2060 6GB
16RAM Single Channel
1920x1080 144Hz skärm
512GB NVMe SSD

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem

Vad får du för siffror i aida64 memspeed/latency?

GPUn verkar ju inte maxa så de lär nog va största orsaken? Kika i bios om du kan ändra toleransen för throttling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Att köra dual-channel på en stationär dator gör iaf stor skillnad på fps. Vet inte vad man borde ha för fps med dina specs, så kan inte svara på om det är ditt problem dock.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Vad får du för siffror i aida64 memspeed/latency?

GPUn verkar ju inte maxa så de lär nog va största orsaken? Kika i bios om du kan ändra toleransen för throttling.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte tänkt att 50% på GPUn kunde vara något problem då spel som är tyngre på GPU inte har några problem att använda mer. Apex Legends, Overwatch och PUBG har alla belastat GPUn mycket mer än vad CS gör. Men jag ska se om jag kan låta den nå lite högre temperaturer innan den börjar throttla.

Men jag ska göra ett sådant test i aida!

Skrivet av walkiii:

Att köra dual-channel på en stationär dator gör iaf stor skillnad på fps. Vet inte vad man borde ha för fps med dina specs, så kan inte svara på om det är ditt problem dock.

https://www.youtube.com/watch?v=VgCME7Y1EO8&t=3s&ab_channel=J...

Ja det är ju det jag har sett också. Frågan är om man kan köpa en sticka på typ 4GB och slänga in? Det finns en ledig slot och den är ganska lätt att komma åt baserat på vad jag har sökt mig fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djjokke:

Ja det är ju det jag har sett också. Frågan är om man kan köpa en sticka på typ 4GB och slänga in? Det finns en ledig slot och den är ganska lätt att komma åt baserat på vad jag har sökt mig fram till.

Dual channel kräver lika mycket minne per kanal, så 4Gb räcker inte tyvärr om du har 16Gb fastlött i datorn redan. Inte heller säkert att datorn fixar dual channel även med en extra 16Gb sticka - men det borde dokumentationen kunna svara på.

(I teorin skulle dual channel kunna fungera med två stickor av olika storlek och ge en total minnesstorlek som 2x den minsta stickan, men jag har ingen aning om det finns ett enda moderkort i världen som faktiskt kan göra detta...)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

(I teorin skulle dual channel kunna fungera med två stickor av olika storlek och ge en total minnesstorlek som 2x den minsta stickan, men jag har ingen aning om det finns ett enda moderkort i världen som faktiskt kan göra detta...)

Intel har vad de kallar Flex Mode, men jag vet inte om AMD har något liknande. Det innebär i alla fall att man får dual channel på den gemensamma minnesmängden och single channel på det som blir över. Om man kör t.ex. 16+4 så skulle man alltså få dual channel på 4+4 och single på de resterande 12.

Vad jag vet så ska detta fungera på i alla fall de flesta Intel-moderkort, men det är något av outforskad mark. Det är dels ovanligt, och dels svårt att verifiera eftersom benchmarks och liknande brukar förutsätta att allt minne är lika snabbt. Och skulle det fungera så vet man ju inte riktigt vilken prestanda man får, eftersom det beror på vart i minnet datan råkar hamna.

Med andra ord: det kanske fungerar med stickor av olika storlek, men två stickor med samma storlek är helt klart att föredra.

Permalänk
Medlem

@perost: spännande, hade ingen aning om detta. Blir ju inte så användbart utan ett sätt att kunna styra var i minnet ett program hamnar dock...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@djjokke: CS GO, eller iaf Soure Engine, inte direkt känd som något prestandamonster heller, många inkl mig själv som upplever problem med just CS GO trots att andra mer tungdrivna spel fungerar klart bättre. Det är väl inte bara begränsat till just FPS utan upplever även mouse stuttering osv.