Vilken Radeon RX 5700 XT borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken Radeon RX 5700 XT borde jag köpa?

Som rubriken säger, vilken borde jag köpa? Vill inte ha någon extrem variant som kostar ovanligt mycket mer än andra modeller.
Jag vill också ha en som är känd för att vara tyst. Min GPU som jag har nu har en fläkt som låter en del så vill att mina nya ska vara en tyst variant

Permalänk
Medlem

@jehuty: Jag köpte precis MSI RX 5700 Xt Gaming X. Gillar kortet mycket. Hör knappt det under load. Men jag tycker du ska vänta ett tag med att skaffa det. Just nu har amd mycket problem med sina gpu drivrutiner. Just nu använder jag mitt gamla 1070 och väntar på nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@jehuty: Jag köpte precis MSI RX 5700 Xt Gaming X. Gillar kortet mycket. Hör knappt det under load. Men jag tycker du ska vänta ett tag med att skaffa det. Just nu har amd mycket problem med sina gpu drivrutiner. Just nu använder jag mitt gamla 1070 och väntar på nya drivrutiner.

Har inte bråttom att köpa då min deadline är Cyberpunk 2077, är det så illa att du rekommenderar att vänta så gör jag det. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

@jehuty: Dom har fixat många buggar. Men bf4 och 5 crashar för mig fortfarande

Permalänk

Bra köp

MSI RX 5700 Xt Gaming X

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm: Benq zowie xl2411 144hz |
Dator: Corsair Carbide 100R Silent Edition Svart | ASUS PRIME B450-PLUS | Ryzen 5 2600x | Gigabyte GTX 1070 8GB Windforce OC | Cooler Master MasterLiquid Lite 120 2x120mm P/P | 16Gb Corsair DDR4 3200mhz | Kingston A2000 500GB M.2 NVMe | Kingston SSD 960Gb | Endast Noctuafläktar i datorn |

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket kort du bestämmer dig för så kika upp recensionerna innan du väl köper. Sett en hel del kritik mot olika modeller (både för nvidia och amd) denna generation. Kylare som lossnar, thermal pads som sitter fel. Kanske jag som kikat mer än tidigare men tycker väldigt många modeller varit riktigt skärp denna generationen.

Permalänk
Medlem

Har RX 5700 XT ROG STRIX. Funkar grymt efter att man byter de två skruvarna längst till höger. Inte haft några problem med drivrutiner eller liknande och kortet går tyst och svalt

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Sapphire Pulse RX5700XT tycker jag träffar sweetspoten mellan pris och prestanda/ljudnivå. Semi-passiv drift, bra byggkvalitet, tysta fläktar och en vettig backplate till ett av de lägsta priserna som går att hitta bör det kommer till 5700XT. Gamernexus gjorde en stor jämförelse mellan 7 olika 5700XT kort. Ligger på tuben, den kan ju vara nyttig att kika igenom 👍

Stor varning för just ASUS korten när det kommer till 5700XT. Både TUF och ROG Strix versionerna lider av extrema temperaturer till följd av demonterade och dåligt designade kylarlösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/5McVc0SQMHU

Denna guiden fick mig att skaffa Sapphire Pulse. Kolla after fyndvaror på netonet, fick mitt för 3400 kr fast de redan sålt exemplaret. Ganska säker på att de helt sonika skickade mig ett helt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jehuty: jag kan inte direkt rekommendera ett kort men jag kan säga ett kort du ska hålla dig undan det är ASUS Radeon RX 5700 ROG Strix OC , två lösa skruvar till höger skapar ett 1mm brett mellanrum mellan kylare och vram. Är tydligen så på alla rx 5700 asus kort. Jag talar genom egen erfarenhet ska skicka tillbaka mitt kort i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett 5700XT Sapphire Nitro +. Helnöjd. Tyst kylare, men riktigt stort.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Sapphire Nitro+, PC Red Devil och Gigabyte Gaming och Gigabyte Aorus har fått jämna och bra betyg.

Undvik Asus Strix. Äger ett själv och kan knappt rekommendera det pga deras fabriksfel. Inte okej att betala premium för ett kort som inte kan levereras helt.

Permalänk

Kör ett Sapphire Pulse RX 5700 XT som jag är riktigt nöjd med.
Låter inte så farligt och klockar rätt bra.
Hade jag haft mer plats i lådan skulle jag dock valt Sapphire RX 5700 XT Nitro.

Permalänk
Avstängd

Vad du än gör köp inte ASUS!

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Har RX 5700 XT ROG STRIX. Funkar grymt efter att man byter de två skruvarna längst till höger. Inte haft några problem med drivrutiner eller liknande och kortet går tyst och svalt

Eller så köper man ett kort där man inte behöver byta skruvar när man köper det...

Skruvarna är bara en del av problemet, finns en del andra problem med värmekuddar och annat, som ASUS inte har fixat än.

Gigabyte Gaming OC och Sapphire Nitro+ är säkra val.

Permalänk

Törs man köpa ett 5700XT? Har valt de till mitt nästa bygge, men efter allt man läst om drivrutinsbekymmer så börjar jag luta mot de gröna laget.

Permalänk
Medlem

Hade siktat in mig på ett Sapphire 5700 Nitro men backade ur när problemen med drivrutinerna började florerar på diverse forum.

Gick då till det gröna laget och fick ett 2070 super med ett hiskeligt coil whine(lol),vilket jag har skickat tillbaka..

Så jag lägger min röst på sapphire kortet,om och när dom får till drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kochkramer:

Törs man köpa ett 5700XT? Har valt de till mitt nästa bygge, men efter allt man läst om drivrutinsbekymmer så börjar jag luta mot de gröna laget.

Jag testade men skicka tillbaka kortet, fick verkligen inte ordning på det
Köpte ett 2070 Super och är så nöjd.
Allt funka direkt "out of the box", mer än vad man kan säga om 5700xt

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte har så mycket just med vilket kort. utan mer funktion på kortet? någon som vet om detta kort har någon form av funktion som plockar upp senaste 30 sekunderna av det du gjort tänker specifikt om man spelar typ COD eller nåt?

Permalänk
Medlem

Någon som handlat från gopop.se/ tidigare och har det fungerat i så fall?

Dom har billiga RX 5700 kort, tex Sapphire Pulse Radeon RX 5700 XT 8GB för 3971 kr.
https://www.gopop.se/komponenter/grafikkort/27-sapphire-pulse...

Dom har Klarna faktura så borde väl vara seriösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Någon som handlat från gopop.se/ tidigare och har det fungerat i så fall?

Dom har billiga RX 5700 kort, tex Sapphire Pulse Radeon RX 5700 XT 8GB för 3971 kr.
https://www.gopop.se/komponenter/grafikkort/27-sapphire-pulse...

Dom har Klarna faktura så borde väl vara seriösa?

Frågan är ju om det är ett 5700 xt. Butiken säljer 2 likadana kort för olika priser. Finns ett likadant för 4400kr.
Du kan ju betala med klarna och få pengarna tillbaka om du inte får ett 5700 xt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Frågan är ju om det är ett 5700 xt. Butiken säljer 2 likadana kort för olika priser. Finns ett likadant för 4400kr.
Du kan ju betala med klarna och få pengarna tillbaka om du inte får ett 5700 xt.

Precis så jag gjorde. Får se vad jag får hem för kort.

Permalänk
Medlem

Jag kör PowerColor 5700xt Red Dragon. Det är inte lika stort som dom andra korten är. Samt väldigt bra kylning.

Permalänk
Medlem

De vanliga rekommendationerna är PowerColor och Sapphires olika modeller. De är alla bra för sina prisklasser. Själv sitter jag på ett Sapphire Rx 5700 Pulse (icke-xt) och är helnöjd.

Jag har inte heller haft några som helst problem med drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det blev lite som jag föranade, fick hem ett Sapphire Pulse RX 5700 från Spanien! Plus för en Svensk support som var snabb att svara en fredags kväll, medgav sitt misstag och det blir retur. Köper ett returnerat XT från svensk butik istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Jag kör PowerColor 5700xt Red Dragon. Det är inte lika stort som dom andra korten är. Samt väldigt bra kylning.

Å du är fortfarande nöjd med kortet? Ljudnivå etc

Är sjukt sugen på deras red dragon version då jag hört att det både ska vara hyffsat tyst, svalt å framför allt ganska litet 🙂

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I