Ingen bild med begagnat Radeon VII, snart far skiten ut genom väggen

Permalänk

Ingen bild med begagnat Radeon VII, snart far skiten ut genom väggen

Har sedan många år tyckt att hårdvara is the shit och byggt och byggt om mer än jag använt min (huvud) dator men nu börjar gränsen bli nådd...

Köpte ett begagnat Radeon VII här på forat men får f** ingen bild.
Mina specifikationer
ASUS B450-I (senaste bios)
Ryzen 3600
Gskill Trident-Z 3200MHz GTZR (AMD-QVL för B450-I)
m2-disk med operativsystem
Silverstone SX700-LPT Platinum

Vid uppstart med Radeon VII lyser VGA led på moderkort konstant men jag verkar lyckas med boot, utan bild.
Fläktarna varvar upp och ner som när jag använder annat grafikkort som ger bild.
När jag väntat en stund (nått windows inlogg) trycker jag numlock och slår mitt inlogg i blindo så verkar jag logga in då fläktar går upp och ner som vanligt.
Så burken verkar fungera med Radeon trots avsaknad av bild.
VGA-led på moderkortet lyser fortfarande men ingen bild...

Har testat med HDMI.
Har testat med DP.
Har testat utan någon skärmkabel ansluten.
Har testat byta till 1mm högre moderkortdistanser för att vara säker på att GPU bottnar i PCIe-slot.
Har även testat med nyköpt RAM och ny processor.

I BIOS har jag följande inställt (har kört BIOS-default innan flera ggr)
Enable - launch CSM
Uefi and legacy - boot device control
Legacy - network devices
Legacy - storages devices
Legacy - pci-e expansion devices
PCIEx16 AUTO (testat med GEN3)

Datorn fungerar klanderfritt om jag byter grafikkort.
Frågan är, ÄR det grafikkortet eller kan ett moderkort vara defekt så det tillåter ett grafikkort men inte ett Radeon VII, tänker om alla grafikkort inte använder alla anslutnings-bleck i PCIe-kontakten?

Jag vet inte vad jag ska göra nu men funderar skarpt på att bara mosa hela burken under en elefant och återgå till min knäckebrödsdator med Mint-smak.

Edit
Utan hjälp och versaler i rubrik

Raderat skrik på hjälp i rubriken /Mod
Permalänk
Medlem

Spontant låter det ju som ett problem med ditt grafikkort. Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator?

Kontakt-blecken i PCI-E-kontakten följer en standard så de skiljer inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden:
Klart jag kan. Behöver bara lite sammanhängande tid
Kortet köptes med vattenblock och är idag monterat i loop. Skulle kunna återmontera luftkylare och montera i HTPCn.
Det är lite det jag är rädd för att det är enda sättet att ta reda på't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@blunden:
Klart jag kan. Behöver bara lite sammanhängande tid
Kortet köptes med vattenblock och är idag monterat i loop. Skulle kunna återmontera luftkylare och montera i HTPCn.
Det är lite det jag är rädd för att det är enda sättet att ta reda på't.

Då skulle jag satsa på det, även om det naturligtvis är jobbigt. Detta är väl en av nackdelarna med vattenkylning tyvärr.

Det kan också vara värt att montera ur och montera i kortet igen innan du monterar bort kylaren, något som borde kunna gå att göra utan att plocka isär loopen om du inte kör hardline eller en väldigt tight loop. Det kan ju vara så att det av någon anledning inte sitter i helt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Nejdå har byggt loopen så jag får ur cpu o gpu block utanför chassit så har redan lyft ur kortet några ggr för att kolla igenom BIOS med ett kort som ger bild.
Har själv inget problem med att meka dator, det är familjen som har
Får helt enkelt svida om kortet om det inte dyker upp något annat här om CSM eller liknande man kan ha missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Nejdå har byggt loopen så jag får ur cpu o gpu block utanför chassit så har redan lyft ur kortet några ggr för att kolla igenom BIOS med ett kort som ger bild.
Har själv inget problem med att meka dator, det är familjen som har
Får helt enkelt svida om kortet om det inte dyker upp något annat här om CSM eller liknande man kan ha missat.

Ok, det är ju bra i alla fall.

Rörande CSM saknade ju Radeon VII stöd för att boota med CSM-läget avstängt i början (dvs. inkluderade inte UEFI GOP-stöd), vilket är riktigt pinsamt. Du kan ju alltid testa att stänga av det och försöka boota om du inte gjort det, även om problemet borde vara det omvända i så fall. Om du installerat OS:et med CSM aktiverat är det inte säkert att du kan boota utan det, om du inte medvetet såg till att installera OS:et i UEFI-läge. I så fall kan du testa boota en Linux-sticka eller en Windows-sticka skapad för UEFI-läge med Rufus.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

@blunden:
Testat nu med CSM disabled, fortfarande svart.
Gick bra med den disabled och med annat grafikkort. Den varnade bara att det var avstängt och undrade om man ville fortsätta...

Permalänk
Medlem

Då har jag inga fler idéer just nu tyvärr, annat än att testa kortet i en annan dator.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Nej förstår, ville mest uppdatera med vad jag testat.
Tänkte testa en äldre BIOS först om man vågar nedgradera.
Har aldrig gjort det förut, de avråder enligt manualen så jag är lite osäker...

Permalänk
Avstängd

kanske kan hjälpa

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@Flopper

Tack men mitt Silverstone SX700-LPT Platinum har tyvärr bara två uttag för GPU.
Kan testa ett annat nätagg, men har då "bara" 600w.

Permalänk
Avstängd

Om den har vattenblock på kan du boota och se om du får upp bios på skärmen ex. utan att den blir varm.

Eller fattade jag det där med CSM fel, man kan väl se BIOS även med en VII?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sweborn:
Menar du om jag lyfter över kortet i en burk som inte har vattenkylning?
Det var väl som jag förstår ett problem att se bios i början med någon äldre version, jag ska ha nyare och borde inte kunna få just det felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Eller fattade jag det där med CSM fel, man kan väl se BIOS även med en VII?

Ja, det bör gå att se BIOS.

Skrivet av 900-Mange:

Det var väl som jag förstår ett problem att se bios i början med någon äldre version, jag ska ha nyare och borde inte kunna få just det felet.

Problemet när de släpptes var att AMD inte inkluderat något som heter UEFI GOP, vilket är den moderna ersättaren för VBIOS. Därmed var det omöjligt att boota datorn med det kortet i rent UEFI-läge, dvs. med CSM avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@Flopper

Tack men mitt Silverstone SX700-LPT Platinum har tyvärr bara två uttag för GPU.
Kan testa ett annat nätagg, men har då "bara" 600w.

600W räcker ju för att boota och troligen för att spela! Testa!

/

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Borde som sagt gå att provköra i annan dator utan vattenkylning en kort stund för att se om du får bild. Vattenblocket borde kunna ta upp värmen de sekunder vi pratar om för ett test utan vatten. Är ju trots allt en hel del metall i...

Hade jag gjort

Friskt vågat hälften brunnit som det heter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag bytte till mitt Vega 56 så fick jag endast svart bild, såg inte ens moderkortsloggan. Det som löste det för mig var att göra detta:

Koka en kopp kaffe.
Stäng av nätagget och dra ut sladden.
Ta ut CMOS-batteriet
Vänta ca 15 minuter och njut av din kopp kaffe.

Sätt i CMOS-batteriet
Sätt i sladden och sätt på nättagget

Starta datorn och be till högre makter att du får bild.

Visa signatur

//////Lummis

Permalänk

@lummis:

Ok, borde inte kaffepaus motsvaras av att man kortsluter Clear CRT Cmos-stiften när batteriet är ur?
Annars kan man i och för sig aldrig dricka för mycket kaffe...

Permalänk
Medlem

@900-Mange: Självklart! Men i mitt fall fungerade det dock inte av något skäl.

Visa signatur

//////Lummis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 900-Mange:

@sweborn:
Menar du om jag lyfter över kortet i en burk som inte har vattenkylning?
Det var väl som jag förstår ett problem att se bios i början med någon äldre version, jag ska ha nyare och borde inte kunna få just det felet.

Ja, precis. Har gjort det själv och kortet blev inte mer än ljummet av att jag satt i BIOS och pillade med minnesinställningar. Iofs ett gigantiskt block, men om du bara ser om du får bild eller inte och stänger av så...

Permalänk

En liten uppdatering i alla fall.
Orkade bara gå från BIOS 2901 till 2801 ikväll, no luck...
Bända isär loopen i ett överbefolkat mitx chassi får bli en annan dag 💩

Edit
Prövade även med en "kaffepaus" på ca 10 timmar.

Permalänk

Har du fixat kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ramymatti:
Jajjeböj!
Hittade lite ärg på en krets nära anslutning från PSU...
Skruvade bort vattenblock och backplate och rengjorde hela kortet satte sedan tillbaka luftkylaren.
Nu har kortet tufft på i 2månader ganska precis utan problem. Om man bortser från drivrutiner vid namn 19.2.2 (kan ha varit 19.2.1 lite osäker nu) som fick vartannat spel att balla ur.

Permalänk

P.S. Stör mig på att jag skrivit Vega VII i hela tråden D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@ramymatti:
Jajjeböj!
Hittade lite ärg på en krets nära anslutning från PSU...
Skruvade bort vattenblock och backplate och rengjorde hela kortet satte sedan tillbaka luftkylaren.
Nu har kortet tufft på i 2månader ganska precis utan problem. Om man bortser från drivrutiner vid namn 19.2.2 (kan ha varit 19.2.1 lite osäker nu) som fick vartannat spel att balla ur.

Vad bra
Vid tillfälle kan du väl ta bilder och cirkla in var det var osv?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 900-Mange:

@ramymatti:
Jajjeböj!
Hittade lite ärg på en krets nära anslutning från PSU...
Skruvade bort vattenblock och backplate och rengjorde hela kortet satte sedan tillbaka luftkylaren.
Nu har kortet tufft på i 2månader ganska precis utan problem. Om man bortser från drivrutiner vid namn 19.2.2 (kan ha varit 19.2.1 lite osäker nu) som fick vartannat spel att balla ur.

Trevligt att det löste sig!

Skrivet av 900-Mange:

P.S. Stör mig på att jag skrivit Vega VII i hela tråden D.S.

Fixat

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

P.S. Stör mig på att jag skrivit Vega VII i hela tråden D.S.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad bra
Vid tillfälle kan du väl ta bilder och cirkla in var det var osv?

Ja det ska jag göra när jag kommer åt datorn.
Tror du att du lider av samma problem? Det var i alla fall på backplate-sidan.

Skrivet av Kent:

Trevligt att det löste sig!
Fixat

Angel in disquise, tack!

Haha!
Fullträff med den