Vilket ljudkort till mina högtalare?

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort till mina högtalare?

Hej! Har nyligen köpt ett par påkostade Elac Navis ARB-51 högtalare som jag ska ha till datorn och nu undrar jag om jag kunde få lite tips på ett bra ljudkort? Ska man ha internt eller externt, vilket låter bäst? Har hört att det kan bli mer brus med interna, stämmer det? Är det mer lagg med externa å andra sidan?

Kortet ska gå bra att spela spel med men ändå ha bra ljudkvalité. Det måste ha stereo RCA.

Tacksam för svar,

Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@waverider: Det där med interferance med interna ljudkort är gammmaldynga. Det stämmer inte längre. Jag har haft många kort där jag inte har haft något missljud. Men nu kör jag ändå ett extern för det blir lättare med kabeldragning. jag kör detta ljudkort just nu https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5034525 med dessa högtalare https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1049934. Jag får riktigt bra ljud med denna setup. Du kommer inte bli besviken med det ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej! Har nyligen köpt ett par påkostade Elac Navis ARB-51 högtalare som jag ska ha till datorn och nu undrar jag om jag kunde få lite tips på ett bra ljudkort? Ska man ha internt eller externt, vilket låter bäst? Har hört att det kan bli mer brus med interna, stämmer det? Är det mer lagg med externa å andra sidan?

Kortet ska gå bra att spela spel med men ändå ha bra ljudkvalité. Det måste ha stereo RCA.

Tacksam för svar,

Mvh

Som du säger så har du köpt ett par, relativt, påkostade högtalare. Det vore ju tråkigt om du sparade in på den sista biten.
Det jag försöker komma till är att Elac Navis ARB-51 skalar väldigt bra, vilket betyder att allt mellan källa och högtalare spelar roll.

John Darko förklarar det väldigt bra här:

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@Axel95 / @Dallen: Tack för tipsen! Ska absolut inte satsa på för billigt ljudkort. Tyvärr har inte SoundBlaster X G6 några stereo RCA utgångar. Frågan är vad jag ska satsa på istället. Kanske kan detta kortet vara nåt, tex.? https://www.inet.se/produkt/6301827/creative-sound-blaster-x7...

Detta verkar inte helt dumt heller: https://www.inet.se/produkt/6301896/evga-nu-audio-card#inform...

Ska man alls satsa på mer professionella kort om man ska spela? Kommer de funka även till spel? Som t.ex. detta kortet: https://www.dlxmusic.se/produkter/studio/ljudkort/externa/foc...

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

@Axel95 / @Dallen: Tack för tipsen! Ska absolut inte satsa på för billigt ljudkort. Tyvärr har inte SoundBlaster X G6 några stereo RCA utgångar. Frågan är vad jag ska satsa på istället. Kanske kan detta kortet vara nåt, tex.? https://www.inet.se/produkt/6301827/creative-sound-blaster-x7...

Ska man alls satsa på mer professionella kort om man ska spela? Kommer de funka även till spel? Som t.ex. detta kortet: https://www.dlxmusic.se/produkter/studio/ljudkort/externa/foc...

Det är ganska ointressant vilken kontakt det är på utgången på ljudkortet så länge signaltypen är rätt för du behöver bara välja rätt kabel så kan du koppla ihop det.
Det spelar alltså ingen större roll om det är teleplugg i nån storlek, rca eller xlr så länge du använder en passande kabel.
Du behöver ju inte heller bara tänka ljudkort för en ren dac går ju också bra när du ska spela upp ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar. Jag har köpt ett par Tellurium Black RCA kablar som ska låta bra. T.ex. det där Focusrite kortet/modulen har ju RCA ut med teleplugg. Blir det inte nån försämring då om jag t.ex. kopplar på teleplugg på kablarna?

Det räcker alltså annars med en extern dac för att få bra ljud t.ex. i spel, musik och film? Har du nåt bra tips på dac? Verkar nåt av mina förslag lämpliga?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

@mrqaffe: Tack för svar. Jag har köpt ett par Tellurium Black RCA kablar som ska låta bra. T.ex. det där Focusrite kortet/modulen har ju RCA ut med teleplugg. Blir det inte nån försämring då om jag t.ex. kopplar på teleplugg på kablarna?

Det räcker alltså annars med en extern dac för att få bra ljud t.ex. i spel, musik och film? Har du nåt bra tips på dac? Verkar nåt av mina förslag lämpliga?

Kablar och kontakter har otroligt liten påverkan på ljudet så länge de inte är direkt trasiga/felaktiga eller inte avsedda för signaltypen så håll dig till "sunda konstruktioner" så går det bra, man bör alltså undvika det allra billigaste av tekniska skäl och det dyra för att inte bli lurad på pengar.
Känner inte till just de prylarna du länkat men Focusriten är ju fyrkanalig så där får du ju mer än du kan använda (åtminstone just nu) Jag förmodar att den åtmibnstone är den enhet som har bäst stöd av musikprogram men det är kanske inget argument för din tillämpnnig.
Det är mestadels små nyansskillnader mellan olika dacar så jag vet inte riktigt vad man ska rekommendera, kanske att du bara tar en som fungerar men skaffar en dsp så du kan anpassa högtalarna till placeringen i rummet eller att du köper akustikprodukter i stället för det gör ofta mycket mer skillnad.
Minidsp gör en del roliga ljudleksaker https://www.minidsp.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@waverider: Både soundblster X7 och evga kortet är riktigt bra köp. Det har sagts att evga koret faktiskt är bättre än några interna soundblaster kort. Men fördelen med X7 är att den har fler sorters utgångar. Här har du några recension videos https://www.youtube.com/watch?v=lvjEWzK_nDI
https://www.youtube.com/results?search_query=evga+nu+audio+ca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@mrqaffe: Tack för svar. Jag har köpt ett par Tellurium Black RCA kablar som ska låta bra. T.ex. det där Focusrite kortet/modulen har ju RCA ut med teleplugg. Blir det inte nån försämring då om jag t.ex. kopplar på teleplugg på kablarna?

Det räcker alltså annars med en extern dac för att få bra ljud t.ex. i spel, musik och film? Har du nåt bra tips på dac? Verkar nåt av mina förslag lämpliga?

Du får inte glömma bort att högtalarna som du köpt är byggda för att spela musik. Någonstans måste du ändå ha förstått detta eftersom att du var villig att lägga så pass mycket pengar på ett par högtalare Hade du varit ute efter något enbart för spel eller film, så finns det mycket bättre grejer under tusenlappen, men jag förstår samtidigt att du är ute efter något allround.

Hade jag varit du hade jag kört hela vägen med att låta dem göra det de gör bäst, dvs. musik. Vad dina högtalare gör i övrigt gör den ändå inte bäst - för det är alltså inte vad de är byggda för. Något som @mrqaffe är inne och snuddar på är saker som positionering och akustik, detta är i ditt fall nästan viktigare än något annat då dina högtalare out-of-box ska ha väldigt bra positionering, men det hänger också på att de positioneras utifrån ditt rum.

Att köpa något från Soundblaster i detta fall är som att kasta pengarna i sjön, det är inte alls rätt målgrupp miniDSP är roliga grejer, men känner du att det är för dyrt kan du alltid börja med ljudkortet från moderkortet, skulle du inte vara nöjd kan du alltid uppgradera. T.ex. en liten Chord Electronics Mojo då den just nu är rekordbillig! Vill du växa kan du som sagt skala upp senare.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

@Dallen / @mrqaffe: Har nu också fått ett råd om att köpa en Pro-Ject Pre Box S2 Digital. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4439871

Ser ut som om den skulle passa perfekt med RCA ut, hög upplösning m.m. Om jag köper en sån här, kommer jag att kunna spela spel utan problem med en sån, och att man slipper ev. lagg och andra problem? Givetvis kommer jag också att spela mycket musik med mina Elac högtalare samt se på film och serier.

Ska tänka på att sätta upp lite akustikmaterial också.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

@Dallen / @mrqaffe: Har nu också fått ett råd om att köpa en Pro-Ject Pre Box S2 Digital. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4439871

Ser ut som om den skulle passa perfekt med RCA ut, hög upplösning m.m. Om jag köper en sån här, kommer jag att kunna spela spel utan problem med en sån, och att man slipper ev. lagg och andra problem? Givetvis kommer jag också att spela mycket musik med mina Elac högtalare samt se på film och serier.

Ska tänka på att sätta upp lite akustikmaterial också.

Ja det ska funka, tänk bara på att den inte ger nån ljudingång till datorn så ska du ansluta en mikrofon får du göra det via nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Lite fler frågor om det är ok! Fick även ett tips om en Topping DX7S för ung. 5000 :- , som visar sig ha en XLR ingång för mikrofon. Dessa finns tyvärr inte i Sverige verkar det som så då får jag beställa via Amazon, vet inte om man vågar beställa därifrån med tanke på betygen på Trustpilot.

Pro-ject:en har en optisk och en koaxial ingång, men du menar på att det inte går att koppla in nån form av mikrofon alls i en sån?

Hur kan man annars göra, köpa en USB mikrofon och köra i spel, funkar det så enkelt som det låter? Är analfabet vad gäller hur man får en mikrofon att funka utan 3.5mm ingång.

Ursäkta att det blev så många frågor!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

@waverider Ett alternativ ill ljudkort kan vara ett mixerbord med usbinterface.
Har tidigare reiommenderat Yamaha ag03/06, men det kan ju faktiskt ha hänt något där också - nyare modell t.ex.

Kan nog tänka mig att ett rent ljudkort är strået vassare, men en mixer kan vara praktisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

@mrqaffe: Lite fler frågor om det är ok! Fick även ett tips om en Topping DX7S för ung. 5000 :- , som visar sig ha en XLR ingång för mikrofon. Dessa finns tyvärr inte i Sverige verkar det som så då får jag beställa via Amazon, vet inte om man vågar beställa därifrån med tanke på betygen på Trustpilot.

Pro-ject:en har en optisk och en koaxial ingång, men du menar på att det inte går att koppla in nån form av mikrofon alls i en sån?

Hur kan man annars göra, köpa en USB mikrofon och köra i spel, funkar det så enkelt som det låter? Är analfabet vad gäller hur man får en mikrofon att funka utan 3.5mm ingång.

Ursäkta att det blev så många frågor!

Projectburken är en dac kombinerat med ett simpelt linjeförsteg men den har inga analoga ingångar av någon sort och den har inte heller någon digital utgång, man bör alltid kolla manualer och på tillverkarens produktsidor och det som är intressant brukar nästan alltid vara hur baksidan ser ut så

Har inte en aning om vad du hittat på Amazon för det kan ju finnas flera olika försäljare som är mer eller mindre bra men Topping i sig ska ju vara ett skapligt budgetmärke, det finns ju dessutom mängder med prylar på begmarknaden som ger dig samma funktioner för i princip alla hembioreceivrar som har en förstegs och hörlurs utgång kommer att fungera till detta, enda skillnaden är att de tar större plats än ett digitalt försteg med hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@waverider Ett alternativ ill ljudkort kan vara ett mixerbord med usbinterface.
Har tidigare reiommenderat Yamaha ag03/06, men det kan ju faktiskt ha hänt något där också - nyare modell t.ex.

Kan nog tänka mig att ett rent ljudkort är strået vassare, men en mixer kan vara praktisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, man ska kunna få ett bra ljud till mina Elac högtalare med en bra mixer då med andra ord?

Skrivet av mrqaffe:

Projectburken är en dac kombinerat med ett simpelt linjeförsteg men den har inga analoga ingångar av någon sort och den har inte heller någon digital utgång, man bör alltid kolla manualer och på tillverkarens produktsidor och det som är intressant brukar nästan alltid vara hur baksidan ser ut så
https://www.project-audio.com/wp-content/uploads/2018/04/Pre-Box-S2-digital_03-1.jpg

Har inte en aning om vad du hittat på Amazon för det kan ju finnas flera olika försäljare som är mer eller mindre bra men Topping i sig ska ju vara ett skapligt budgetmärke, det finns ju dessutom mängder med prylar på begmarknaden som ger dig samma funktioner för i princip alla hembioreceivrar som har en förstegs och hörlurs utgång kommer att fungera till detta, enda skillnaden är att de tar större plats än ett digitalt försteg med hörlursförstärkare.

Tack för hjälpen såhär långt. Det är verkligen en djungel att försöka hitta rätt lösning! Jag fick tipsen på Topping DX7S samt Project:en genom säljaren av högtalarna, så jag antar att dessa lösningar bör ge väldigt hög ljudkvalitet framför allt.

Skulle det gå att koppla in en USB mikrofon och kunna chatta genom Discord eller vad man nu använder samtidigt som man hör andra snacka? Eller man måste koppla in mikrofonen via ljudkortet/dac, etc, för att få detta att funka? Dum fråga kanske. I värsta fall - kan man köpa en usb mick med inbyggd hörlursingång och få både ljud i hörlurar från spel och andras röster samtidigt som jag kan snacka med dem - om du vet? Eller kanske att köra en mick med 3.5mm ingång och hörlurar med 3.5mm ingång i moderkortets integrerade ljudkort. Just när man snackar med andra i spel. I andra lägen är det ju bara att köra Pro-ject:en.

Som sagt - ursäkta att jag har många frågor. Vill bara det ska bli rätt nu när jag lägger runt 25000 på denna anläggning.

Annars kanske jag ska höra med säljaren om hur man får hit Topping:en till sverige på bästa sätt med tanke på att den ju har XLR in.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@waverider: Köp den här annars: https://www.audiophonics.fr/fr/dac-avec-volume/topping-dx7s-2... Troligtvis den enda "seriösa" butiken i EU som säljer Topping.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

Tack för tipset, man ska kunna få ett bra ljud till mina Elac högtalare med en bra mixer då med andra ord?

Tack för hjälpen såhär långt. Det är verkligen en djungel att försöka hitta rätt lösning! Jag fick tipsen på Topping DX7S samt Project:en genom säljaren av högtalarna, så jag antar att dessa lösningar bör ge väldigt hög ljudkvalitet framför allt.

Skulle det gå att koppla in en USB mikrofon och kunna chatta genom Discord eller vad man nu använder samtidigt som man hör andra snacka? Eller man måste koppla in mikrofonen via ljudkortet/dac, etc, för att få detta att funka? Dum fråga kanske. I värsta fall - kan man köpa en usb mick med inbyggd hörlursingång och få både ljud i hörlurar från spel och andras röster samtidigt som jag kan snacka med dem - om du vet? Eller kanske att köra en mick med 3.5mm ingång och hörlurar med 3.5mm ingång i moderkortets integrerade ljudkort. Just när man snackar med andra i spel. I andra lägen är det ju bara att köra Pro-ject:en.

Som sagt - ursäkta att jag har många frågor. Vill bara det ska bli rätt nu när jag lägger runt 25000 på denna anläggning.

Annars kanske jag ska höra med säljaren om hur man får hit Topping:en till sverige på bästa sätt med tanke på att den ju har XLR in.

Det går bra att ansluta en usbmikrofon för den har ju sitt eget "ljudkort" inbyggt så kan man bara välja vilket ljudkort man vill använda ska det funka. Du kan också ansluta nån enklare mikrofon till datorn mikingång

Topping DX7S har en AES/EBU ingång med XLR kontakt, det är ett interface som används av digital studioutrustning och jag vet inte vad du tänkt koppla in där men det är inget du kan ansluta en vanlig mikrofon till direkt utan i så fall behöver du en en signalkedja typ mik, mikpreamp, ad omvandlare med AES utgång, då kan du lyssna på dig själv i högtalarna och inget annat, du kommer alltså inte att kunna ansluta en mikrofon till datorn där för det är en helt vanlig digitalingång (förutom interfacet som är "pro" en AES ingång brukar kunna ta emot spdif signaler men åt andra hållet brukar inte fungera) du måste skilja på in och utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Där ser man! Ja då har jag ändå ingen nytta av en Topping, om man inte kan ansluta en XLR mick.

Då har jag bara en sista fråga: Betyder det då att man kan ha t.ex. en Pro-ject pre box s2 digital som uppspelningskälla och usb-micken som mikrofon och jag då kan höra ljudet i spelen och även höra andra snacka genom mina Elac då samt att jag kan snacka med micken samtidigt? Eller menade du att jag behöver hörlurar inkopplade i t.ex. micken för att jag ska höra nåt?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waverider:

@mrqaffe: Där ser man! Ja då har jag ändå ingen nytta av en Topping, om man inte kan ansluta en XLR mick.

Då har jag bara en sista fråga: Betyder det då att man kan ha t.ex. en Pro-ject pre box s2 digital som uppspelningskälla och usb-micken som mikrofon och jag då kan höra ljudet i spelen och även höra andra snacka genom mina Elac då samt att jag kan snacka med micken samtidigt? Eller menade du att jag behöver hörlurar inkopplade i t.ex. micken för att jag ska höra nåt?

Det bör funka men det är en mjukvarufråga men man brukar ju kunna styra in och utgånsenhet för ljudet numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Alltså, är inte största USP:n med de där stativarna att de spelar bra trådlöst med typ en sån här: https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/natverkssp...

Pro-Ject prebox är bra om du spelar MQA via t ex Tidal. Annars så är det ju bara en OK DAC du faktiskt behöver. Kan finnas en poäng i att börja billigt typ: https://drop.com/buy/massdrop-x-grace-design-standard-dac

Blir du hookad på att leta ljudideal kommer du ändå vilja byta för att testa olika källor. Jag är förtjust i rör just nu.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Då tackar jag så mycket för all hjälp!

@Lizardman: Tack för tipset, men nu tror jag att jag bestämt mig för en Project Prebox.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW