Permalänk

120 Hz TV som spelskärm för PC?

Är det någon som känner till en eller flera 4K TV-modeller som nästan kan mäta sig med ASUS ROG SWIFT PG35VQ bortsett från själva uppdateringshastigheten på 200 Hz? Jag är i så fall intresserad av någon på mellan 27 till 38 tum eftersom den ska stå på mitt skrivbord

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grafikante: Jag går igenom vilka TV-apparater som fungerar med 120 Hz-signaler i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Som det ser ut nu är den minsta storleken som klarar detta LG:s 49-tummare i SM9 och SM85/86-modellerna (SM 85/86 tappar dock VRR). LG:s OLED-modeller fungerar också, 55 tum och uppåt, samt de bättre modellerna från Samsung, 55 tum och uppåt.

Permalänk

Tack Laxpudding. Har du fått någon hint om kommande TV’s av mindre modell för även 49” blir ju väldigt stort på ett skrivbord och på en halvmeters avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Tack Laxpudding. Har du fått någon hint om kommande TV’s av mindre modell för även 49” blir ju väldigt stort på ett skrivbord och på en halvmeters avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte funderat på en monitor på 43" med 120HZ och 4K? Typ denna från Asus. Även Acer har liknande modell. TV kan du få via en extern box i så fall.
https://www.inet.se/produkt/2215538/asus-43-xg438q-uhd-va-fre...

Edit: Här är Acers modell som är dyrare med verkar ha bättre HDR
https://www.inet.se/produkt/2215487/acer-43-predator-cg437kp-...

I och för sig är dessa antagligen markant dyrare än motsvarade TV i samma storlek. Men ett alternativ om du har pengar till det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grafikante: Marknaden går mot 55 och 65 tum och mindre storlekar än 49 tum brukar handla om gammal paneltillverkning. Du har nog bättre utsikter på att vänta ut bildskärmsmarknaden för något som passar skrivbordet.

Det är också en tid innan får något annat mer än 1080p/1440p i 120 Hz över HDMI.

Permalänk

Jag kunde inte finna någon info om uppdateringshastighet på 120 Hz för LG49SM9000 men det vet du alltså att den har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grafikante: Indirekta bekräftelser att det är en 120 Hz-panel från information likt LG:s egna produktmatris.

Så här har du chansen att bekräfta det direkt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Grafikante: Indirekta bekräftelser att det är en 120 Hz-panel från information likt LG:s egna produktmatris.

Så här har du chansen att bekräfta det direkt.

Låter utsökt

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Inte funderat på en monitor på 43" med 120HZ och 4K? Typ denna från Asus. Även Acer har liknande modell. TV kan du få via en extern box i så fall.
https://www.inet.se/produkt/2215538/asus-43-xg438q-uhd-va-fre...

Edit: Här är Acers modell som är dyrare med verkar ha bättre HDR
https://www.inet.se/produkt/2215487/acer-43-predator-cg437kp-...

I och för sig är dessa antagligen markant dyrare än motsvarade TV i samma storlek. Men ett alternativ om du har pengar till det.

Tack för tipsen! Jag kommer ta mig en titt.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Alternativet är som Laxpudding nämnde att vänta ett tag på kommande produkter. Med tanke på nya konsolerna senare i år och ökad populäritet för TV med 120Hz kommer det sannolikt fler alternativ senare i år.

Permalänk

@Fulci:

Tack men jag tycker att Acer 43" Predator CG437KP verkar vara så ovanligt bra enligt recensioner att jag faktiskt beställde en sådan nu. Det fanns då 2 stycken kvar på Inet´s lager. Hur många CDON har kvar framgår dock inte.

Fördelarna är 120 Hz (räcker bra för mig).

HDR på 1000 Nits (Asus motsvarighet har 600).

Bästa svärtan vissa experter har sett på en skärm.

Förvisso VA och inte IPS men jag kommer alltid se den rakt framifrån och slipper
ju åtminstone IPS-glow Jag tror även att färgerna duger bra.

Rak skärm gör att den inte känns knepig när man ska göra annat än spel.

Storleken är egentligen lite väl mastig för ett skrivbord men enligt denna recension
så gör det upplevelsen i spel unik.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

Nej jag ångrade mig!

Jag blev för osäker eftersom skärmen inte är tiltbar och med den tyngden vill man nog inte tvingas lägga en tidning under halva foten för att vinkla den rätt vid behov. Att FALD saknas också är en annan sak som gör mig tveksam plus att det inte är någon idé att köpa skärmen om man inte vill byta ut den inom minst 5 års tid

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD