Chromecast/smartTV fungerar enbart med YouTube och SVT

Permalänk
Medlem

Chromecast/smartTV fungerar enbart med YouTube och SVT

Ber om ursäkt för eventuellt fel forumkategori etc etc.

Hej!

Från ingenstans har både min Chromecast Ultra samt min TV (Sony-Bravia KD55XF9005) Slutat spela upp innehåll från alla streaming tjänster utom SVT och Youtube. (alla= Netflix/HBO/Tv4/Twitch). Alla tjänster fungerar utan problem på resterande enheter på mitt nätverk. Enda av tjänsterna som levererar en felkod är Netflix som ger mig felkoden NW-2-5, vilket är en generisk felkod för "nätverksfel" (suck) När jag kör Netflix inbyggda "test your network" så kopplar den upp utan problem mot alla tre test servrar samt "verifierar min internetuppkoppling"

Jag har testat allt jag kan komma på, både logiskt och ologiskt för att försöka lösa problemet, till ingen framgång.

Jag har(ej i kronologisk ordning):
Fabriksåterställt router
Fabriksåterställt TV
Fabriksåterställt Chromecast
Gett TV/Chromecast statiska IP adresser, fall något skulle vara skumt med routerns DHCP.
Bytt DNS
Av/om installerat alla apparna på TVn, samt "clear data/clear cache" (flera gånger).
Uppdaterat firmware på router
Uppdaterat alla appar samt OS på Tvn.

Teknisk data:
Sony-Bravia KD55XF9005
Router: Asus RT-AC58U
ISP: Bredband2 500/500

Jag har helt slut på ideér om vad fanken som kan vara fel, alla förslag uppskattas.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Youtube har ett annats sett att casta än generella appar, om man googlar på detta. Verkar bero på hur routern hanterar multicast. Se om du kan kryssa i det nånstans kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Det verkar som om Youtube har ett annats sett att casta än generella appar, om man googlar på detta. Verkar bero på hur routern hanterar multicast. Se om du kan kryssa i det nånstans kanske?

Netflix/HBO/Tv4/Twitch är alla unicast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Netflix/HBO/Tv4/Twitch är alla unicast.

Skickades från m.sweclockers.com

Även när det inte castas ännu, utan även för att presenteras med cc-symbolen? Inte hundra på det.

https://www.reddit.com/r/GoogleWiFi/comments/89uaok/mdns_issu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Även när det inte castas ännu, utan även för att presenteras med cc-symbolen? Inte hundra på det.

https://www.reddit.com/r/GoogleWiFi/comments/89uaok/mdns_issu...

Tankevurpa, kanske blir multicast så fort man ska koppla mot cc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Verkar som det är något galet mellan MKB-net och min bredbandsleverantör BB2. Liknande problem.

Allting fungerar utan problem om jag kör via VPN samt hotspot via telefonens 4G nät. Är ganska (se 99%) säker på att problemet ligger utanför mitt hemnätverk.

fel länk
Permalänk
Medlem

Ok tack för återkoppling

Skickades från m.sweclockers.com